Михайло
Михайло
Head of Mobile Department
08.12.2023

7 кроків: як створити мобільний додаток

Михайло
Михайло
Head of Mobile Department
08.12.2023
08.12.2023
4.9
2270
8 хвилин
0

Ми живемо у світі мобільного інтернету, сьогодні смартфонами користуються понад 4 мільярди людей в усьому світі. Сучасна людина в середньому проводить в різноманітних мобільних додатках близько двох годин на день. Відтак бізнес не може ігнорувати світ мобайлу – навпаки, можливості мобільних додатків у продажах, сервісі та комунікації з клієнтами треба використовувати на 100%. Поговорімо про те, як створити мобільний додаток з нуля. Як розробляються мобільні застосунки? Чи буде така розробка актуальною у 2024 році?

Чи варто зараз розробляти мобільний додаток?

Диджитал може надати бізнесу безліч різноманітних інструментів: соцмережі, маркетплейси, месенджери сайти на готових шаблонах та рушіях тощо. Тож виникає питання – чи варто взагалі нині інвестувати у такий інструмент як додаток? 

Відповідь на це питання варто розглядати з огляду на бізнес потреби. Невеликі компанії цілком можуть обійтись без додатка. Адже базові завдання eCommerce можна вирішувати через сторінки в Instagram та Facebook, або через маркетплейси. 

Однак зі зростанням масштабів бізнесу усе змінюється, можливостей соцмереж, маркетплейсів та месенджерів стає замало. Чому?

  • соцмережі й маркетплейси не дозволяють побудувати унікальний UX для клієнтів;

  • з ними практично неможливо ефективно автоматизувати бізнес-процеси, більшість завдань доведеться виконувати вручну;

  • такі інструменти мають обмежені можливості аналітики, або ж не мають їх зовсім;

  • Вони поступово стають незручними, оскільки найважливіший для співробітників функціонал часто розділений між різними платформами. 

  • використання таких інструментів у ключових бізнес-процесах створює додаткові ризики кібербезпеки. 

Відтак розробка власного мобільного додатку залишається актуальною для будь-якого бізнесу, який прагне розширення та розвитку, хоче виділитись серед конкурентів й запропонувати своїм клієнтам унікальний досвід.

Про це свідчить й стан ринку. За даними Research and Market, у 2022 році глобальний ринок мобільних додатків сягнув позначки у $207,4 млрд, і до 2030 року має досягнути обсягу у $578,3 млрд. Тобто, збільшитись більш ніж вдвічі. За прогнозами аналітиків, один лише магазин додатків Google в найближчі 7 років покаже середньорічний темп зростання в 15,3%. До кінця прогнозованого періоду його ринковий обсяг виросте до $248,9 млрд. Сегмент Apple Store водночас покаже середньорічний темп росту у 12,7%. Вже сьогодні в екосистемі Apple нараховується понад 900 млн платних підписників.

 

Тож створення мобільного додатку не втрачає актуальності. Навпаки, аудиторія користувачів смартфонів сьогодні велика як ніколи.

Найпоширеніші типи мобільних додатків

Мобільні додатки – це величезна категорія ПЗ, призначеного для роботи на мобільних пристроях. Наведемо основні їхні типи. 

Нативні додатки

Це софт, який цілеспрямовано розробляється під ту чи іншу мобільну ОС (зазвичай йдеться про IOS та Android). Розробка таких додатків здійснюється на нативних технологіях (наприклад, Kotlin та Android Studio під ОС Android, Swift та XCode під IOS).

Нативні додатки відрізняються високою швидкодією та найкращими можливостями використання нативних функцій смартфона, на кшталт геолокації, камери чи гіроскопа. Вони публікуються у сторах Google та Apple, тож проходять базову перевірку безпеки. Їх дизайн і базовий функціонал має відповідати стандартам платформ Google та Apple. 

Кросплатформові додатки

Цей різновид додатків ще називають гібридним. Вони подібні до нативних додатків, адже так само публікуються в сторах, але на відміну від нативних розробляються одразу під декілька ОС (як під IOS, так і під Android). 

Такий додаток використовує одну й ту саму кодову базу на різних операційних системах, що стає можливо завдяки засобам кросплатформової розробки. Наприклад, такі можливості дають фреймворки Flutter, React Native та Xamarin. 

Кросплатформові додатки можуть поступатися нативним у швидкодії та деяких сценаріях, але їх розробка й підтримка загалом набагато дешевша. Вдало реалізований кросплатформовий додаток може ні в чому не поступатися нативній розробці.

 

Веб-додатки 

До цієї категорії можна віднести рішення, що працюють на веб-технологіях: односторінкові додатки (single page application, SPA) та прогресивні веб-додатки (progressive web application, PWA). 

Додаток SPA працює як HTML-сторінка, вміст якої оновлюється “на льоту”, без перезавантаження. Типовий приклад реалізації SPA – пошта Google, де вміст скриньки оновлюється миттєво. SPA працює на ресурсах браузера, хоча може виглядати як типовий мобільний додаток. 

Додатки PWA також побудовані на веб-технологіях і можуть містити у собі функціонал SPA. Але вони також наслідують можливості нативних додатків. Наприклад, PWA здатні надсилати користувачу push-сповіщення і працювати автономно, без доступу до мережі. Їх також можна додати на екран гаджета окремою іконкою. 

Офлайн-додатки

Це підтип мобільних додатків, в яких добре продуманий функціонал для роботи без доступу до мережі. Такі додатки дозволяють працювати з файлами та документами, що були завчасно збережені в кеші пристрою. Коли доступ до мережі з’являється, вони автоматично оновлюють кеш та дані у хмарі. 

Такі додатки можуть реалізовуватись як нативний софт, або як PWA-додатки, що використовують кеш браузера. Типовий приклад офлайн-додатків: Youtube, Google Maps, Netflix – усі ці платформи дозволяють зберігати дані та контент для використання або відтворення в офлайні. Існують навіть офлайн-месенджери на кшталт Bridgefy та Walkie Talkie, які дозволяють користувачам спілкуватись без доступу до мережі. 

 

Додатки для периферії

Окремо можна розглядати різновид ПЗ, що створюється на мобільних або веб-технологіях під різноманітні периферійні гаджети та пристрої. Це можуть бути додатки до фітнес-трекерів і смарт-годинників, додатки для смарт-телевізорів, для пристроїв розумного будинку тощо. Зазвичай така електроніка тісно інтегрована зі смартфонами. 

Подібні рішення стрімко розвиваються, аби бути енергоефективним та оптимально використовувати особливі можливості периферії (наприклад, сенсор серцевого ритму та акселерометр смарт годинника). Додатки для смартфонів, смарт-годинників та інтернету речей дозволяють будувати єдину користувацьку екосистему, в якій пристрої обмінюються даними між собою.

Це лише умовний розподіл мобільних додатків. Адже на цьому ринку існує чимало індивідуальних рішень, що є цілком унікальними. Їх можна віднести одразу до декількох типів. 

7 кроків розробки мобільних додатків

Розробка мобільних додатків потребує ретельної підготовки, детального планування та злагодженої роботи усієї команди. У практиці WEZOM ми використовуємо для організації розробки принципи Agile та методологію Scrum, що передбачає роботи невеликими спринтами та ітеративний підхід. В більшості проєктів можна виділити наступні ключові етапи розробки мобільного додатку

 

Discovery stage

Якщо проєкт стартує з нуля, то першим його етапом має бути дослідження вимог і проблем клієнта, аналіз специфіки та ситуації на ринку, вивчення рішень конкурентів та запитів користувачів. 

Це дозволяє попередньо визначити основну ідею та функціонал продукту, окреслити його масштаби, цілі, строки, бюджет та імовірні ризики. Discovery stage дозволяє чітко сформулювати концепцію проєкту або продуктову гіпотезу, узгодити її з клієнтом та командою розробки. 

Підготовка ТЗ та проєктування 

Коли цілі проєкту визначені, розробники чітко визначають, що треба для створення мобільного додатку. Вони складають деталізоване технічне завдання, формулюють архітектуру нового продукту, фіксують її у специфікаціях та обирають відповідний стек технологій. 

Водночас розпочинається прототипування. Логіку UX додатку верхньорівнево опрацьовують у форматі mind map та вайрфреймів. Так називають спрощені схеми екранів або сторінок, на яких демонструється структура елементів інтерфейсу й взаємодія між ними. Mind map, своєю чергою, дозволяє візуалізувати ієрархію екранів додатку.

Оцінка й планування 

На підставі ТЗ й специфікації формується кошторис проєкту, в якому визначається обсяг робіт, строки та необхідні для їхньої реалізації ресурси. На цьому етапі формується склад команди, визначаються ролі та зони відповідальності учасників. Відповідно до принципів Agile ми формуємо для роботи над проєктом відносно невелику команду фахівців, вносимо завдання розробки в беклог за пріоритетністю й розбиваємо їх на спринти тривалістю у два-три тижні. 

Дизайн

На цьому етапі дизайнери створюють візуальні та UX рішення додатку, аби зробити його зручним, функціональним та привабливим для користувача. Вони спираються на верхньорівневі макети та вайрфрейми для детального опрацювання іконок, анімацій та інших елементів UI/UX. 

У роботі над візуалом й користувацьким досвідом додатків дизайнери WEZOM покладаються на стандарти Nieelson Norman та методику дизайн-мислення IBM. Крім того, UI/UX має слідувати вимогам мобільних платформ Google та Apple – вони оновлюють свої гайдлайни регулярно. Наприклад, Google використовує дизайн систему Material Design, а Apple – вимоги Human Interface Guidelines. 

 

Технічна реалізація

Коли дизайн продукту затверджено, розробники можуть втілити проект на технічному рівні. Фахівці фронтенду реалізують користувацьку частину додатку, використовуючи нативні технології або фреймворки кросплатформової розробки. Бекенд-розробники програмують серверну частину, налагоджують бізнес-логіку, збереження, обмін даних тощо. 

Це складний етап проекту, який може потребувати декількох місяців розробки. У нашій практиці ми використовуємо ітеративний підхід, який дозволяє крок за кроком покращувати якість продукту. Сюди ж можна віднести інтеграцію у додаток усіх необхідних зовнішніх сервісів та API, які можуть відповідати за суттєву частку його функціонала. 

Контроль якості

Тестування є важливою частиною розробки будь-якого продукту. Його мета – гарантувати якість і працездатність ПЗ, знайти й усунути будь-які помилки, баги та вразливості. Тестування може здійснюватися у декілька етапів, з використанням низки методів, Воно може бути автоматизованим або мануальним, функціональним та нефункціональним, охоплоювати різні методики тестів (юніт-тести, інтеграційні тести, регресивне тестування тощо). У роботі над ПЗ ми завжди тестуємо кожен модуль вже під час розробки, а також проводимо фінальне регресивне тестування, аби переконатись у стабільності взаємодії модулів між собою.

Рекомендуємо почитати
Замовте свій власний мобільний додаток прямо зараз

Створення мобільних додатків для вашого бізнесу. Відкрийте нові можливості разом з нами!

Детальніше

Запуск додатка

Це реліз продукту – додаток стає доступним для кінцевого користувача. Запуск може здійснюватися двома шляхами. Перший –  публікація додатку у диджитал-магазинах (Google Play App Store та інші), якщо його було створено для широкого загалу. Другий – розміщення на серверах клієнта – якщо продукт створений для внутрішнього користування в компанії. 

Публікація додатків в диджитал-магазинах потребує виконання низки вимог. Постачальник додатку має дотримуватись стандартів безпеки та дизайну, слідувати політиці платформи й за необхідності сплатити комісію. Крім того, треба підготувати усі необхідні для розміщення матеріали: текстові описи, скриншоти, відео тощо. 

 

Але навіть коли додаток пішов у реліз, робота розробників, зазвичай, не завершується. Щонайменше, команда WEZOM гарантує якість та усуває будь-які технічні проблеми під час місячного гарантійного терміну. Однак в більшості випадків йдеться про повноцінну пострелізну підтримку – розробники працюють над новою версією MVP додатку, покращують функціонал, або готують до запуску нові модулі.  

Безпека мобільних додатків

Сьогодні питання кіберзахисту стає для усієї диджитал-індустрії ключовим, витоки даних щороку завдають мільйонних збитків у різних секторах економіки. Як створити мобільний додаток, що буде безпечним для бізнесу й користувачів? Це питання можна розглядати як з точки зору розробки, так і з точку зору підтримки продукту.

Робота над безпекою під час розробки

Є декілька рекомендацій, яким варто слідувати під час роботи над продуктом.

  • В ідеалі цикл розробки мобільного додатку має містити безперервний аналіз вразливостей. Цього можна досягти через ітеративний підхід та комбінацію методів автоматизованого та мануального тестування. 

  • Розробка має слідувати усім сучасним регулятивним вимогам і міжнародним стандартам безпеки: GDPR, PCI DSS, NIST, HIPAA тощо. Усі ці стандарти накладають на розробників і власників ПЗ жорсткі вимоги щодо захисту персональних даних та критично важливої інформації. 

  • Використання безпечних методів кодування та шифрування даних, додаткових механізмів авторизації (наприклад, за біометричними даними, за токеном тощо).

  • Якщо в проекті використовується open-source код, його слід ретельно перевіряти й тестувати на вразливості. Корисно також слідкувати за звітами баг-хантерів й аналітичних ініціатив, таких як CVE, BugCrowd, HackerOne тощо. 

Рекомендуємо почитати
Як забезпечити кібербезпеку в ECommerce?

Онлайн-магазини стали однією з улюблених цілей для хакерів. Як їм протидіяти?

Докладніше

Забезпечення безпеки після розробки

Робота над кібербезпекою – це процес, який продовжується і після релізу додатка: 

  • необхідно моніторити вразливості й оцінювати ризики для безпеки, завчасно вживати заходів для мінімізації ключових загроз; 

  • важливо регулярно оновлювати додаток й виправляти будь-які знайдені помилки та вразливості.

  • якщо це можливо, команда підтримки додатка має налагодити безпекове співробітництво із постачальниками зовнішніх сервісів та API, щоб реагувати на загрози вчасно та скоординовано. 

  • Власник додатка має інформувати користувачів про ризики та навчати їх правилам кібербезпеки. 

Не секрет, що три чверті успішних кібератак починаються з людських помилок та необачності. Хакери активно використовують фішинг та методи соціальної інженерії, аби домогтися свого. Відтак кіберзахист – це не лише завдання технічних фахівців, але й комплексна політика усієї компанії. 

Як розмістити додаток в маркетплейсі

Ми вже згадували, що розміщення додатків у сторах Apple та Google потребує дотримання низки вимог платформи й певних витрат. Розглянемо обидва магазини детальніше – які кроки знадобляться, аби опублікуватися там?

Додавання додатка в Google Play Market

 

Крок перший – створіть обліковий запис розробника. Такий акаунт можна зв’язати із вже наявним акаунтом Google. Для реєстрації потрібно сплатити комісію у 25 доларів, на розгляд заявки зазвичай триває не більше 48 годин. 

Крок другий – внесіть інформацію про свій додаток. Після реєстрації ви отримуєте доступ до Google Play Console – саме тут необхідно додавати ваш продукт. Для цього треба обрати у меню зліва опцію All Apps, а потім натиснути на Create Application. Так ви отримуєте доступ до інтерфейсу створення додатку: тут треба обрати його тип, вписати назву й опис, додати іконку, скриншоти тощо. 

Крок третій – завантаження файлів. APK або бандл-файли вашого додатку додаються через розділ Application Releases. Тут можна обрати тип релізу (наприклад, випуск альфа- чи бета- версії). Кнопка Create Release дозволить перейти до завантаження файлів. 

Крок четвертий – вкажіть вікові обмеження. Обмеження за віком можна і не встановлювати, однак додатки без цієї оцінки можуть бути згодом видалені з платформи. Внести інформацію можна через розділи Store Availability та Content Rating. Там буде анкета на декілька питань, присвячена контенту додатка.

Крок п’ятий – встановіть модель розповсюдження й ціни. Аби зробити це, перейдіть через меню у сторінку Pricing and Distribution. Тут можна встановити модель розповсюдження додатка (платний/безплатний), визначити регіони його розповсюдження, наявність реклами та ціну (якщо йдеться про платне рішення).

Крок шостий – опублікуйте додаток. Для цього треба вибрати розділ Release Management та знайти пункт App Releases. Перед публікацією варто ще раз перевірити, чи коректно внесені дані, чи горять зелені галки поруч з пунктами ціни, вікових обмежень та моделі розповсюдження додатка. Якщо все добре, оберіть Confirm rollout

Перевірка додатка в Google Play може тривати доволі довго, іноді – понад тиждень. Якщо вашу заявку розглянуть, ви отримаєте сповіщення у Play Console. 

Додавання додатку в App Store

 

Аби публікувати щось в магазині Apple, треба створити акаунт розробника, він коштує 99 доларів на рік. 

  • Перший крок – створіть додаток в  App Store Connect. Для цього треба надати лише певну базову інформацію про додаток, включно з назвою. Водночас завантажити його можна лише після реєстрації у програмі Apple Developer, яка також надає засоби розробки й тестування. 

  • Другий крок – заповніть сторінку продукту. На сторінці потрібно буде вказати усю необхідну інформацію: опис, рекламний текст, ключові слова, скриншоти, відео, підтримка країн, вікові обмеження, покупки та передплати в додатку тощо. 

  • Третій крок – відправте додаток на перевірку. Після того, як уся необхідна інформація внесена, і додаток підвантажений, залишається лише чекати на модерацію. Apple дуже суворо розглядає усі додатки, які додаються в App Store на відповідність політиці платформи й стандартам дизайну. Аби опублікуватися з першого разу, варто ретельно вивчити усі гайдлайни Apple для розробників. 

Зазвичай модерація додатків в App Store триває доволі швидко, не більше 48 годин. При тому її проводять не алгоритми, а люди, модератори Apple. 

Рекомендуємо почитати
Ваш власний iOS додаток чекає!

Індивідуальна розробка iOS додатків. Перетворіть ідею в дійсність з нашою командою!

Детальніше

Скільки коштує розробити мобільний додаток

На це питання неможливо дати однозначну відповідь, адже один додаток може коштувати 5 тисяч доларів, а інший – 150 тисяч. Усе залежить від масштабів і складності проєкту, від обраних технологій (а відповідно, і від доступності фахівців). Вартість будь-якої розробки загалом формується за принципами ринку, і залежить від рейтів (це вартість години роботи розробників) в окремому регіоні, в окремо взятий період. 

Як уявити собі хоча б приблизну вартість проекту? Як приклад, наведемо розробку мобільного додатку для eCommerce. Сьогодні створення такого продукту потребуватиме приблизно 700-800 годин розробки. Варто помножити ці години на середній рейт (приміром, $60), аби отримати приблизну вартість створення комплексного продукту для бізнесу.

Втім, це не означає, що розробка вже зі старту потребуватиме таких коштів. Чимало проектів починаються зі створення MVP - мінімально життєздатного продукту, який дозволяє тестувати гіпотези й опрацьовувати функціонал. Запуск MVP потребує відносно невеликих інвестицій, а згодом його можна буде розвивати поступово, через додавання нових модулів. Аби належно оцінити усі можливості, строки та витрати саме у вашому проєкті, рекомендуємо проконсультуватися з нашими фахівцями. 

Створіть ваш додаток разом з WEZOM

Ми розповідаємо про тонкощі створення мобільних додатків з власного досвіду, адже у нашому портфоліо є десятки успішних кейсів такої розробки. Це нативні й крос-платформові мобільні рішення, односторінкові додатки та PWA. Наша команда створює продукти для різних індустрій: від eCommerce та онлайн-дейтингу, до рішень корпоративного класу, які застосовуються в промисловості і логістиці. 

Нещодавно ми розробили власний мікросервіс для онлайн-чату на базі NestJS, який значно спрощує розробку нових мобільних рішень. Це модуль, який забезпечує миттєвий та безпечний обмін повідомленнями без використання сторонніх сервісів. Його можна вбудувати буквально в будь-який додаток.  

Якщо вас цікавлять подібні продукти для розвитку власного бізнесу – звертайтеся по консультацію до наших фахівців просто зараз. Вони мають за плечима понад 20 років досвіду в індустрії, тож знають, як створити мобільний додаток з нуля. 

Висновки 

Отже, мобільні додатки сьогодні актуальні як ніколи – ринок цих рішень стрімко росте, разом із базою користувачів пристроїв на Android та iOS. Додатки надають бізнесу додаткову ефективність, забезпечують зручність і доступність сервісу. 

Відтак бізнес не може ігнорувати можливості мобільних додатків. Це можуть бути як повноцінні нативні й кросплатформові розробки, що потребують інсталяції на смартфон, так і веб-додатки, які можуть працювати на будь-якому гаджеті з браузером. 

Розробка додатків потребує фахової команди, ретельного планування та значного досвіду менеджменту в IT. Ясна річ, далеко не кожен бізнес має такі компетенції та ресурси. Якщо вам потрібен мобільний додаток, першим кроком може стати консультація із командою досвідчених розробників. 

FAQ

Скільки коштує розробити мобільний додаток?

Витрати залежать від того, як розробляються мобільні додатки. Треба брати до уваги складність, масштаби та технології проєкту, а також поточну ситуацію на ринку розробки. 

Проєкти мобільної розробки можуть виглядати геть по-різному: це і запуск найпростіших MVP за 5-10 тисяч доларів, і онлайн-магазини за 50 тисяч, і комплексні корпоративні продукти вартістю в сотні тисяч доларів.

Які існують типи мобільних додатків?

Класифікувати мобільні додатки можна по різному. Нативні й кросплатформові додатки, PWA та SPA додатки на веб-технологіях, онлайн- та офлайн-додатки, окремі додатки для смарт-пристроїв тощо. Варто пам’ятати, що на цьому ринку існує чимало унікальних та універсальних рішень. 

Чи актуальна зараз розробка мобільного додатку?

За прогнозами експертів, у найближчі 5-7 років глобальний ринок мобільних додатків виросте вдвоє. Вже сьогодні користувачами смартфонів є понад 4 мільярди людей в усьому світі. Вони в середньому проводять у різноманітних додатках близько двох годин на день. Не можна забувати про зростання популярності онлайн-сервісів усіх напрямків та eCommerce. Тож саме зараз розробка додатка актуальна, як ніколи. 

Що потрібно для створення мобільного додатку?

Для створення власного продукту бізнесу потрібна лише ідея та готовність до інвестицій. Всю необхідну технічну експертизу й фахівців для розробки може надати досвідчена IT-команда, що знає, як розробити мобільний додаток з нуля

Яка технологія є найбільш популярною для створення додатків?

Тут немає абсолютного “чемпіона”, адже технології підбираються під вимоги кожного окремого проєкту. В напрямку нативної розробки лідерами є Kotlin (під Android) та Swift (під IOS). В напрямку кросплатформовою розробки найбільшою популярністю користуються React Native та Flutter.

Михайло
Про автора
Михайло
Head of Mobile Department
Більше статей від автора
Як вам стаття?
4.9
Проголосувало: 7
Давайте обговоримо Ваш проєкт
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Коментарі
(0)
Будьте першими, хто залишить коментар
wezom logo
Залишились питання?
Залиште контактні дані. Наш менеджер зв'яжеться та проконсультує вас.
Підписуйтесь на розсилку Айтижблог
blog subscriber decor image
Бажаєте отримувати цікаві статті?
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Слідкуйте за нами у соціальних мережах
Цей сайт використовує cookie-файли для більш комфортної роботи користувача. Продовжуючи переглядати сайт, Ви погоджуєтеся на використання cookie.