Wezom
Wezom
Команда IT-компанії
29.10.2021

Магазин без вітрин: що таке dark store і в чому його сила

Wezom
Wezom
Команда IT-компанії
29.10.2021
29.10.2021
3807
0

Зізнаємося чесно, ми не любимо супермаркети. Черги на касах у вечірню годину-пік, похмурі охоронці, метушня з кошиками та пакетами – все це дратує та забирає час. У світі діджиталу та коронавірусу формат супермаркету втрачає актуальність, бізнес давно шукає йому заміну.

Такою заміною може стати модель dark store – магазин без вітрин, кас та покупців. Фактично - це і не магазин, а компактний склад у межах міста. Замовлення надходять у даркстор через цифрову платформу, їх оперативно комплектують та доставляють покупцям. На відміну від традиційного складу, товари тут не зберігаються в палетах, а заздалегідь викладаються на полиці для швидкого збирання замовлення.

Dark store – це роздрібний цифровий магазин-склад

У такому складозині немає торгового залу, весь асортимент доступний покупцям через смартфон. Двома словами такий формат можна описати як “онлайн-магазин на максималках”. Він працює за схемою звичного електронного рітейлу, але заточений під товари повсякденного попиту (FMCG). Замовлення у цьому сегменті потрібно комплектувати та доставляти максимально швидко, за 15-20 хвилин.

Формат darkstore у 2009 році винайшов британський рітейлер Tesco, але протягом багатьох років масштаби таких магазинів були не надто великими. Пандемія все змінила, тепер покупка продуктів онлайн стала в усьому світі буденністю. Влітку цього року перші продуктові даркстори відкрилися у Києві (Glovo, Bazar), а великі роздрібні мережі так чи інакше впроваджують подібну практику у своїх магазинах.

Як працює dark store

Як працює dark store

З погляду покупця все просто - відкриваємо сайт або додаток, наповнюємо кошик, оплачуємо замовлення онлайн, чекаємо на кур'єра або прогулюємося до найближчого даркстора пішки, забираючи замовлення самостійно.

З погляду продавця все вимагає ретельної організації складу, просунутої інфраструктури та добре навченого персоналу. Товар на складі промаркований та розкладений виходячи із терміну придатності, попиту чи зручності комплектації. Складачі зазвичай використовують сканери штрих-кодів та спеціальні додатки. Такий додаток може побудувати товари в максимально зручному для збору порядку, при якому співробітнику не доведеться намотувати кола по складу.

Цей підхід допомагає впоратися з помилками та плутаниною, на комплектацію одного замовлення йде не більше 15 хвилин. Обробка та відвантаження замовлень автоматизується та перетворюється на “конвеєр”, черги йдуть у минуле.

Робота кур'єрів також будується через мобільний додаток. Система може контролювати навантаження на персонал, прогнозувати піковий годинник і залучати на них більше співробітників. Все це відбувається без людської участі - готовому до роботи кур'єру достатньо "відзначитись" в системі і взяти замовлення в роботу.

Логістика дарксторів близька до логістики традиційних магазинів, але краще автоматизована. Це можуть бути невеликі місця у спальних районах, які обслуговують свою зону відповідальності.

Зрозуміло, даркстор побудований на цифровій екосистемі з кількох синхронізованих платформ. Інформація в ній оновлюється як реальний час.

Переваги dark store

Переваги dark store

Цифровий магазин перевершує традиційний у багатьох аспектах: він працює швидше, не боїться пандемії, може активно використовувати діджитал інструменти аналітики та маркетингу.

Для багатьох покупців замовлення продуктів онлайн вже стало звичною справою: більше не потрібно йти до супермаркету, шукати в торговому залі потрібні продукти, порівнювати ціни та шукати вільну касу. Раніше шопінг міг легко відібрати годину-півтори, а тепер легко укладається в 20 хвилин.

Така модель приваблює і рітейлерів. Даркстори можуть дати бізнесу низку переваг:

  • зниження ризиків локдауну;
  • економія на торгових площах;
  • можливість забезпечити найкращі умови зберігання товару (особливо, що швидко псується);
  • Виключення можливості крадіжки товарів у торговому залі;
  • Нові можливості для аналітики та роботи з клієнтами.

У міру зміни навичок покупців ритейлери зможуть зменшувати торгові зали та відводити дедалі більше квадратних метрів під склад. Невеликий даркстор не потребує привабливого для покупця приміщення - можна буде орендувати непрезентабельний, але дешевий склад. Традиційні витрати на вітрини-холодильники, касові апарати, дизайн торгового залу також можуть піти у минуле.

Технології Dark Store

Даркстори можуть бути успішними лише за наявності розвиненої цифрової екосистеми. Як мінімум, вони повинні включати ряд базових елементів:

  • гнучка WMS-система для організації безперебійної роботи складу;
  • CRM для роботи з клієнтами та моніторингу роботи співробітників,
  • платформа для покупців (найчастіше сайт або додаток)
  • платформа для менеджерів

Технології даркстора повинні давати покупцеві можливість зробити замовлення через будь-який канал зв'язку, допомагати збирачам комплектувати замовлення, забезпечувати кур'єрам оптимальне завантаження та маршрути, відстежувати статус доставки в режимі реального часу (як у нашому кейсі із сервісом доставки IKURA). Диджиталізація складу допомагає вести облік залишків товару та автоматично формувати замовлення постачальникам.

Дуже корисними для Dark Store стають алгоритми ІІ. Вони можуть прогнозувати кількість замовлень та періоди пікового навантаження на магазин у режимі реального часу, залучати за потреби додаткових співробітників та кур'єрів.

І головне - всі ці інструменти мають спиратися на єдину базу даних, яка оновлюється як реального часу. Навіть невелика помилка або затримка може призвести до даркстора відчутними збитками.

майбутнє dark store

Майбутнє dark store

Світ вже змінився, пандемія та діджитал сильно вплинули на наші звичайні звички. Онлайн-торгівля у всіх сферах тільки зростатиме, а традиційний ритейл буде по можливості підлаштовуватися під нові тренди.

У найближчі роки ми побачимо ще більше стартапів, націлених на дарк- і клаудстори. Великі роздрібні мережі також орієнтуватимуться на онлайн, будуватимуть власну модель з елементами dark store на базі вже існуючих магазинів. Переваги отримають послуги з власними технологіями управління складом та кур'єрською службою.

Сама модель dark store також стрімко розвиватиметься. "Цифра" дозволить рітейлерам збирати та обробляти величезні масиви даних про користувачів, прогнозувати попит, формувати індивідуальні пропозиції під кожного клієнта. Великі зміни чекають на сферу доставки, продавці візьмуться за краудсорсинг та експерименти з дронами.

Як вам стаття?
Давайте обговоримо Ваш проєкт
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Коментарі
(0)
Будьте першими, хто залишить коментар
wezom logo
Залишились питання?
Залиште контактні дані. Наш менеджер зв'яжеться та проконсультує вас.
Підписуйтесь на розсилку Айтижблог
blog subscriber decor image
Бажаєте отримувати цікаві статті?
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Слідкуйте за нами у соціальних мережах
Цей сайт використовує cookie-файли для більш комфортної роботи користувача. Продовжуючи переглядати сайт, Ви погоджуєтеся на використання cookie.