Сьогодні рядовий міський житель не має, ні сил, ні часу стояти в черзі на касі в супермаркеті. На тлі повальної "втечі" продажів в онлайн популярність завойовують сервіси доставки їжі та "супермаркети в смартфоні". Особливо перспективним тут вважається формат дарк стора ( dark store ).
У такому магазині немає ні кас, ні покупців. Це гібридний магазин-склад, заточений під доставку. Клієнти роблять замовлення через смартфон та за допомогою кур'єра отримують його за 15-20 хвилин. Ця схема зручна для всіх: продавці заощаджують на торгових залах та персоналі, покупці звільняються від усіх незручностей рутинного шопінгу.
Пандемія забезпечила стабільний попит на такі сервіси, тепер вони швидко зростають у всьому світі. За даними звіту Nielsen та асоціації харчової промисловості FMI, вже до 2025 року оборот онлайн-продажів продуктів харчування та напоїв досягне позначки 143 мільярди доларів. Майже третина всіх продажів продуктів вестиметься онлайн.
У вересні минулого року Amazon відкрив перший dark store на базі бренду Whole Foods. Минулого літа перші продуктові даркстори відкрилися в Києві (Glovo, Bazar), паралельно власну онлайн-доставку розвивають провідні роздрібні мережі.
Ринок e-grocery формується на наших очах, ніша "супермаркетів у смартфоні" найближчими роками тільки зростатиме. Але для того, щоб зайняти в ній гідне місце, потрібна тлумачна бізнес-модель та відповідні технології. Давайте загалом позначимо, яким має бути успішний мобільний додаток для дарк стора.
Типи додатків у e-grocery
На ринку додатків для продуктових закупівель немає усталених форм та правил. Гравці експериментують з різними форматами, фічами та бізнес-моделями. Але ми позначимо чотири підвиди:
- Окремі магазини. Сьогодні під дарк сторами найчастіше мається на увазі окремий сервіс, який веде власний додаток, сам займається обробкою замовлень, приймає оплату та забезпечує доставку.
- Агрегатори. Такі програми об'єднують місцеві магазини на одній платформі. Користувачі можуть вибирати між ними та формувати кошик закупівель. Агрегатор може передати замовлення магазину, іноді навіть забезпечити його відстеження у реальному часі. Проте відповідальність за доставку сервіс несе розробник агрегатора, а конкретний магазин.
- Маркетплейс. Продуктові маркетплейс схожі на агрегатори. Єдина відмінність у тому, що вони мають власну команду доставки, яка забирає замовлення з магазинів і доставляє їх покупцям.
- Продуктові мережі. Сьогодні в онлайн-рітейл заходять великі роздрібні мережі. Вони створюють власні програми для онлайн доставки, на кшталт дарк сторін.
Крім того, окремі програми можуть знадобитися і персоналу даркстора: кур'єрам, комплектувальникам, менеджерам. Ці інструменти мають працювати як одне ціле. Наприклад, у нашому кейсі для сервісу доставки їжі IKURA ми поєднали весь процес виробництва та доставки замовлень в одній CRM-системі.
Навіщо потрібна програма для dark store
Коли ми говоримо про онлайн-рітейл, ми говоримо насамперед про мобільний трафік. Це вірніше для такого рутинного шопінгу, як закупівля продуктами. Користувачі хочуть робити такі покупки без попередньої підготовки, "на автоматі". І найочевиднішим інструментом шопінгу тут став смартфон.
Мобільний додаток - це "серце" дарк стора, без нього не обійтися. Не важливо, на якій технології воно буде виконане. Головне, щоб софт добре працював на будь-якому пристрої, був чуйним та близьким до користувача. Відмінні варіанти - розробка додатку для даркстора на Flutter або Kotlin, хороший варіант - створення PWA-додатку.
З погляду користувача все має бути максимально просто: зайти в додаток, накидати покупки в кошик, отримати доставку до дверей. Схоже на Убер, але для доставки продуктів.
Яким має бути додаток для даркстора
Мало зробити товарний каталог із кнопкою “купити”. Додаток для даркстора має полегшувати життя користувачеві, бути зручним та зрозумілим. Такий продукт відповідатиме низці вимог:
- Доброзичливий інтерфейс. Якщо замість покупки бананів користувач змушений довго шукати в додатку вкладку "фрукти", то з софтом щось не так. Приділіть увагу опрацюванню та тестуванню UX. Це підвищить шанси того, що покупці повернуться до вас за новою покупкою.
- Зручні електронні платежі. Звісно, у вашому додатку буде цей функціонал. Але ми радимо приділити увагу якості та рівню інтеграції. Як у вашому софті працюють електронні гаманці? На якому рівні інтегровані послуги онлайн-банкінгу? Все це безпосередньо впливає на досвід вашої аудиторії.
- Оперативний зворотний зв'язок. У сервісах доставки їжі та продуктів важлива комунікація в реальному часі. Користувачі не хочуть цілу годину з'ясовувати, чому з доставкою чи оплатою замовлення виникли проблеми. Вони просто замовлять щось у конкурентів, чи сходять до магазину за квартал.
- Гнучке планування замовлень. Важливо дати клієнту можливість вибрати дату, час та спосіб доставки. Якщо в понеділок планує вечірку на суботу, дайте йому інструменти для відкладеного замовлення. І не забудьте потім вчасно надіслати повідомлення про швидку доставку.
- Відстеження замовлення. Якщо ми заговорили про “прибирання для продуктів”, нехай ваша програма працює аналогічно. Дайте користувачеві можливість реально стежити за своїм замовленням через геолокацію. Пуш-повідомлення про зміну статусу замовлення також буде корисним.
- Персоналізація. Безглуздо не використовувати одну з головних переваг онлайн: збір даних та ведення бази користувачів. Інформація про історію покупок дає сервісу можливість вести персональний маркетинг за кожним окремим користувачем, пропонувати програму лояльності та знижки під індивідуальні уподобання.
Які фічі потрібні додатку
Щоб відповідати базовим стандартам індустрії та очікуванням користувачів, мобільний додаток знадобиться нескладний набір основних функцій:
- гнучкий та інформативний каталог товарів;
- пуш-повідомлення;
- GPS-трекінг;
- внутрішній чат або зв'язок із оператором;
- програма лояльності;
- система відгуків та рейтингів (за товарами, або за кур'єрами, наприклад);
- система рекомендацій;
- архів, можливість повторювати замовлення;
- голосовий пошук;
- візуальний пошук;
- інструменти аналітики;
- інтеграція із цифровими екосистемами (CRM, ERP).
Цей список ніколи не буде вичерпним, адже кожен сервіс намагається наповнити свій продукт унікальними фішками. Скажімо, можна внести на замовлення продуктів ігрові елементи: створити для клієнтів систему рангів та “очівок” та заохочувати їх до досягнення різними бонусами. Можна застосувати у системі замовлень елементи AR, а перспективі і VR. Як покупці сприймуть можливість прогулятися віртуальним даркстором і "поторкатися" тривимірні моделі товарів? Інші стартапи намагатимуться нестандартно вирішити проблему доставки замовлень: за допомогою дронів, наприклад. Потенціал та можливості "цифри" в рітейлі нічим не обмежені.
Дізнайтесь, як розробити додаток для даркстора на прикладі нашого кейсу.
Як розробити додаток для даркстора з нуля
Розробка додатку такого рівня потребує високої експертизи з цілого ряду технологій. У продукт потрібно буде впровадити безліч API, а при необхідності створити кастомний функціонал. Вже на етапі підготовки розробка вимагатиме глибоких досліджень.
Для бізнесу, який не має під рукою досвідченої та великої команди розробників, найкращим рішенням може стати розробка на аутсорсі. Фахівці WEZOM добре знайомі з технологіями створення таких програм. Якщо вас цікавить технологія, але ви не знаєте з чого почати - зв'яжіться з нами. Телефонуйте, пишіть, залишайте заявку на сайті – ми підкажемо найвигідніше рішення.