Ми часто говоримо про важливість диджиталізації в логістиці: про автоматизацію операцій та документообігу, про цифровий менеджмент автопарку та складу, про використання алгоритмів ШІ для планування маршрутів і прогнозування попиту тощо. Але один з ключових факторів успіху у галузі зазвичай залишається поза увагою: онбординг, підготовка та навчання персоналу. Настав час виправити цю несправедливість: сьогодні ми детально поговоримо про роль e-learning в логістиці. В чому значення і важливість технологій для навчання? Як застосувати їх на практиці?
Чому проблему навчання не можна ігнорувати?
Останніми роками логістична галузь зіткнулася з низкою складних викликів, які потребують цілком нових підходів до менеджменту. Що це за виклики? Назвемо їх.
Зростання тиску і попиту в ланцюжках постачання
Попри всі економічні негаразди останніх років навантаження на галузь лише зростає.За даними Конференції ООН з торгівлі та розвитку (UNCTAD) у 2021 році обсяг глобальної торгівлі досяг історичного рекордного показника у 28,5 трлн доларів, і попри певне скорочення протягом 2022 року залишається безпрецедентно високим. Цьому сприяє як зростання чисельності населення планети, так і бурхливий розвиток eCommerce.
Зокрема, Бюро перепису населення США прогнозує, що через зростання чисельності населення протягом наступних 30 років загальний обсяг вантажів, які рухаються через транспортну систему США, зросте на 49%. Не дуже щільно заселена Австралія нині перевозить щонайменше вдвічі більше вантажів, ніж у 2006 році, а до 2050 року буде перевозити в три-чотири рази більше. За даними Департаменту транспорту Великої Британії, у порівнянні з 2010 роком обсяг перевезень та кількість робочих місць в секторі логістики зросли на 26%. Логістичний сектор розвивається набагато швидше, ніж будь-яка інша галузь, включно з роздрібним виробництвом та будівництвом. Про країни, що розвиваються (від Китаю, до Бразилії), годі й казати – там ці процеси виражені в рази яскравіше.
Не останнім фактором тиску на логістичну сферу є так званий “ефект Amazon” – цей термін умовно пояснює появу нових стандартів eCommerce та нових очікувань сучасного покупця, який прагне отримати своє замовлення якомога швидше і якомога дешевше. Відтак ритейл опинився у новому конкурентному середовищі – тепер доводиться викручувати ефективність своїх транспортних операцій “на максимум”, аби не опинитися за бортом. Відповідно виникли й нові запити до підготовки персоналу, зросла роль e-learning в індустрії автоперевезень та логістики.
Нестача кадрів та їх висока плинність
Це давня, хронічна і глобальна проблема усієї галузі. Але протягом останніх трьох років брак “робочих рук” став відчуватися ще гостріше. Цього року ми брали участь у конференції “День логіста”, де виступали, зокрема, й представники Work.ua. За їхніми даними, нині в Україні спостерігається дефіцит працездатного населення у 30%. Зокрема, у транспортній галузі гостро бракує водіїв, особливо на міжнародних напрямках.
Той же Amazon давно намагається стримати плинність кадрів у своїй логістичній інфраструктурі. Як свідчить статистика, лише кожен третій найнятий компанією співробітник працює в її лавах довше трьох місяців. А дослідження інституту CILT демонструє аналогічну ситуацію вже на британських островах: 86% компаній логістичної галузі зіткнулись з нестачею працівників складу й водіїв.
Це величезна проблема. Через відтік кадрів Amazon у 2021 році зазнав збитків на $8 млрд. За оцінками KANE LOGISTICS втрата всього одного працівника складу завдає 3PL-провайдерам збитку на 7-8 тисяч доларів. Ці видатки покривають пошук, відбір винаймання та онбординг нового співробітника. Водночас втрата співробітників супроводжується падінням продуктивності та якості сервісу компанії. Страждає її репутація роботодавця і партнера.
Непередбачуваність ситуації на ринку
За останні три роки галузь пережила безліч глобальних і локальних “чорних лебедів”: епідемії, війни, порушення головних глобальних логістичних маршрутів, глобальний дефіцит певних товарів та сировини тощо.
Відтак сьогодні логістичні гравці занадто добре розуміють, що стабільність – це ілюзія. Варто завжди зберігати гнучкість та готовність підлаштовуватись під реалії бізнесу, які можуть змінюватися найнесподіванішим чином. Але для цього треба реагувати швидко і мати змогу стрімко навчати й перенавчати персонал – відповідно до темпів змін середовища, в якому доводиться працювати. Роль освіти в логістиці ще ніколи не була такою важливою, як сьогодні.
Як освіта може бути слабким місцем логістики
Вочевидь, за таких умов ефективний онбординг та постійна підготовка персоналу стає ключовим фактором конкурентоздатності в галузі. Відтак дивно, що бізнес загалом не приділяє цьому вектору розвитку належної уваги. За даними британської організації FTA, наразі лише 14% логістичних і транспортних бізнесів інвестують у навчання та підвищення кваліфікації персоналу.
На жаль, вплив e-learning на логістику часто недооцінюють.Чимало транспортних компаній не мають формалізованої корпоративної системи навчання. За необхідності вони здебільшого покладаються на нерегулярні очні тренінги, власні неструктуровані навчальні матеріали (відео, документацію тощо), або ж використовують ті чи інші рішення для e-learning: популярний пакетний софт або платні хмарні сервіси. І всі ці методи не відповідають сучасним потребам логістичної галузі.
Зокрема, очні форми навчання погано поєднуються з реаліями індустрії, адже потребують залучення величезних ресурсів і втрачають ефективність при застосуванні у великих масштабах. Якщо ви працюєте з мережею водіїв та експедиторів по всій країні, проведення очних тренінгів для усіх буде проблематичним. А будь-який новий спалах COVID взагалі зробить їх проведення неможливим.
Відтак освіта в індустрії логістики має бути цифровою. Деякі великі компанії вдаються до використання популярних LMS (Learning Management System) – так називають ПЗ та сервіси, створені для реалізації онлайн-навчання. Але й тут бізнес стикається з низкою неочевидних проблем. Адже всі відомі нам популярні LMS-рішення не створювалися під потреби логістичної галузі та не враховують її особливостей. Чимало таких систем наразі морально застаріли й керуються “настільною” логікою – тобто, повноцінно навчатися у них можна лише за ПК чи ноутбуком, із тривалими навчальними сесіями в 40+ хвилин. І це знову ж таки погано відповідає реаліям галузі, в якій працівники проводять основну долю свого робочого часу за кермом чи в сортувальному центрі.
Відсоток проходження тестів та завершення тренінгів в таких LMS часто залишається низьким. Позитивний вплив e-learning на логістику залишається обмеженим, тому що співробітники не можуть поєднувати роботу і навчання. В ідеалі їм потрібне рішення, що дозволить будь-якої миті розпочати навчальну сесію на смартфоні, приділивши їй 10-20 хвилин. Наприклад, в перерві між доставленнями, або в очікуванні чергової вантажівки на складі. Як цього досягти?
LMS-система допомагає вирішити такі завдання, як підготовка та навчання персоналу, платні онлайн-курси, підвищення ефективності шкіл та ВНЗ.
Які існують рішення?
Припускаємо, що логістичні гравці вимушені відкладати розв'язання проблеми корпоративного навчання “на потім” саме через суму згаданих вище проблем. Очні тренінги в логістиці неефективні, а наявні на ринку цифрові рішення – обмежені й не відповідають потребам галузі. То що робити?
Наш рецепт розв'язання цих проблем – індивідуальна розробка LMS під потреби окремо взятого бізнесу. Така розробка має низку переваг:
-
можливість застосувати актуальний технологічний стек, реалізувати сучасний дизайн;
-
врахування в продукті особливостей і потреб окремо взятого логістичного бізнесу;
-
доступність і зручність використання LMS на мобільних пристроях
-
впровадження сучасних дидактичних практик (гейміфікація навчання, змагальність, персоналізація тощо);
-
можливість вільно редагувати та структурувати навчальний контент;
-
можливість забезпечити належний захист внутрішніх даних компанії та її партнерів.
Відтак компанія отримує повністю контрольовану та налаштовувану систему корпоративного навчання, яка допомагає розв'язувати ключові проблеми онбордингу, перевірки навичок та підвищення кваліфікації співробітників. А співробітники водночас отримують зручну й доступну платформу, що дає їм додатковий стимул до навчання. Це має дуже важливий ефект для бізнесу. Як свідчить дослідження Aberdeen Group, 66% компаній з програмами онбордингу звітують про підвищення продуктивності праці на 62%, та про зростання залученості персоналу на 54%.
Як це працює на практиці?
Як визначити належну роль e-learning в індустрії автоперевезень? Ми можемо поділитися певним досвідом. В одному з нещодавніх проектів команда WEZOM створила кастомну LMS для автоперевізника, що працює на ринку США. Компанія гостро потребувала рішення для корпоративного навчання для своїх водіїв, але доступні на ринку платформи для e-learning коштували занадто дорого, не могли задовольнити унікальних потреб галузі та не враховували особливостей окремо взятої компанії.
На відміну від більшості транспортних компаній у цій царині, наш клієнт добре розуміє важливість тренінгу своїх водіїв, і навіть створив для них цикл власних відеоуроків. Та ці матеріали розміщувались у Google Drive і були погано організовані. Механізмів для зворотного зв’язку з боку слухачів тренінгу теж не було, навчання проходило в пасивній формі. Врешті, компанія вже мала у своєму штаті понад тисячу водіїв і планувала зростати далі, тож процес онбордингу та корпоративного навчання слід було належним чином структурувати, довести до сучасних стандартів e-learning.
Рішенням від команди WEZOM стала розробка LMS-платформи з нуля, відповідно до усіх потреб та вимог клієнта. Це мобільний додаток, доступний на iOS та Android. Через нього водії отримують легкий доступ до навчального контенту, можуть проходити тести та персональні рекомендації. Запуск нової навчальної платформи дозволив компанії скоротити плинність кадрів на 30%. Крім того, додаток прискорив та здешевив процес здобуття необхідних кваліфікаційних рівнів для всіх водіїв компанії.
В ще одному подібному кейсі ми реалізували платформу корпоративного навчання для підрозділу великої промислової компанії. Система дозволила спростити тренінги з підвищення кваліфікації та обов’язкове регулярне тестування для співробітників. В додатку передбачені ролі не лише для штату, але й для дистрибуторів, партнерів компанії – вони можуть створювати й призначати власні програми тестування. Рішення вирізняється й детальною статистикою показників навчання, яка виводиться у вигляді інфографіки.
Зробімо висновки
Перед індустрією перевезень і логістики нині постали дійсно безпрецедентні виклики. Але поруч з тим галузь отримала й революційні технологічні можливості. Роль e-learning в логістиці неможливо переоцінити. Належна увага до онбордингу та регулярне навчання персоналу можуть стати для бізнесу ключовими факторами успіху, адже тією чи іншою мірою розв’язують найбільші проблеми галузі.
Електронна освіта в індустрії автоперевезень може запропонувати бізнесу можливості підвищення продуктивності праці та гнучкої адаптації до умов ринку, забезпечити швидкий та економний онбординг, запропонувати розв'язання проблеми утримання кадрів.
Ми переконані, що індивідуально розроблений софт для ланцюжків постачання гідно розв'язує найгостріші проблеми логістики – про це свідчать результати наших проектів в цій галузі. Тож якщо ви розумієте важливість e-learning в логістиці, якщо вас цікавлять можливості диджиталу для транспортного бізнесу – не зволікайте, обговоріть їх з нашими експертами.