Ми впевнені, що сучасний інтернет-користувач хоча б раз у своєму житті зустрічався з поняттям «маркетплейс» та користувався послугами цієї платформи. Але не кожен назве відмінності таких сайтів від звичайного інтернет-магазину. Так само і серед підприємців: хтось впевнено користується перевагами маркетплейсів і просуває свій бізнес на цих платформах, а хтось не знає, у чому особливості цих майданчиків і як можна розкрутитися в інтернеті з їх допомогою. Ми допоможемо вам розібратися з тим, як вивести свій бізнес на таку онлайн-платформу.
Що таке маркетплейс
Для початку пояснимо, що таке маркетплейс, простими словами. По суті, це онлайн-платформа, на яку можуть вийти абсолютно різні продавці, запропонувати свої товари споживачам і отримати прибуток. Завдання засновників маркетплейсу — забезпечити «стикування» (іншими словами, взаємодію) між продавцем і покупцем. Фактично це роль посередника. Очікується, що такий майданчик має бути зручним для формування заявки з боку споживача та для її обробки та реалізації продавцем.
Головна вигода для засновників самого маркетплейсу — збільшення кількості угод, що позитивно впливає на зростання прибутку. Зазначимо, що такі онлайн-платформи є високорентабельним бізнесом, тому деякі власники великих інтернет-магазинів ставлять перед собою амбітну мету — масштабуватись до рівня маркетплейсу.
Який принцип роботи маркетплейсів
Маркетплейс — це сайт із розгорнутою структурою. Він зовні схожий на інтернет-магазин зі стандартними функціями — каталогом товарів, розділеним на категорії, та кошиком чи формою замовлення.
Принцип роботи його досить простий:
-
Продавець реєструється на цій платформі, знайомиться з її умовами та підписує угоду.
-
Далі він готує XML-файл з даними про товари, пропонує їх фото та опис, інформує про вартість та наявність на складах. Для певних груп товарів знадобиться дозвіл на реалізацію. Це стосується зброї, медичних приладів, харчової продукції та деяких інших категорій.
-
На окремих платформах попросять поповнити баланс, щоб можна було знімати гроші за надані послуги. Причому товари продавців із нульовим балансом в особистому кабінеті можуть не відображатись на сайті.
-
Після розміщення карток запропонованої продукції на онлайн-майданчику споживач може робити свій вибір та купувати.
-
На наступному етапі товар відправляється споживачеві, який здійснює оплату. Більшу частину вартості продукту отримує продавець, а незначний відсоток угоди — маркетплейс.
Звичайні користувачі не звертають уваги на те, як працює маркетплейс. Для них важливі зручність пошуку, оплати товарів та гарантії відправлення продукції.
Відмінності маркетплейсу від інтернет-магазину та агрегатора
Основна відмінність маркетплейсів від стандартних інтернет-магазинів полягає в різноманітності товарів та безлічі продавців, які пропонують продукцію. Причому можна зустріти однакові товари від різних власників. У такому разі користувач вибирає, враховуючи ціну чи рейтинг компанії.
До інших відмінностей для продавця відноситься можливість управління продажами через особисті кабінети на платформі, де можна додавати товари, обробляти замовлення та аналізувати статистику реалізації. Якщо компанія розміщує свою продукцію на декількох майданчиках, їй доведеться працювати в різних кабінетах.
Маркетплейси активно залучають покупців на свої сайти, що забезпечує продавцям більшу видимість та потенційних клієнтів. Тоді як в інтернет-магазинах їхні власники зазвичай самі відповідають за залучення покупців. Але тут ще важливо зазначити, що продавцям варто окремо подбати про просування на самому маркетплейсі або замовити цю послугу.
Отже,маркетплейс — складна багаторівнева платформа для реалізації товарів, яка об'єднує безліч продавців та надає їм інфраструктуру для ефективної онлайн-торгівлі.
Результати порівняння маркетплейсів та агрегаторів ми пропонуємо вам подивитися в таблиці.
Критерії для порівняння |
Маркетплейс |
Сайт-агрегатор |
Мета роботи |
Продаж товарів та послуг. Місце, де незалежні продавці можуть розміщувати свої товари та взаємодіяти з покупцями |
Збір даних із різних джерел та надання їх користувачам. Це може бути інформація про ціни, відгуки, характеристики товарів чи послуг |
Транзакції |
Здійснюються транзакції між продавцями та покупцями. Платформа забезпечує всі умови для оплати та доставки товарів |
Агрегатори зазвичай не проводять угод і не надають допомогу при покупках. Це інформаційні платформи |
Просування товарів |
Продавці часто змагаються за клієнтів, і платформа може надавати інструменти для просування їхніх товарів. |
Можливість просування більшою мірою обмежена. Найчастіше це здійснюється методом публікації відгуків або покупки реклами |
Ключова різниця полягає в тому, що маркетплейс бере активну участь у процесі продажу та забезпечує транзакції, тоді як сайт агрегатора фокусується на зборі та наданні інформації для користувачів, при цьому відсутня можливість здійснення покупки на самій платформі.
Типи маркетплейсів
Щоб чітко відповісти собі на питання, що таке marketplace, необхідно ознайомитися з його різними видами. На сучасному онлайн-ринку існують платформи, які різняться за видом товарів, цільовою аудиторією та деякими іншими критеріями.
Залежно від типу продукту чи послуги є маркетплейси, де пропонують:
-
роздрібні товари. Кращими прикладами є Amazon та eBay, де можна купити практично будь-яку продукцію;
-
віртуальні продукти. Прикладами таких торгових майданчиків є Google Play Store та Apple Store, які пропонують завантажити мобільні програми;
-
служби бронювання. Ці платформи є інтерфейсами для замовлення таксі, бронювання готелів, покупки авіаквитків. Прикладами можуть бути Booking.com та Skyscanner.com;
-
інші послуги. У цю категорію входять портали, що пропонують вакансії, послуги з догляду за людиною вдома або за автомобілем, платформи для фрилансерів тощо.
Залежно від того, які продавці виходять на той чи інший маркетплейс, виділяють майданчики з різною структурою:
-
вертикальною. На сайті представлено декілька постачальників продукту однієї категорії;
-
горизонтальною. На таких платформах можна зустріти товари різних брендів із суміжних ніш;
-
глобальною. Це майданчики, на яких пропонують необмежену кількість продуктів різних брендів.
Залежно від цільової аудиторії та моделі взаємодії віртуальні платформи поділяються на групи, призначені для таких сфер:
-
B2B. У цьому разі одна компанія пропонує свої послуги та продукти іншим підприємствам. Метою є створення надійного ланцюжка постачання та довгострокові відносини. Як приклад можна назвати ABM Cloud.
-
B2C. Такі торгові майданчики працюють безпосередньо з роздрібними клієнтами. Тут головна мета — залучити якомога більше клієнтів для здійснення угод та збільшення продажів. Приклади — Amazon і AliExpress.
-
C2C. Ці платформи безпосередньо пов'язують звичайних людей, які хочуть продати будь-яку річ іншим роздрібним покупцям. Відомим прикладом є OLX.ua.
Якщо ви зберетеся вийти на таку платформу, спочатку оберіть ту, якою користується ваша ЦА.
Коротко про переваги маркетплейсів
Висока відвідуваність платформ
Для продавця, який виходить на маркетплейс, вигідно те, що його продукцію може побачити величезну кількість людей. Онлайн-платформи інвестують великі кошти у своє просування та завдяки цьому залучають багато користувачів. Цілком зрозуміло, що не кожен із відвідувачів вибере одного й того ж продавця, але такий підхід спрощує завдання отримання замовлень.
Структурований підхід
Маркетплейси встановлюють високі стандарти якості контенту, обслуговування клієнтів та вирішення спорів, що стимулює продавців показати продукцію з найкращого боку. Це, своєю чергою, дає їм можливість отримати цінний досвід у сфері онлайн-торгівлі, навчить їх ефективної взаємодії зі споживачами та підвищить прибуток.
Легкий старт
Якщо продавець розібрався з вимогами платформи, то запустити свій бізнес на ній не складе труднощів. До того ж тут просто почати заробляти.
Основні недоліки маркетплейсів
Велика конкуренція
Попри всі переваги, варто пам'ятати, що на маркетплейсах ваш продукт буде сусідити з сотнями аналогічних товарів. Це поступово призведе до того, що доведеться знижувати ціну, аби витримати конкуренцію. Потрібно бути готовим до того, що, попри велику кількість користувачів, лише частина з них зацікавлена у вашій пропозиції.
Складнощі на шляху розвитку власного бренду
Компанії, які продають продукцію через маркетплейс, фактично «втрачають» своє обличчя. Покупець не асоціює куплений товар із найменуванням конкретного продавця, він, швидше за все, запам'ятає, на якій платформі зробив покупку. Тому зусилля підвищення впізнаваності власного бренду не принесуть бажаного результату, якщо не використовуються інші канали просування.
Обмежені можливості продажу
Продавці на маркетплейсах дуже залежать від політики платформи. Наприклад, якщо будуть введені обмеження на реалізацію деяких категорій товарів, то доведеться дотримуватися нових правил. На продажі впливають також негативні відгуки покупців. Тому навіть за умови хорошої роботи продавець може досягти точки, коли збільшення обсягу торгівлі стає практично неможливим. У зв'язку з цим є сенс вивчити, як запустити власний інтернет-магазин та просувати його за допомогою різних каналів продажу.
Кому варто вийти на маркетплейс?
Існують певні групи продавців, які найбільше виграють від цього типу торгівлі. Серед них насамперед варто виділити наступні категорії:
-
невеликі компанії. Грамотно використовуючи вже наявну клієнтську базу майданчика, такі підприємства можуть збільшити впізнаваність свого бренду та залучити нових клієнтів, при цьому їм не треба вкладати кошти у створення власної онлайн-платформи;
-
приватні особи, які бажають продати уживані чи унікальні предмети. Маркетплейси на кшталт OLX та деяких інших ідеально підходять для цього;
-
продавці, які хочуть вийти на світовий ринок. Якщо поставлено таку мету, потрібно вибирати великі маркетплейси. Наприклад, AliExpress має величезну базу клієнтів та надає різноманітні інструменти, що сприяють розширенню аудиторії та розвитку бізнесу на світовому рівні.
Насправді для кожної компанії може бути корисним вихід на маркетплейс.
Увірвіться до світу eCommerce з власною платформою для продажу товарів чи послуг! Ми готові поділитися досвідом та допомогти у розробці
Як запустити свій бізнес на маркетплейсі
Для початку нагадаємо, що кожен маркетплейс встановлює свої власні вимоги для продавців, які бажають із ним співпрацювати. Це допомагає підтримувати загальний стандарт обслуговування. У результаті різні компанії, що торгують на одній платформі, для покупців виглядають єдиним цілим.
Ще одна обов'язкова умова (за деяким винятком) — оформлення договору з продавцями. Наприклад, на відомих онлайн-майданчиках можуть наполягати, щоб партнери займалися офіційно зареєстрованим бізнесом.
Щоб запустити продажі на маркетплейсі, зазвичай потрібно дотриматися таких етапів:
-
оформити заявку — заповнити форму на сайті, у якій треба надати загальну інформацію про себе, свій бізнес та товари, які плануєте продавати;
-
завантажити список пропонованої продукції. Документ готується з урахуванням вимог платформи, можуть попросити додати фото та опис товарів за шаблоном;
-
підписати договір про співпрацю з зазначенням усіх умов взаємодії;
-
поповнити рахунок. Товари не будуть виставлені на майданчик доти, доки не поповнено баланс в особистому кабінеті.
Як бачите, процес запуску досить простий і прозорий.
Найвідвідуваніші майданчики в Україні та світі
І, нарешті, хочемо вам показати деякі приклади маркетплейсів. І ви знатимете, куди звертатися для розвитку свого бізнесу.
Великі платформи України
В Україні діє кілька популярних торгових майданчиків, які продовжують працювати у воєнний час та надають різноманітний асортимент товарів та послуг. Це робить їх універсальними для багатьох українських покупців. Завдяки зручному інтерфейсу, конкурентоспроможним цінам та надійним службам доставки такі маркетплейси стали лідерами за останній час.
Rozetka
Це один із найвідоміших торгових майданчиків в Україні, який пропонує величезний асортимент товарів, зокрема електроніку, побутову техніку, одяг та багато іншого. Rozetka стала особливо популярною завдяки системі швидкої та надійної доставки.
Prom
Ця платформа пропонує товари та послуги для підприємств будь-якого масштабу. На Prom.ua представлений широкий асортимент продукції, у тому числі промислове обладнання, канцтовари та сировина.
OLX
Цей маркетплейс завоював популярність на українському ринку завдяки тому, що заповнив нішу з продажу товарів, які були у використанні. Ця платформа дозволяє приватним особам та компаніям продавати різноманітні предмети, зокрема електроніку, меблі та одяг. Популярність OLX багато в чому пояснюється зручним інтерфейсом, який полегшує розміщення оголошень продавцями та пошук потрібних товарів покупцями.
«Алло»
Це торговий майданчик, що в основному спеціалізується на електроніці та гаджетах: смартфонах, ноутбуках, планшетах, телевізорах, приставках. Крім того, тут пропонується широкий вибір аксесуарів: зарядні пристрої, чохли та навушники. «Алло» відомий своїми доступними цінами та регулярними акціями.
Shafa
На порталі можна вибрати одяг, взуття, сумки та аксесуари. Цей маркетплейс відомий своєю доступною ціновою політикою. Зручний інтерфейс платформи полегшує покупцям пошук і вибір предметів, що їх цікавлять.
Відомі маркетплейси світу
А тепер пропонуємо ознайомитися з деякими найвідомішими світовими торговими майданчиками, які перевернули уявлення про способи покупок та ведення бізнесу в інтернеті.
AliExpress
Цей майданчик, спочатку запущений у Китаї у 2010 році, сьогодні активно працює у 230 країнах і залучає щомісяця близько 200 мільйонів користувачів. AliExpress пропонує продавцям відносно низьку комісію (до 8%), проте вони зобов'язані дотримуватись серйозних вимог.
eBay
Це найстаріший із маркетплейсів, створений у 1995 році як майданчик для колекціонерів та поціновувачів рідкісних предметів. Сьогодні на eBay продаються різноманітні товари та послуги. Перевага платформи полягає у відсутності суворих вимог до продавців: вони можуть розмістити перші 50 оголошень безкоштовно, а за наступні стягується символічна плата в розмірі 50 центів.
Amazon
Amazon — це найвідоміший маркетплейс у світі. Споживачі, які мешкають у Північній Америці, Європі та Азії, можуть замовити товари на ньому. Платформа пропонує величезний асортимент продукції, зокрема електроніку, книги, одяг та багато іншого. Швидка доставка та орієнтованість на клієнтів зробили Amazon одним з найпопулярніших брендів у всьому світі.
Etsy
Це міжнародний майданчик, де можна знайти предмети антикваріату, товари, виготовлені вручну, ексклюзивну продукцію. Спочатку його створювали для реалізації предметів для виробників handmade, а зараз Etsy трансформувався у великий портал для продажу унікальних кастомізованих товарів. Ним користуються понад 95 млн споживачів.
Alibaba
Ця платформа об'єднує мільйони продавців та покупців. Тут ставлять амбітну мету — до 2036 року допомогти купувати 2 млрд відвідувачів по всьому світу. Тут представлено максимум різних товарних категорій. Підприємці мають можливість користуватися вбудованим інструментом аналітики.
Airbnb
Ця онлайн-платформа спеціалізується виключно на конкретній категорії послуг. Вона об'єднує власників нерухомості, переважно приватних осіб, готових надати своє житло в оренду, та клієнтів, які шукають тимчасове проживання. Сервіс дає можливість здійснювати онлайн-платежі та залишати відгуки.
Uber
Сервіс виклику таксі Uber з'явився у 2009 році у США та з 2010 р. вийшов на світовий ринок. Сьогодні Uber — лідер у сфері надання послуг таксі, доступний у більш ніж 450 країнах. Користувачі можуть відстежувати маршрути, оплачувати послуги безпосередньо через мобільний застосунок.
Замість висновку
Маркетплейс є потужним інструментом для продажу товарів, який відрізняється низкою значних переваг. Проте платформи такого типу мають власні особливості, з якими необхідно ознайомитися перед початком співробітництва.
Як влаштована електронна комерція? У чому її переваги та недоліки? Як розпочати бізнес в e-Commerce з нуля? Ми зібрали корисні інсайди та поради у нашому спеціальному блозі
FAQ
Що таке маркетплейс?
Це онлайн-платформа, на якій можуть бути розміщені товари різних компаній. Майданчик забезпечує зв'язок та взаємодію між покупцями та продавцями. Для споживача — це зручний та надійний формат вибору, замовлення, оплати та доставки товару, для компанії — можливість збільшити прибуток.
Як почати працювати на маркетплейсі?
Перший крок — це вибір платформи з урахуванням її вимог та особливостей. Далі необхідно оформити заявку та завантажити список товарів, складений за єдиним шаблоном. На наступному етапі необхідно укласти договір та поповнити рахунок в особистому кабінеті.
Що продавати на маркетплейсах новачкові?
Здебільшого на маркетплейсах продаються одяг та взуття, товари дитячого асортименту, косметичні речі. Серед дорожчої продукції виділяється електроніка: смартфони, ноутбуки, приставки та різноманітні аксесуари. Обмежень за переліком товарів практично немає.
На якому маркетплейсі краще купувати?
Сьогодні серед найвідвідуваніших маркетплейсів в Україні – ROZETKA, Prom та OLX. При виборі такого торгового майданчика варто звернути увагу на можливість купівлі потрібного товару, а також на умови, які надає платформа: форму оплати, спосіб доставки та інші важливі параметри.