Напевно, багато хто помічав, що деякі рекламні ролики нагадують гарні міні-фільми. Коли вони нам зустрічаються, то їх хочеться дивитися, оскільки вони викликають приємні емоції. Це не пов'язано з геніальністю режисера чи унікальністю сценарію. Так працює сторітлінг у маркетингу. Це сучасний інструмент, який використовують навіть відомі компанії-лідери світового ринку. Причому застосовують його у відео, а й у інших форматах. Розкажемо докладніше про те, що являє собою цей інструмент, і наведемо кілька прикладів ефективного застосування.
Що таке сторітлінг як інструмент просування
Насамперед визначимося з поняттям. Сторітелінг - це мистецтво розвитку продажів через історії. Причому не прості, а емоції, що викликають. Саме такі сюжети привертають увагу аудиторії, їх із більшою ймовірністю доглядають до кінця. Емоції, які є важливою складовою сторителлінга, здатні переконати покупців придбати продукт краще ніж сухі (нехай і вірні) аргументи.
Особливо ефективно цей інструмент впливає на жінок. Технології сторителлінга ґрунтуються на наративах з емоційною складовою. Вони викликають почуття, сприяють підвищенню довіри до продукту та бренду. Цього цілком достатньо, щоб спонукати ЦА до потрібної дії зробити замовлення.
Використовують сторітлінг у маркетингу в різних напрямках: при створенні відео, реклами, у статтях, що продають, для розкрутки блогів. Цей інструмент допомагає оригінально обіграти історію розробки продукту, показати роботу компанії.
Переваги застосування сторітелінгу в маркетингу та рекламі
Головною причиною, чому цей інструмент активно застосовують, є його ефективність. До того ж storytelling дозволяє пояснювати абстрактні концепції, полегшує, робить зручною для сприйняття складну інформацію.
Історії діють на публіку надихаючі, мотивують і спонукають до дії, здатні об'єднувати людей. Крім того, storytelling змушує переживати якийсь новий досвід, викликає у ЦА спектр емоцій, завдяки яким розвивається лояльність до об'єкта реклами.
Щоб досягти потрібного ефекту, важливо використовувати інструмент правильно. Зараз розповімо, на що звертати увагу під час його використання.
Правила ефективного сторітелінгу
Будь-яка історія має досягати певної мети. Щоб досягти такого ефекту, треба розуміти, на кого вона розрахована, зробити її реалістичною, позначити конкретний конфлікт та способи його вирішення. Щоб створити історію, потрібно враховувати правила сторітелінгу. Їх шість:
- Облік потреб цільової аудиторії . Насамперед потрібно провести аналіз своєї ЦА. Упорядкування портрета допоможе правильно підібрати теми для історій. Люди люблять, коли вони перетинаються з їхнім життям. Наприклад, домогосподаркам не буде цікавою історія, як будувати кар'єру в офісі. Молодь не залучатиме темою про проблеми виховання дітей. Важливо, щоб аудиторія впізнавала себе у конкретній історії, лише тоді можна розраховувати на її інтерес та залучення.
- Відсутність прямої реклами . У сторителлінг традиційні норми маркетингу не працюють. Той самий заклик до дії у фіналі здатний зарубати весь задум наративу на корені. За його використання в ЦА може виникнути не емоція, а відчуття обману. Але це не означає, що посил не можна використовувати. Він має бути, але завуальованим, ненав'язливим. Сторітелінг у рекламі використовується для залучення аудиторії та вироблення емоційної прив'язки до продукту або бренду, а не для прямого продажу.
- Подібність героїв з вашою аудиторією . Щоб історія «потрапило в ціль», потрібно вигадати персонажів, схожих на портрет потенційного клієнта. У такому разі людям буде цікаво за ними спостерігати, співпереживати їм. Якщо ж герой відрізняється, то все одно слід визначити деякі спільні риси.
- Наявність структури, сюжету історії . Звичайна формула проста: зав'язка на початку, потім розвиток та фінал. Але в сторителлінг не завжди обов'язково дотримуватися точний порядок цих елементів. Можна починати з розв'язки, потім показати розвиток історії і лише наприкінці додати зав'язку, щоб показати, з чого все починалося.
- Максимальна правдоподібність діалогів . Історія може бути реальної, припустимо використовувати вигадану. Але спілкування персонажів потрібно створити максимально правдиво. Тобто при написанні діалогів слід використовувати фрази та слова, властиві для віку, професії чи соціального статусу героя.
- Наявність емоційної складової . Вона має бути обов'язковою, щоб викликати інтерес публіки. Але важливо не перестаратися з зворушливими моментами чи «сенсаціями». В іншому випадку можливий ефект жовтої преси.
Крім того, важливо правильно вибрати техніки сторителлінгу. Їх декілька:
- мономіф . Персонаж отримує досвід, якийсь життєвий урок;
- sparklines . Порівняння: як було до, як стало згодом. Ця техніка найчастіше застосовується у маркетингу;
- пелюстки . Навколо однієї проблеми творять кілька історій. Цей прийом часто використовують у журналістиці;
- фальстарт . У ході сюжету оповідання несподівано переривається, а потім починається знову. Цю техніку часто використовують у рекламі.
Окрім норм створення, потрібно знати, як правильно оформляти історії. Існує кілька особливостей, намагайтеся їх враховувати.
Як оформити сторітлінг
Існує кілька нормативів, які допоможуть створювати ефективні історії. Вище ми розглянули основні правила, тепер поговоримо про оформлення. Це дозволить не допустити помилок. Основних пунктів лише три:
- Показуйте, а не розказуйте . Сьогодні все частіше публіка воліє дивитися, а не читати чи слухати. Викликано це переважно дефіцитом часу. У сучасних людей не завжди знайдеться кілька хвилин, щоби прослухати аудіо або прочитати статтю, вникнути в матеріал. Відео можна дивитися паралельно з іншими справами, що явно зручніше. Така перевага – це навіть перевага. Візуальний контент легше сприймається і запам'ятовується простіше залучити ЦА.
- Дотримуйтесь єдиного стилю в оформленні . На цьому етапі потрібно вибрати шрифт, його розмір, колірну гаму, розставити акценти. Щоб досягти гармонійності в оформленні, краще довірити роботу над стилем веб-дизайнеру.
- Сміливо додайте інтерактив . Сучасним інтернет-користувачам подобається, коли є можливість взаємодії із контентом. Тому сміливо додавайте інтерактивні компоненти до оформлення. Це можуть бути, наприклад, клікабельні елементи: 3D-фігури, тести, схеми та ін.
Розібравшись, які технології сторітелінгу сьогодні актуальні, перейдемо до прикладів. Розгляньмо, де і як використовується цей інструмент.
Приклади використання сторителлінгу у маркетингу
Характерною властивістю цього інструмента є універсальність. Формат сторітелінгу дозволяє використовувати його в різних рекламних проявах. Наприклад:
- На сайті . За допомогою сторітелінгу можна розповісти про компанію або якусь подію. Якщо це зробити, використовуючи не звичайний текст, а інтерактивний контент, то така подача напевно приверне більше читачів. На своєму прикладі це успішно довела редакція газети New York Times. Вона першою у світі в 2012 році вигадала випустити новину про снігову лавину у вигляді інтерактивної історії, яка включала зображення та текст.
Або візьмемо для прикладу компанію BMW. Вона використала сторітлінг для оформлення інтерактивних сторінок на сайті, розповівши, що буде, якщо відправити на автомийку кабріолет з відкритим верхом та людьми всередині:
- В email-розсилці . Вміло написані листи з історією захоплюють читачів, змушують їх прочитати повністю. Крім того, сторітлінг у email-розсилці – це спосіб уникнути «банерної сліпоти». Багато користувачів вже не помічають рекламу, навіть якщо вона впадає у вічі. Але вони можуть прочитати цікаву історію. Втім, тут є хитрість. Щоб змусити ЦА дочитати листа до кінця, розпочинати історію потрібно вже з заголовка листа та теми. Хороший приклад вдалого сторітелінгу в email - розсилка від чайної компанії Richard. У листах розповідають захоплюючі історії про шахи, через які споживачів підводять до покупки подарункового продукту, запакованого у вигляді шахівниці:
- У прямих ефірах, на вебінарах, живих виступах . Цей формат сміливо можна назвати родоначальником сторітелінгу в бізнес-сфері. Через історії виходить донести інформацію до слухачів, спонукати їх до дій. Саме тому багато вебінарів сьогодні включають анекдоти, притчі, розповіді разом з основною інформацією по темі. Ведучі спонукають людину зробити замовлення, купити продукт, хоч відвертого заклику немає.
- У рекламі на радіо та телебаченні . Сьогодні ця сфера вважається однією з основних, де активно використовують storytelling. Деякі ролики, особливо у форматі відео, нагадують справжні міні-фільми. За кілька хвилин творцям вдається розповісти повноцінну історію з логічним сюжетом. Зрозуміти ідею розповіді дуже легко. Багато відомих компаній вдаються до такого роду реклами. Вони готові викладати мільйони доларів, наймаючи зірок та режисерів світового рівня. Ось кілька прикладів:
Ролик парфуму Miss Dior з Наталі Портман у головній ролі
Реклама для Nike, знята британським режисером Гаєм Річі з відомими футболістами на кадрі
Ще один крутий приклад від Nike:
Це реклама бренду, в якій знявся найкращий футболіст сучасності Кріштіану Роналду.
- На бігбордах . Сьогодні часто можна помітити незвичайну подачу на банерах на вулиці або вздовж доріг: перший рекламний елемент містить питання, а другий – відповідь на нього. Це яскравий приклад використання сторітелінгу при розміщенні реклами на бігбордах. Такий формат подання інформації – це теж історія, нехай і скорочена.
- У коротких відеороликах . Вони часто зустрічаються в Інтернеті. Серед цікавих прикладів можна розглянути рекламу Wheelchair Basketball від Guinness. У ній кілька хлопців в інвалідних візках грають у баскетбол (погодьтеся, надихає ж), потім усі, окрім одного, встають на ноги. Стає зрозуміло, що хлопці таким чином підтримували свого друга. Голос за кадром нагадує, що наш вибір показує справжню природу особистості. Чи є у ролику явний заклик купити пиво від бренду? Ні. Натомість є гарна реклама із захоплюючою історією, яку хочеться доглянути до кінця, і натяк на те, що найкраще – це вибір гідних.
Як бачимо, сторітлінг – це універсальний інструмент, який підходить для різних форматів. Нижче ми розповімо, як за його допомогою можна ефективно розвивати свою справу.
Сторітелінг у маркетингу та рекламі – потужний інструмент для просування бізнесу
Публіка сьогодні спокушена рекламою. Це факт. Якщо запакувати ідею в цікаву та лаконічну історію, то можна привернути увагу аудиторії. Саме так працює сторітлінг маркетинг. Це найскладніший інструмент. Щоб зробити ефективну історію, яка приведе ЦА і підвищить її лояльність, потрібно дотримуватись певних правил. Вони стосуються створення та оформлення. Якщо їх дотримуватись, то можна не тільки делікатно, не викликаючи негативу у публіки, прорекламувати продукт чи бренд, а й підвести аудиторію до потрібної дії.
Іншими словами, storytelling – це «бомба» для бізнесу, яка допоможе:
- змінити думку про компанію, покращити її репутацію;
- показати вигоди і переваги від купівлі товару через образи, що запам'ятовуються;
- дати покупцям необхідні асоціації, що допомагають закріпити довіру.
Крім того, цей інструмент допомагає розвивати бізнес навіть за неефективності інших прийомів маркетингу та в умовах високої конкуренції. Чому? Тому що сторітлінг не використовує агресивну рекламу (яка вже дратує), а діє за рахунок приємних асоціацій та емоцій. Щоб інструмент працював, важливо грамотно його створити та застосувати.
Усім, хто збирається розвивати свій бізнес, радимо вивчити, як сторітлінг впливає на клієнта , які існують основні техніки та правила.
Підведемо підсумки
У статті ми розглянули, що таке сторітлінг, які є правила його створення та оформлення, популярні техніки та приклади. Підсумовуючи, можемо сказати, що це один із найефективніших сучасних інструментів для маркетингу, який дозволяє просувати компанію, бренд чи продукт на ринку. Використовувати його можна в різних напрямках реклами. Щоб інструмент працював, важливо грамотно підійти до створення, довірити цей процес професіоналам із досвідом та реальними кейсами.