Минулі 5 років стали добою розквіту eCommerce. Обсяги продажів та прибутку в електронній комерції зростають неймовірними темпами. Але поруч з тим, стрімкий приплив нових покупців приніс й нові ризики для галузі. Чи готова сфера eCommerce до подальшого зростання? З якими проблемами вона стикається просто зараз? Розберімо головні челенджі та труднощі для електронної комерції на 2024 рік.
Стан та перспективи eCommerce у 2024: куди рухається галузь?
Після вибухового зростання онлайн-продажів за доби локдаунів (2019-2021) темпи розвитку eCommerce не могли не уповільнитись. Якщо у 2021 році продажі в онлайн-ритейлі зросли на 17% то за підсумками 2023 зростання було дещо скромнішим – на рівні 10%. Однак варто розуміти, що розвиток цифрової економіки – це марафон, а не спринт. Галузь продовжує стабільне зростання багато років поспіль – як до пандемії, так і після неї. А річний приріст у 10% залишається неймовірним результатом, особливо на фоні геополітичних та економічних потрясінь останніх двох років.
Наразі галузь досягла зрілості, близько 20% купівель у ритейлі здійснюється онлайн. Наведемо ще декілька важливих цифр для розуміння стану справ:
-
У 2023 році глобальний обсяг продажів у eCommerce досягнув позначки у приблизно $5,8 трлн. До 2027 року він має подолати планку у $8 трлн (дані Statista).
-
57% користувачів eCommerce купують товари за кордоном, якщо не знаходять необхідної пропозиції на локальному ринку (дані Paypal);
-
91% користувачів здійснює онлайн-купівлі зі смартфона (дані PewResearch).
Та є й менш позитивна статистика. Наприклад, обсяги втрат від шахрайства в eCommerce у 2023 році оцінюються приблизно у $48 млрд. Вони суттєво зросли в порівнянні з показниками 2022 року, коли шахраї привласнили близько $41 млрд. Це підводить нас до думки, що челенджи для електронної комерції можуть бути не менш масштабними, ніж перспективи її зростання.
Головні виклики для електронної комерції у 2024 році та їх рішення
З якими найбільшими проблемами та завданнями галузь стикається просто зараз? Визначмо основні виклики в сфері електронної комерції на найближчий рік.
1. Кібербезпека та захист даних
Сфера eCommerce залишається одним з головних напрямків “роботи” для шахраїв та кіберзлочинців. Cтатистика свідчить, що на неї припадає близько третини від усіх кібератак. За останні роки близько 40% платформ електронної комерції постраждали від витоків даних. Загалом 29% трафіку, що проходить через веб-сайти електронної комерції просто зараз, пов'язаний зі злочинними намірами.
Усі ці цифри свідчать, що онлайн-ритейлери працюють у дуже небезпечному середовищі, і в новому році ситуація не покращиться. Основними кіберзагрозами для eCommerce залишаються фішинг, malware- та ransomware-атаки, SQL-ін’єкції, DDoS та брутфорс-атаки, спрямовані на злам доступу до облікових записів. Злочинці постійно вдосконалюють свої методи й використовують нові технології на кшталт ШІ.
Рішення викликів кібербезпеки
Платформи eCommerce потребують виняткового рівня кіберзахисту, що базується на відповідних рішеннях розробки, тестування та підтримки. Сайти та додатки електронної комерції мають відповідати усім сучасним вимогам і стандартам захисту даних (NIST CSF, GDPR, ISO 27001). Фахівці з кібербезпеки мають регулярно досліджувати рішення для онлайн-комерції на предмет вразливостей. Не менш важливо навчати персонал магазину реагувати на кібератаки правильно.
2. Безпечна та ефективна верифікація
Вочевидь зі зростанням обсягів онлайн-продажів збільшується й ризик шахрайства, тож платформи онлайн-комерції потребують надійних засобів верифікації користувача. Однією з головних проблем на цьому напрямку є відсутність єдиних стандартів перевірки особи: практики цієї перевірки суттєво відрізняються у різних країнах та регіонах, що створює додаткові труднощі для магазинів та шкодить міжнародним продажам.
Водночас проблеми може створювати низька якість та надійність даних, які використовуються для верифікації. Часто дані, які надаються користувачами магазину, є неповними, застарілими або хибними. І це врешті призводить до помилок і складнощів.
Розв'язання проблем верифікації
Системи підтвердження особи мають бути надійними та безпечними, але водночас зручними та необтяжливими для користувача. Побудувати таку систему можна лише за допомогою сучасних технологій: біометрика, геолокація, блокчейн, машинне навчання, ШІ тощо. У 2024 році ритейлерам доведеться активніше впроваджувати ці інновації, долаючи проблеми браку відповідних фахівців, досвіду та готових інструментів для розробки.
3. Впровадження генеративного ШІ
Стрімкий розвиток генеративного штучного інтелекту та великих мовних моделей несе у світ онлайн-комерцій революційні можливості. Це створення ШІ-чатботів для продажів та клієнтської підтримки, генерація практично будь-якого контенту (від описів товарів, до рекламних відео), автоматизоване створення веб-сторінок тощо. Опанування можливостей ШІ стане важливим та необхідним кроком вперед для будь-якого бізнесу.
Та водночас поширення генеративного ШІ створює і серйозні ризики: контроль точності, якості та релевантності інформації, неконтрольоване поширення згенерованого контенту, що імітує відгуки чи запити користувачів, ризики дезінформації та маніпуляції даними, етичні перестороги тощо. Галузі eCommerce доведеться терміново реагувати на усі ці виклики.
Розв'язання проблем генеративного ШІ
Світові гіганти eCommerce вже розгортають власні бізнес-інструменти на базі генеративного ШІ (Amazon, eBay, Alibaba Group). Вочевидь цим шляхом піде уся індустрія. Адже лише власну платформу можна належним чином моніторити, контролювати та налаштовувати, мінімізуючи усі ризики й потенційні небезпеки використання ШІ. Онлайн-магазинам у 2024 році доведеться стрімко набувати експертності в цій новій сфері, або звертатися до досвідчених IT-команд.
4. Гіперперсоналізація
Таргетованою рекламою у Google та Facebook давно нікого не здивуєш. Сфера eCommerce переходить до нового підходу у створенні індивідуальних пропозицій та контенту, який отримав назву гіперперсоналізації. Цей підхід базується на масштабному використанні Big Data та машинного навчання для аналізу даних, поведінки та уподобань користувача в реальному часі.
Методи гіперперсоналізації допомагають ритейлерам покращувати сервіс, зміцнювати лояльність користувачів та нарощувати продажі. Однак розвиток цього підходу пов’язаний з етичними пересторогами, проблемами збереження конфіденційності даних користувачів та технічними обмеженнями.
Розв’язання проблем гіперперсоналізації
Онлайн-ритейлерам необхідно буде забезпечити прозорість алгоритмів видачі персоналізованого контенту, надати користувачам повний контроль над використанням їхніх даних. Важливо, аби новітні системи персоналізації враховували етичні аспекти, уникали дискримінації у будь-яких формах і не звужували свободи вибору користувача. Подолання цих викликів потребує суттєвого вдосконалення наявних платформ машинного навчання, чи навіть створення нових рішень.
5. Стрімкий розвиток Social Commerce
Традиційна онлайн-комерція опинилась у стані конкуренції із новими каналами продажів, що акумулюють величезну аудиторію. Такі соціальні мережі як Instagram, Facebook та TikTok перетворюються на масові майданчики для онлайн-торгівлі. За даними GlobalData, обсяг світового ринку Social Commerce у 2023 року досяг позначки в $2,4 трлн. Найближчими роками він буде розвиватись із середньорічним темпом зростання у 24% (значно швидше за eCommerce) і до 2030 року подолає позначку в $11 трлн. Наразі у всьому світі нараховується понад 5 млрд користувачів соцмереж, і щонайменше половина з них готова купляти товари онлайн за рекомендацією інфлюєнсерів.
Як конкурувати з Social Commerce
Ритейлерам насправді не треба боротися із соціальною комерцією, краще долучитися до неї. Світові бренди та майданчики eCommerce вже сьогодні стрімко опановують особливості комунікації з аудиторією на Youtube та у TikTok, будують власні мережі інфлюєнсерів, інтегрують у свої платформи онлайн-торгівлі нові можливості для аудиторії соцмереж. Не варто забувати і про найбільші месенджери на кшталт Telegram, які еволюціонують в окремі соціальні майданчики.
6. Робота з поверненнями
Як відомо, до третини усіх замовлених онлайн товарів повертаються продавцю – це одна з хронічних проблем eCommerce. Особливо страждають продавці одягу – тут покупці можуть повертати понад половину замовлень. Для порівняння – у фізичному ритейлі повернення не перевищують 10%.
Робота із поверненнями потребує налагодження відповідного сервісу та зворотної логістики, тож вимагає дуже суттєвих витрат. За різними оцінками, повернення глобально обходяться онлайн-магазинам у $500-600 млрд доларів на рік. На фоні сповільнення темпів зростання ринку та посилення конкуренції такі витрати стають для галузі занадто обтяжливими.
Як скоротити витрати на повернення?
Подолати подібні складнощі електронної комерції можна одразу на декількох напрямках: через зміну поведінки покупців, через автоматизацію сервісу, та через оптимізацію логістики. Зокрема, варто надати покупцям максимальні можливості для ознайомлення з товаром онлайн: через розгорнутий огляд від інфлюєнсера на Youtube, або ж через технології AR/VR. Пов’язаний із поверненням сервіс можна автоматизувати за допомогою засобів ШІ та машинного навчання, а логістику – оптимізувати через впровадження чи вдосконалення TMS-софту.
7. Боти-покупці
Поняття “ботів-покупців” (‘customer robots”, “custobots”) вигадали аналітики Gartner. Вони називають так інтелектуальні системи для eCommerce, що можуть купувати товари або послуги без участі людини. У Gartner прогнозують, що вже до 2028 року у мережі будуть діяти до 15 млрд таких систем. Вони змінять як споживчий шопінг, так і B2B-закупівлі, і можуть перевернути всю галузь eCommerce догори дриґом.
Уявіть:споживачі почнуть довіряти пошук необхідних їм товарів та послуг алгоритмам, усуваючи з шопінгу особисті емоції та уподобання. А в багатьох компаніях роботи тим часом зможуть ефективно замінити цілі відділи закупівель.
Як підготуватись до роботів-споживачів
Онлайн-ритейлерам варто вже сьогодні розуміти переваги та недоліки машин-покупців, відповідним чином адаптувати під такі закупівлі свій контент та пропозиції. Контент для eCommerce стане більш детальним, конкретним та уніфікованим для порівняння. Варто подбати й про технологічну сумісність платформ для eCommerce з інструментами ШІ та машинного навчання, на яких будуть базуватись боти-споживачі.
8. Проблема “покинутого кошика”
Деякі виклики електронної комерції не зникають десятиліттями. Зокрема, проблема “покинутого кошика” відома з часів зародження eCommerce в кінці дев’яностих. Її суть полягає в тому, що користувачі додають цікаві їм товари в кошик для замовлення на сайті, але не завершують замовлення. Таку поведінку в середньому демонструють до 70% користувачів, а в мобільному трафіку їх може бути ще більше – до 85%.
До “покинутих кошиків” може призводити безліч факторів: складний, незручний чи затягнутий процес здійснення замовлення, несподівані чи приховані видатки, недовіра до магазину, сумніви у виборі, вивчення пропозицій на інших сайтах, проблеми зі швидкодією або функціоналом ресурсу тощо.
Як скоротити кількість “покинутих кошиків”
Боротися з проблемою можна різними шляхами: покращення структури та UX сайта, прозора цінова політика, робота над репутацією та брендом магазину, усунення технічних проблем. Розпочати варто з пошуку основних причин, що змушують користувачів кидати свої “кошики”. Не варто також забувати про ремаркетинг, пропозиції знижок та акції. Сьогодні ці інструменти можна автоматизувати та персоналізувати за допомогою ШІ.
9. Екологічність і сталий розвиток
Сьогодні онлайн-комерція стикається також з потребами скоротити свій вплив на довкілля. З одного боку, світова спільнота поступово переходить до політики екологічної безпеки та скорочення шкідливих викидів, а відтак вводить нові стандарти й обмеження для бізнесу. З іншого, користувачі все частіше віддають перевагу брендам, що демонструють відповідальність. Дослідження свідчать, що 73% покупців схильні обирати бренди, які піклуються про довкілля.
Бізнесу точно є над чим працювати у цій царині. Як приклад, щорічно у світі виробляється близько 150 млрд одиниць одягу, з якого лише 30% знаходить свого покупця. Величезні обсяги нерозпроданого текстилю виробники та продавці щороку спалюють, або відправляють на звалища в Африці та Південній Америці.
Як забезпечити екологічність eCommerce
Останніми роками онлайн-ритейлери перебудовують свої процеси та логістику в бік скорочення вуглецевого сліду та витрат, впроваджують екологічні матеріали для пакування, підвищують ефективність власних перевезень, аби уникнути простою та холостого руху вантажівок, оптимізують логістику останньої милі. Важливе місце у вирішенні цих завдань відіграють алгоритми машинного навчання для управління транспортом та інновації на кшталт дронів.
10. Скорочення темпів зростання
Нарешті, долати усі зазначені вище виклики онлайн-ритейлерам доведеться в умовах скорочення темпів зростання ринку та підсилення конкуренції. Зокрема, за даними IMRG в січні 2024 року доходи онлайн-магазинів глобально скоротилися на 7%, хоча роком раніше цей показник просів лише на 3,5% відсотків. Аналітики роблять висновок, що цього року галузь зіткнеться зі стагнацією.
Але навіть якщо цей прогноз занадто песимістичний, неможливо сперечатися з тим, що після багатьох років швидкого зростання ринок eCommerce дещо “перегрівся”, і надалі буде розвиватися повільніше. Конкуренція між магазинами значно посилиться, їм доведеться боротися за споживача набагато активніше.
Як реагувати на реалії ринку
Об’єктивне зниження темпів зростання галузі – це не привід панікувати. Краще розглядати його як можливість переосмислити стратегії бізнесу та знайти нові точки зростання. У такі часи ритейлерам не варто боятися експериментувати з нестандартними рішеннями та технологіями. Навпаки, будь-яка інновація може відкрити шлях до здобуття конкурентних переваг та виходу зі стагнації.
Отже, 2024 рік імовірно буде у світі eCommerce непростим. Однак складнощі та рішення для електронної комерції врешті допоможуть їй еволюціонувати та вийти на новий рівень ефективності.
Дізнайся про ключові технологічні тенденції, які визначають розвиток електронної комерції
Як подолати виклики у eCommerce?
Онлайн-комерція завжди була технологічним бізнесом. Тож одна з головних стратегій відповіді eCommerce на нові виклики – це апгрейд платформ та широке впровадження новітніх технологій. Сам по собі цей крок не вирішить усіх проблем, але він надасть низку переваг:
-
покращення захисту даних клієнтів та транзакцій від зловмисників, шахрайства та кібератак;
-
можливості створення нового функціоналу, сервісу та послуг для користувачів;
-
глибока автоматизація магазину та роботизація операцій – від продажів, до клієнтської підтримки;
-
готовність до роботи в новому ландшафті eCommerce, який стане більш роботизованим із поширенням ботів-споживачів та генеративного ШІ.
Усі ці плюси будуть особливо актуальними для бізнесів, які роками продають свої товари та послуги за допомогою морально застарілих продуктів.
Як отримати нову платформу? Загалом у бізнесу є два шляхи: пошук пакетного рішення, чи розробка власної сучасної платформи з нуля. Обидві ці моделі мають власні переваги й недоліки. Спробуємо розкрити їх у двох словах:
-
Ринок готових пакетних рішень для eCommerce – це величезне поле, на якому існують найрізноманітніші рішення. Це елементарні конструктори сайтів для інтернет-магазинів (ті ж плагіни на WordPress) онлайн-маркетплейси, комплексні платформи для eCommerce з відкритим вихідним кодом (наприклад, Magento), платформи-екосистеми для онлайн-комерції, подібні до Shopify тощо. Вони пропонують дуже різноманітний функціонал та можливості, тож бізнес завжди може знайти для себе відповідне рішення.
-
Альтернативою готовим рішенням є шлях створення кастомного онлайн-магазину з нуля, у форматі веб- або мобільного додатку. Така розробка здійснюється фахівцями під усі вимоги окремої компанії. Відтак на виході бізнес отримує платформу з цілком унікальним дизайном, усім необхідним функціоналом, кастомною адмінпанеллю, можливостями будь-якого подальшого масштабування та розвитку. Для розробки такого продукту необхідна внутрішня команда розробників або партнерство з зовнішньою IT-командою.
Вибір на користь одного з варіантів залежить від вимог і потреб бізнесу. Відповідно до поширеної думки, готові платформи – це найпростіший і найдешевший шлях. Однак на практиці це далеко не завжди так. При тому пакетні рішення не можуть надати того ж рівня кастомізації, гнучкості та безпеки, який надає індивідуальна розробка.
Розробка платформи для eCommerce з WEZOM
Наша команда вже 24 роки розробляє кастомні онлайн-магазини та корпоративний софт для бізнесу у сферах eCommerce, ритейлу, логістики та виробництва. До нас звертаються компанії, яких не задовольняють обмежені можливості пакетного софту та рішень “для усіх”.
Наші переваги – це індивідуальний підхід, глибоке розуміння проблем та запитів бізнесу у реальному секторі, а також особлива увага до технічної якості й безпеки IT-продуктів.Розробники WEZOM глибоко розуміють проблеми електронної комерції, адже вирішували їх багато разів. У нашому портфоліо можна знайти найрізноманітніші кейси: великий eCommerce, кастомні маркетплейси, нішеві магазини з кастомним функціоналом і навіть торгівельні NFT майданчики. Ми щоразу підбираємо унікальні рішення під запит кожного клієнта.
Тож якщо ви вивчаєте можливості розробки нового онлайн-магазину, то опинилися на правильній сторінці. Звертайтеся по консультацію до наших менеджерів просто зараз.
Висновки
2024 рік не буде для сфери онлайн-продажів простим. Галузь зіткнеться із погіршенням ситуації на ринку та викликами кібербезпеки, а водночас буде поспіхом впроваджувати новітні інструменти ШІ й реагувати на відповідні нові ризики. Однак онлайн-ритейлери, що перейдуть на сучасні платформи та технології eCommerce, зможуть суттєво полегшити собі життя.
Наш шлях відповіді на труднощі для електронної комерції – це розробка кастомної платформи eCommerce з нуля. Саме таке рішення дозволяє ритейлеру виділитися серед конкурентів, запропонувати найкращий сервіс, забезпечити собі відповідний рівень захисту даних та можливості інтеграції новітніх технологій на майбутнє.
FAQ
Які головні труднощі чекають на електронну комерцію у 2024 році?
У новому році галузь імовірно зіткнеться зі сповільненням темпів зростання ринку та посиленням конкуренції. Основні ризики будуть пов’язані з кібербезпекою та стрімким поширенням в eCommerce засобів ШІ.
Чи буде 2024 рік складніше попереднього для електронної комерції?
Сприйняття труднощів завжди залишається суб’єктивним для будь-якого бізнесу. Однак в цілому галузь вже зараз демонструє гірші показники, ніж рік тому. При тому старі виклики для електронної комерції так і не були подолані.
Як забезпечити персоналізований підхід та взаємодію з клієнтами в електронній комерції у 2024 році?
Найкращими помічниками для побудови взаємодії з клієнтами в eCommerce стануть інструменти ШІ та машинного навчання, які можуть обробляти дані про поведінку і потреби користувача в реальному часі. Водночас ці інструменти важливо зробити контрольованими та безпечними.
Як впливає розвиток штучного інтелекту на електронну комерцію, і які виклики це створює для бізнесу?
Генеративний ШІ несе у сферу eCommerce безліч революційних можливостей: покращення клієнтського досвіду, автоматизація оптових продажів, роботизація сервісу тощо. Але водночас він створює нові ризики безпеки та дезінформації. При тому поява “ботів-покупців” може змусити онлайн-ритейлерів ґрунтовно переглянути усі свої підходи до продажів, які формувалися десятиліттями.