Коли йдеться про те, що таке УЦП, насамперед варто сказати про те, що це стратегія, яка допомагає оптимізувати процеси, скоротити витрати, знизити ризики та збільшити прибутковість компанії.
Багато хто часто плутає управління ланцюжком постачання бізнесу з управлінням логістикою. Насправді ж, логістика – лише частина ланцюжка поставок. Разом із нею туди входить і закупівля сировини, і виробництво, і безпосередньо організація доставки – весь шлях товару від початку його існування до отримання кінцевим споживачем.
Як працює керування ланцюжком поставок?
Ми вже розібралися, що управління ланцюжками поставок – комплексне завдання, а отже, потребує уважного підходу та своїх інструментів. Умовно її можна поділити на кілька етапів:
- Планування . Сюди входить і постановка цілей та цільових показників, і управління ресурсами, їх грамотний розподіл для успішного досягнення поставленої мети, та аналіз попередніх результатів та показників для коригування плану дій.
- Закупівлі . Підбір постачальників, вибір необхідних товарів, організація процесу взаємодії та моніторинг взаємозв'язків.
- Виробництво . Управління ресурсами, необхідні виробництва, організація процесів, персоналу, оптимізація всього виробництва підвищення ефективності.
- Зберігання та доставка . Необхідно правильно обладнані склади, щоб товари зберігалися в належних умовах, і при цьому були готові до відвантаження будь-якої миті. Також потрібно налагодити логістичні процеси для швидкої і при цьому вигідної вам доставки товарів покупцям.
- Повернення . Процеси повернення також потрібно продумати, від обробки заявки на повернення до зворотної доставки товару та закриття заперечення.
- Аналітика . Збір та обробка даних протягом усіх процесів, щоб встановити ефективність кожного етапу або співробітника, а також приймати подальші рішення ґрунтуючись на реальних даних вашої компанії.
Кожен етап з усіма процесами можна певною мірою автоматизувати. Система управління ланцюжком поставок допоможе оптимізувати процеси і зробити так, щоб ваша компанія за тих же трудових, фінансових та тимчасових витрат отримувала ще більше прибутку, могла розвиватися та вийшла на новий рівень.
Чому керування ланцюжком поставок важливе?
Управління ланцюжками постачання відкриває для бізнесу широкі перспективи, закриваючи при цьому проблемні завдання:
- Розподіл ресурсів . Часто неграмотний розподіл може призвести до підвищених витрат, нерентабельності виробництва, незадоволеності клієнтів та зниження іміджу компанії.
- Закупівлі . Несвоєчасні закупівлі або неправильний вибір товару чи кількості може призвести до застою сировини на виробництві та зайвих витрат, а це знижує ефективність компанії.
- Оптимізація процесів . Багато речей вже не роблять вручну, це займає занадто багато часу і високий ризик помилок. Безпосередньо виробництво давно багато в чому довіряють машинам, але і його організація теж стає простішою та оптимальнішою при використанні спеціальних систем.
- Продаж усіх вироблених товарів . Відсутність актуальної інформації про залишки на складі призводить до застою товарів. Уникнути цього можна грамотно встановлюючи ціни, виходячи з реальної собівартості товарів так, щоб це було вигідно для компанії, керуючи залишками, і вчасно розпродуючи товари, що залежалися.
- Аналіз ефективності . Якщо ви не відстежуєте ефективність ваших процесів, ви не зможете виявити ризики, визначити слабкі чи сильні сторони. Проводячи аналіз всіх даних щодо ефективності підприємства ви зможете вдосконалити недоліки, підвищуючи якість ваших товарів та обслуговування, а значить і покращуючи імідж компанії та її прибутковість.
Ключові особливості ефективного управління ланцюжком поставок
Якість та ефективність вашого ланцюжка поставок зумовлюють вашу репутацію та досвід взаємодії для ваших клієнтів. Щоб завжди залишатися на висоті, подумайте про такі показники, як:
- Безпека: доступ до вашої системи повинен бути тільки у авторизованих осіб, щоб усі процеси протікали як слід, не було витоків інформації, і замовлення клієнтів виконувались точно і вчасно.
- Єдина система: всі інструменти вашої компанії повинні бути пов'язані між собою, так всі дані будуть зберігатися в єдиній базі, і ви будете витрачати значно менше часу на обробку замовлень, управління процесами, а також знизите ризики неправильного введення інформації, які можуть мати значні наслідки компанії.
- Взаємодія: командна робота всіх співробітників, а також їх зручна взаємодія між собою, незалежно від місця знаходження – один із ключових аспектів успішності та продуктивності компанії в сучасному світі.
- Нові технології: технології постійно виникають і вдосконалюються, деякі з них, наприклад штучний інтелект, можуть перевернути уявлення про управління ланцюжком поставок з ніг на голову.
- Комплексність: кращого результату вдасться досягти, якщо підходити до диджиталізації одночасно з усіх боків, до всіх процесів, тоді ви будете рівномірно покращувати свої процеси та збережете цілісність єдиної системи.
Еволюція управління ланцюжком поставок
Якби ви ще 10 років тому запитали, що таке управління ланцюжком поставок, швидше за все йшлося лише про управління фізичними ресурсами та організацію доставки з можливістю відстежити товар.
Сьогодні ж рішення для УЦП виглядають інакше: процеси зосереджені на управлінні даними, послугами, продуктами. Підприємства отримують у процесі дуже багато даних. Сьогодні ця кількість набагато більша, ніж учора, проте, далеко не всі компанії грамотно використовують ці дані, часто вони йдуть у нікуди, в той час як могли б принести колосальну користь бізнесу.
Ще через кілька років управління ланцюжками поставок буде повністю автоматизовано, з рішеннями Big Data та віртуальною реальністю, а на чолі всіх процесів стоятиме штучний інтелект. І ми вже рухаємось до цієї реальності.