Сучасні методи розробки, такі як Agile та Scrum, вимагають певних інструментів для коректної роботи команди. Один з таких інструментів – це беклог продукту (Product Backlog). Без цього документа неможлива успішна розробка та її продуктивна організація. Давайте розберемося, що це за артефакт, з чого він складається, навіщо потрібен, і головне - як його сформувати.
Що таке беклог продукту
Product Backlog – це артефакт, в якому зібрані та впорядковані всі вимоги до майбутнього програмного продукту. У цьому вся документі описано усе, що потрібно реалізувати у процесі розробки, яке створенням займається власник самого майбутнього продукту.
Вам як клієнту при розробці власного програмного продукту доведеться створювати беклог для успішної розробки за сучасними стандартами. Фактично, сьогодні власник практично будь-якого бізнесу потребує розуміння беклогів та вміння працювати з ними.
Які беклоги бувають?
По суті ідея бэклога дуже проста. Основою для бэклога можуть бути історії користувачів, або дорожня карта, це залежить від особливостей компанії і продукту.
Великі компанії і світові проекти потрібно ретельно продумати, але це буває складно зробити відразу. Для цього створюються дорожня карта або роадмап, які допомагають побачити всю картину цілком.
Якщо проект невеликий, або це абсолютно новий стартап, можна відразу перейти до написання користувача сторі (історій користувачів). У такому випадку всі деталі будуть описані та працювати команді розробки буде простіше.
Навіщо потрібен беклог продукту
Для того, щоб зрозуміти необхідність у даному артефакті, необхідно поглянути на те, як саме відбувається робота по скраму.
Вся технологія ділиться на спринти - невеликі відрізки від однієї до чотирьох тижнів - які виконується певний обсяг робіт. Ціль кожного спринту полягає в тому, щоб зробити повністю готовий самостійний підпродукт, який можна включити в реліз. Щоб усе було організовано та злагоджено, на спринт із загального беклогу вибирається список завдань, які виконуватимуться.
Такий підхід забезпечує чітке дотримання вимогою, уберігає від недоглядів чи переробок, забезпечуючи планомірний рух до мети.
Беклог продукту та беклог спринту: в чому різниця
У рамках методології Scrum команди розробників працюють невеличкими інтервалами - спринтами. Кожен спринт присвячений виконанню певного обсягу роботи. Як правило, спринти тривають від 2 до 4 тижнів. Це важливо для розуміння різниці між беклогом продукту та беклогом спринту.
Приміром, що таке беклог продукту? Це повний перелік та опис вимог, завдань, функціоналу - усього, що треба реалізувати під час розробки. Він дає змогу розробникам зрозуміти й візуалізувати завдання, які вони мають вирішити, розставити пріоритети з огляду на інтереси клієнта, оцінити завдання у годинах розробки. Зазвичай керівником product backlog виступає його власник (product owner). Його роль полягає в тому, аби забезпечити якість кінцевого продукту в контексті інтересів клієнта.
Водночас беклог спринта - це результат короткострокового планування, який створюється й керується розробниками. За беклог спринта відповідає не product owner, а Scrum-команда.
Розробники вносять в беклог спринта перелік завдань на даному етапі розробки й за необхідності оновлюють його. Беклог спринта має бути максимально деталізованим та гнучким, аби команда могла розуміти свій прогрес.
З чого складається беклог продукту
Як і будь-який інший документ, беклог має певні критерії, які мають бути дотримані для успішної роботи. Ці критерії описують те, яка інформація має бути зазначена, як вона повинна бути структурована і хто відповідає за це.
Яка інформація має бути в белогу?
В першу чергу беклог продукту повинен містити повний опис майбутнього програмного рішення. Сюди відноситься опис кінцевого продукту, опис кожної окремої функції, їх взаємозв'язків та структури.
Також у беклозі повинні бути згадані і нефункціональні вимоги, наприклад, продуктивність, швидкість роботи, безпека і таке інше.
Ще один важливий критерій стосується структуризації вимог до продукту в белог. Усі вимоги мають бути зазначені у порядку важливості та пріоритетності. Адже під час розробки до спринту братимуться перші вимоги зі списку, і далі по порядку до кожного наступного.
Хто і як веде беклог продукту
За створення бэклога відповідає замовник або product owner, до його обов'язків входить складання та ретельний опис усіх вимог, а також обговорення цих вимог з командою розробки. Безумовно, вимоги мають бути однозначними та зрозумілими, але якщо у команди виникнуть будь-які питання, ви маєте змогу на них відповісти та уточнити будь-які нюанси.
Як створити беклог продукту
Створення беклог продукту проводиться в кілька кроків.
Перш за все, необхідно створити дорожню карту продукту, якщо це потрібно. Важливо докладно описати підсумкове бачення майбутнього продукту, і навіть план розвитку. Це допоможе правильніше та детальніше виконати такі кроки.
Далі важливо визначити те, які функції виконуватимуться продуктом, а також які завдання він вирішуватиме. Детально описавши всі функції можна дійти більш конкретного опису.
Наступним кроком необхідно створити історії користувачів, описати хто, що і навіщо робитиме у вашому програмному продукті. Тут важливо врахувати абсолютно всі нюанси та ситуації, які можуть виникнути.
У белогу повинні бути ретельно описані всі функції, і навіть всі елементи системи, їх очікувана поведінка, а також поведінка системи в непередбачених ситуаціях.
Як керувати backlog
Дуже важливо підтримувати беклог завжди у актуальному стані. Для цього, по-перше, необхідно періодично переглядати пріоритети, щоб найактуальніші завдання завжди були у топі списку. А по-друге, важливо вчасно оновлювати історії користувачів, щоб у них завжди були актуальні. При цьому необхідно звертати увагу на взаємозв'язки елементів та оновлювати дані у всіх місцях, де вони зустрічаються, інакше може виникнути двозначність вимог, що викличе багато питань у процесі розробки.
Типові помилки у роботі з пріоритетами беклогу - як їх уникнути
- Пріоритети варто розставляти на початку, а не у середині чи тим паче наприкінці робіт. Від цього залежить, наскільки беклог проекту буде відповідати реальним потребам клієнта.
- Важливо, щоб product owner прислухався до зауважень розробників й вчасно коректував backlog продукту у комунікації з клієнтом. Без цього проект може зазнати невдачі.
- Беклог продукту має бути доступним для розробників у будь-яку мить. Понад те, оновлення у беклозі мають супроводжуватсь відповідною комунікацією. Інакше команда не зможе вчасно дізнатися про зміну у пріоритетах і буде працювати в хибному напрямку.
- Дорожню карту проекту не завжди вдається на 100% реалізувати в повному обсязі та у визначені строки, однак нехтування цим інструментом може привнести у роботу ще більше хаосу.
- При розбиванні робіт на спринти варто враховувати у плануванні форс-мажори та “підводні камені”, що можуть сплисти під час роботи.
Висновки
Белог - це необхідний для успішної розробки інструмент. З ним команда завжди знає, які завдання необхідно виконувати та вибирає на спринт лише найактуальніші цілі.
Створення та ведення беклогу - завдання власників продукту (Product Owner), яке потребує ретельного та відповідального підходу. При цьому детальний і правильно складений беклог - запорука ефективної розробки та успішного результату.
Тепер, коли ми розібралися з тим, що таке беклог продукту, у вас з'явилося ще більше розуміння внутрішньої сторони процесу розробки.
Якщо вам потрібно створити сайт або програму, ми в Wezom з радістю допоможемо. 22 роки досвіду у розробці навчили нас уникати типових помилок та створювати продукти для вирішення реальних проблем бізнесу. Залишайте заявку на сайті, ми передзвонимо вам та відповімо на всі ваші запитання. Давайте виведемо ваш бізнес на новий цифровий рівень!
FAQ
Що таке Беклог продукту?
Беклог це документ, що містить повний список завдань, функцій та елементів, що мають втілити у життя розробники на проекті. Тут є детальний опис майбутнього продукту, кожної функції, логіки роботи модулів тощо. Також в документі можна прописати вимоги щодо безпеки, продуктивності та іншого.
Чим відрізняються Беклог продукту та беклог спринту
Робота з беклогом продукту – один з найперших етапів створення ПЗ. Документ зазвичай складає власник проекту (product owner), часто це менеджер зі сторони клієнта. Він вносить у беклог повний перелік вимог щодо функціоналу, цілей, завдань проекту. Беклог спринту складає розробник для предметного планування та організації робіт. Він містить детальний план щодо роботи над певним елементом продукту впродовж визначеного періоду.
Як правильно вести беклог
Робочі завдання треба розставити у порядку пріоритетів на основі дорожньої карти. Найважливіші задачі, які потрібно виконати насамперед, мають знаходитись на початку беклогу. Комунікація між власником продукту, клієнтом та розробниками вкрай важлива. Беклог має бути доступним для членів команди, щоб вони звірялися з ним постійно й працювали у потрібному напрямку.