Вікторія
Вікторія
IT Sales Manager
22.07.2023

Що таке електронна комерція?

Вікторія
Вікторія
IT Sales Manager
22.07.2023
22.07.2023
4.7
64456
14 хвилин
0

Електронна комерція давно стала звичною частиною нашого життя, але інтерес до неї з кожним роком лише зростає. Це не дивно, адже продавати, просувати та купувати товар у мережі зазвичай набагато зручніше та вигідніше, ніж офлайн. Головне — зрозуміти, як працює e-Commerce та навчитися користуватися його можливостями на 100%.

Чому вся економіка рухається у "цифру"? Нижче ми розглянемо суть електронної комерції та її вплив на наше життя, розберемо її різновиди та приклади, переваги та недоліки. Буде цікаво!

Що таке e-Commerce

E-Commerce - це галузь економіки, в якій реклама, просування продуктів, торговельні угоди та фінансові транзакції здійснюються безпосередньо в Інтернеті. Коли ви щось купуєте чи продаєте у мережі, це і є e-Commerce.

З погляду виробників та постачальників електронна комерція – це просування та надання своїх товарів чи послуг через інтернет. А з погляду покупців (клієнтів) це перегляд торгових пропозицій, вибір, замовлення та оплата прямо в мережі.

Види та категорії електронної комерції

Існує шість основних типів електронної комерції, головна відмінність яких — це сторони, що взаємодіють: постачальник, споживач, адміністрація. Розглянемо кожен із них докладніше.

B2B - електронна комерція для бізнесу

Це вид електронної комерції, який працює за принципом "від бізнесу - бізнесу". Тобто коли одна компанія надає свої послуги або товари іншій компанії, а не роздрібному споживачеві.

Яскравий приклад – співпраця Sony та Apple. Sony виробляє модулі камер для iPhone та iPad, продаючи їх безпосередньо Apple. Так само раніше Intel постачала "яблучній" компанії свої фірмові процесори, поки та не перейшла на власні чіпи.

B2C - електронна комерція для споживача

B2C - це, мабуть, найпоширеніший вид електронної комерції, коли компанія надає свої товари, послуги та сервіси безпосередньо роздрібному споживачеві. Наприклад, Nike продає свої кросівки прямо на офіційному сайті. Будь-який користувач може замовити собі пару безпосередньо у виробника — це чиста модель B2C.

C2C - електронна комерція від споживача до споживача

C2C — електронна комерція в мережі, коли один споживач продає товари безпосередньо іншому, хоча сам їх не виробляє. Ви можете бачити принцип роботи e-Commerce на прикладі українського порталу OLX. Тут користувачі можуть виставляти на продаж практично будь-які товари, знаходити покупців і закривати угоди. Ясна річ, виробники й постачальники в цей процес не залучені.

 C2B - електронна комерція від споживача до бізнесу

Це фактично пряма протилежність B2C, оскільки в цьому випадку вже споживач надає щось бізнесу. Найпростіший приклад: майстер робить вироби зі шкіри (гаманці, портмоне тощо), але продає їх не безпосередньо покупцям, а інтернет-магазину. Той одразу платить йому за продукцію, а потім вже сам взаємодіє з клієнтами.

B2A - бізнес-адміністрування

B2A - це електронна комерція, що охоплює онлайн-транзакції, які проводять компанії та державні структури. B2A застосовується у фіскальному та соціальному забезпеченні, при роботі з різними юридичними документами тощо. Наприклад, сюди можна зарахувати державні закупівлі через інтернет.

C2A - електронна комерція між споживачами та адміністрацією

Поки що не дуже популярний тип електронної комерції, який включає транзакції між споживачами та органами державного управління. Наприклад, запис на прийом до лікаря та оплата медичних послуг, формування податкових декларацій та відповідні платежі, дистанційне навчання тощо. В Україні з такими форматами сьогодні експериментує та ж “Дія”. Наприклад, у додатку Мінцифри вже сьогодні можна сплачувати штрафи.

Способи реалізації комерційних відносин

На яких моделях комерційних відносин може будуватися цифрова комерція? Існує безліч способів її реалізації, нижче ми сконцентруємося на найголовніших:

  1. Інтернет магазини — мабуть, один із головних видів e-Commerce. Останніми роками в Мережі можна купувати і продавати практично будь-що. На цю тему ми маємо вичерпну статтю. Структура інтернет-магазину: ключові моменти створення ідеальної структури e-commerce сайту.

  2. Сервіси/майданчики оголошень - всілякі сайти типу OLX.

  3. Сайти зі знижками та промокодами - Дуже популярний напрямок. Такі майданчики стають справжніми агрегаторами бонусів різних компаній.

  4. Інтернет-аукціони - eBay та його аналоги. Даний формат купівлі/продажу є вельми цікавим як для покупця, так і для продавця.

  5. Системи онлайн-платежів - сервіси, за допомогою яких можна легко здійснювати різноманітні платежі через мережу. Наприклад, оплачувати комунальні послуги, штрафи та інше.

Такі методи реалізації комерційних відносин характерні для основних ніш в e-Commerce. А у менш популярних сегментах їх ще більше.

Переваги e-Commerce

Інтернет-комерція має кілька дуже вагомих переваг для кожної зі сторін:

  1. Переваги e-Commerce для клієнта: можливість переглядати та купувати товари у будь-який час доби та день тижня, доставлення за адресою або до найближчого відділення транспортної служби, детальна інформація про товар/послуги/сервіс. Можна легко порівнювати пропозиції від різних компаній, знаходити найвигідніші, економити час та гроші.

  1. Плюси e-Commerce для організацій: суттєве розширення географії комерційної діяльності, підвищення ефективності бізнес-процесів та реальна економія коштів. Наприклад, інтернет-магазину не потрібно орендувати велику площу для торгівлі, наймати продавців-консультантів тощо. Докладніше про це читайте у нашій статті «Бізнес-процеси інтернет-магазину».

Сфера e-Commerce надає колосальні можливості для всіх, хто в ній працює. Попри беззаперечні переваги, електронна комерція має й деякі недоліки.

Недоліки онлайн-комерції

Мабуть, головний мінус електронної комерції на цей час – це величезна конкуренція у популярних нішах. Особливо явно вона простежується у сфері продажів різної побутової, комп'ютерної, аудіо- та відеотехніки, смартфонів та іншої електроніки. Щоб перерахувати головних гравців цієї ніші e-Commerce в Україні, не вистачить пальців двох рук: "Розетка", "Ельдорадо", "Фокстрот", "Алло", "Цитрус", Comfy, Stylus, MOYO, Brain, TTT, Avic, City.com, ITBox та багато інших. І це лише найбільші майданчики.

Якщо додати до цього ще й практично ідентичні ціни на популярні товари, стане очевидно, що конкуренція жорстка. Адже треба якось виділитись, залучити клієнтів. До цього питання ми повернемося нижче.

Можемо назвати ще кілька недоліків:

  • невисокий рівень довіри до нових онлайн-майданчиків через велику кількість шахраїв;

  • відсутність по-справжньому продуманої та комплексної законодавчої бази для роботи інтернет-магазинів;

  • залежність бізнесу від служб доставлення;

  • можливі певні складнощі з віддаленими співробітниками.

Звичайно, плюси e-Commerce для організацій перекривають майже всі недоліки. Інакше вона не стала б настільки поширеною.

Приклади електронної комерції різних видів

Погляньмо на основні приклади електронної комерції, популярні сьогодні:

  1. Роздрібна та гуртова торгівля - Один з головних напрямків e-Commerce.

  2. Дропшипінг - Продаж продукту, виготовленого третьою стороною.

  3. Краудфандинг - Збір коштів зі споживачів з метою отримання стартового капіталу, щоб вивести продукцію на ринок.

  4. Фізичні та цифрові продукти - Матеріальні та нематеріальні товари. Наприклад, комп'ютери (фізичні) та програмне забезпечення (цифрові).

  5. Послуги - Весь спектр сервісів, які можна запропонувати потенційним клієнтам.

Сьогодні майже всі види електронної комерції безперервно розвиваються. Пандемія коронавірусу та прискорена цифровізація лише сприяли цьому процесу. Навіть війна в Україні не змогла зупинити зростання галузі, хоча і завдала величезної шкоди логістичним ланцюжкам і ключовим гравцям ринку.

Як розпочати бізнес e-Commerce

Отже, вас зацікавила онлайн-комерція, ви вирішили працювати у цьому напрямі. З чого почати? Насамперед потрібно зробити три кроки: визначити мету, обрати нішу та розробити стратегію. До речі, радимо ознайомитись з нашою статтею з суміжної теми: “Як відкрити інтернет-магазин в Україні”.

Визначення цінності

Цінність вашої пропозиції – головне, від чого потрібно відштовхуватися. Наприклад, у регіонах без центрального водопостачання послуга буріння свердловин матиме найвищу цінність. Але намагатися працювати у цій сфері у великих містах абсолютно безглуздо. Попит буде практично нульовим.

Щоб визначити цінність пропозиції, потрібно детально вивчити потенційну цільову аудиторію. Зрозумійте, що їй потрібно. Тоді стане ясно, як зробити вашу пропозицію максимально привабливою.

Вибір ніші

Від вибору ринкової ніші залежить прибутковість електронної комерції. Наприклад, чи можна розраховувати на високий дохід у ніші VIP-таксі та автопрокату у місті на 100 тисяч жителів, куди не їздять туристи? Малоймовірно. А ось, наприклад, у Києві, Одесі та курортних містах ця ніша може бути прибутковою. Але й конкурентною, звісно.

Для вибору ніші та її аналізу можна використовувати можливості Google Ads, Keywords Planner. За їх допомоги ви зможете побачити, наскільки активно користувачі шукають товари, послуги та сервіси у вибраному регіоні. Також можна звернутися за допомогою до професійних бізнес-аналітиків.

Стратегія та унікальна торгова пропозиція (УТП)

УТП - це те, що виділяє вас серед конкурентів, робить угоду з вами найвигіднішою. Пам'ятаєте, ми перераховували вище список інтернет-магазинів електроніки, у яких зазвичай ідентичні ціни на товари? Так от, саме УТП може допомогти їм залучити конкурентів до своєї пропозиції та зробити електронну комерцію ефективною.

Наприклад, в онлайн-магазинах «Цитрус» та Comfy телефон iPhone 12 Pro Max нещодавно коштував однаково – 39 499 грн. Але «Цитрус» із цієї покупки нараховував 394 гривні кешбеку для наступних покупок. Це і є УТП, яке за інших рівних робить одну пропозицію вигіднішою за іншу. До речі, сьогодні система кешбеку є практично у всіх ритейлерів електроніки, тому УТП потрібно постійно розвивати.

На якій платформі створювати сайт для електронної комерції

Найбільші гравці ринку зазвичай замовляють розробку кастомних інтернет магазинів та інших e-Commerce платформ під ключ. Якщо у вас новий і не надто масштабний проект, можна скористатися спеціальними платформами або шаблонними CMS. Це простіше, швидше та набагато дешевше. Розглянемо кілька майданчиків, на яких можна створити сайт електронної комерції.

Shopify

Досить проста платформа для створення власного онлайн-магазину з величезною кількістю тем та шаблонів. Щоб працювати з конструктором, не обов'язково знати тонкощі веб-розробки. Там є зрозумілі інструкції та практично готові рішення. Вартість використання платформи Shopify стартує з 32 доларів на місяць (базовий тариф, 2023). Початківців залучають безкоштовним стартом та пільговим періодом у 3 місяці.

WooCommerce

WooCommerce — популярна платформа e-Commerce з можливостями налаштування та  відкритим вихідним кодом, побудована на WordPress. Дає більш гнучкі можливості та опції налаштування, ніж Shopify, але й складніша в опануванні. Вимагає певних навичок роботи з хостингом та мінімального досвіду у веб-розробці.

Magento

Magento надає ще більше гнучкості для роботи з сайтом, його налаштування, подальшої модернізації та масштабування. На відміну від попередніх платформ, систему управління сайтами використовують компанії зі світовим ім'ям, у тому числі GAP, Lenovo, Olympus, Samsung та інші. Головний недолік Magento - нестача розробників, які працюють із цією системою, але ситуація поступово виправляється.

BigCommerce

BigCommerce багато в чому нагадує Shopify, але має куди більший набір інструментів і налаштувань, інтуїтивно зрозумілий бекенд. Відмінно підходить для масштабування бізнесу. Одна з цікавих та корисних «фішок» - можливість продавати через Facebook. Базовий тарифний план за використання BigCommerce у 2023 році складаєт $39 в месяц. План Plus – $7105, а Pro – $399. Новим клієнтам пропонують 15-денний тріал.

Отримайте безкоштовну консультацію експерта WEZOM
Вікторія відповість на всі питання, допоможе оцінити вплив проекту на бізнес, запропонує варіанти рішення для Вашого проекту, поділиться кейсами та результатами.
Рекомендуємо почитати
Проблема "кинутого кошика"

З цим стикаються всі онлайн-магазини: користувачі часто додають товар у кошик на сайті, але до завершення замовлення справа не доходить. Чому клієнти не завершують купівлю?

Читати далі
Як вам стаття?
4.7
Проголосувало: 36
Давайте обговоримо Ваш проєкт
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Коментарі
(0)
Будьте першими, хто залишить коментар
wezom logo
Залишились питання?
Залиште контактні дані. Наш менеджер зв'яжеться та проконсультує вас.
Підписуйтесь на розсилку Айтижблог
blog subscriber decor image
Бажаєте отримувати цікаві статті?
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Слідкуйте за нами у соціальних мережах
Цей сайт використовує cookie-файли для більш комфортної роботи користувача. Продовжуючи переглядати сайт, Ви погоджуєтеся на використання cookie.