Що таке електронна комерція?

Вікторія
Вікторія
IT Sales Manager
4.7
21.06.2024
80455
0
14 хвилин

Електронна комерція давно стала звичною частиною нашого життя, але інтерес до неї з кожним роком лише зростає. Уся економіка невпинно рухається в “цифру”. Це не дивно, адже продавати, просувати та купувати товар у мережі зазвичай набагато зручніше та вигідніше, ніж офлайн. Головне — зрозуміти, як працює e-Commerce та навчитися користуватися його можливостями на 100%.

У цьому матеріалі ми детально розглянемо сутність електронної комерції: визначимо її види та типи, наведемо усі переваги онлайн-продажів. Понад те, ви дізнаєтесь, які існують рішення для eCommerce, і як запустити онлайн-бізнес з нуля. Буде цікаво!

Що таке eCommerce 

Почнемо з визначень. e-Commerce – це галузь економіки, в якій реклама, просування продуктів, торговельні угоди та фінансові транзакції здійснюються безпосередньо в Інтернеті. Коли ви щось купуєте чи продаєте у мережі, це і є eCommerce.

З погляду виробників та постачальників електронна комерція – це просування та надання своїх товарів чи послуг через Інтернет. А з погляду покупців (клієнтів) це перегляд торгових пропозицій, вибір, замовлення та оплата прямо в мережі. 

Приклади електронної комерції

Розгляньмо найпоширеніші на сьогодні приклади електронної комерції:

  • Роздрібна та гуртова торгівля. Один з головних напрямків e-Commerce. Прикладів таких платформ існує безліч: Amazon, Aliexpress, Etsy та багато інших.

  • Дропшипінг. Продаж продукту від стороннього виробника чи постачальника. Дропшипінгом часто займаються невеликі онлайн-магазини та індивідуальні підприємці. Типовий приклад – продаж товарів з Китаю на Prom.ua чи OLX. 

  • Краудфандинг. Збір коштів зі споживачів з метою отримання стартового капіталу, щоб вивести продукцію на ринок. Як приклад, з краундфандигу почалась історія VR-гарнітури Oculus Rift, яка сьогодні належить холдингу Meta й відома як Meta Quest. 

  • Цифрові продукти. Наприклад, хмарні платформи для менеджменту, навчання, комунікації тощо (від Duolingo до Slack). Вони часто поширюються за передплатною моделлю, чи пропонують платний функціонал. 

  • Послуги онлайн. Весь спектр сервісів, які можна запропонувати потенційним клієнтам в мережі. Від Uber до замовлення піци через додаток найближчого до вас ресторану.

Окремо варто сказати про мобільний eCommerce (онлайн-шопінг зі смартфоном) та соціальний eCommerce (шопінг у соцмережах). Мобільна електронна комерція розвивається з неймовірною швидкістю та є ключовим драйвером зростання усієї галузі.

Сьогодні майже всі види електронної комерції розвиваються дуже бурхливо. Пандемія коронавірусу та прискорена цифровізація лише посприяли цьому процесу. Навіть війна в Україні не змогла зупинити зростання галузі, хоча і завдала величезної шкоди логістичним ланцюжкам і ключовим гравцям ринку.

Види та типи електронної комерції 

Класифікувати eCommerce по напрямках доволі важко, адже комерційні транзакції в мережі можуть охоплювати практично будь-яку діяльність. Нижче ми виділимо основні типи електронної комерції, виходячи із характеру взаємодії зацікавлених сторін. Це можуть бути постачальники, споживачі, державні структури. 

B2B – електронна комерція для бізнесу

Це різновид електронної комерції, який працює за принципом "від бізнесу - бізнесу" (Business-to-Business). Тобто, за допомогою диджиталу одна компанія надає свої послуги або товари іншій компанії, а не роздрібному споживачеві.

Як приклад, в нашому кейсі розробки B2B-порталу AVERS великий український імпортер композитів та пластику отримав змогу автоматизувати та спростити за допомогою eCommerce гуртові розрахунки зі своїми контрагентами. 

B2C – електронна комерція для споживача

Наразі модель Business-to-Consumer (B2C) – це найпоширеніший вид електронної комерції. В такій моделі компанія надає свої товари, послуги та сервіси безпосередньо роздрібному споживачеві. Більшість популярних онлайн-ритейлерів (від Amazon, до Rozetka), підпадають під категорію B2C, продаючи товари широкому загалу.

Останніми роками в площину B2C йдуть навіть виробники. Наприклад, Nike продає свої кросівки прямо на офіційному сайті, оминаючи ритейлерів. Будь-який користувач може замовити собі пару безпосередньо у виробника. 

C2C - електронна комерція між споживачами

Це модель електронної комерції, в межах якої один споживач продає щось іншим споживачам, маючи з ними рівний статус (Consumer-to-Consumer). Така модель може стосуватися й надання певних послуг або сервісів. 

Приклад такої комерції можна побачити на порталах на кшталт eBay та OLX. Користувачі можуть виставляти на продаж практично будь-які товари, знаходити покупців і закривати угоди. Ясна річ, виробники й постачальники в цей процес не залучені.

C2B - електронна комерція від споживача до бізнесу

Це фактично пряма протилежність B2C, оскільки в цьому випадку вже споживач надає певні товари та послуги бізнесу (Consumer-to-Business). Найпростіший приклад: майстер створює певну хенд-мейд продукцію (нехай це будуть шкіряні браслети) та пропонує їх на продаж ритейлерам чи онлайн-платформам для подальшого продажу. 

До цієї ж категорії можна віднести й надання послуг на фрілансі. Такі платформи як Upwork та Fiverr дозволяють приватним особам пропонувати свої послуги комерційним клієнтам: від копірайтингу та веб-дизайну, до відеомонтажу.

B2A - бізнес-адміністрування

Модель B2A (Business-to-Administration) або B2G (Business-to-Government) подібна B2B. Але у її межах бізнес надає свої товари або послуги не іншим підприємствам, а державним установам.

Електронна комерція B2A – це державні тендери на онлайн-майданчиках; контракти на постачання товарів/послуг для урядових установ та місцевих адміністрацій; послуги електронного уряду та пов`язані з ними онлайн-платежі тощо.

C2A - електронна комерція між споживачами та адміністрацією

Поки що не дуже популярний тип електронної комерції, який включає транзакції між користувачами та органами державного управління (Consumer-to-Administration). Наприклад, запис на прийом до лікаря та оплата медичних послуг, формування податкових декларацій та відповідні платежі, дистанційне навчання тощо. 

Загалом C2A-модель виходить за межі визначення електронної комерції, адже має потенціал революційно змінити взаємодію між громадянами та державою. В Україні з такими форматами сьогодні експериментує та ж “Дія”. Наприклад, у додатку Мінцифри вже сьогодні можна сплачувати штрафи.

Способи реалізації комерційних відносин 

На яких моделях комерційних відносин може будуватися цифрова комерція? Існує безліч способів її реалізації, нижче ми сконцентруємося на найголовніших:

  1. Інтернет магазини — мабуть, один із головних видів e-Commerce. Останніми роками в Мережі можна купувати і продавати практично будь-що. А побудувати власний магазин може практично будь-який бізнес: вони розробляються кастомно, створюються на шаблонних CMS, або запускаються на таких майданчиках як Shopify. 

  2. Сервіси/майданчики оголошень - різноманітні сайти типу OLX, які надають користувачам можливість комунікувати та здійснювати безпечні транзакції.

  3. Сайти зі знижками та промокодами - Дуже популярний напрямок. Такі майданчики стають справжніми агрегаторами бонусів різноманітних виробників, ритейлерів та компаній.

  4. Інтернет-аукціони - eBay та його аналоги. Даний формат купівлі/продажу є вельми цікавим як для покупців, так і для продавців. Особливо коли мова йде про рідкісні, штучні та унікальні товари.

  5. Системи онлайн-платежів - сервіси, за допомогою яких можна легко здійснювати різноманітні платежі через мережу. Наприклад, оплачувати комунальні послуги, штрафи тощо.

Такі методи реалізації комерційних відносин характерні для основних ніш в e-Commerce. А у менш популярних сегментах їх ще більше.

Рекомендуємо почитати
Як відкрити інтернет-магазин в Україні?

Кроки та поради для успішного старту e-commerce бізнесу

Читати

Переваги eCommerce

Інтернет-комерція надає низку дуже вагомих переваг як для покупців, так і для бізнесу. Назвімо їх:

Переваги для бізнесу:

  • Скорочення витрат: перенесення операцій в диджитал може допомогти продавцю знизити видатки на оренду, комунальні послуги, заробітну плату персоналу та інші накладні витрати.

  • Збільшення продажів: Електронна комерція дає підприємствам можливість розширити географію роботи та залучити до продукту нову аудиторію.

  • Покращення користувацького досвіду: eCommerce допомагає підприємствам покращити обслуговування клієнтів, надаючи їм зручний доступ до сервісів та підтримки в режимі 24/7. 

  • Аналітика: eCommerce дає ритейлерам можливість збирати дані про поведінку клієнтів, які можна використовувати для персоналізованого маркетингу, вдосконалення сервісів та продуктів.

  • Підвищення гнучкості: Електронна комерція дає бізнесу можливість обробляти замовлення в режимі 24/7 й взаємодіяти з клієнтами у будь-якій точці світу. 

Переваги для клієнтів:

  • Зручність: Електронна комерція дозволяє клієнтам здійснювати покупки будь-де та будь-коли.

  • Широкий вибір: клієнти eCommerce отримують доступ до величезного асортименту товарів, який не можуть надати традиційні фізичні магазини.

  • Конкурентні ціни: Онлайн-майданчики часто пропонують більш конкурентні ціни, ніж традиційні магазини, завдяки нижчим накладним витратам.

  • Економія часу: Електронна комерція допомагає заощадити час клієнтів, оскільки їм не потрібно їздити до магазинів, шукати необхідний товар наживо та стояти в чергах.

  • Порівняння цін та характеристик: Онглайн-комерція дозволяє клієнтам ретельно вивчити характеристики цікавого товару та знайти його за найвигіднішою ціною.

  • Додаткові можливості: Онлайн-магазини пропонують додаткові можливості, такі як відгуки клієнтів, персональні рекомендації продуктів та програма лояльності. 

Кроки для запуску eCommerce-бізнесу 

Отже, вас зацікавила онлайн-комерція, ви вирішили працювати у цьому напрямку. З чого почати? Насамперед потрібно правильно визначити мету бізнесу, обрати нішу та розробити стратегію. Розглянемо основні кроки старту бізнесу в eCommerce. 

Визначення цінності

Цінність вашої пропозиції – головне, від чого потрібно відштовхуватися. Наприклад, у регіонах без центрального водопостачання послуга буріння свердловин матиме найвищу цінність. Але намагатися працювати у цій сфері у великих містах абсолютно безглуздо. Попит буде нульовим.

Щоб визначити цінність пропозиції eCommerce, потрібно детально вивчити потенційну цільову аудиторію. Визначте, що їй потрібно. Тоді стане зрозуміло, як зробити вашу пропозицію максимально привабливою.

Вибір ніші

Від вдалого вибору ринкової ніші залежить прибутковість проєкту електронної комерції. Наприклад, чи можна розраховувати на високий дохід у ніші VIP-таксі та автопрокату у місті на 10 тисяч мешканців, куди не їздять туристи? Малоймовірно. А ось, наприклад, у Києві, Одесі та курортних містах ця ніша може бути прибутковою. Але й конкурентною, звісно.

Для вибору ніші та її аналізу можна використовувати можливості Google Ads, Keywords Planner. За їх допомоги ви зможете побачити, наскільки активно користувачі шукають товари, послуги та сервіси у вибраному регіоні. Також можна звернутися за допомогою до професійних бізнес-аналітиків.

Визначення стратегії та унікальної торговельної пропозиції (УТП)

УТП – це те, що виділяє вас серед конкурентів, робить угоду з вами незамінно привабливою для клієнта. УТП має бути лаконічною та чіткою, аби покупець чітко розумів, що ви пропонуєте, та чому обрати варто саме вас. Одні магазини роблять ставку на супер-низькі ціни, інші – на унікальний продукт та ексклюзивний сервіс, треті – на потужну програму лояльності тощо. 

Важливо пам’ятати, що УТП має бути гнучкою, її необхідно постійно розвивати з огляду на реалії ринку. У нішах з вкрай високою конкуренцією вигадати потужну унікальну пропозицію важко. Тож ритейлери на таких ринках постійно змагаються між собою і пропонують нові й нові переваги покупцям. 

Створення eCommerce-рішення

Сьогодні перед бізнесом лежить безліч можливостей для створення торговельного майданчика eCommerce. Найпростішими варіантами для малого бізнесу є маркетплейси та сторінки на платформах оголошень. Однак більш-менш серйозний підхід потребує створення власного онлайн-майданчика. Створити його можна декількома способами: 

  • за допомогою CMS та конструкторів сайтів, таких як OpenCart, WooCommerce тощо;

  • За допомогою хмарних платформ для eCommerce, подібних Shopify, Хорошоп, Adobe Commerce тощо. 

  • Індивідуально, за допомогою кастомної розробки з нуля.

Кожен з варіантів має власні переваги, які необхідно окремо розглядати з огляду на масштаби та потреби бізнесу.

Як свідчить наш багаторічний досвід в eCommerce, найкращі можливості для старту та подальшого розвитку бізнесу надають саме індивідуальні платформи, написані з нуля. Про усі переваги такого рішення можна почитати у нашій статті про розробку кастомних інтернет магазинів.  

Стан e-Commerce у 2024 році: прогнози на майбутнє

Минулі роки стали в історії eCommerce переломними. Локдаун 2020 року спричинив вибухове глобальне зростання онлайн-комерції: на 46% порівняно з показниками 2019 року. Сьогодні галузь продовжує стрімко зростати, за період пандемії покупці звикли до онлайн-шопінгу і не хочуть відмовлятися від нього.

Темпи зростання індустрії eCommerce вражають. За даними Precedence Research, у 2023 році обсяг глобального ринку онлайн-комерції сягнув позначки в $16,2 трлн. Найближчими роками він буде розвиватись із середньорічними темпами зростання у 15%, і вже до 2032 року досягне неймовірної планки у 57 трлн доларів. 

Ось лише декілька оцінок Іnsider Intelligence, які характеризують темпи розвитку eCommerce в найближчому майбутньому.

  • У 2023 році обсяг глобального ринку eCommerce становив $6.3 трильйона доларів. А до 2026 року цей ринок досягне позначки $8,1 трильйона. Для порівняння – у 2022 році обсяг ринку становив 5,7 трлн.

  • На сьогодні у світі налічується 2,6 млрд споживачів, які купують товари та послуги онлайн. Це третина населення планети.

  • За підсумками 2023 року продажі в eCommerce зросли на 10%.

  • До 2026 року 24% всіх покупок у секторі ритейлу будуть здійснюватись онлайн.

В Україні кількість онлайн-покупок до кінця 2022 року майже досягла рівня 2021 (77% від його показників), попри війну та важку ситуацію в економіці. А в 2023 році обсяг українського ринку eCommerce сягнув позначки 182 млрд грн, перевищивши показники 2022 року на 21%. 

Бізнес майбутнього буде цифровим. Експерти вважають, що до 2040 року понад 95% усіх покупок здійснюватимуться саме через диджитал. Саме поняття “електронна комерція” втратить актуальність, адже жодної комерції поза мережею фактично не залишиться.

Рекомендуємо почитати
Готове рішення чи кастомізація?

Вибір рішення для вашого eCommerce-бізнесу

Дізнатись

Готова платформа чи власне-eCommerce рішення?

Чому ми переконані, що індивідуальна розробка онлайн-магазину з нуля – це найкраще рішення для бізнесу? Розберімо усі варіанти більш детально. 

Сьогодні на ринку рішень для eCommerce доступна ціла безліч різноманітних конструкторів сайтів, CMS, коробкових рішень та хмарних платформ. Усі знають, що таке Shopify, WooCommerce, Хорошоп, Adobe Commerce тощо. Переваги цих продуктів очевидні: вони дозволяють запустити онлайн-магазин дуже швидко (в деяких кейсах – буквально за тиждень) і розпочати продажі тут і зараз. Бізнес із хмарною платформою може не турбуватись про підтримку, оновлення та розвиток свого магазину, адже вендор робить усе за нього. 

Але разом з цими зручностями та перевагами готові платформи несуть і суттєві обмеження: 

  • Можливість кастомізації дизайну в коробкових рішеннях дуже обмежена;

  • Можливість масштабування в коробкових рішеннях обмежена технічно, або ж прив’язана до монетизації;

  • Бізнес не може самостійно визначати курс розвитку платформи й покладається на технічні рішення вендора ПЗ;

  • Компанія не може реалізувати на коробковій платформі унікальний UX та виділитись серед конкурентів;

  • Бізнес також не має повного контролю над безпекою даних та транзакцій, адже проводить операції через хмарні рішення вендора.

Варто сказати й про те, що обираючи хмарну платформу, бізнес надовго прив’язує себе до її передплатної моделі, витрати на яку з часом лише зростатимуть і можуть бути дуже суттєвими на великій дистанції.

Відтак останнім часом навіть відносно невеликі онлайн-магазини все частіше обирають кастомну розробку онлайн-магазину з нуля. Таке рішення потребує більше часу на розробку й розгортання, але дає бізнесу низку стратегічних переваг:

  • Можливості створення самобутнього та унікального дизайну платформи;

  • Повна свобода у створенні та налаштуванні UX;

  • Практично безмежні можливості для масштабування;

  • Повний контроль над системою захисту даних користувачів та безпеки транзакцій;

  • Незалежність від фінансових та технічних рішень сторонніх гравців, таких як вендори софту eCommerce. 

Якщо підійти до розробки індивідуальної платформи правильно, то вона стане потужною інвестицією, яка забезпечить успіх eCommerce-бізнесу на роки вперед. 

 Запустіть свій eCommerce бізнес разом з WEZOM 

Команда WEZOM виникла практично одночасно з виникненням індустрії онлайн-продажів – наприкінці дев’яностих років. Ми вже чверть століття реалізуємо диджитал продукти для eCommerce, тож маємо унікальний досвід створення кастомних онлайн-магазинів з нуля. Наші партнери покладаються на нас у створенні комплексних та унікальних рішень. Серед них такі бренди як  Roshen, Cooper&Hunter, “М’ясторія” та багато інших. 

Ми знаємо, як створити якісний та ефективний онлайн-майданчик, який допомагатиме вам покращувати статистику продажів та працюватиме на силу бренду. Тож якщо ви шукаєте подібне рішення – звертайтеся за консультацією до нашої команди просто зараз. Менеджери WEZOM радо поділяться досвідом та запропонують практичні рішення саме під ваш бізнес. 

Підіб’ємо підсумки

Сьогодні електронна комерція – це найперспективніший напрямок бізнесу. Вона важлива як ніколи, оскільки надає покупцям безліч зручностей та нових можливостей, та водночас дозволяє продавцям оптимізувати видатки, підвищити ефективність маркетингу, забезпечити новий рівень сервісу й збільшити продажі в рази.

У сучасного бізнесу є безліч можливостей та точок входу до eCommerce: маркетплейси, конструктори сайтів, CMS, хмарні платформи з пакетними рішеннями, розробка торговельних майданчиків під ключ тощо. Як зорієнтуватися та обрати найкращий шлях? Першим кроком може бути консультація із фаховою та досвідченою IT-командою, яка може правильно оцінити завдання бізнесу та обрати відповідні технології. Наш досвід свідчить, що найкращі результати в eCommerсe демонструють кастомні сайти з унікальними рішеннями. 

Вікторія
Про автора
Вікторія
IT Sales Manager
Досвід роботи 6 років
Експерт з IT-продуктів, допомагає потенційним клієнтам WEZOM підібрати оптимальні платформи і технології для вирішення завдань бізнесу.
Більше статей від автора
Як вам стаття?
4.7
Проголосувало: 44
Давайте обговоримо Ваш проєкт
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Коментарі
(0)
Будьте першими, хто залишить коментар
wezom logo
Залишились питання?
Залиште контактні дані. Наш менеджер зв'яжеться та проконсультує вас.
Підписуйтесь на розсилку Айтижблог
blog subscriber decor image
Бажаєте отримувати цікаві статті?
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Слідкуйте за нами у соціальних мережах
Цей сайт використовує cookie-файли для більш комфортної роботи користувача. Продовжуючи переглядати сайт, Ви погоджуєтеся на використання cookie.