Мобільні додатки - незамінний інструмент для зростання та розвитку бізнесу, сьогодні це вже не доводиться нікому доводити. Для створення якісного застосунку варто звернутися до тямущих розробників, це очевидно. Але хто конкретно буде задіяний у реалізації вашого проекту?І хто за що відповідає? Розберімось, хто входить у команду розробки мобільного додатка.
Чому важливо правильно підібрати технічну команду
Підбір кадрів – це фундамент, що визначає успіх будь-якого проєкту. Вкрай важливо правильно сформувати склад команди для розробки мобільного додатку. Це дозволить ефективно використовувати доступні ресурси та вчасно закривати дедлайни, допоможе забезпечити якість продукту та його відповідність очікування бізнесу і споживачів.
Технічна команда для розробки додатків має складатися з кваліфікованих фахівців, які зможуть вдало підібрати під проєкт стек технологій. Наприклад, вони мають розуміти, коли обрати Java-фреймворк, а коли варто вдатися до альтернативних рішень. Дуже важливим є досвід команди в роботі з цільовою платформою, мовами програмування, фреймворками інструментами розробки та тестування. Варто пам’ятати й про софт-скіли. Важливо, щоб члени команди мали гарні комунікативні навички, вміли працювати в команді, були відкриті до інновацій і могли пропонувати нестандартні рішення.
Водночас помилки у формуванні команди можуть мати суттєві наслідки для проєкту: затягування строків розробки, неефективне використання бюджетів, нестача людей з відповідною кваліфікацією для вирішення завдань тощо. Усе це шкодить ефективності процесу розробки й погіршує якість кінцевого продукту.
Завдання команди в процесі розробки мобільного додатку
Процес розробки IT-продукту складається з низки комплексних етапів. Ми розглянемо їх та опишемо задачі фахівців на кожному з етапі.
Дослідження та стратегія
Відправною точкою у процесі розробки є вивчення запиту та проблем клієнта, дослідження його бізнес-процесів. Це допомагає глибоко зрозуміти завдання, які потрібно вирішити на проєкті. Лише так клієнт може отримати максимально цінний продукт.
На цьому етапі фахівці на боці команди розробників (сейлз-менеджери, маркетологи бізнес-аналітики, продакт-менеджери тощо) мають максимально поринути у бізнес клієнта, зрозуміти його потреби, переваги, слабкі та сильні сторони. За необхідності вони також проводять дослідження ринку та цільової аудиторії – вивчають рішення конкурентів та складають узагальнений портрет споживача нового додатку. Водночас менеджери на стороні замовника надають розробникам усю необхідну інформацію і беруть участь в генерації ідей для проєкту. Усе це дозволяє сформулювати концепцію додатку, побудувати стратегію його розробки й подальшого розвитку.
Проєктування та підготовка документації
Коли концепція готова, UI/UX дизайнери моделюють користувацький досвід та інтерфейс нового додатку. Вони готують макети, вайрфрейми та прототипи, що відображають логіку та візуальні рішення інтерфейсу. Тим часом лідери підрозділів бекенду та фронтенду визначають загальну архітектуру додатка, обирають патерни програмування та структуру коду, що визначатиме увесь подальший процес розробки й підтримки.
Усі завдання проєкту фіксуються у відповідній документації та деталізованому техзавданні, яке буде безпосередньо визначати зміст роботи розробників. Загалом технічне завдання для мобільного додатку можуть створити фахівці на боці замовника, однак зазвичай воно так чи інакше опрацьовується й узгоджується обома сторонами.
Розробка
Коли дизайн та технічне завдання затверджені, за проект береться команда розробників. Додаток може розроблятися нативно (спеціально під Android або iOS) або ж кросплатформно (для запуску на декількох ОС з однієї кодової бази).
Розробники фронтенду пишуть клієнтську частину додатку, з якою буде взаємодіяти кінцевий користувач. Розробники бекенду програмують серверну частину, яка відповідає за бізнес-логіку, збереження й обмін даними тощо. На етапі розробки кожен новий компонент коду проходить через юніт-тести, які мають завчасно усунути помилки.
У своїй роботі ми покладаємось на підхід Agile та методологію Scrum, що дозволяють швидко досягати якісного результату силами невеликих команд. Однак навіть так етап технічної розробки залишається найскладнішою і найтривалішою стадією проєкту.
Тестування
Це етап контролю якості, що має гарантувати відповідність додатка всім вимогам проєкту. Кожна компанія-розробник залучає своїх QA-інженерів перед тим, як віддавати продукт клієнту. Тестувальники перевіряють додаток через юніт-тести, функціональні тести, UI-тести, інтеграційні, регресійні тести тощо. Тестування може проводитсь як мануально (вручну), так і автоматично, з використанням скриптів. Співвідношення мануальних тестів може істотно різнитися в залежності від проєкта та етапів QA. Крім того, цикл тестування можна повторювати, поки продукт не досягне найвищої якості.
Реліз
Коли додаток технічно готовий й протестований, розробники роблять його доступним для кінцевого користувача. Здебільшого додатки публікуються в цифрових маркетплейсах App Store та Play Market. Розміщення продукту на цих майданчих потребує дотримання низки стандартів та вимог платформи, усі додатки в магазинах Apple та Google проходять через модерацію. Якщо йдеться про додаток на Android, що створений для внутрішніх потреб компанії, то його можуть випустити поза Play Market – прямо з корпоративного сервера клієнта.
Пострелізна підтримка
Після релізу додатка в маркетплейсах чи на корпоративних серверах починається новий етап його життєвого циклу. Розробники усувають останні баги й помилки у системі, працюють над оновленнями, новою версією MVP чи додатковим функціоналом. Розвиток додатку після релізу має спиратися на зворотний зв’язок, що надходить від бізнесу та кінцевих користувачів.
Просування та маркетинг
Цей етап не є необхідним елементом розробки й може розглядатися окремо. Однак ми вирішили зачепити його, адже засади просування та маркетингу зазвичай складаються вже під час розробки. Власник додатку може опікуватися просуванням самостійно, а може довірити його фахівцям на боці розробника, що встигли вивчити продукт в деталях.
Необхідна команда для розробки мобільного додатку
На старті проєкту ролі команди при розробці мобільного додатку розподіляються так, аби залучення фахівців було максимально ефективним. При цьому іноді їхні завдання дещо поєднуються, або одні фахівці допомагають іншим.
Це викликано дуже тісною взаємодією підрозділів. Так, наприклад, програмісти завжди тісно переплетені з тестувальниками, маркетологи з бізнес-аналітиками, а керівник проєкту взагалі має координувати завдання кожного з учасників. Який склад команди для створення мобільного додатку є критично важливим? Назвемо основних фахівців.
Бізнес аналітик
Завдання бізнес-аналітика - повне занурення в бізнес клієнта та цільовий ринок. В результаті він має допомогти розробникам з пошуком рішень та інструментів, що дозволять оптимальним чином вирішити завдання проєкту. Такі фахівці аналізують запити бізнесу й долучаються до розробки технічного завдання. Адже саме в ньому фіксуються ключові для розробки деталі. Роль бізнес-аналітика іноді може виконувати маркетолог або керівник проекту.
Маркетолог
Залучення маркетолога до процесу розробки є опціональним, але ми рекомендуємо це робити. Адже саме маркетолог може провести дослідження ринку, допомогти продумати перспективне просування продукту та врахувати його ще на етапі розробки. Це найкращий спосіб отримати інструмент, який максимально відповідає довгостроковим потребам бізнесу. Тож компанії згодом не доведеться після закінчення розробки окремо допрацьовувати необхідні для маркетингу елементи. Також маркетологи залучаються до побудови стратегії розвитку продукту і, можливо, всієї компанії.
Дизайнер
Над проектом може працювати як один дизайнер, так і ціла команда. На плечі таких фахівців лягають аж два етапи розробки: проектування UX (користувацького досвіду), і безпосередньо опрацювання екранів інтерфейсу. Завдання дизайнера — забезпечити бездоганний досвід користувача, а також транслювати цінності бренду через дизайн, сприяти тому, щоб користувачі додатку могли виконувати цільові дії у декілька кліків на смартфоні.
Фронтенд-розробники
Це фахівці мобільної розробки, які програмують клієнтську частину додатка. Саме з нею буде взаємодіяти кінцевий користувач. Для розробки клієнтської частини можуть використовуватись технології нативної розробки (Kotlin для Android, Swift/Objective-C для iOS), або ж кросплатформові фреймворки (Flutter, React Native).
Бекенд-розробники
Бекенд-розробники відповідають за програмування серверної частини додатка. Саме вона відповідає за бізнес-логіку продукту, забезпечує зберігання та обмін даними. Від якості бекенду залежить швидкодія та безпека застосунку. Для програмування серверної частини використовуються фреймворки на таких мовах як PHP, Phyton, Ruby.
Тестувальники
Це фахівці QA, які мають переконатися у тому, що продукт працює коректно та відповідає вимогам проєкту. Для цього зазвичай залучається команда тестувальників що проводять низку мануальних та автоматичних тестів. Тестери перевіряють роботу окремих модулів та функціоналу, інтерфейс, взаємодію компонентів, стабільність роботи додатку під різними навантаженнями, в різних сценаріях тощо. Багато хто помилково вважає, що тестувальники вступають у гру вже після закінчення розробки. Насправді набагато раціональніше тестувати продукт у процесі розробки: це скорочує загальні витрати часу, спрощує усунення помилок.
Керівник проєкту
Останній, але не за значущістю, учасник процесу розробки – керівник або менеджер проєкту. Це фахівець, який контролює всі процеси, стежить за виконанням обов'язків кожного зі спеціалістів, а також за графіком, щоб команда вкладалася в узгоджені дедлайни. Також керівник відповідає за організацію комунікації між розробниками та представниками компанії замовника. Часто менеджер проєкту, крім організаційних функцій, допомагає чи виконує функції інших учасників процесу, найчастіше – аналітичні.
Створення мобільних додатків для вашого бізнесу. Відкрийте нові можливості разом з нами!
Чи варіюється склад команди залежно від платформи розробки додатка?
Принципи та етапи розробки на різних платформах залишаються незмінними – як в нативній розробці під Android та iOS, так і в кросплатформових фреймворках. Однак є й певні відмінності.
Технології
Передусім розробка на різних платформах потребує знавців різних технологій. Для нативної розробки на iOS необхідні фахівці, що володіють мовами Swift та Objective-C, вміють працювати з IDE XCode тощо. Нативна розробка на Android потребує знавців Kotlin та Android Studio. Кросплатформна розробка може потребувати знавців Dart/Flutter або JS/React Native.
Дизайн
Будь-який компетентний UI/UX дизайнер може реалізувати версії додатка для Android та IOS. Однак різні фахівці природно мають більше досвіду з тою чи іншою системою, краще розуміють вимоги iOS Human Interface Guidelines або Material Design. І це варто враховувати при формуванні команди.
Методологія розробки
Кросплатформенна розробка може потребувати меншої кількості програмістів, ніж нативна. Адже вона потребує створення однієї кодової бази, яка працюватиме на всіх ОС. Водночас вибір методології Scrum може потребувати додаткових ролей у проєкті. Наприклад, менеджери можуть виконувати ролі scrum master та product owner.
Як помилки з командою впливають на ризики в розробці додатку
Хибні рішення при формуванні команди розробників можуть негативно вплинути на всю долю проєкту. Визначмо ключові ризики таких помилок.
Погіршення комунікації
Якщо у команді немає менеджера, що може налагодити комунікацію між різними фахівцями й стороною клієнта, то проєкт ризикує зіткнутись із величезними проблемами.
Адже комунікація – це ключова ланка, що дозволяє зібрати всі розрізнені сегменти робіт у єдине ціле. Проблеми з комунікацією можуть призводити до перевитрат бюджету та зриву дедлайнів.
Низька якість продукту
Проблеми з комунікацією, плануванням та нестачею необхідних фахівців врешті ведуть до погіршення якості розробки. Так на ринку опиняються додатки, що розчаровують як бізнес, так і своїх кінцевих користувачів. В найгірших випадках отриманий продукт визнається таким, що повністю не відповідає вимогам проєкту. Тож розробку доводиться починати з нуля.
Ризики є завжди, але якщо ви заздалегідь про них знаєте, то можете мінімізувати їх. Важливо ретельно обирати команду й покладатися у цьому на досвідчених фахівців.
Розробіть мобільний додаток з WEZOM
Наша команда вже 24 роки створює диджитал-інструменти під потреби різних галузей: від eCommerce та сфери послуг, до промисловості та логістики. Ми реалізували десятки успішних мобільних додатків – як нативних, так і кросплатформових.
Фахівці WEZOM володіють усіма необхідними інструментами розробки мобільних додатків для iOS та Android: Swift, Kotlin, Flutter, React Native тощо. Ми знаємо, як уникнути помилок у формуванні команди для мобільної розробки. Пропонуємо комплексні рішення розробки під ключ, які охоплюють аналіз, проєктування, дизайн, програмування, тестування, підтримку та просування додатка.
Якщо ви цікавитесь можливостями розробки мобільного додатку з нуля, або ж маєте ідею IT-продукту – не зволікайте, звертайтеся по консультацію до наших фахівців. Ми гарантуємо клієнтам якість, прозорість, відповідальність та результат.
Підсумки
Розробка мобільного додатку – це комплексний і багатоетапний процес, що потребує залучення низки фахівців. Формування команди розробки закладає фундамент, на якому має базуватися успіх усього проєкту. При підборі команди важливо врахувати усі особливості проєкту, включно з платформою, технологіями та методологією розробки.
Як показує практика, непрофесійні спроби зекономити чи оптимізувати функції залучених у проєкт фахівців можуть суттєво нашкодити проєкту, привести до зриву дедлайнів та погіршення якості продукту.
Важливо ще на етапі досліджень чітко визначити, хто потрібен для створення мобільного додатку. Аби уникнути помилок і мінімізувати ризики, варто довірити формування команди розробників досвідченим фахівцям, що можуть показати успішні кейси в індустрії.
FAQ
Який потрібен склад команди для розробки мобільного додатку?
Базовий склад команди для розробки мобільного додатку має включати таких фахівців як бізнес-аналітик, маркетолог, дизайнер, розробники фронтенду та бекенду, тестувальники та провідний менеджер проєкту.
Чи впливає платформа додатку на склад команди?
Принципи розробки залишаються незмінними на всіх платформах, однак потребують різних технічних фахівців. Нативна розробка на Android потребуватиме знання Kotlin, розробка на iOS – знання Swift, а кросплатформовий проєкт потребуватиме знавців Flutter чи React Native.
Хто потрібен для розробки мобільного додатку окрім розробників?
Жодна команда мобільної розробки не може складатися виключно з технічних фахівців. Окрім розробників та тестувальників необхідно залучити бізнес-аналітиків, маркетологів, менеджерів та дизайнерів. Склад команди треба індивідуально формувати під кожний проєкт, виходячи з його унікальних особливостей та вимог.