Маркетингова стратегія: що це та як її розробити

Ткаченко Аліна
Ткаченко Аліна
Копірайтер
04.05.2023
04.05.2023
4.5
10592
6 хвилин
0

Не існує однакових компаній, однакового бізнесу або однакових продуктів. Навіть за наявності великої кількості подібностей все одно існуватимуть відмінності. А тому і принципи комерційного зростання для різних бізнесів будуть відрізнятися  залежно від їхніх індивідуальних особливостей.

Наша сьогоднішня тема — розробка маркетингової стратегії компанії. Поговоримо про те, що це таке, чому вона завжди унікальна для кожного бізнесу, навіщо вона потрібна саме вам та як її правильно розробити. Буде багато цікавого!

 

Маркетингова стратегія: що це?

Маркетингова стратегія — це свого роду план дій компанії для просування свого продукту на ринку, розширення бізнесу та реалізації бізнес-планів.

Що цікаво, стратегічний маркетинг — порівняно нове явище. Як окрема область дослідження він з'явився лише в сімдесятих роках минулого століття. А вже сьогодні розробка маркетингової стратегії є невіддільною частиною розвитку будь-якого серйозного бізнесу.

Для яких цілей потрібна маркетингова стратегія

Маркетингова стратегія компанії допомагає досягти таких цілей:

  1. Точніше визначити цільову аудиторію. Це ключова складова роботи будь-якого бізнесу. Маркетингова стратегія обов'язково передбачає глибоке вивчення ЦА та прийняття подальших рішень з просування з урахуванням її особливостей.
  2. Позначити конкурентні переваги. Правильно розроблена стратегія допомагає визначити ціну, функціональні характеристики продукції, якість обслуговування тощо. Встановлення конкурентних переваг — це важливий крок до того, щоб виділитися на ринку та залучити більше клієнтів.
  3. Ефективніше розвивати бренд. Йдеться перш за все про унікальні елементи, як-от логотип, слоган, фірмові кольори й усе те, що виділяє компанію на тлі інших. Робота з візуалом і позиціюванням бренду — невіддільна частина реалізації стратегії маркетингу.
  4. Збільшувати продажі. Наявність пропрацьованого плану допомагає не зупинятися на досягнутому, а постійно розширювати бізнес, залучати більше клієнтів, продавати товари або послуги в більшій кількості. Це може бути обумовлено розробленням нових продуктів або послуг, поліпшенням якості обслуговування, зниженням цін або іншими факторами.
  5. Виходити на нові ринки. Сучасному бізнесу не можна зупинятися, якщо він хоче не просто залишатися на плаву, а й розвиватися. А тому вихід на нові ринки майже завжди стає однією з основ маркетингової стратегії. Це може бути як інший регіон всередині країни, так і взагалі інші держави.

Плюс до всього реалізація маркетингової стратегії часто допомагає покращити взаємодію з клієнтами. Наприклад, завдяки програмам лояльності, покращенню якості обслуговування тощо. А що більше лояльних клієнтів, то більше продажів — усе просто!

 

Наочний приклад маркетингової стратегії

Вельми показовою є маркетингова стратегія сервісу TripAdvisor. Це американський сайт, за допомогою якого користувачі можуть спланувати свою майбутню поїздку до іншого міста чи країни. Тут можна дізнатися все про місцеві визначні пам'ятки, готелі, прокат авто, громадські заклади тощо.

Головна особливість у тому, що левову частку всього контенту на сайті створюють самі користувачі. З одного боку, це підвищує довіру аудиторії, адже інформацією діляться такі самі користувачі. А з іншого, таким способом істотно знижується навантаження з команди TripAdvisor.

 

Завдяки своїй відкритості, прозорості та доступності цей сайт уже давно став однією з найбільших онлайн-платформ у своїй ніші. І інтерес до неї з боку користувачів із кожним роком тільки зростає. Звичайно ж, аналогів Tripadvisor існує вже досить багато. Але вдала реалізація стратегії маркетингу свого часу вивела сайт на перше місце в ніші та дозволила міцно в ній закріпитися.

Декілька слів про види маркетингових стратегій

У середовищі маркетологів заведено виділяти чотири основні категорії — глобальні, базові стратегії, стратегії зростання та конкурентні. Насправді в залежності від способу класифікації видів може бути набагато більше. Але ми все ж будемо відштовхуватися від загальноприйнятого поділу й у загальних рисах розповімо вам про кожну з категорій маркетингових стратегій.

Глобальні стратегії

Орієнтовані на розвиток бізнесу за межами однієї країни. Глобальні стратегії можуть містити експорт, спільні підприємства, прямі інвестиції та франшизи. Вони дозволяють компаніям розширити ринок збуту продукції та збільшити свій дохід.

Базові стратегії

Орієнтовані на встановлення зв'язку між продуктом і споживачем. Вони можуть містити стратегії продукту, ціни, просування та розташування. Базові стратегії допомагають компаніям максимізувати свій прибуток і задовольнити потреби своїх клієнтів.

Стратегії зростання

Орієнтовані на збільшення обсягу продажів і доходів. Вони можуть містити стратегії пенетрації ринку, розвитку ринку, розвитку продукту та спільних підприємств. Дозволяють компаніям розширити свою частку на ринку та збільшити прибуток.

Конкурентні стратегії

Орієнтовані на збільшення конкурентоспроможності на ринку. Вони можуть містити стратегії лідерства у витратах, диференціації та фокусування. Дозволяють компаніям виділитися серед схожих брендів та утримати своїх клієнтів.

Розроблення маркетингової стратегії: покроковий план

Одразу обмовимося, що конкретно у вашому випадку розроблення маркетингової стратегії може відрізнятися. Але у класичному варіанті вона виглядає саме так, як описано далі. Можете використовувати нашу методику як чекліст для розробки власної стратегії.

Аналізуємо ринок

Першим кроком є аналіз ринку. Необхідно вивчити, які продукти та послуги пропонуються, хто є цільовою аудиторією бренду, які тенденції ринку та які фактори можуть вплинути на нього в майбутньому. Пам'ятайте, що без попереднього аналізу розробляти й реалізовувати маркетингову стратегію просто безглуздо.

Аналізуємо конкурентів та їхній продукт

На цьому етапі вивчіть, які товари й послуги пропонують конкуренти, які їхні ціни, як вони просувають свій товар, якими каналами просування користуються та яку частку ринку наразі займають.

Аналізуємо цільову аудиторію

Неможливо скласти ефективну стратегію маркетингу, не знаючи своєї цільової аудиторії, її особливостей, інтересів, болів та заперечень. Комплексний аналіз ЦА дає можливість краще зрозуміти, кому саме буде цікавий ваш продукт і як його ефектніше подати.

Проводимо SWOT-аналіз

SWOT-аналіз (аналіз сильних і слабких сторін, можливостей і загроз) є корисним інструментом, який допомагає знайти шляхи для розвитку бізнесу. Він дозволить встановити, які фактори можуть вплинути на ринок, які ресурси доступні для досягнення цілей і які проблеми можуть виникнути в майбутньому.

Оцінюємо точки зростання та переглядаємо продуктовий портфель

Дослідіть, які продукти та послуги можуть привести до зростання компанії, які продукти та послуги потрібно змінити або доповнити, щоб підвищити конкурентоспроможність. Це корисно робити як новим брендам, так і тим, що давно працюють у певному сегменті ринку.

Ставимо чіткі цілі та завдання

На цьому етапі необхідно визначити точні цілі, яких потрібно досягти в межах розробленого плану. Вони мають бути вимірюваними та досяжними, а також відповідати загальній стратегії компанії. Наприклад, метою може бути збільшення частки ринку на 10% протягом року, зростання продажів на певну суму або покращення впізнаваності бренду.

Розробляємо позиціювання бренду та головні меседжі

Це останній етап. Необхідно визначити, як ваш бренд має бути сприйнятий на ринку, які унікальні особливості ви готові запропонувати та які переваги можете виділити перед конкурентами. Потім визначте головні меседжі, що будуть передаватися потенційним клієнтам.

 

Складання стратегії просування в маркетингу

Перед маркетологом стоять декілька першочергових завдань:

  • виявити основні параметри продукції бренду та знайти спосіб використовувати їх для відбудови від конкурентів. Таким способом привабливість пропозиції для потенційного клієнта підвищується;
  • визначити найперспективніші сфери розвитку — збільшення асортименту продукції, мережі дилерів, розширення цільової групи клієнтів, інше;
  • розроблення підзавдань для кожного з основних елементів маркетингової стратегії та призначення відповідальних фахівців для реалізації всіх обов'язкових кроків.

Також варто додати, що ви маєте розглядати не лише короткочасну перспективу, але й осяжне майбутнє. Необхідно скласти план робіт на пів року або навіть рік, спланувати бюджет на його реалізацію та передбачити можливі форс-мажорні обставини.

Особливості реалізації та контролю маркетингової стратегії

Очевидно, що розробка маркетингової стратегії — це лише один із перших етапів роботи. Далі потрібні її правильна реалізація та контроль. Можемо дати декілька базових рекомендацій з цього питання:

  1. Стежте, щоб реалізація розробленої стратегії була своєчасною та правильною. Необхідно як мінімум розробити чіткий план дій й переконатися, що кожен етап виконується відповідно до нього. Так ви уникнете затримок та помилок у реалізації маркетингової стратегії.
  2. Забезпечте ефективну та зручну комунікацію між усіма членами команди, які працюють над проєктом. У кожного учасника має бути чітке розуміння власних завдань і ролі в команді. В обміні інформацією не має бути жодних труднощів.
  3. Організуйте комплексний моніторинг і контроль. Необхідно своєчасно фіксувати будь-які несприятливі зміни й усувати причини їхнього виникнення.
  4. Проаналізуйте результати. Це допоможе оцінити ефективність стратегії та внести деякі зміни. Аналіз результатів також може допомогти виявити сильні та слабкі сторони плану й використовувати цю інформацію в майбутньому.
  5. У разі потреби коригуйте маркетингову стратегію. Вона має бути досить гнучкою, щоб відповідати мінливим вимогам ринку й компанії. При цьому необхідно переконатися, що будь-які зміни відповідають вашій спільній меті.

Роботу над реалізацією маркетингової стратегії не можна пускати на самоплив. Ви повинні бути уважними та брати участь у всіх етапах. Інакше є ризик упустити момент, коли розроблена вами стратегія просто перестане працювати, а вжиті дії не будуть відповідати спочатку закладеним цілям.

 

Скільки коштує розроблення маркетингової стратегії

Вартість може значною мірою відрізнятися залежно від низки факторів:

  • масштаб компанії та проєкту;
  • рівень конкуренції на ринку;
  • специфіка продукту або послуги;
  • рівень складності завдань, які необхідно розв’язати;
  • терміновість реалізації проєкту.

Тому вартість завжди розраховується індивідуально. Якщо ви хочете дізнатися точну ціну розроблення стратегії саме для вашої компанії, рекомендуємо обговорити це питання персонально з менеджером Wezom. Він детальніше введе вас в курс справи та назве попередню вартість з урахуванням специфіки вашого бізнесу й інших факторів.

Поширені помилки у складанні маркетингової стратегії

Якщо у вас недостатньо досвіду в питаннях розроблення маркетингової стратегії, то ризик допустити одну або відразу декілька поширених помилок істотно зростає. Серед них можемо назвати такі:

  • невизначеність цілей і завдань;
  • недостатнє дослідження ринку та цільової аудиторії;
  • неучасть команди в розробленні стратегії;
  • неправильний вибір каналів просування;
  • некоректне розроблення конкурентної стратегії;
  • нераціональне керування бюджетом;
  • недостатні моніторинг та аналіз результатів.

Навіть одна допущена помилка або недоробка може стати причиною того, що маркетингова стратегія просування не буде достатньо ефективною, а вкладення у її розроблення та реалізацію не окупляться. Саме тому так важливо в разі потреби звертатися до досвідчених фахівців, а не намагатися займатися цим самостійно, не маючи відповідного досвіду.

FAQ

Що входить до маркетингової стратегії?

Розроблення маркетингової стратегії зазвичай містить такі етапи: аналіз ринку, конкурентів і їхніх продуктів, SWOT-аналіз, оцінювання точок зростання й доопрацювання продуктового портфеля, формування чітких цілей і завдань, визначення позиціювання бренду та головних меседжів. Але в залежності від особливостей вашої компанії й вашого продукту складові елементи маркетингової стратегії можуть відрізнятися.

Як правильно скласти маркетингову стратегію?

Ви можете керуватися цим планом дій: аналіз ринку, визначення цілей і завдань, цільової аудиторії, розроблення позиціювання продукту, маркетингових міксів, формування бюджету, підготовка плану дій, моніторинг та аналіз результатів.

Коли потрібна маркетингова стратегія?

Стратегія маркетингу потрібна в будь-якій ситуації, коли ви хочете просунути свій бізнес і збільшити прибуток. Це може бути у разі запуску нового бізнесу або продукту, виходу на новий ринок, зміни цільової аудиторії, активної конкуренції на ринку, потреби зміцнення іміджу компанії тощо.

Які види стратегій бувають?

Існують чотири основні види маркетингових стратегій: глобальні, базові, конкурентні та стратегії зростання. Вибір безпосередньо залежить від того, які цілі ви ставите перед бізнесом і як плануєте його розвивати в осяжному майбутньому.

Як вам стаття?
4.5
Проголосувало: 4
Давайте обговоримо Ваш проєкт
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Коментарі
(0)
Будьте першими, хто залишить коментар
wezom logo
Залишились питання?
Залиште контактні дані. Наш менеджер зв'яжеться та проконсультує вас.
Підписуйтесь на розсилку Айтижблог
blog subscriber decor image
Бажаєте отримувати цікаві статті?
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Слідкуйте за нами у соціальних мережах
Цей сайт використовує cookie-файли для більш комфортної роботи користувача. Продовжуючи переглядати сайт, Ви погоджуєтеся на використання cookie.