Розвиток електронної комерції змінює підходи до роботи з клієнтами, розширює можливості бізнесу. Не змінюється тільки одне: клієнти, як і раніше, не хочуть довго чекати на своє замовлення. Покупці готові платити за швидке обслуговування, а на тлі жорсткої конкуренції не можна ігнорувати фактор швидкісного доставлення. E-commerce логістика дозволяє не тільки прискорити та спростити процес доставлення останньої милі, але й здешевити його.
Як виглядає сучасний логістичний ланцюжок
Ще 30-40 років тому процеси логістики виглядали набагато простіше. Був продавець, що має фактичну адресу збуту та покупець, який приходив на адресу, оплачував товар і забирав його. Розвиток електронної комерції все змінив. Тепер продавець далеко не завжди сам займається доставкою товару, це беруть він сторонні компанії. Сучасний логістичний ланцюжок складається з безлічі ланок:
-
Виробники. Не завжди є кінцевими продавцями, вони можуть працювати з великою кількістю магазинів, пропонуючи свої товари. При цьому беруть участь у логістичному ланцюжку, після замовлення надсилають замовлення на розподільчі центри або безпосередньо клієнтам.
-
Fulfillment-центри. Це великі склади, у яких організовується відправлення вантажу кінцевому споживачеві. Магазин може скористатися послугою fulfillment-центру та делегувати завдання з комплектації, зберігання, упаковування та відправлення вантажу.
-
Розподільчі центри. У США користується великою популярністю через масштабну територію. Магазини користуються послугами розподільчих центрів, завдяки чому можуть пропонувати свої товари у будь-якому регіоні. Підходить для бізнесу, що хоче розширити географію продажу.
-
Сортувальні об'єкти. Використовуються великими інтернет-магазинами для роботи з оптовими партіями товару.
-
Перевізники. Компанії, які здійснюють доставку вантажу від виробника чи продавця до розподільчого центру, чи кінцевого споживача.
Ланцюжок в e-commerce перевезеннях тепер набагато складніший, ніж 40 років тому. Але при цьому відкриває нові можливості для бізнесу. Якщо раніше продавець не міг пропонувати товари за порогом своєї крамниці, то сьогодні він практично нічим не обмежений.
Пошук відповідного посередника для швидкої доставки товару клієнту
Чому важлива швидка доставка? Клієнт не хоче чекати, він хоче отримати свій товар тут і зараз. Багато магазинів організовують максимально швидку доставку. Практика показує, що клієнти готові заплатити більше, якщо товар буде доставлено протягом дня.
E-commerce та логістика – невіддільні частини бізнес-процесів. Делегування – одне з найкращих рішень, особливо якщо компанія не має власного складу, персоналу та транспорту. Інтернет-магазини можуть покластися на логістичні агенції, але посередника для бізнес-процесів варто вибирати дуже уважно.
Чи є різниця між звичайною логістикою та логістикою в e-commerce
Різниця є, і дуже велика. Ось кілька прикладів:
-
В інтернет-магазинів географія продажів більша, тоді як звичайні компанії працюють з оптовими покупцями.
-
Звичайні компанії можуть надсилати товар об'ємними партіями, тоді як замовлення з інтернет-магазинів переважно роздрібні. Тому логістика в e-commerce відрізняється суттєво.
-
Звичайні магазини орієнтовані на самовивіз товару, чи організовують доставлення з певними умовами. Електронна комерція найчастіше доставляє до відділення пошти чи додому.
Процеси організації логістики значно різняться. Тому не можна використовувати напрацьовану систему доставки вантажу до кінцевого споживача, якщо магазин вирішив диджиталізуватися та освоїти модель D2C.
Як не злити бюджет на розробку інтернет-магазину? Як вибрати технології? Як оцінити вартість проекту? Ми позбавимо вас цих питань – реалізуємо розробку “під ключ”
Що потрібно, щоб досягти результатів у e-commerce логістиці
Новим гравцям краще зосередити свою увагу на ланцюжку поставок. Вона має бути ефективною та рентабельною. Слід продумати, наскільки ефективно зберігати товар одному місці. З погляду базової економії – це вигідно. Але якщо географія продажів широка, вартість доставки може боляче вдарити по фінансах.
Оцініть, чи є потреба утримувати власний склад, чи вигідніше користуватися послугами відповідального зберігання.
Компаніям із власним складом і вже налагодженими ланцюжками поставок варто задуматися про оптимізацію та автоматизацію. Використання систем управління складом (WMS) дозволить суттєво знизити витрати та спростити процеси. Відвантаження товару прискориться, і вся логістика компанії загалом оздоровиться.
Ще один фронт у боротьбі за ефективність логістики – ефективність обліку. Розробка системи звітностей допоможе реально розуміти картину управління бізнесом, знайти у логістиці слабкі місця. Наскільки швидко доставляються замовлення? Скільки у середньому коштує одна доставка? Якою є ефективність роботи персоналу? Відповіді ці питання можуть бути неоціненними.
Wezom має досвід створення складних кастомних цифрових рішень для бізнесу, які допомогли досягти в e-commerce логістиці серйозних результатів. Для сервісу доставлення їжі IKURA ми розробили CRM-систему, яка автоматизувала бізнес-процеси та спростила роботу кур'єрам.
Практика показує, що ефективна логістика електронної комерції - один із найкращих способів завоювати довіру та лояльність покупців.