Ми живемо в епоху смартфонів й покладаємось на них практично у всьому. Сьогодні у кожного в кишені лежить потужний комп'ютер з миттєвим доступом до мережі: ця технологія не лише змінила наше дозвілля, а й перебудувала принципи сучасного бізнесу. Людям значно простіше шукати інформацію, спілкуватися, дивитися відео та здійснювати покупки – у будь-який час доби, у будь-якій точці світу. Від таких зручностей відмовитись неможливо.
За оцінками IMARC Group, обсяг глобального ринку mobile commerce в 2022 році сягнув позначки $1109.1 млрд. Експерти прогнозують, що в період з 2023 по 2028 рік цей ринок розвиватиметься з середньорічним темпом зростання в 31%, і до 2028 року сягне позначки в $ 5,867.1 млрд. Мобільна комерція впевнено завойовує світ, а розгортання в усьому світі швидкісних мереж 5G лише підштовхне це зростання.
Що таке мобільна комерція?
Мобільна комерція - це принцип ведення бізнесу, який передбачає продаж товарів та послуг без фізичної присутності покупців і продавців, за допомогою лише смартфонів, через додатки.
Самі інтернет-магазини давно нікого не дивують - на сайтах можна купити продукцію практично будь-якого бренду. Тепер йдеться про додатки з тими самими можливостями, але з ще більшим рівнем персоналізації та зручності.
У чому різниця між e-Commerce та m-Commerce?
Тепер, коли ми з'ясували, що таке мобільна комерція, різниця між e-Commerce та m-Commerce стає очевидною. Мобільна комерція – лише різновид електронної комерції. Обидва поняття припускають продажі та купівлю онлайн. Для цього не потрібен фактичний контакт та навіть наявність у продавця фізичної торгової площі. Але мобільна електронна комерція використовує не лише сайт інтернет-магазину (на який можна зайти, серед іншого, і через смартфон), але й мобільний додаток. Це повноцінна програма, яка інсталюється на смартфон та надає покупцеві нові зручності, а продавцям - нові можливості.
Плюси та мінуси мобільної комерції
Як і все у цьому світі, мобільна комерція не ідеальна. Використання таких інструментів - це ваш вибір, який ми рекомендуємо здійснювати ретельно, зваживши всі "за" та "проти".
Переваги мобільної комерції
Почнемо з позитивних сторін m-Commerce.
По-перше, це доступність для ваших користувачів. Вони мають постійний та комфортний доступ до покупок у вас з будь-якої точки світу, в будь-який час. Для замовлення достатньо клікнути по іконці на екрані смартфона. Головне, щоб був доступ до інтернету.
По-друге, це зручність. Користувачам більше не потрібно шукати ваш сайт в інтернеті та відкривати його у браузері. На додаток, не всі інтернет-магазини добре адаптовані під мобільні пристрої, що може зробити спонтанні покупки незручними. Ваші потенційні покупці у такому разі просто підуть до інших продавців.
По-третє, це можливість робити покупки набагато швидше. У додатку ваші покупці можуть зберегти свої дані, їм не доведеться вказувати їх щоразу для нової покупки. Це стосується і даних про доставлення, й інформації про покупця, і платіжних даних. А чим легше та швидше можна здійснити покупку, тим більше користувачі схильні купувати та повертатися до вас знову й знову.
Звідси випливає ще одна перевага – це лояльність до ваших покупців. Адже чим комфортніше їм з вами, тим вища їхня вірність вашому бренду.
На додаток, ви отримуєте ще один інструмент заохочення та залучення покупців – можливість персоналізації. Додатки мобільної комерції дозволяють вам пропонувати користувачам додаткові товари, ґрунтуючись на їх вподобаннях та покупках, робити знижки та спеціальні пропозиції, пропонувати систему бонусів, надсилати нагадування про “залишені кошики” або товари в збереженому. Клієнти цінують турботу про себе та індивідуальні пропозиції.
На додачу мобільні програми дозволяють використовувати в маркетингу та сервісі унікальні можливості смартфонів: пуш-повідомлення, камера, геолокація та інше.
Це далеко не всі переваги m-Commerce, ви можете отримати значно більше, розробляючи додаток індивідуально, щоб він виконував ті функції та завдання, які потрібні саме вам.
Недоліки мобільної комерції
Можливості та плюси, які надає мобільна електронна комерція, потрібні кожному бізнесу. Але тут наявне й "підводне каміння".
Якщо ваша цільова аудиторія складається не лише з тих, хто все робить через смартфон, але й з прихильників ПК та ноутбуків, вам доведеться розробляти додатковий інструмент для роботи з клієнтами в браузері. Який - залежить виключно від ваших цілей та вподобань. Але якщо цей інструмент у вас є, m-Commerce рішення стануть відмінним доповненням для задоволення 100% вашої цільової аудиторії.
Ще один фактор, який доведеться врахувати, — це платформи, якими користуються ваші потенційні клієнти. Грубо кажучи, це знову одвічне питання: iOS або Android. Якщо серед вашої цільової аудиторії перевага на користь однієї системи менша за 99%, вам доведеться передбачити розробку додатка таким чином, щоб він коректно функціонував на обох ОС.
Давно минули ті часи, коли запуск додатка потребував серйозних витрат на розробку двох окремих продуктів під Android та IOS. Кросплатформова розробка надасть вам універсальне рішення під будь-які платформи та завдання.
Крім цього, mCommerce не створений для тривалого шопінгу - користувачів втомлює сенсорне керування та навігація на маленькому екрані смартфона. Досвід мобільних покупок може також зіпсувати низька якість або покриття мобільного інтернету. У багатьох регіонах за межами великих міст це досі проблема.
Проте мобільна комерція допомагає охопити ширшу аудиторію та покращити її досвід користувача.
Види мобільної комерції
У галузі мобільної комерції можна умовно виділити низку напрямів, які тісно пов'язані та розвиваються спільно. Перерахуємо їх:
1. Мобільний банкінг
Поняття мобільного банкінгу охоплює всі форми банківського обслуговування, які доступні користувачам через мобільні платформи. Клієнти мобільного банкінгу можуть керувати своїми фінансами безпосередньо зі смартфона: перевіряти баланс, переказувати кошти, оплачувати рахунки та отримувати повідомлення про транзакції. Сьогодні мобільний банкінг набув величезної популярності й платформи eCommerce тісно з ним інтегруються.
2. Мобільний маркетинг
Мобільний маркетинг націлений на використання потенціалу смартфонів та гаджетів для просування продуктів та залучення клієнтів. Цей вид мобільної комерції містить SMS-розсилки, мобільну рекламу, додатки, персоналізовані повідомлення та інші інструменти, які дозволяють компаніям безпосередньо взаємодіяти зі споживачами та покращувати їх досвід взаємодії з брендом.
3. Мобільна торгівля
Йдеться про комплексний процес продажу товарів та послуг через смартфони. Мобільні продажі можуть спиратися на адаптовані браузерні версії інтернет-магазинів, спеціальні мобільні додатки для продажу товарів або навіть торгівлю через соцмережі та месенджери. Мобільна торгівля дозволяє споживачам здійснювати покупки у будь-який час та в будь-якому місці, що робить її зручною та доступною формою шопінгу.
4. Мобільні платежі
Сьогодні мобільні платежі (м-платежі) – це поняття для всіх способів оплати товарів та послуг за допомогою мобільних пристроїв. Сюди входить використання мобільних гаманців, Near Field Communication (NFC) технології безконтактних платежів, а також сканування QR-кодів для оплати. Всі ці інструменти перетворюють мобільний телефон покупця на повноцінний гаманець, з яким можна оплачувати покупки як у мережі, так і через POS-термінал.
Як почати роботу з мобільною комерцією
Ні, тут не буде банальної відповіді, на кшталт “розробляйте свій додаток”. Це всі й так знають. Ми поговоримо про те, що потрібно реалізувати в такому додатку, щоб викликати в користувачів інтерес та підвищити довіру.
Забезпечте мобільну безпеку
Перш за все ви маєте подбати про безпеку даних ваших клієнтів. Вони вказують інформацію про себе у вашому додатку, і ця інформація може бути використана зловмисниками. Зробіть так, щоб ваші користувачі були захищені від цього. І, звичайно, сама програма не має становити жодної загрози іншим даним на пристрої користувача, не отримувати доступ до них без дозволу й не видаляти жодні файли з пристрою.
Оптимізуйте сайт чи мобільний додаток
Ваш ресурс має працювати на будь-яких пристроях, з будь-якою роздільною здатністю та розміром екрана. Лише уявіть, ви заходите на сайт зі свого новенького смартфона, а там шрифт настільки великий, що дві кнопки займають весь екран, і ви навіть не можете дочитати назву сторінки, на якій знаходитесь. Або, навпаки, ви власник досить старенького смартфона з маленьким екраном, якому важко буде розглянути всі подробиці на дрібно деталізованій сторінці.
Реалізуйте зручний дизайн
Зовнішній вигляд вашого додатка має бути не лише візуально приємним, він має бути зрозумілим та зручним для користувача. Красива картинка не має відривати від реалізації дії, і вся навігація має бути інтуїтивно зрозумілою. Якщо ви, звичайно, не хочете, щоб ваші користувачі пішли з вашого ресурсу, бо не зрозуміли, як їм здійснити покупку.
Запропонуйте варіанти мобільних платежів
Оплата через смартфон відкриває нові можливості та значно спрощує життя користувачів. Звичайно, ви можете залишити форму для введення всієї інформації про банківську картку, щоб оплатити товар, але можна під'єднати GooglePay або ApplePay, й здійснити оплату замовлення у два кліки за допомогою вже прив'язаної картки. Надайте якомога ширший вибір, тоді ваші покупці точно знайдуть оптимальний для них варіант.
Займіться маркетингом та залученням клієнтів
Просто зробити додаток – недостатньо. Його треба просувати. Для цього потрібно звернути увагу й на те, як саме магазини додатків можуть запропонувати ваш софт користувачам, оцінити можливість його просування через пошукові системи. І звичайно ж, пропонувати користувачам завантажити додаток, коли вони заходять на сайт з мобільних пристроїв.
Приклади мобільної комерції
Наразі прикладів мобільної комерції вже досить багато. Один з найпопулярніших в Україні – онлайн магазин ROZETKA. Раніше існував лише сайт, але зі своїм зростанням компанія створила мобільний додаток. Тепер користувачі можуть легко стежити за акціями, створювати списки улюблених товарів, ділитися ними з друзями, користуватися системою фільтрів за каталогом, легко та швидко купувати онлайн, обирати час та місце доставлення за своєю зручністю. Додаток допоміг бренду ще більше розширити свої межі на ринку.
Це лише один приклад, насправді їх ще дуже багато: АЛЛО, Цитрус, EVA, Сільпо, Intertop, KASTA, Укрзолото. Яку сферу не обери, вона вже знайшла своє місце у m-Commerce.
Як влаштована електронна комерція? У чому її переваги та недоліки? Як розпочати бізнес в e-Commerce з нуля? Ми зібрали корисні інсайди та поради у нашому спеціальному блозі
Тенденції електронної мобільної комерції
У m-Сommerce, як і в моді, існують певні тенденції, дотримання яких може призвести до популярності, а ігнорування - взагалі прибрати з поля зору користувачів. Розгляньмо основні з них.
Ставка на довіру
Користувачі хочуть знати, що можуть довіряти бренду й не перейматися за долю своїх даних, своїх покупок та грошей. Водночас вони хочуть відчувати довіру й з вашого боку. Повні передоплати, перестрахування та численні підтвердження не підвищать ані рівень задоволеності ваших клієнтів, ані ваш прибуток.
Швидкі платежі
Чим простіше та швидше користувач може сплатити за покупку, тим менше він над нею розмірковує. Швидкі платежі грають на користь ваших продажів та приносять користувачам задоволення. Задоволені покупці завжди готові повернутися до вашого магазину знову.
Легкість у використанні
Простота ніколи не виходить з моди. Комфорт та зручність – ось що завойовує серця аудиторії. Чим легша взаємодія з вашим брендом та його ресурсами, тим приємніший “післясмак” залишається у користувача.
Багатоканальні продажі
Будьте скрізь. Чим більше вашої ненав'язливої присутності, тим надійніше та глибше ви врізаєтесь в пам'ять клієнтів. І тим більше ймовірність, що під час покупки вони оберуть саме вас. Але це не єдиний плюс багатоканального просування. Воно ще й надає можливість користувачеві обрати найзручніший канал комунікації, що також підвищує ймовірність покупок та покращує його досвід взаємодії з вами.
Вибір та розробка мобільного рішення у WEZOM
Ми надаємо послуги для мобільної комерції вже не перший рік, маємо великий досвід та десятки успішних проектів, з якими ви можете ознайомитись у нашому портфоліо. В одному з наших недавніх кейсів ми реалізували цілу екосистему з мобільних та веб-додатків для FMCG-даркстора. Це новаторський онлайн-супермаркет, який дозволяє покупцям замовляти продукти зі смартфона та отримувати їх кур'єрською доставкою протягом 15 хвилин.
Якщо ви маєте ідеї або питання, залиште заявку на сайті, і ми вам зателефонуємо. Або зв'яжіться з нами у будь-який інший зручний для вас спосіб. Наш менеджер відповість вам на всі питання, запропонує варіанти рішення та зорієнтує за ціною та вартістю кожного з них.
Ми зацікавлені у вашому успіху, тому допоможемо обрати індивідуальне рішення. Такий продукт чудово впроваджується у ваші робочі процеси. Ми проконсультуємо щодо функціоналу, який можна реалізувати, та допоможемо скласти правильне та детальне технічне завдання для бездоганної розробки. Не соромтеся ставити запитання, уточнювати та брати час на роздуми.
Як влаштована електронна комерція? У чому її переваги та недоліки? Як розпочати бізнес в e-Commerce з нуля? Ми зібрали корисні інсайди та поради у нашому спеціальному блозі