Wezom
Wezom
Команда IT-компанії
15.12.2021

Різниця між електронною комерцією та електронним бізнесом

Wezom
Wezom
Команда IT-компанії
15.12.2021
15.12.2021
5.0
7770
0

У світі вже давно поширена тенденція виходу бізнесу в онлайн, що останніми роками ще більше підштовхується пандемією і пов'язаними з нею глобальними змінами. Диджиталізація стала простим і звичним поняттям для багатьох, проте, все ще викликає певні питання. Існують різні типи і моделі бізнесу, які також зумовлюють його характеристики в онлайн, а значить також по-різному визначаються. У цій статті ми хочемо прояснити, чим відрізняються електронний бізнес та електронна комерція.

Визначення електронної комерції

Визначення електронної комерції

Електронна комерція, або e-Commerce - це спосіб ведення бізнесу, основною відмінністю якого є продажі та покупки через інтернет. Такий підхід дозволяє проводити товарно-грошовий обмін без безпосереднього контакту продавця та покупця.

Так, прикладом електронної комерції може бути інтернет-магазин, цифровий торговий майданчик або сервіс онлайн-бронювання квитків.

При цьому єдиною необхідною умовою для визначення e-Commerce є лише здійснення повного циклу купівлі-продажу через інтернет, але навіть не наявність веб-сайту. Справа в тому, що в сучасному світі продажі здійснюються за допомогою безлічі інструментів: через веб-сайт, торгові майданчики, соціальні мережі тощо.

Такий підхід до торгівлі суттєво розширює межі цього виду бізнесу: підвищує продуктивність, відкриває нові можливості, збільшує прибуток та дозволяє виходити на нові ринки.

Визначення електронного бізнесу

Визначення електронного бізнесу

Електронний бізнес це спосіб ведення бізнесу з використанням можливостей глобальної мережі Інтернет. Це досить широке поняття, яке включає безліч підвидів і підрозділів, у тому числі - електронну комерцію.

Для електронного бізнесу немає необхідності в онлайн-продажах, він може лише презентувати товари, або навпаки, продовжувати взаємодію з клієнтами вже після угоди.

Оскільки напрямки бізнесу максимально різноманітні, а в мережі можна представити кожен з них, прикладів електронного бізнесу також буде безліч, серед них: сервіси запису до лікаря, онлайн-каталоги, FinTech, InsurTech, MedTech рішення, а також безліч інструментів для управління бізнесом, не пов'язаних безпосередньо із взаємодією з покупцем.

Основна особливість електронного бізнесу – це тотальна диджиталізація всіх процесів, не тільки торгівлі, що веде до зростання ефективності, прибутків та можливостей бізнесу.

Ключові відмінності між електронною комерцією та електронним бізнесом

Ключові відмінності між електронною комерцією та електронним бізнесом

Ми вже розібралися, що ці два поняття не тотожні, і їх варто розглядати окремо. Також з'ясували, що електронна комерція є підмножиною електронного бізнесу, але при цьому також має свої особливості. Давайте розглянемо основні моделі електронного бізнесу і розберемося, наскільки вони застосовні для e-Commerce.

Типи моделей електронного бізнесу

Коли ми говоримо про бізнес, як онлайн, так і офлайн, варто розуміти, що основний і ключовий поділ відбувається, виходячи з класифікації сторін взаємодії. По суті, існує дві дійові особи: бізнес та споживач. Але взаємодіяти між собою вони можуть у різних комбінаціях, таким чином зумовлюючи види електронного бізнесу.

Бізнес для бізнесу B2B

B2B або Business-to-Business модель передбачає наявність двох компаній будь-якого масштабу, які ведуть взаємовигідну взаємодію. Це може бути обмін послугами, товарами, купівля послуг чи товарів, партнерство чи інший вид взаємодії. Ключовий критерій – це, звичайно, взаємодія через інтернет.

Так, наприклад, існують майданчики, на яких можна подати на тендер, знайти партнерів, підрядників і таке інше. Також весь ланцюжок продажів, крім останньої його ланки, ведеться за моделлю В2В. Ще один приклад такої взаємодії – розробка сайтів та додатків, де обидві сторони – і компанія-розробник, і компанія-замовник – є представниками бізнесу будь-яких масштабів.

Бізнес для споживача B2C

B2C або Business-to-Consumer модель – це спосіб взаємодії компаній та бізнесів із споживачами як фізичними особами. Простіше кажучи, це якраз та роздрібна взаємодія, яка є останньою ланкою ланцюжка поставок або існує сама по собі. Ця модель найпоширеніша і найзрозуміліша для сучасних користувачів.

До прикладів можна віднести будь-який інтернет-магазин, роздрібний сайт-каталог, той же вищезгаданий сервіс бронювання квитків або навіть онлайн службу замовлення таксі.

Від споживача до споживача C2C

C2C чи Consumer-to-Consumer - це модель, у якій фізичні особи взаємодіють між собою. Зазвичай така взаємодія проводиться на спеціальних майданчиках або соціальних мережах, де люди можуть купувати і продавати товари, що були у вжитку, товари ручної роботи або свої послуги, при цьому не визначаючи це ніякою формою бізнесу.

Від споживача до бізнесу C2B

C2B або Consumer-to-Business - не найпопулярніша модель бізнесу, але вона існує. Це форма взаємодії, коли користувачі надають певні послуги чи надають товари бізнесам. Здійснюватися така взаємодія може як за допомогою C2C майданчиків, так і на спеціальних платформах, створених бізнесом для отримання послуг та взаємодії з користувачами.

Як бачимо, всі моделі електронного бізнесу можна застосувати також до електронної комерції, яка є його частиною. Так, у кожному з видів ми спостерігали приклади з e-Commerce, і це цілком закономірне явище.

Бізнес-моделі для електронної комерції

Якщо ж мова йде про e-Commerce, ми могли б виділити моделі електронної комерції, що повністю корелюють із моделями електронного бізнесу. Але оскільки ця концепція вам вже зрозуміла, зосередимося на особливостях електронної комерції, які характерні саме для цього виду бізнесу.

Покупки в інтернет магазині

Покупки в інтернет магазині

Звичайно, перша та головна складова електронної комерції – це інтернет-магазин. Як ми вже згадували, він може бути оформлений у різний спосіб: створений як окремий сайт, розміщений на майданчику-агрегаторі, оформлений як профіль у соціальній мережі або навіть чат-бот у месенджері. Головне, що користувач може зробити всі необхідні для покупки дії: ознайомлення з асортиментом, вибір товару та послуги, замовлення товару та послуги, оформлення покупки, оплата, оформлення доставки або інших умов отримання товару чи послуги.

Інтернет-магазин – це той фактор, без якого компанії електронної комерції просто не може існувати, адже її суть саме у продажу через інтернет.

При цьому важливо створити максимально приємну і корисну взаємодію з користувачем, щоб обидві сторони отримали свою вигоду, але при цьому був забезпечений високоякісний досвід користувача, який необхідний для утримання клієнтів, залучення нових і зростання продажів в цілому.

Управління взаємовідносинами з клієнтами

Говорячи про досвід користувача (UX або User Experience) важливо помітити, що це поняття стосується не тільки зовнішнього вигляду інтернет-магазину та зручності взаємодії з ним, над яким потрібно безумовно працювати. Але UX - це також сервіс, який ви надаєте своїм клієнтам за межею інтернет-магазину: швидкість доставки, зручність пунктів видачі, якість самих товарів та послуг, додаткові супутні послуги, бонуси та акції тощо.

Неймовірно цінним інструментом досягнення високих показників є індивідуальний підхід, який можливий завдяки сучасним технологіям. І, крім штучного інтелекту, машинного навчання та інших передових технологій, є рішення, з яких необхідно починати.

Система управління взаємовідносинами з клієнтами дозволить вам збирати та обробляти дані, необхідні для забезпечення найкращого досвіду вашим користувачам. Таке рішення дозволяє відстежувати кожну ітерацію та робить вашу роботу з клієнтами максимально продуктивною та ефективною. При цьому створення та впровадження CRM системи значно простіше і дешевше за передові технології, але при цьому несе неперевершені результати та зміни на краще.

Продукти та послуги

Ключовими в електронній комерції є продукти та послуги, адже саме їх необхідно продати у цьому виді бізнесу. Так важливо забезпечити високу якість продуктів, щоб користувачі отримали максимально позитивний досвід від взаємодії з вами і повернулися знову, а також порекомендували вас далі і привели нових клієнтів.

Також важливо передбачити різноманітність асортименту, адже чим більший вибір, тим більша ймовірність, що ваші відвідувачі знайдуть для себе саме те, що їм потрібно, і таки зроблять покупку.

І останній, але не менш важливий аспект щодо вашого асортименту – це продуманий ланцюжок продажів супутніх товарів. Часто люди не купують їх просто тому, що не знають про їхнє існування чи не можуть їх знайти. Уникнути цього можна розробивши ретельну систему рекомендацій для користувачів під час здійснення покупок. Це допоможе принести ще більше користі вашим покупцям, поліпшити їх досвід користувача, а для бізнесу - збільшити кількість продажів і середній чек, що неодмінно сприяє зростанню як прибутку, так і самої компанії.

Висновки

Бізнес-моделі для електронної комерції

Незважаючи на те, що багато хто ототожнює електронний бізнес та електронну комерцію, це два абсолютно різні поняття. При цьому електронна комерція - це лише частина підвиду електронного бізнесу. Важливо розуміти це при побудові вашої бізнес-стратегії і розробці діджитал інструментів і рекламних кампаній.

Ми у Wezom створюємо інструменти для будь-яких видів електронного бізнесу, у тому числі для електронної комерції. Більш того, наші експерти в маркетингу та бізнес-аналітики допоможуть вам визначитися з тим, яку стратегію краще вибрати конкретно для вашого бізнесу, і, відповідно, який продукт розробити. Ми розробляємо для наших клієнтів лише необхідні рішення, які приносять користь бізнесу.

Якщо у вас є питання, або ви хотіли б отримати консультацію щодо розробки діджитал-продукту в WEZOM - залиште заявку, і наш менеджер передзвонить вам найближчим часом.

Як вам стаття?
5.0
Проголосувало: 5
Давайте обговоримо Ваш проєкт
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Коментарі
(0)
Будьте першими, хто залишить коментар
wezom logo
Залишились питання?
Залиште контактні дані. Наш менеджер зв'яжеться та проконсультує вас.
Підписуйтесь на розсилку Айтижблог
blog subscriber decor image
Бажаєте отримувати цікаві статті?
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Слідкуйте за нами у соціальних мережах
Цей сайт використовує cookie-файли для більш комфортної роботи користувача. Продовжуючи переглядати сайт, Ви погоджуєтеся на використання cookie.