Тестування інтерфейсу користувача: стандарти, чек-лист та кроки

Леся
Леся
Head of QA Department
4.7
24.06.2024
25470
7

Тестування — невід'ємна частина розробки будь-яких програмних продуктів. А UI тестування, або тестування інтерфейсу користувача — важлива і вагома частина тестування в цілому. Як кажуть, зустрічають по одягу, і інтерфейс — це якраз той «одяг» вашого сайту або додатку, який повинен справити перше враження на ваших користувачів. Тому дуже важливо перевірити всі критерії та переконатися у високій якості інтерфейсу, щоб не втрачати користувачів й лише розширювати аудиторію.

Давайте обговоримо Ваш проєкт
article-order-form__collapsed-text
Phone
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше

Що таке UI-тестування та в чому його користь?

Тестування інтерфейсу користувача — це комплексний процес перевірки коректності та зручності роботи користувацького інтерфейсу програми або вебсайту. Основна мета такого тестування — забезпечити, щоб всі елементи інтерфейсу працювали правильно, виглядали зрозумілими та забезпечували належний користувацький досвід.

Під час тестування UI спеціалісти аналізують функціональність інтерфейсу, зручність використання, кросбраузерність та кросплатформеність, візуальні аспекти та валідність коду. Це дає змогу пересвідчитися, що користувацький інтерфейс відповідає сучасним стандартам, є зручним та інтуїтивним для кінцевого користувача.

Користь та важливість UI тестування полягає у наступних аспектах:

  • Поліпшення користувацького досвіду. Тестування дає змогу пересвідчитися, що користувачі зможуть легко та інтуїтивно використовувати продукт без зайвих складнощів та нерозуміння його функціональних чи інших особливостей.

  • Зменшення кількості помилок. Завдяки тестуванню можна завчасно виявити та виправити помилки ще на ранній стадії розробки, щоб уникнути додаткових витрат на виправлення проблем у майбутньому. 

  • Підвищення якості продукту. Регулярне тестування і поліпшення UI допомагає створити якісний і надійний продукт, що підвищує його конкурентоспроможність на ринку.

  • Забезпечення сумісності. UI тестування гарантує, що інтерфейс буде відображатися та працювати коректно на всіх підтримуваних платформах та пристроях, що дає змогу охопити широку аудиторію користувачів.

  • Покращення доступності. Комплексна перевірка доступності інтерфейсу для користувачів з обмеженими можливостями дозволяє зробити продукт доступним для більшої кількості людей. 

UI тестування — це справді важливий етап у розробці програмного забезпечення, оскільки відіграє істотну роль у створенні зручних, функціональних та інтуїтивних продуктів для користувачів.

Методи тестування користувацького інтерфейсу

Всі методи тестування UI можна розділити на дві великі категорії — ручне та автоматизоване. Обидва мають як свої переваги, так і недоліки.

Ручне тестування

Це процес перевірки користувацького інтерфейсу в ручному, або ж переважно ручному режимі. Інженери власноруч проводять тести для виявлення помилок, неточностей чи недоліків у програмному забезпеченні чи на сайті.

Переваги
Недоліки 
  • Високий рівень гнучкості та можливість досліджувати різні аспекти програмного забезпечення.
  • Можливість легше розпізнати аномальну поведінку програми та виявити проблеми.
  • Доволі висока швидкість навчання та простота освоєння інструментів для ручного тестування.
  • Шанс виявити помилки, які складно відстежити при автоматизованому тестуванні.
  • Можливість враховувати вподобання та вимоги реальних користувачів.
  • Людський фактор та ризик пропустити деякі важливі помилки.
  • Додаткові витрати людських та фінансових ресурсів.
  • Певна обмеженість у виявленні деяких проблем, особливо повʼязаних з великими обсягами даних.
  • Складність масштабування, що є критичним для великих проєктів та продуктів зі складним функціоналом.

Автоматизоване тестування

У цьому випадку переважна більшість етапів тестування є автоматизованими, а роль людини-тестувальника значно мінімізована. Цей підхід передбачає використання спеціальних програм та скриптів для автоматичного виконання тестових сценаріїв.

Переваги 
Недоліки 
  • Висока швидкість тестування, недосяжна в ручному режимі.
  • Стабільність та надійність більшості автоматичних тестів.
  • Вивільнення людських ресурсів та звільнення спеціалістів від рутинних процесів.
  • Можливість ефективно тестувати продукт на кожному з етапів розробки.
  • Проста інтеграція тестів в процеси Continuous Integration та Continuous Deployment (CI/CD).
  • Доволі значні витрати коштів, часу та зусиль на початковому етапі.
  • Неможливість повністю відмовитися від ручного тестування.
  • Потреба у постійному оновленні та оптимізації програмного забезпечення для тестування.
  • Досить високі вимоги до персоналу, який відповідає за автоматизоване тестування.

Які існують UI-стандарти?

Існує чимало стандартів тестування користувацького інтерфейсу. І найкраще вони працюють саме в комплексі, а не кожен окремо. Тому коли ми говоримо, як тестується інтерфейс користувача, то у більшості випадків маємо на увазі наступні складові:

  • Послідовність — забезпечення одноманітного вигляду та поведінки інтерфейса в усьому додатку чи на вебсайті.

  • Узгодження з платформою — відповідність рекомендаціям та стандартам, специфічним для платформи: Android, iOS, Windows, macOS тощо.

  • Юзабіліті — простота та зручність використання інтерфейсу для користувача.

  • Доступність — забезпечення доступності інтерфейсу для всіх користувачів, у тому числі осіб з обмеженими можливостями.

  • Адаптивність дизайну — коректність відображення та функціонування інтерфейсу на різних пристроях з різним розміром екрану та роздільною здатністю. 

  • Навігація та інформаційна архітектура — структурування та організація інформації для зручної навігації.

  • Зворотній зв'язок — надання миттєвих та зрозумілих сповіщень про ті чи інші дії.

  • Обробка помилок — коректне відображення та обробка помилок в додатку чи на сайті.

  • Інтернаціоналізація та локалізація — адаптація інтерфейсу для різних мов з урахуванням національних та культурних особливостей різних користувачів.

  • Візуальний дизайн та брендинг — забезпечення єдності візуального стилю та відповідності брендовим вимогам.

  • Продуктивність — оптимізація інтерфейсу для забезпечення швидкої та ефективної роботи.

  • Ієрархія контенту — зрозуміла та інтуїтивна структуризація контенту.

  • Дизайн, орієнтований на користувача — фокусування на потребах і очікуваннях кінцевих користувачів при розробці інтерфейсу.

  • Безпека — забезпечення захисту даних користувачів від потенційних загроз.

Звісно, в деяких випадках UI-стандарти тестування можуть дещо відрізнятися. Але перелічені вище методи у більшості випадків є базовими та обовʼязковими. Тому далі пропонуємо вам приклад чек-листа тестування сайту, який ви можете використовувати.

Чек-лист для UI-тестування: що тестувати насамперед

Тестуючи інтерфейс користувача, необхідно перевірити всі його елементи, серед яких текст, кольори, зображення, поля введення, текстові поля, значки, списки і так далі. Для кожного з елементів є низка необхідних перевірок, які допоможуть переконатися, що система відповідає вимогам.

Давайте детальніше розглянемо, які перевірки відбуваються в рамках User Interface тестування і на що слід звертати увагу при кожній з них:

  • Загальний вигляд сторінки: тут перевіряється цілісність зовнішнього вигляду (досить суб'єктивний, але важливий критерій), наскільки гармонійно та приємно виглядає програмний продукт, а також важливо переконатися, що при масштабуванні нічого не порушується. Користувачі можуть відкривати сторінки з різних пристроїв з різними дозволами. Важливо, щоб на будь-якому з них текст був читаним, всі елементи відображалися правильно, не наїжджали один на одного, не зникали і так далі.

  • Текст: на будь-якій сторінці завжди є текст, і йому при тестуванні варто приділити належну увагу. По-перше, він не повинен містити помилок, одруківок та інших можливих похибок. По-друге, текст має бути вирівняний за однаковими параметрами, щоб загальна картина виглядала цілісно та гармонійно. Також важливо перевірити, наскільки добре читатиметься текст при масштабуванні сторінки.

  • Вибір елементів: на сторінці завжди є елементи, з якими користувач може взаємодіяти. Ці елементи слід виділяти певним чином. Приклад: на комп'ютері під час наведення курсору на інтерактивний об'єкт він підсвічується, або при наведенні курсору на посилання з'являється віконце з додатковою інформацією. Варіантів може бути безліч, але кожен із них вимагає перевірки. Також важливо переконатися, що після натискання на певний елемент він виділяється. Це важливо для того, щоб користувач знав, яка опція була обрана або який елемент задіяний.

  • Робота з полями: поля бувають двох видів — одні завжди незмінні, інші призначені для введення інформації. Дуже важливо, щоб два ці види чітко відрізнялися один від одного, щоб користувач не міг їх сплутати або помилитися. Але при цьому всі поля одного виду потрібно уніфікувати, щоб дизайн був в єдиному стилі.

  • Форми: при роботі з формами є безліч елементів, на які варто звернути увагу. По-перше, це саме вікно форми, його розташування, зовнішній вигляд і таке інше. По-друге, елементи на формі: радіокнопки, чекбокси, списки, що випадають, текстові поля, і так далі. Усі елементи повинні відповідати вимогам та специфікаціям.

  • Єдиний зовнішній вигляд: для цілісності інтерфейсу дуже важливо уніфікувати весь дизайн. Кольори, шрифти, поля, іконки, зображення та інші елементи на сторінках програмного продукту мають бути стандартними для цього проекту. Адже якщо в дизайні щось вибивається із загальної картини, це може вплинути на ставлення користувачів до програмного продукту.

  • Інші вимоги: не завжди ваші вимоги і побажання — це єдині вказівки для інтерфейсу користувача. Так, наприклад, при розробці додатків важливо також враховувати вимоги та стандарти магазину додатків або маркетплейсу, на якому буде розміщено майбутній продукт. Адже при невідповідності ваш додаток може просто не пройти перевірку і вам буде відмовлено в розміщенні.

Послідовність кроків тестування інтерфейсу користувача

Тепер давайте розглянемо, як тестується UI та з яких обовʼязкових кроків складається цей процес.

  • Збір вимог тестування

На першому етапі спеціалісти збирають перелік необхідних вимог до UI: технічні специфікації, макети, прототипи, вимоги до функціональності та юзабіліті. Важливо зрозуміти, як інтерфейс повинен працювати і виглядати, щоб визначити основні області тестування.

  • Формування кроків та об’єктів тестування

Наступний крок — визначення конкретних обʼєктів та елементів інтерфейсу, які потрібно протестувати. Це можуть бути як окремі обʼєкти (кнопки, меню, форми), так і цілі екрани чи функціональні області. На цьому ж етапі визначається перелік кроків, які користувач буде виконувати під час взаємодії з інтерфейсом.

  • Розробка тестових сценаріїв 

На цьому етапі створюються тестові сценаріїв, у яких описано, як буде відбуватися тестування кожного з компонентів інтерфейсу чи функціональності застосунку/сайту. Тестові сценарії включають початкові умови, кроки тестування, очікувані результати і критерії успіху.

  • Вибір методів та технік тестування

Визначаються методи та техніки, які будуть використовуватися для тестування інтерфейсу. Це може бути ручне або автоматизоване тестування, про які ми розповіли раніше, кросбраузерне тестування, тестування на різних пристроях тощо. Також на цьому етапі обираються інструменти автоматизації, якщо це передбачено.

  • Тестування та документування 

Це головний та найскладніший етап, у ході якого виконуються тестові сценарії відповідно до вибраних методів та технік. Всі виявлені дефекти та проблеми документуються, включаючи детальний опис, кроки для відтворення, очікувані та фактичні результати. Документування також включає нотатки про проходження тестів, час виконання й інші важливі деталі. 

  • Звітність за результатами тестування

На фінальному етапі спеціалісти готують звіт, у якому зазначають результати всіх проведених тестів, виявлені дефекти та помилки, їхній пріоритет і статус виправлення. Цей звіт надалі може бути наданий розробникам, менеджерам проєктів, клієнтам чи іншим особам, які приймають рішення щодо подальших дій.

Висновок та рекомендації

Тестування інтерфейсу користувача — необхідний етап тестування, який важливо проводити на самому початку розробки програмного продукту. Так ви зможете уникнути суттєвих витрат на виправлення помилок на пізніших етапах.

Тестування прототипу допомагає вибудувати правильний користувальницький досвід і подбати про інтерфейс користувача на початкових стадіях. При цьому з паперових та інтерактивних прототипів ми вибираємо другі — так зручніше, надійніше та якісніше.

Під час тестування необхідно звертати увагу на найдрібніші деталі інтерфейсу, щоб не пропустити жоден елемент. Для цього буде корисно скласти чек-лист перевірок, перш ніж розпочинати тестування. Але це не ваша турбота. Фахова компанія з розробки продуктів завжди приділяє тестуванню належну увагу, знає, як і коли правильно його виконувати, та відповідає за якість своїх продуктів.

Команда WEZOM пишається своїм підрозділом тестувальників, які стежать за якістю всіх створюваних продуктів. Але за бажанням ви також можете залучити до тестування свою команду чи третю сторону. Якщо у вас ще залишилися питання або ви хочете проконсультуватися з приводу розробки програмних рішень у нас — залиште заявку на сайті, наш менеджер передзвонить вам найближчим часом та відповість на всі запитання. Або ж ви можете зв'язатися з нами у будь-який інший зручний для вас спосіб для отримання безплатної консультації, що допоможе прийняти оптимальне рішення.

Леся
Про автора
Леся
Head of QA Department
Досвід роботи 7 роки
Керівник відділу контролю якості (QA) та автор статей, має великий досвід та глибокі знання в галузі тестування програмного забезпечення. Її статті — цінне джерело знань, пов'язаних із передовими методиками та практиками QA, написані у доступній та зрозумілій формі.
Більше статей від автора
Як вам стаття?
4.7
Проголосувало: 23
Давайте обговоримо Ваш проєкт
article-order-form__collapsed-text
Phone
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Звернути
Коментарі
(7)
М
Микола
23.01.2021
Я думаю, що інтерактивне тестування ліпше за анкети та опитування, оскільки людина може легко щось забути. А ось якщо використовувати інструменти UI тестування на кшталт Crazy Egg чи Usabilla, можна дійсно отримати якісний результат.
В
Валя
16.07.2021
Безперечно, UI тестування потрібне. А як інакше можна перевірити інтерфейс на помилки, тестувати взаємозв'язки між опціями, та й врешті-решт з'ясувати, чи сподобається продукт клієнтам. Так, за тестування треба платити, але воно дозволить виявити та виправити чимало проблем, гарантувати якість інтерфейсу.
А
Анатолій
20.12.2021
Ми замовляли корпоративний сайт, й можемо з впевненістю сказати, що UI тестування дозволило створити зручний інтерфейс, який повністю задовольняє потреби наших працівників. Він простий, зрозумілий, тому ми зекономили чимало коштів на навчанні.
В
Віктор
13.01.2022
UI тестування це оцінка й перевірка різних елементів інтерфейсу (кнопок, меню, загального вигляду). Мені, як замовнику, було цікаво спостерігати, як відбувається цей процес, дізнався чимало корисного. Й ще раз переконався, що сайт замовляти треба лише в професіоналів.
М
Марія
31.07.2022
Тестування інтерфейсу додатку мають проводити професіонали. Ми звернулись до розробника, який запропонував найнижчу ціну на ринку. І це була катастрофа, ми отримали продукт із відверто поганим інтерфейсом. Лише тоді ми звернулися до WEZOM, які відтестували UI і перебудували інтерфейс практично з нуля.
Т
Тетяна
24.11.2022
В нашому випадку тестування UI мобільного додатку допомогло усунути помилки в інтерфейсі покращити досвід користувачів. Тепер наші клієнти ним дуже задоволені, а відтак і продажі значно зросли.
К
Каміла
09.04.2023
А мене вражає приклад UI тестування “на папірцях”. Як на мене, це сьогодні абсолютно неефективно, все можна значно простіше зробити на комп'ютері. Тестувальники просто не зможуть визначити та занотувати усі можливі проблеми та сценарії в UI, якщо будуть аналізувати усе вручну.
have questions image
Залишились питання?
Залиште контактні дані. Наш менеджер зв'яжеться та проконсультує вас.
Підписуйтесь на розсилку Айтижблог
blog subscriber decor image
Бажаєте отримувати цікаві статті?
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Слідкуйте за нами у соціальних мережах