При виборі дорогої речі ми керуємося здоровим глуздом – пропозиції дешевше від незрозумілих продавців викликають недовіру. На ринку розробки складних IT-продуктів здоровий глузд теж дуже допомагає. Слід пам'ятати, що привабливі пропозиції часто приховують проблеми з якістю, нескінченні доопрацювання, зриви строків та розбухання бюджету.
Для нас дуже важливо всього цього уникнути, подібні проблеми шкодять бізнесу клієнта та псують репутацію. WEZOM прийшла до того, щоб робити комерційну пропозицію для замовника максимально прозорою. Обговорити треба буквально все – врахувати масштаби та складність проекту, можливі проблеми, форс-мажорні обставини та перспективу доопрацювань.
Ми використовуємо дві класичні моделі роботи з клієнтами: Fix Price та Time & Material. Поговоримо про них докладніше.
У чому суть Time & Material
Підхід T&M передбачає оплату за робочий час виконавця, а не готовий продукт. Замовник платить гроші за витрачені на проекті людино-години.
Такий підхід має свої плюси. Він допомагає виконавцю спрямовувати процес розробки у потрібному напрямку, у постійному контакті з клієнтом. Замовнику при цьому вигідно запобігти роздуванню проекту.
T&M відмінно поєднується з принципами agile-розробки, в якій наголос робиться на динамічність та прозорість процесів. Ми використовуємо в роботі agile-метод SCRUM: робимо ставку на невеликі досвідчені команди фахівців, які працюють короткими спринтами по 10-12 днів. У такому режимі можна регулярно звітувати про нові фічі перед замовником та показувати результати.
Під час розробки складних та унікальних продуктів T&M взагалі не має альтернатив. Як показала практика, в 98% випадків такий проект включатиме сотні годин доробок, а сама концепція продукту в ході роботи може неймовірно сильно змінитися.
Головна проблема T&M – невизначеність. З одного боку, розробка – нелінійний процес, у якому часто все йде не за планом. З іншого боку, коли немає чітких меж завершення проекту, його доведення до технічної досконалості починає затягуватися. Так виникає ситуація, коли «самурай не має мети, є лише шлях».
Ще одне чутливе питання T&M – питання довіри. Під час роботи з новим підрядником у будь-якого виконавця виникає запитання – а чи не тягне розробник час, щоб отримати більше грошей? Щоб знімати подібні питання, ми намагаємося надати клієнту якнайбільше засобів контролю над розробкою: регулярно звітуємо щодо кожного етапу робіт.
У чому суть Fixed Price
При такому підході замовник та клієнт вже на підготовчому етапі прораховують вартість проекту та час на його реалізацію. Вже на старті робіт відомі й дедлайн, й ціна.
Виконати таку оцінку непросто, особливо коли йдеться про незвичайні проекти та кастомні рішення. Але професіоналізм менеджерів ще гарантує, що ці оцінки будуть правильними.
Це жорстка модель співробітництва, після початку робіт внести зміни до затвердженого плану буде непросто. Насправді замовнику та розробнику часто доводиться йти на компроміси один з одним.
У ході розробки може, наприклад, з'ясується, що замовник не може зараз відмовитися від старого бекенду системи, й команді доведеться пристосувати під нього вже затверджений дизайн нового застосунку. У таких випадках жорсткий план уже не працює, доопрацювання не уникнути. Трапляється й так, що ситуація на ринку замовника різко змінюється, й він хоче повністю переглянути головну ідею продукту.
Але Fix Price має свої плюси. У типових проектах, де ризики мінімальні, замовник отримує жорсткіші гарантії щодо цінника та строків. Умовний сайт-візитку вигідніше замовляти саме за фіксованою вартістю.
Коли краще вибрати фіксовану вартість
Підхід Fix Price добре демонструє себе у проектах невеликого масштабу, де ймовірність форс-мажору мінімальна.
Доводиться враховувати й те, що не кожен замовник готовий співпрацювати за схемою T&M. Історично цей підхід не люблять державні структури та деякі менеджери старої школи. У таких випадках Fix Price може стати найкращим рішенням для старту та поступового вибудовування довірчих відносин.
Чому вибирають Time & Material
В епоху agile-розробки підхід Fix Price втрачає популярність. Це пов'язано з тим, що бізнес висуває до IT-продуктам дедалі вищі вимоги. Складність розробки зростає, оцінити її мірками фіксованої вартості просто неможливо.
Як приклад - у нашому кейсі з розробкою нового інтернет-магазину для мережі STVOL різноманітні доопрацювання сумарно забрали близько 400 годин. Більшість перешкод, з якими зіткнулася команда, була нетиповою, тому її біло важко спрогнозувати.
У проектах із високими ризиками дуже важливо забезпечити повну прозорість роботи. T&M допомагає зручно вести фінансову звітність, фіксувати етапи розробки, оперативно вносити до плану нові фічі та регулярно показувати результати замовнику.
Зрештою, з T&M клієнту найпростіше отримати мінімально цінний продукт (MVP) та швидко використовувати його на практиці. Типовий сценарій нашої роботи – запуск сайту з базовим функціоналом, а потім подальша розробка під нього необхідних інструментів бізнесу.
То що ж вигідніше?
Кожен наш проект є унікальним, у кожного нашого клієнта унікальні запити та специфіка бізнесу. Це означає, що універсального для всіх рішень не існує.
З нашої практики - бізнес тепер набагато частіше воліє вкладатися в унікальні та технологічно складні продукти. У цьому випадку найкраще себе проявив підхід T&M.
У будь-якому випадку, для нас важливим є не сам формат співпраці, а цінності, на яких вона побудована – відповідальність, професіоналізм, турбота про клієнта. Без цього всього за розробку краще не братися.