Найактуальніші технологічні тренди електронної комерції

4.8
06.03.2024
2762
0

Останні декілька років стали для галузі eCommerce періодом вибухового зростання – наразі понад 20% усіх продажів в ритейлі здійснюються онлайн. Та разом з прибутками й масштабами ринку зростали й численні виклики для електронної комерції. Зокрема, диджиталізація глобальної економіки за доби локдаунів призвела до стрімкого поширення кіберзлочинності. А поява новітніх технологій генеративного ШІ не лише дає онлайн-ритейлерам безліч нових можливостей, але й створює нові ризики.

Попри усі складнощі, жоден сучасний бізнес неможливо уявити без онлайну. Тож якщо у вас немає власного майданчика для eCommerce, то зараз ідеальний час в нього інвестувати. А якщо він у вас є, то не буде зайвим переконатися у власній готовності йти в ногу з часом, адаптуючись до нових технологій та реалій ринку. Давайте розглянемо актуальні технологічні тренди електронної комерції, що визначатимуть розвиток галузі у найближчому майбутньому. 

Чому eCommerce-бізнесам важливо слідкувати за технологічним трендами?

Онлайн-комерція завжди була технологічним бізнесом, адже виникла саме завдяки розвитку диджиталу. Кожен новий етап в історії eCommerce пов`язаний з технологічними досягненнями: поширення персональних комп’ютерів та Інтернету у дев’яностих, поява web 2.0 у нульових, винайдення смартфонів та мобільних сервісів у десятих тощо. 

Просто зараз ми стоїмо на порозі нової диджитал-революції: штучний інтелект, машинне навчання, Big Data та Інтернет речей змінюють світ дуже швидко. Онлайн-ритейлерам варто бути готовими до змін, аби не втратити конкурентоздатність у новому десятилітті. 

Пильна увага до tech-трендів дозволить бізнесу якомога швидше здобути новітні можливості автоматизації операцій, продажів, покращення сервісу, скорочення видатків тощо. Сучасні технології зроблять онлайн-продажі більш ефективними, безпечними та екологічними. Ритейлери та виробники зможуть запропонувати споживачам цілком нові товари, сервіси та послуги, які ще 10 років тому здавалися неможливими.

 

Ключові технологічні тренди електронної комерції

То які технологічні тенденції електронної комерції будуть найактуальнішими найближчими роками? Назвімо їх.

Голосовий пошук

Можливості голосового пошуку вже набули величезної популярності: ними користуються близько половини користувачів мережі. Сотні мільйонів споживачів звикли замовляти товари та послуги за допомогою голосових асистентів на кшталт Alexa, Siri та Google Assistant. За прогнозами експертів, обсяг транзакцій з використанням голосового пошуку в eCommerce перевищить позначку у $164 млрд вже до 2025 року. Тож ритейлери мають забезпечити у своїх магазинах відповідні можливості, аби не відставати.

Штучний інтелект

Новітні можливості генеративного ШІ та великих мовних моделей відкривають для галузі онлайн-комерції неймовірні перспективи: автоматизовані чатботи, що розуміють природну мову, генерація контенту та веб-сторінок, нові можливості продажів, нові сервіси тощо. За оцінками DataHorizzon, ринок рішень генеративного ШІ для eCommerce у 2022 році оцінювався у $4,2 млрд, а до 2032 має збільшитись більш ніж учетверо: до позначки у  $18,2 млрд. 

Доповнена реальність для товарів

Доповнена (AR) та віртуальна (VR) реальність вже сьогодні допомагають ритейлерам подолати одну з найбільших проблем покупців у eCommerce: фізичну неможливість приміряти чи перевірити продукти до їх придбання. Завдяки технологіям AR та VR клієнти можуть віртуально вивчити товари. Наприклад, “розмістити” меблі у кімнатах своєї оселі, накласти на фото віртуальні маски з одягом тощо. Такі можливості вже сьогодні пропонують у своїх мобільних додатках Ikea, Nike, Walmart та інші бренди світового рівня. 

Передплатні моделі у eCommerce

Передплата стає дедалі поширенішою формулою придбання товарів та послуг онлайн. Взірцем тут є сервіс Amazon Prime, який надає підписникам безліч переваг та сервісів: від прискорених термінів доставлення, до стримінгових сервісів. Аналітики загалом прогнозують ринку передплатних моделей середньорічні темпи зростання у 60-70%. Він має досягти позначки у  $2,643.6 млрд вже до 2028 року. 

Загалом існує три поширених типи сервісів підписки на eCommerce:

  • Єдиний доступ - передплата необхідна для послуг чи товарів, отримати які без інакше неможливо. 

  • Додаткові опції - у моделях з вільним членством передплата надає клієнтам доступ до додаткових функцій, які недоступні для звичайних користувачів платформи.

  • Пільгова доставка - передплата надає право на безплатне доставляння. Строк пільгового періоду може бути різним й залежить від абонплати.

Однак ринок розвивається дуже швидко і конкуренція посилюється, тож завтра можуть виникнути й цілком нові бізнес-моделі. 

Омніканальна підтримка клієнтів

Ритейлери в eCommerce все частіше прагнуть надавати споживачам максимально комплексний та безшовний досвід взаємодії з брендом, що охоплює усі можливі канали комунікації. Веб-сайт, мобільний додаток, соціальні мережі, месенджери, SMS та телефонний зв’язок, email, і навіть фізичні магазини – усе це має працювати як єдина система. Відтак eCommerce магазини все частіше приходять до необхідності створення власних цифрових платформ, що можуть суміщати функції CRM, управління продажами, логістикою тощо.  

Персоналізований маркетинг та продукти

Таргетована реклама у пошуковиках та соцмережах вже давно нікого не дивує. Сьогодні eCommerce переходить до нового рівня диджитал-маркетингу, що отримав назву “гіперперсоналізація”. Цей підхід будується на застосуванні інструментів Data Science для аналізу поведінки й уподобань кожного окремого користувача в реальному часі. Тож бренди отримують безпрецедентні можливості побудови персоналізованого маркетингу буквально під кожного покупця, створити ідеальний користувацький досвід. Подібні алгоритми рекомендацій вже використовують гравці eCommecre світового рівня, від Alibaba до Starbucks.

Оптимізація веб-сайтів

Попри усі новітні можливості диджиталу, веб-сайт усе ще залишається ключовим інструментом eCommerce, як і 20 років тому. Для успіху в жорсткій конкуренції за покупця веб-сайти для продажів мають відповідати численними вимогам:

  • вони мають працювати миттєво;

  • пропонувати ідеальний UX;

  • добре працювати та виглядати на будь-якому пристрої;

  • бути цілком безпечними;

  • вміти “зачепити” увагу користувача. 

Тож веб-розробка для eCommerce нікуди не зникне. Ритейлери будуть змушені оновлювати свої веб-майданчики під сучасні потреби, або створювати цілком нові рішення. 

Гейміфікація

Застосування ігрових елементів та принципів в онлайн-продажах може перетворити шопінг на захопливу гру для користувачів, подарувати їм новий досвід та яскраві емоції. І це врешті позитивно відіб’ється як на продажах, так і на лояльності аудиторії. 

Інструменти для комерції можна посилити низкою елементів: 

  • квести;

  • імерсивність;

  • змагальна рейтингова система;

  • механіки бонусів і досягнень. 

Така гейміфікація може стати ефективною стратегією залучення й утримання покупців. Найближчими роками професія гейм-дизайнера може стати для eCommerce вкрай актуальною і затребуваною.

 

Машинне навчання в аналітиці для оптимізації продажів

Алгоритми машинного та глибокого навчання відкривають для ритейлерів eCommerce фантастичні можливості для прогнозування попиту, динамічного ціноутворення, планування закупівель, побудови ланцюжків постачання та мінімізації ризиків. Моделі ML/DL можуть майже миттєво опрацьовувати терабайти даних для бізнесу – як архівних, так і тих, що надходять в режимі реального часу. 

Як це виглядає на практиці? Як приклад, сьогодні логістичний оператор DHL у партнерстві з IBM розвиває систему Global Trade Barometer, яка використовує 240 мільйонів змінних для детального прогнозування трендів у глобальній торгівлі. Дуже скоро подібні механізми в тих чи інших масштабах визначатимуть конкурентоспроможність кожного онлайн-ритейлера.

Автоматизовані B2B транзакції

Зазвичай усі технологічні інновації найшвидше приходять у роздрібну онлайн-торгівлю, тоді як сфера B2B традиційно відстає. Тож одне зі стратегічних завдань усієї сфери eCommerce полягає в тому, аби принести зручність і широкі можливості онлайн-комерції в оптову торгівлю. 

Розвиток онлайн-банкінгу, смарт-контракти на базі блокчейну, фрод-моніторинг транзакцій за допомогою ШІ, роботизація процесів – ось лише деякі інструменти, які дозволять диджиталізувати та автоматизувати жорстко зарегульовану сферу B2B-торгівлі. Створення B2B-платформ та маркетплейсів на базі сучасних технологій може врешті зробити транзакції між бізнесами такими ж простими, як замовлення кросівок на Amazon.

Рекомендуємо почитати
Які челленджи чекають на електронну комерцію?

Які челленджи чекають на електронну комерцію?

Детальніше

Що буде втрачати свою актуальність?

Варто також згадати і про застарілі тренди в електронній комерції, які поступово будуть виходити з вжитку. Це не означає, що названі рішення та технології зникнуть вже завтра. Але вони імовірно не будуть з’являтися у нових продуктах, тож їх помітність поступово буде ставати усе меншою.

 

Авторизація з логіном і паролем

Система “логін/пароль” була нормою для майданчиків онлайн-комерції протягом десятиліть. Однак її потенціал вичерпано. Сьогодні авторизація з логіном і паролем не гарантує достатнього рівня захищеності облікових записів та безпеки даних. Водночас вона є незручною для користувачів, які у трьох випадках з чотирьох гублять свої паролі й не можуть залогінитись у системі без додаткових дій. 

Сучасні технології пропонують більш ефективні механізми авторизації: використання підтверджених облікових записів соцмереж, біометрика, токени на блокчейні, багатофакторна аутентифікація тощо. Нові платформи eCommerce зможуть обійтися без логінів та паролів. 

Ігнорування кібербезпеки

На жаль, протягом багатьох років майданчики eCommerce не приділяли особливої уваги питанням кібербезпеки та захисту даних, покладаючись на стандартні інструменти, або відкладаючи розв’язання нагальних проблем на “потім”. Та сьогодні це занадто небезпечно, світ поглинула безпрецедентна хвиля кіберзлочинності. У 2023 році глобальні збитки від неї перевищили позначку у $8 трлн, а 40% організацій так чи інакше постраждали від компрометації даних. 

Онлайн-ритейлери вкрай вразливі перед кіберзагрозами, адже кожен виток даних може завдати компанії величезних фінансових та репутаційних збитків, а кожна кібератака може паралізувати операції й буквально поставити бізнес на межу виживання. Тож eCommerce-бізнеси спішно переформатують свої процеси та інвестують у всі можливі інструменти кіберзахисту.

Безпорадні чатботи

Ще два-три роки тому типовий чатбот на типовій веб-сторінці онлайн-магазину викликав розчарування. Ці інструменти зазвичай вміли дуже небагато і були зайвою сходинкою на шляху користувача до спілкування з живим оператором.

Стрімкий розвиток генеративного ШІ та великих мовних моделей (LLM) змінив це буквально за рік. Сучасні чатботи можуть вести повноцінне спілкування з користувачем, виступати в ролі продавця-консультанта, помічника, оператора служби підтримки тощо. Надалі такі чатботи зможуть вийти за межі текстового спілкування, їх можна буде поєднувати з голосовими асистентами, створюючи повноцінних віртуальних помічників. 

Обмежений аналіз даних

Донедавна аналіз даних в eCommerce міг обмежуватися ручним дослідженням базових метрик. Але в нових умовах цього недостатньо, галузь стрімко переходить на нові методи аналітики за допомогою машинного та глибокого навчання, Big Data, штучного інтелекту тощо. 

Без впровадження засобів Data Science в аналітику гравці eCommerce дуже скоро не зможуть зберігати свою конкурентність на таких напрямках як прогнозування попиту, персоналізований маркетинг, динамічне ціноутворення, управління ланцюжками постачання тощо. Тож перехід на нові технології та платформи стає неминучим. 

Не можна забувати також про те, що тренди сфери електронної комерції швидко змінюються. В будь-який момент може з’явитися технологія або продукт, що змінить галузь до невпізнаваності. 

Розробіть індивідуальний eCommerce продукт з WEZOM

Ми чудово розуміємо тренди електронної комерції, адже розробляємо IT-продукти для сфер eCommerce, ритейлу та логістики вже майже чверть століття. Наші продукти – це веб- та мобільні додатки будь-якої складності, корпоративний софт та комплексні диджитал-екосистеми для бізнесу. 

Ми маємо досвід побудови сучасних майданчиків для eCommerce та B2B-маркетплейсів з нуля – ви можете ознайомитися з ними у нашому портфоліо. Це технологічні та безпечні рішення, індивідуально розроблені під усі вимоги клієнтів.

Тож якщо ви шукаєте сучасні та надійні інструменти для ваших продажів онлайн, то опинилися на правильній сторінці. Звертайтеся по консультацію до наших фахівців просто зараз. 

Висновки

Галузь eCommece опинилася на порозі нового технологічного прориву: штучний інтелект, машинне навчання та роботизація можуть принести їй революційні зміни. У такі часи онлайн-ритейлерам як ніколи важливо відстежувати усі сучасні тренди в eCommerce та бути готовими до них, аби не програти у конкуренції за споживача. 

Найближчі роки стануть для електронної комерції добою масового впровадження генеративного ШІ, засобів аналітики на базі машинного навчання, передплатних моделей та систем гіперперсоналізації. Тож ритейлерам вже сьогодні варто замислитися над опануванням цих технологій, знайти відповідних фахівців або партнерів в IT, що готові допомогти з модернізацією. 

FAQ

Які тренди втрачають свою актуальність в електронній комерції?

Найближчими роками відійдуть у минуле старі підходи до кібербезпеки в eCommerce, методи авторизації з логіном/паролем, ручне внесення платіжних реквізитів при замовленні товарів онлайн, чатботи старого зразку та морально застарілі методи аналітики даних.

Які тенденції формують електронну комерцію?

Наразі ринок формують такі тенденції розвитку електронної комерції як поширення генеративного ШІ, впровадження методів Data Science в аналітику продажів та попиту, гіперперсоналізація маркетингу і пропозицій, передплатні моделі для послуг eCommerce, гейміфікація тощо.

Які технології є трендовими в електронній комерції?

Кожен сучасний тренд електронної комерції спирається на певну технологічну базу. Зокрема, це технології генеративного ШІ та великих мовних моделей, алгоритми машинного та глибокого навчання, технології AR/VR, інтегровані диджитал-платформи для eCommerce тощо.

Євген
Про автора
Євген
CBDO
Досвід роботи 9 років
Експерт з IT-продуктів, допомагає потенційним клієнтам WEZOM підібрати оптимальні платформи і технології для вирішення завдань бізнесу.
Більше статей від автора
Як вам стаття?
4.8
Проголосувало: 4
Давайте обговоримо Ваш проєкт
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Коментарі
(0)
Будьте першими, хто залишить коментар
wezom logo
Залишились питання?
Залиште контактні дані. Наш менеджер зв'яжеться та проконсультує вас.
Підписуйтесь на розсилку Айтижблог
blog subscriber decor image
Бажаєте отримувати цікаві статті?
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Слідкуйте за нами у соціальних мережах
Цей сайт використовує cookie-файли для більш комфортної роботи користувача. Продовжуючи переглядати сайт, Ви погоджуєтеся на використання cookie.