Про цей бренд знають усі професійні стрільці та мисливці. Збройовий магазин STVOL – це справжній флагман української стрілецької культури. За три десятиліття на ринку компанія побудувала розвинуту мережу із восьми збройових супермакетів та партнерів-представників у кожному великому місті країни. Крім того, команда STVOL створила найбільший у Європі критий тир та активно долучилась до розвитку стрілецького спорту в Україні. А після початку війни - включилась і до волонтерського руху.
Чотири роки тому ми познайомились з менеджерами STVOL та об’єднали зусилля, аби створити найсучасніший в Україні онлайн-магазин продажу зброї. І разом нам це вдалося: проєкт пережив вже три великі ітерації та продовжує розвиватись, виводячи якість сервісів та користувацький досвід на небачений для індустрії рівень. Сьогодні ми хотіли б розповісти про досвід створення та досягнення цього неймовірного проєкту. Ви дізнаєтесь, як кастомний майданчик eCommerce може вплинути на розвиток бізнесу.
Фундамент проєкту
Клієнт звернувся до нас із запитом на створення сучасного онлайн-магазину з нуля: новий портал мав прийти на зміну морально застарілому сайту на готовій CMS. Мета компанії полягала у тому, аби запропонувати покупцям потужне юзабіліті й відмежуватися від конкурентів завдяки якісним та унікальним онлайн-сервісам. Понад те, майданчик мав ефективно презентувати в мережі інші проєкти та активності STVOL, такі як критий тир.
Це завдання видається буденним для досвідчених розробників, але проєкт виявився для нашої команди незвичним у багатьох аспектах. Інтернет-продаж зброї – це абсолютно нетиповий напрямок ритейлу, що має низку обмежень та власну логіку реалізації купівель. Відтак до нього не можна було ставитись як до звичайного eCommerce. Аби реалізувати увесь необхідний функціонал та юзабіліті, необхідно було починати із дослідження ринку та детального опрацювання запиту компанії.
Підготовчий етап проєкту ми розпочали з оцифрування запиту: клієнтський бриф перетворився на структуру майбутнього продукту у вигляді mind map. Надалі ця логічна карта доопрацьовувалась командою, формувався беклог (перелік робочих завдань) та юзкейси (сценарії можливого використання продукту). На цьому фундаменті дизайнери готували прототипи UX/UI, що врешті дало усім сторонам цілісне розуміння проєкту.
Лише за підсумком цього попереднього етапу, з розумінням масштабів та затвердженим дизайном, ми змогли надати фінансову оцінку робіт та підготувати проєктну документацію.
Які глобальні завдання стояли перед командою розробників у першій ітерації продукту? Назвімо їх:
-
Розробити UX/UI, орієнтуючись на брендбук компанії;
-
Створити гнучкий каталог товарів зі зручним функціоналом та гранично зручним процесом купівлі;
-
Презентувати через сайт унікальний стрілецький тир STVOL, а також мережу магазинів та дилерську програму;
-
Вивести на сайт актуальні залишки товару на складі та в кожному магазині. Інтегрувати портал з обліковим софтом, платіжними системами та службами доставки;
-
Адаптувати новий сайт для продажу зброї під будь-які пристрої.
Безпосередня робота над продуктом почалась із дизайну. Наші фахівці розробляли UX/UI для новітнього “онлайн-салону” зброї та узгоджували прототипи з клієнтом, відбираючи найкращі рішення. Водночас технічна команда підібрала стек технологій та сформувала беклоги для front-end та back-end. Так почалась робота над першим релізом, яка згодом перейшла у фазу підтримки та подальших редизайнів.
Як ми побудували роботу
У своїх проєктах ми давно покладаємось на agile-методологію scrum. Розробка велась короткими спринтами по 10-12 днів, результати кожного з яких презентувались клієнту для звітності (зокрема, фінансової) та отримання актуального фідбеку. Але головне — така модель дозволяє вчасно вносити додаткові фічі та доопрацювання.
У роботі над STVOL цей підхід влаштував усіх. Клієнт міг орієнтуватися у термінах та оплаті етапів, а розробники завжди мали перед очима загальну картину проєкту. Крім того, ми завжди були у прямому контакті зі стороною замовника.
"З командою розробників все було чудово. Мені сподобалося, як ми придумали вести звітність… Я здебільшого працював із проджект-менеджером Глібом. Мені подобається, як він гасив мої сумніви, завжди з розумінням ставився до наших специфічних питань. Це було класно", - Розповів Head of eCommerce at STVOL Максим Савчук.

Повний цикл eCommerce — від дизайну до запуску.
Під капотом
Для створення нового майданчика був обраний PHP-фреймворк Laravel, що добре зарекомендував себе як фундамент для кастомних та нетипових проєктів eCommerce. Розробники реалізували з його допомогою індивідуальну CMS, підлаштовану під специфічні потреби клієнта. Понад це, це рішення архітектурно було готове до масштабування й додавання нових фіч у майбутніх релізах.
На фронтенді застосовувались такі рішення як jQuery, Livewire та Alpine.js. Livewire забезпечила серверну логіку та оновлення даних для динамічного інтерфейсу, а jQuery та Alpine.js забезпечили інтерактивність на боці клієнта.
Новий портал був безшовно інтегрований з обліковим софтом та пакетною CRM-системою клієнта. Як результат, адмінка стала більш швидкою та гнучкою, спростивши життя менеджерам.
Дизайн та юзабіліті
На момент звернення до нас компанія STVOL мала магазин у форматі морально застарілого сайту, побудованого на одному з відомих “пакетних” сервісів онлайн-комерції. Клієнт відчайдушно прагнув піти від шаблонних та примітивних рішень у дизайні, реалізуючи власне унікальне бачення UX/UI.
Наші дизайнери спиралися на брендбук, естетику та стратегічну візію компанії. Вони побудували для збройового магазину STVOL мінімалістичний, але дуже функціональний візуал з медіа-блоків. Акцент було зроблено на яскравій презентації товару та сучасних фічах юзабіліті, на кшталт голосового пошуку.
Робота над логікою eCommerce для STVOL була “завданням із зірочкою”, адже придбання зброї в Україні потребує врахування суворих нормативних вимог. Деякі товари вимагають ліцензії для покупки, деякі – доступні тільки для повнолітніх покупців, деякі – обмежені у доставці та відпускаються лише через самовивіз. Все це диктувало додаткові обмеження до логіки чек-ауту та структури каталогу. Тож команда завжди шукає нетривіальні способи спростити юзер-флоу.
Після першого релізу робота над користувацьким досвідом не припинялась ані на мить. Команди STVOL та WEZOM у тісній взаємодії реалізували низку нових фіч та ще три редизайни, спрямованих на удосконалення візуальних рішень та юзабіліті продукту. Фундаментом для останнього на сьогодні редизайну стало дослідження аудиторії магазину. Зокрема, ми вивчили поведінкові метрики та відгуки реальних користувачів, а також провели A/B тестування для ухвалення оптимальних рішень щодо спрощення юзабіліті й скорочення шляху покупця.
Приборкання каталогу
Одним з ключових завдань проєкту стала організація величезного товарного каталогу мережі магазинів “Ствол”. Це понад 28 тисяч позицій, продукція від сотні брендів. Аби навігація на порталі не перетворилась на хаос, ми реалізували у каталозі два базових фільтри – “Групи” та “Бренди”, з додатковими підкатегоріями.
Крім того, у магазині “Ствол” каталог отримав гнучку фільтрацію та наочні рівні вкладеності, що дозволяють вести пошук сайтом за допомогою лейблів і вільно переміщуватись між категоріями. Загалом навігація вийшла наочною, оригінальною та зрозумілою кожному, хто хоч раз купував щось в Інтернеті.
Товарний ряд вивантажується на сайт прямо з облікової системи у реальному часі. Це дозволяє користувачеві завжди бачити наявність конкретного продукту в конкретному магазині.
Робота з величезною товарною базою STVOL також вимагала гідного пошукового рушія. Команда застосувала технологію Elasticsearch, яка цінується за стійкість до відмов та широкі можливості налаштування. Тепер пошуковий рядок розуміє помилки користувача та підказує правильні варіанти. Він також наочно показує, в яких категоріях здійснюється пошук за ключовим словом, і дозволяє миттєво перейти до однієї з них.
Спрощення флоу та програма лояльності
У картку необхідного товару тепер можна потрапити з головної сторінки у безліч способів: через каталог, через розумний пошук, через блок категорій або модуль популярних/акційних товарів. На рівні карток ми інтегрували в магазин популярні послуги доставки та платежів (у тому числі - оплати частинами).
На першому етапі розробники кардинально оновили особистий кабінет користувача, реалізувавши гнучку програму лояльності на основі інтеграції сайту з обліковою системою. Інтерактивна шкала візуально показує, як сума замовлення впливає знижку.
Однак це був лише початок. Треба зазначити, що програма бонусів для клієнтів STVOL формувалась десятиліттями, тож частково базувалась на офлайн-механізмах. Лише у третьому, крайньому на сьогодні релізі команда завершила повну диджиталізацію та уніфікацію програми лояльності для усіх категорій покупців. Це була дуже ресурсомістка, але вкрай необхідна робота.
"Радує інтеграція платіжних систем, їхня чітка робота; інтеграція служб доставки по Україні. Все це класно працює, супер. Такого у нас не було. Все що ми зробили для конверсійної вирви – все круто", - зазначив Head of eCommerce at STVOL Максим Савчук.
Понад те, наразі СТВОЛ – це магазин зброї, що не має собі рівних за якістю юзабіліті на мобайлі. Він дружить із будь-якими сучасними гаджетами, спритно працює на Android та iOS, надає зручну навігацію каталогом у мобільній версії.
Персоналізація на базі ШІ
Одним з найперспективніших рішень для онлайн-майданчика STVOL стала просунута система персоналізації досвіду, що базується на алгоритмах ШІ. Мета їх використання – зробити рекомендації та пошукову видачу на сайті максимально релевантними та ефективними для кожного окремого покупця.
Готових рішень персоналізації для інтернет-магазинів з продажу зброї практично не існує, тож розробникам потрібно було частково створювати відповідну логіку самостійно. Функціонал на базі ШІ непростий, але він швидко удосконалюється та пропонує неймовірні переваги для аудиторії. І хоча попереду ще багато роботи з оптимізації та налаштування, впровадження нової рекомендаційної системи вже зараз дає відчутні результати у поведінкових метриках та показниках конверсії.
Головні виклики проєкту
Робота над інтернет-магазином зброї була непростим завданням. На перших порах головним викликом для команди стали величезні масштаби проєкту. Бази даних були величезними, опрацювання товарного каталогу та програми лояльності потребувало дуже суттєвих ресурсів.
Серйозне навантаження на розробників чинили технічні обмеження. На перших етапах ми інтегрували у продукт необхідну клієнту готову CRM, що була морально застарілою та мала низку лімітів щодо функціоналу та масштабування. Надалі ми замінили її на новіше та сучасніше рішення, аби реалізувати усі необхідні фічі для eCommerce.
Ще одним суттєвим викликом стала сама специфіка ринку. Продаж зброї через магазин в мережі потребує врахування десятків змінних. Реалізація продукції обмежується низкою правових, бізнесових та етичних аспектів – і усіх їх треба було врахувати у логіці сайту, водночас забезпечивши якісний юзер-флоу та ефективну конверсію.
Нарешті, слід було не забувати і про інші аспекти бізнесу клієнта, такі як мережа фізичних магазинів “Ствол”. Справжньою гордістю та окремим напрямком розвитку бренду є власний критий тир – один з найбільших та найсучасніших стрілецьких комплексів у Європі. Під нього розробники створили окремий лендинг із механізмом бронювання.
Результати та перспективи
За чотири роки ми разом з клієнтом здійснили неймовірну роботу, розбудовуючи з нуля унікальну модель eCommerce для топового збройного ритейлера України. Наше партнерство зі STVOL чудово демонструє усі переваги кастомної розробки онлайн-магазину для середнього та великого бізнесу, особливо у складних та незвичайних ринкових нішах.
Команда клієнта цінує новий майданчик за гнучкість та свободу у пошуку нових рішень.
“Сайт можна доопрацьовувати як нам хочеться. Робити все, що хочемо. І це класно! Пакетні рішення ніколи не давали такої можливості. І це головна фішка. Все, що я вигадаю, я зможу реалізувати. За недорого, до речі”, - пояснив Head of eCommerce at STVOL Максим Савчук.
Робота над онлайн-магазином не припиняється. У планах команди – нові покращення юзабіліті, нові послуги та сервіси, нові фічі та подальша розбудова функціоналу на базі ШІ. І це не покращення заради покращень: кожна нова ітерація допомагає бренду залучити нову аудиторію та покращити конверсію магазину. Ми переконані, що найяскравіші сторінки онлайн-майданчика STVOL – ще попереду.
