Ольга
Ольга
IT Sales Manager
10.04.2024

LMS система на основі ШІ для оптимізації онлайн-навчання: розбираємо її переваги

Ольга
Ольга
IT Sales Manager
10.04.2024
10.04.2024
703
10 хвилин
0

Нині системи управління навчанням (LMS) стали невіддільною частиною освітнього пейзажу: вони однаково корисні як в академічних завданнях, так і в процесах корпоративного навчання. Цифрові освітні платформи надають зручний доступ до навчальних матеріалів, дозволяють моніторити прогрес учнів та спрощують адміністрування курсів. 

Проте класичні LMS-системи мають свої слабкі сторони, такі як обмежена персоналізація і брак прямої взаємодії між менторами та учнями. Штучний інтелект (ШІ) може революціонізувати онлайн-навчання, усунувши вищезазначені недоліки. У цьому матеріалі ми розглянемо переваги та можливості впровадження ШІ в цифрову платформу для корпоративної освіти. Подивімося, на що здатна сучасна LMS на основі штучного інтелекту.

Актуальність онлайн-навчання у 2024 році

Ідея онлайн-навчання виникла 30 років тому, одночасно з появою Інтернету. Власне, спершу освіта була єдиною функцією мережі: її створили для обміну контентом між університетами США. Поширення ПК дозволило принести цифрову освіту в кожен дім. У 1994 році була заснована перша онлайн-школа CompuHigh, а в 1999 році - перший онлайн-університет, Jones International University. 

Дуже скоро переваги eLearning стали очевидними й для бізнесу. Компанії почали використовувати інструменти електронного навчання для підготовки персоналу, давши початок новому ринку. У нульових та десятих роках виникли безліч корпоративних LMS-платформ та загальновідомих сервісів для онлайн-навчання: від Coursera до Duolinqo. 

Популярність eLearning зростала поступово, поки спалах COVID-19 у 2020 році не дав їй надпотужного імпульсу. Сьогодні онлайн-навчання – це величезна індустрія зі швидкими темпами зростання. За оцінками IMARC Group у 2023 році глобальний ринок eLearning досягнув позначки у $316 млрд. Основними драйверами його зростання аналітики називають повсюдне використання смартфонів, а також попит на гнучке навчання та гейміфікацію. Очікується, що найближчими роками ринок буде стабільно розвиватися з річними темпами зростання у 8%, а до 2032 року збільшиться більш ніж вдвічі - до позначки в $ 661 млрд.

Сьогодні користувачі та організації як ніколи потребують гнучких і доступних можливостей для навчання або профпідготовки. Ваш навчальний курс чи корпоративний тренінг має бути доступним на смартфоні в режимі 24/7, бути зрозумілим та інтерактивним. Тож LMS система на базі ШІ є одним з найперспективніших рішень для будь-якого бізнесу.  

Слабкі сторони класичних LMS

Парадокс, але попри усі переваги навчання онлайн, LMS часто є для бізнесу недостатньо ефективним рішенням. Як свідчить дослідження Brandon Hall Group, 44% організацій незадоволені своєю LMS-системою. Серед них 90% хочуть покращити UX платформи, а 66% – шукають систему, що підтримує інтеграцію з необхідними бізнес-інструментами.

Ці цифри говорять про серйозні недоліки абсолютної більшості доступних на ринку LMS-платформ. З огляду на наш власний досвід в eLearning ми можемо навести цілу низку типових проблем таких рішень. 

  • Брак підтримки

Ефективне навчання онлайн потребує безперервної підтримки від викладачів та адміністраторів LMS. Брак такої підтримки може призвести до падіння зацікавленості учнів, що зрештою підриває ефективність навчальної програми та усього корпоративного напрямку навчання та розвитку (L&D). На жаль, більшість пакетних LMS не можуть надати базу для розширеної користувацької підтримки. Це одна з головних причин того, що LMS-платформа не може стати по-справжньому комплексним рішенням для освіти. 

  • Посередній користувацький досвід

Залученість та мотивація грають визначальну роль для прогресу у будь-якому навчальному курсі. І ніщо не вбиває залучення в онлайн-навчання краще за проблемний і застарілий UX. Якщо LMS-система працює повільно, позбавлена інтерактивності, виглядає як excel-таблиця і не пристосована до смартфонів, учні просто не будуть користуватися нею. Як свідчать опитування, третина фахівців L&D називають поганий користувацький досвід головною проблемою залученості персоналу у процеси онлайн-навчання. 

  • Відсутність персоналізації

Традиційні LMS  пропонують для усіх користувачів уніфікований навчальний курс, що передбачає лише один шлях до мети: засвоєння стандартного контенту. Цей шлях ігнорує індивідуальні особливості учнів, які часто мають власний досвід, темп засвоєння матеріалу та складнощі в опануванні курсу. Відтак за мірою просування курсу все більше студентів стикаються з падінням залученості та мотивації до роботи. Аби цього не сталося, сучасна LMS система на базі ШІ має пропонувати персоналізований досвід для кожного: з підбором релевантної складності, тематики та навантаження.  

  • Проблеми адміністрування

Коли йдеться про підготовку тисяч учнів або співробітників у великих організаціях, до менеджменту онлайн-навчання можуть залучатись чимало адміністраторів, викладачів, менторів тощо. І це проблема, адже класичні пакетні LMS часто мають недостатньо розвинуту систему користувацьких ролей. Відтак ви можете зіткнутись з хаосом у менеджменті eLearning. Уявіть, що хтось самостійно вніс корективи у ваш навчальний курс, видалив важливу для вас групу, чи створив безліч нових, які ускладнюють керування. Аби цього уникнути, LMS має бути гнучкою.

  • Обмежена звітність та аналітика

Одна з найбільших переваг LMS має критися у можливості чітко оцінювати ефективність навчальних програм та успіхів кожного окремого учня. Тож виглядає дивним, що чимало пакетних LMS на ринку пропонують дуже обмежені можливості для такої аналітики: вона може бути неповною, нерелевантною, незручною, складною для сприйняття. Організаціям варто інвестувати у рішення з широкими можливостями звітності та аналізу. Цей функціонал може охоплювати можливості відстеження прогресу учня, статистику завершення курсів, утримання користувачів тощо.

Ми свідомо не розглядали більш загальні проблеми багатьох LMS-платформ, що доступні сьогодні на ринку: морально застаріла технологічна база, кібербезпека, проблеми інтеграції сторонніх сервісів тощо. Хороша новина в тому, що сучасна LMS система на основі ШІ дозволяє подолати практично усі наведені вище недоліки. 

Як ШІ застосовується в системах управління навчанням

Галузь онлайн-навчання не дарма побачила у штучному інтелекті можливості розв'язання своїх традиційних проблем. Розберімо основні сценарії використання алгоритмів в eLearning. На що вже сьогодні здатна LMS система зі штучним інтелектом?

Адаптивне навчання

На противагу традиційним формам навчання, алгоритми ШІ ефективно застосовуються для побудови навчального досвіду, заснованого на індивідуальних потребах, можливостях та уподобаннях кожного окремого учня. Штучний інтелект дозволяє LMS динамічно підбирати контент та темп навчання, здійснювати точкове втручання та надавати фідбек, аби підтримувати продуктивність, вмотивованість й залученість учня.

Як приклад, інтерактивна навчальна платформа Khan Academy використовує алгоритми ШІ, аби адаптуватись під можливості кожного студента, пропонуючи йому адекватний рівень складності задач. Це дуже важливо у вивченні таких дисциплін як математика, природничі науки, програмування тощо. А платформа Alta від Knewton йде іншим шляхом: алгоритми ШІ визначають пробіли у знаннях учня та пропонують матеріали для їх усунення. 

 

Роботизація

Впровадження алгоритмів ШІ може вирішити безліч завдань організації, менеджменту та моніторингу навчального процесу, що традиційно лежать на плечах адміністраторів, менторів й викладачів LMS. Розумні чатботи та віртуальні асистенти можуть надавати учням цілодобову підтримку, відповідаючи навіть на доволі складні питання щодо курсу й навчальних матеріалів. 

Як приклад, Університет Мурсії в Іспанії створив для студентів ШІ-помічника, який дає консультації щодо кампусу та академічних програм. Цей інструмент довів свою ефективність, давши понад 38 тисяч відповідей та помилившись лише у 9% випадків. Алгоритми спрощують рутинні задачі викладачів, такі як оцінювання робіт. Зокрема, таку функцію виконує ШІ платформа Gradescope, яка прискорює цей процес на 70%. 

Обробка природної мови

Одним з найбільших проривів ШІ стало те, що комп’ютери навчились розуміти природну людську мову. Це неймовірно спрощує взаємодію з користувачами та відкриває цілком нові можливості для онлайн-навчання. Розробка розумних чатботів, асистентів та віртуальних менторів стала одним з головних напрямків сучасного розвитку LMS та навчальних онлайн-сервісів. 

Як приклад, популярна платформа вивчення мов Duolingo випустила низку нових функцій на основі мовної моделі GPT-4. Тепер віртуальний асистент може пояснювати учню його помилки у виконанні завдань – майже так само, як це робив би реальний репетитор. Користувачі також можуть спілкуватися з ШІ-чатботом, аби покращувати свої практичні навички в мові. Подібні можливості сьогодні впроваджують усі сервіси онлайн-навчання.

Генерація контенту

Підготовка навчальних матеріалів може бути дуже трудомістким завданням, але можливості генеративного ШІ прискорюють цей процес в десятки разів. Сучасна LMS система на основі ШІ має пропонувати функціонал для обробки наявного контенту та створення нових навчальних матеріалів під будь-які запити. 

Сьогодні генерація контенту стосується передусім тексту: інструменти на кшталт ChatGPT, Gemini чи Copilot з легкістю створюють нові матеріали на базі старих, персоналізують контент, формують саммарі курсів, тести, завдання, навчальні плани, звіти тощо. Те саме можна сказати й про зображення, які легко генеруються за текстовим описом. Дуже скоро розвиток генеративного ШІ надасть змогу так само легко створювати аудіо- та відеоконтент високої якості. 

Аналітика даних

Можливості машинного навчання та Data Science мають революційне значення для підвищення якості та ефективності онлайн-навчання. Аналіз даних дозволяє отримати цінні інсайти щодо поведінки та прогресу користувачів у системі. Освітяни та корпоративні команди L&D можуть використовувати зібрані дані для покращення процесу навчання, вимірювання продуктивності, ROI тощо. Та перш за все, ця аналітика допомагає студентам.

Так, у Стенфорді дослідники розробили ШІ-систему, що покликана допомогти учням подолати проблему “застрягання” на певному етапі самостійного навчання онлайн. Для підготовки алгоритму ML науковці застосували дані 1170 школярів з Уганди, які самостійно вивчали англійську на планшетах – через перегляд відео та міні-ігри. В результаті ШІ навчився передбачати імовірність “зациклення” учня на певному рівні знань та пропонувати матеріали й задачі, аби прискорити його прогрес. 

Не важко помітити, що новітні технології роблять онлайн-навчання більш продуктивним та захопливим. На відміну від старих рішень, LMS система на базі штучного інтелекту здатна запропонувати учню персоналізований та гнучкий підхід, аби підтримувати його вмотивованість та залученість.  

Переваги застосування ШІ в LMS: користь для бізнесу

Ми переконались, що сучасна система управління навчанням на основі ШІ в усьому перевершує традиційні платформи для eLearning. Та що це означає у розрізі бізнесу? Наведемо низку переваг.

Скорочення видатків 

Процеси корпоративного навчання та онбордингу можуть потребувати величезних ресурсів, особливо в масштабах великої організації. Навіть за наявності достатньо розвинутої LMS вам знадобляться десятки менеджерів, менторів та викладачів, які будуть вкладати в освітній процес сотні годин своєї праці. Часто йдеться про цінних для компанії фахівців, які займаються освітою на додачу до своїх ключових обов’язків.

Впровадження інструментів ШІ дозволяє дуже суттєво оптимізувати процес освіти через роботизацію та автоматизацію. Штучний інтелект може перебрати на себе процеси підготовки та перепідготовки контенту для курсів, оцінювання, моніторингу навчального процесу тощо. Розумні чатботи та асистенти здатні консультувати студентів з широкого кола питань, в режимі 24/7. Відтак організація, підтримка та менеджмент курсів потребуватиме набагато менше уваги ваших фахівців і дозволить їм сконцентруватися на інших завданнях.

Підвищення ефективності L&D

Бізнес, що організує внутрішній процес корпоративного навчання, безпосередньо зацікавлений в тому, аби його персонал швидко здобував нові знання та навички. Тож він не може недооцінювати можливості штучного інтелекту для покращення якості та ефективності підготовки.

Засоби ШІ дозволяють побудувати по-справжньому ефективну модель навчання онлайн: інтерактивну, гейміфіковану, гнучку та персоналізовану під потреби кожного учня. Це означає, що студенти у такій навчальній моделі матимуть високу мотивацію до проходження курсу і будуть глибоко занурюватись у процес. Правильне застосування ШІ веде до чіткого покращення показників L&D: процент завершення курсів до кінця, швидкість навчання, високі результати учнів у тестах та відповідний рівень знань у практичних задачах.

Покращення залученості персоналу

Залучаючись у процес корпоративного навчання, ваш персонал одночасно заглиблюється в ідеї та процеси компанії, що врешті працює на обізнаність та вмотивованість співробітників. Це особливо важливо у процесах онбордингу, коли йдеться про включення нового фахівця у корпоративну культуру та операції бізнесу. З іншого боку, фахівці, що мають в організації можливості розвитку, набагато менше схильні до пошуку нової роботи. 

Штучний інтелект може стати важливим помічником у підтримці залученості персоналу, пропонуючи співробітникам інтерактивне та персоналізоване середовище для професійного зростання. Дашборди на базі актуальних даних, ШІ-асистенти й чатботи, персоналізований контент – усі ці інструменти в LMS сприяють інформованості співробітників. Вони допомагають їм розуміти контекст своєї роботи в організації, швидко опановувати нові операції та напрямки діяльності, знайомитися з продуктами та рішеннями компанії тощо. 

Покращення конкурентоспроможності

У непередбачуваних умовах сьогодення корпоративне навчання – це буквально ключ до виживання для будь-якого бізнесу. Від ефективності процесів L&D безпосередньо залежить, наскільки ефективно та швидко організація адаптується до змін на ринку. Якісне навчання допомагає бізнесу швидко виводити нові продукти на ринок та зберігати гнучкість у своїй стратегії, а відтак і випереджати конкурентів. 

Сьогодні новітні засоби штучного інтелекту стали важливим фактором успішності процесів навчання та розвитку, адже допомагають прискорити та оптимізувати процес навчання. Вони пропонують учням персоналізований та зрозумілий UX, а викладачам та менторам – зручне й автоматизоване робоче середовище. Саме тому LMS системи з функціоналом ШІ стрімко витіснять традиційний софт та платформи старого формату. 

Ринок рішень ШІ для онлайн-освіти розвивається стрімко, але ми спостерігаємо лише перший етап його становлення. Немає жодних сумнівів у тому, що з розвитком технологій роль штучного інтелекту буде лише зростати. 

Розробка LMS на базі ШІ з WEZOM

Наша команда вже майже 25 років займається створенням індивідуальних цифрових рішень для бізнесу. До нас звертаються клієнти, яким потрібен високоякісний унікальний софт: мобільні та веб-додатки будь-якої складності, TMS та ERP системи, диджитал-екосистеми тощо. 

За плечима у WEZOM понад дві тисячі успішних проєктів у галузях eCommerce, виробництва, логістики, енергетики, девелопменту, медицини, страхування, фінансів тощо. Ми розвиваємо власний проєкт IT-освіти WEZOM Academy та створили для нього кастомну платформу eLearning. Крім того, ми реалізували внутрішню LMS  для корпоративного навчання та розвитку персоналу. Ви можете дізнатися більше про ці проєкти у нашому блозі. 

Команда WEZOM постійно веде R&D проєкти за напрямками штучного інтелекту та Data Science, тобто вивчає практичні шляхи застосування цих технологій у продуктах для бізнесі. Ми чітко розуміємо, як створюється LMS система на базі ШІ, та готові реалізувати такий проєкт з нуля. Тож якщо вас цікавлять подібні можливості – ви опинилися на правильній сторінці. Звертайтеся по консультацію до наших фахівців просто зараз.

Висновки

Сьогодні діловий світ не може обійтися без ефективних засобів корпоративного онлайн-навчання та платформ LMS. А сучасна LMS, своєю чергою, не може обійтись без інструментів Data Science та штучного інтелекту. Нові технології дозволяють подолати традиційні недоліки LMS: обмежена користувацька підтримка, брак персоналізації, проблеми менеджменту та UX, недостатні можливості збору даних та аналітики тощо.

Засоби штучного інтелекту дозволяють побудувати довершену модель онлайн-навчання: гнучку, автоматизовану, персоналізовану та фінансово ефективну. Відтак бізнес отримує змогу скоротити видатки на L&D, покращити швидкість та якість підготовки в організації. 

Як застосувати ШІ в онлайн-освіті? Бізнес може знайти на ринку ПЗ платформи та сервіси з необхідним функціоналом. Однак з погляду масштабування, кастомізації та безпеки найкращим рішенням наразі є індивідуальна розробка такої системи з нуля. Допомогти зі створенням такого продукту може досвідчена IT-команда, що володіє необхідними технологіями та досвідом. 

FAQ

Як ШІ покращує досвід онлайн-навчання?

Штучний інтелект дозволяє побудувати гнучку та персоналізовану систему навчання, що враховує можливості, темпи та уподобання кожного окремого студента. Можливості на кшталт обробки природної мови допомагають спростити та покращити UX й частково роботизувати навчання за допомогою віртуальних асистентів. Крім того, ШІ засоби корисні в аналітиці даних для подальшого покращення платформи LMS. 

Яке майбутнє ШІ в онлайн-навчанні?

Наразі штучний інтелект – це один з головних напрямків розвитку галузі онлайн-навчання. Про це свідчать як прогнози аналітиків, так і сучасні реалії ринку. Провідні сервіси та платформи онлайн-навчання вже реалізували власний функціонал на базі ШІ: Duolingo, Khan Academy, Coursera тощо. Їх розумні віртуальні асистенти, алгоритми персоналізації та засоби роботизації освіти дають приклад для наслідування для усієї галузі.

Чому варто розробляти власну LMS на базі ШІ?

У сучасних реаліях використання пакетних LMS старого зразку стрімко втрачає актуальність, адже традиційні системи eLearning страждають від низки недоліків: застарілий UX, обмежена персоналізація навчання, складний менеджмент тощо. Натомість сучасна система керування навчанням на базі ШІ дозволяє бізнесу побудувати гнучку та ефективну систему L&D, водночас скоротивши видатки на менеджмент і підтримку. 

Ольга
Про автора
Ольга
IT Sales Manager
Досвід роботи 7 років
Підбираю IT-рішення для зростання бізнесу клієнтів. Не допущу "злив бюджету", гарантую зрозумілість, прозорість та результат.
Більше статей від автора
Як вам стаття?
Давайте обговоримо Ваш проєкт
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Коментарі
(0)
Будьте першими, хто залишить коментар
wezom logo
Залишились питання?
Залиште контактні дані. Наш менеджер зв'яжеться та проконсультує вас.
Підписуйтесь на розсилку Айтижблог
blog subscriber decor image
Бажаєте отримувати цікаві статті?
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Слідкуйте за нами у соціальних мережах
Цей сайт використовує cookie-файли для більш комфортної роботи користувача. Продовжуючи переглядати сайт, Ви погоджуєтеся на використання cookie.