З часів презентації першого iPhone минуло вже майже 20 років, але мобільні додатки, як і 5-10 років тому, залишаються незамінним інструментом для розвитку бізнесу. Вони неймовірним чином скорочують дистанцію до клієнта, дозволяють надавати якісний сервіс у пару кліків на смартфоні та миттєво адаптувати його до нових потреб ринку.
Проте створити по-справжньому ефективний мобільний додаток непросто. Це не лише питання написання коду чи дизайну: якісне рішення потребує ґрунтовної аналітики ринку, ретельної стратегії, продуманого релізу та вдалого подальшого просування.
У цій статті ми покроково розберемо процес створення мобільних додатків: від ідеї до запуску і подальшої підтримки. Такий матеріал може виявитись вельми корисним власникам компаній, менеджерам, маркетологам, а також усім, хто цікавиться можливостями диджиталу для бізнесу.
Навіщо бізнесу мобільний додаток?
Смартфон давно став невід'ємною частиною повсякденності: ми щодня працюємо, відпочиваємо, купуємо товари та користуємося сервісами у мобільному форматі. Відтак світовий ринок мобільних додатків продовжує демонструвати стрімке зростання.
За сучасними прогнозами Statista, сукупний дохід ринку мобільних додатків за підсумками 2025 року може сягнути $613 мільярдів. Приблизно дві третини цих надходжень припадає на мобільну рекламу, і ще третина – на внутрішні покупки в додатках (In-App Purchases). Понад те, мобайл буде домінувати в електронній комерції – щонайменше 55% усіх онлайн-продажів у світі за підсумками 2025 припадатиме саме на мобільні пристрої.
Відтак розробка мобільного додатку залишається актуальною як ніколи. Бізнес, що занурюється в мобайл, отримує прямий доступ до платоспроможної та активної аудиторії. За допомогою застосунку ваш бренд стає частиною життя клієнтів, оскільки дозволяє залишатися “на відстані великого пальця” – у смартфоні кожного користувача.
Для багатьох компаній мобільний додаток стає окремим каналом монетизації або навіть новим бізнес-напрямком. Наприклад, додаток для eCommerce може збільшити конверсію у 2–3 рази в порівнянні з мобільною версією сайту. А в B2B-секторі – забезпечити зручний інтерфейс для замовлень, підтримки, менеджменту тощо.
Прикладів успішного створення мобільного додатку для бізнесу вистачає усюди. У портфоліо WEZOM таких проєктів десятки, але в рамках статті ми згадаємо лише пару з них:
-
DelightDale – сучасний eCommerce-додаток для поціновувачів ексклюзивної кулінарії із широкими можливостями персоналізації;
-
LYNQ – унікальний тематичний додаток для дейтингу, що широко застосовує можливості ШІ;
-
DRAGI – український стартап із мультимедійним додатком для підготовки школярів до іспитів;
-
RideTaxi – додаток служби таксі, що дозволив традиційному сервісу з перевезень на рівних конкурувати з сервісами на кшталт Uber.
Усі ці кейси можна знайти в нашому портфоліо – їх там ще багато. Успіх усіх цих проєктів свідчить, що кастомний додаток для бізнесу може стати дуже вдалою інвестицією практично у будь-якій індустрії: від онлайн-комерції до логістики.
Шлях до створення мобільного додатку: 7 кроків
Сучасний диджитал пропонує безліч можливостей створення додатку “на колінці” – за допомогою рішень no-code, штучного інтелекту тощо. Однак якісна розробка додатків для android та iOS – потребує ґрунтовного, багатоетапного підходу. Розберімо усі кроки створення мобільного додатку – від першого обговорення ідеї до пострелізної підтримки готового рішення.
Визначення мети та функціоналу майбутнього додатку
Припустимо, у вас є ідея для створення мобільного додатку. Цю ідею необхідно валідувати та розвинути до повноцінної концепції продукту, аби чітко визначити його мету та функціонал. Почати варто з аналізу цільової аудиторії. Ви маєте чітко розуміти, хто буде користуватися вашим додатком. Розуміння потреб аудиторії допоможе правильно визначити пріоритети та опрацювати користувацькі сценарії. Цей етап розробки можуть у різній мірі взяти на себе сейлз-менеджери, продакт-менеджер, бізнес-аналітики тощо.
Крім того, на початку розробки слід визначитись із типом додатку.
-
Нативні додатки розробляються під потреби окремої ОС (Android/iOS) і пропонують максимальну продуктивність та гнукість;
-
Кросплатформні додатки розробляються так, аби запускатись на різних ОС з одної кодової бази. Це дуже спрощує розробку;
-
Гібридні додатки можуть реалізовуватись на веб-технологіях. Це односторінкові (Single Page App), або прогресивні додатки (Progressive Web Application). Такі рішення дещо обмежують UX, але натомість пропонують простоту, гнучкість і вкрай високу швидкодію.
На завершення, слід визначитись із форматом першого релізу: це може бути як створення повноцінного додатка, так і тестовий запуск мінімально життєздатного продукту (MVP).
Дослідження ринку та конкурентів
Перш ніж інвестувати у розробку мобільного додатку, важливо провести глибокий аналіз ринку. Аналітики мають визначити загальний обсяг та перспективи ніші, для якої створюється додаток. Якщо перспективи позитивні, варто переходити до предметного вивчення.
Дослідження популярних застосунків у релевантній ніші допоможе зрозуміти очікування користувачів та ринкові тренди. Менеджери мають проаналізувати функціональність, інтерфейс і слабкі сторони конкурентів — це надасть проєкту оптимальний стартовий вектор розвитку.
Аби виокремитись серед конкурентів, необхідно забезпечити новому продукту унікальну цінність: запропонувати щось зручніше, швидше або корисніше, ніж в інших. Це може бути інноваційний функціонал, інтуїтивний UX чи найкраща підтримка користувачів.
Вибір платформи
Вибір платформи — стратегічне рішення, що впливає на бюджет і охоплення. Android охоплює ширшу аудиторію: це буквально мільярди користувачів по всьому світу. Google висуває відносно прості вимоги до публікації додатків в Play Market, але натомість ринок Android відрізняється фрагментованістю пристроїв.
Аудиторія iOS у декілька разів менша за аудиторію Android, але це усе ще величезний ринок – понад 1,3 млрд користувачів по всьому світу. App Store висуває більш жорсткі вимоги до публікації додатків, але натомість пристрої Apple добре стандартизовані. Понад те, користувачі Apple більш платоспроможні – на їх долю припадає більша частина внутрішніх покупок в додатках.
Для більшості бізнесів доцільно стартувати з екосистеми Google. Створити додаток на андроїд загалом дешевше, і це більш швидкий та доступний спосіб перевірити стартову гіпотезу. Але якщо основна аудиторія — преміум-сегмент або США/Європа, iOS може дати кращу віддачу. А ще можна орієнтуватися на обдиві платформи із кросплатформовим додатком.
Прототипування та UX/UI дизайн
Прикладна розробка мобільних додатків починається з опрацювання юзабіліті та підготовки перших прототипів дизайну. Поняття дизайну виходить далеко за межі естетики – воно стосується усього користувацького досвіду як такого.
Приміром, перший екран додатка має буквально за мить сформувати у користувача позитивне перше враження про продукт. Саме з нього починається взаємодія, тому він має бути інтуїтивним, інформативним і привабливим.
Зручність — ключ до успіху. Наприклад, додатки таксі чи доставки (як Uber або Glovo) виділяються простою навігацією та мінімумом кроків до замовлення. Те ж саме варто враховувати і в бізнес-додатках – шлях до цільової дії має бути простим, логічним та безшовним.
Для створення інтерактивних прототипів часто використовують такі інструменти, як Figma, Adobe XD, Sketch або ProtoPie. Вони дозволяють тестувати логіку інтерфейсу ще до початку розробки.
Технічна розробка
Варто сказати, що “створити додаток” і “створити якісний продукт” – це не зовсім одне й те саме. Неякісна розробка може дати рішення, що буде запускатися і функціонувати на смартфоні, але вийде вкрай невдалим з погляду подальшого розвитку, масштабування та безпеки.
Аби реалізувати мобільний застосунок якісно, потрібно врахувати низку аспектів. Передусім треба правильно обрати технічний стек: для нативних рішень це Swift (iOS) та Kotlin (Android), для кросплатформених – Flutter або React Native. Бекенд мобільних додатків часто реалізується на Node.js, Python (Django), Firebase тощо.
Понад те, вкрай важливо врахувати вимоги кібербезпеки: захист особистих даних, шифрування, автентифікація та захист API від сторонніх запитів мають бути необхідним мінімумом розробки.
У менеджменті проєкту слід орієнтуватися на сучасні Agile-практики, що дозволяють гнучно адаптуватися до вимог проєкту. Логіка Waterfall здебільшого працює лише на проєктах з чіткими та на 100% передбачуваними вимогами – а це сьогодні рідкість.
Аби процес розробки був ефективним, а додаток надалі був придатним до розвитку, необхідно вдатися до DevOps-практик. Автоматизація CI/CD дозволяє оновлювати та масштабувати продукт з мінімальними зусиллями.
Етап технічної розробки поглинає левову частину кошторису проєкту. Коли стартує розробка мобільного додатку, ціна формується з цілої низки факторів: складність функціоналу, кількість платформ, інтеграцій, дизайну тощо. І звісно ж, вартість залежить від доступності фахівців і об`єктивної ринкової кон'юнктури.
Тестування та налагодження
Після технічної розробки додаток проходить остаточне QA-тестування. Це ключовий етап, що гарантує якість продукту. Застосовуються як ручні тести (UI, UX, кросплатформні перевірки), так і автоматизовані скрипти для перевірки логіки, продуктивності та безпеки.
Додаток тестується на усіх цільових пристроях та версіях ОС. Особливу увагу приділяють швидкості завантаження, плавності анімацій та мінімізації споживання ресурсів. За необхідності також проводиться pen-тестування для перевірки надійності захисту даних.
На цьому етапі також проводиться оптимізація продуктивності: зменшення ваги коду, оптимізація API-запитів, кешування та обробка помилок тощо. Це критично важливо для побудови якісного UX та позитивного сприйняття додатку аудиторією.
Публікація та підтримка
Після тестування мобільний додаток публікується в сторах – передусім в App Store та Google Play. Для цього потрібно створити акаунти розробника: $99/рік для Apple та/або єдиноразовий платіж у $25 для Google. Перед публікацією додаток проходить модерацію платформи, особливо суворо до неї ставляться в Apple. І лише тоді стає доступним користувачам.
Але якщо додаток створюється як локальне рішення для окремого бізнесу, то може розгортатись без сторів – безпосередньо з серверу компанії. Такі рішення зазвичай створюються на Android.
Підтримка додатка – це постійний процес: оновлення, виправлення багів, адаптація під нові версії ОС. Її вартість залежить від складності продукту, але в середньому становить 15–25% від бюджету розробки на рік. Регулярні оновлення, реакція на фідбек користувачів та аналітика використання допомагають покращувати застосунок і зберігати лояльність аудиторії.
Ці сім кроків дозволяють сформувати щось на кшталт покрокової інструкції з розробки додатку. Втім, кожен проєкт розробки в чомусь унікальний, тож має власну специфіку менеджменту.
Створення мобільних додатків для онлайн-комерції
Давно минули ті часи, коли мобільний додаток для eCommerce міг бути копією сайту із дещо адаптованим інтерфейсом. Сьогодні це повноцінний канал продажів, що пропонує самобутній користувацький досвід та надає продавцю незамінні інструменти для продажів.
Мобільний застосунок для бізнесу надає онлайн-магазину цілу низку переваг, які не може забезпечити звичайний вебсайт.
-
Його UX може на 100% використовувати можливості смартфонів, такі як камера або гіроскоп;
-
Push-cповіщення допомагають інформувати покупця та залучати його до воронки продажів;
-
Окремий додаток надає найкращі можливості персоналізації сервісу: повноцінний особистий кабінет, збереження адрес доставлення, способів оплати тощо.
-
Додаток може надавати частину функціоналу офлайн. Наприклад, дозволить переглядати каталог чи архів завдяки частковому кешуванню.
Однак реалізувати eCommerce-додаток на телефон не так просто. Він потребує численних інтеграцій із зовнішніми сервісами: логістика, підтримка, системи оплати тощо. Жоден додаток не може обійтися без платіжних сервісів: Apple Pay/Google Pay, Stripe, PayPal, Fondy тощо. Робота з цими інструментами потребує особливої уваги до безпеки даних та дотримання вимог комплаєнсу. Розробники мають враховувати стандарти PCI DSS, вимоги регламенту GDPR тощо.
Приклади успішних eCommerce-додатків знайомі усім: Amazon, AliExpress, Rozetka тощо. У портфоліо WEZOM також є успішні додатки для продажів – з нещодавніх варто згадати DelightDale, Voyage тощо.
Скільки коштує створити мобільний додаток у 2025 році
Цінність мобайлу для бізнесу не викликає жодних сумнівів, питання лише у вартості розробки такого рішення. Скільки коштує створити мобільний додаток? Погляньмо на реалії 2025 року.
Варто сказати, що у цього питання немає простого рішення. Розробка IT-продуктів загалом схожа на будівництво нерухомості, тож спочатку треба визначитись із тим, що ми будуємо. Створення приміського будиночка, хмарочоса, або елітного маєтку – це цілком різні проєкти, що потребують геть різних технологій та масштабів робіт. Із додатками те саме: розробка MVP чи локального додатка для внутрішнього обліку компанії дуже сильно відрізняється від створення маркетплейса чи ШІ-стартапа.
Наразі послуги розробки мобільних додатків вписуються у такі приблизні фінансові рамки:
Рівень складності додатку | Середній діапазон вартості | Середній термін розробки | Можливості | Приклади |
Базовий | $5 000 – $60 000 | 2-4 місяці | Вхід/реєстрація, профілі користувачів, базовий UI/UX. | Додатки-калькулятори, ліхтарики, планувальники, найпростіші MVP тощо. |
Середній | $50 000 – $150 000 | 4-9 місяців | Платіжні шлюзи, інтеграція соцмереж, push-повідомлення, базовий бекенд. | Додатки для соцмереж, фітнес-трекери, eCommerce платформи. |
Комплексний | $120 000 – $500 000+ | 6-18+ місяців | ШІ-рекомендації, потокове відео, AR/VR, блокчейн, зв'язок у реальному часі, комплексний бекенд. | Продукти рівня Uber та Instagram, банківські, медичні додатки, логістичні платформи тощо. |
У зазначену вартість входять усі етапи розробки, які ми розбирали вище: від визначення концепції, до опрацювання дизайну, кодингу, тестування, релізу та подальшої підтримки. Загалом вартість розробки мобільного додатку залежить від низки факторів: масштаби проєкту, складність функціоналу, тип додатку, його цільова платформа тощо. Крім того, на ціну впливають об’єктивні ринкові чинники: географія розташування команди розробників, доступність фахівців тощо.
Традиційно створення додатку на андроїд вважається дешевшим, ніж аналогічний проєкт для iOS, але усе не так просто. Робочі години розробників в екосистемі Apple коштують дорожче, але ринок Android-пристроїв дуже фрагментований, що вимагає додаткового тестування та оптимізації, а відтак і додаткових витрат. Крім того, кросплатформова розробка розвивається вкрай швидко.
Тож скільки коштує розробити додаток? Усе залежить від потреб бізнесу, доступних ресурсів та підходів до менеджменту. Наразі середній діапазон для типового бізнес-додатку сьогодні становить від $80 тис. до $250 тис. І ці цифри вочевидь будуть зростати найближчими роками.
Як заощадити на розробці без втрати якості?
Розробка мобільного додатку на замовлення – це масштабний проєкт, який потребує суттєвих інвестицій. Зазвичай більшість спроб заощадити на ньому накладають на продукт обмеження та ствоюють приховані ризики для бізнесу. Однак ми дамо пару порад, які дозволять витратити кошти розумно.
-
Сформуйте чітке бачення продукту. Інакше згодом його доведеться суттєво перероблювати – а це додаткові витрати;
-
Почніть з MVP. Мінімальний продукт коштує недорого, але дозволяє перевірити ідею та уникнути зайвих витрат;
-
Надайте перевагу кросплатформній розробці. Реалізація додатка на Flutter/React Native дозволяє заощадити 30-50% бюджета, якщо йдеться про окремі версії для Android/iOS;
-
Працюйте з досвідченими IT-командами. Досвід менеджменту, планування та розробки допоможе уникнути помилок та підводних каменів, що супроводжують більшість проєктів.
Як замовити створення мобільного додатку
Перш ніж замовити розробку мобільного додатку, важливо поставити підряднику правильні питання: який досвід має його команда у цільовій ніші? Який технологічний стек вона використовує? Як в компанії організований процес комунікації та супроводу?
На старті проєкту сторони клієнта та аутсорсера мають чітко узгодити технічні та фінансові деталі, підписати договір на розробку (із фіксацією етапів, вартості, термінів). Важливо, аби усі документи були прозорими, не містили двозначних формулювань та давали обом сторонам єдиний контекст і розуміння угоди. За необхідності також підписується NDA, що захищає бренд та ідею замовника. Коли проєкт переходить у технічне річище, підписується технічне завдання та/або специфікація продукту.
Замовнику варто контролювати не лише дедлайни, а й обсяг робіт, бюджети та зміни до ТЗ. У практиці WEZOM cтандартом є agile-практика із регулярною звітністю та презентацію стороні клієнта результатів кожного спринта розробки. Ми також рекомендуємо заздалегідь погоджувати фіксовані дати презентації проміжних результатів – це дозволяє уникнути непорозумінь і тримати проєкт під контролем.
Як вибрати компанію для створення додатку? З огляду на наш багаторічний досвід в індустрії, можемо порадити не кидатись на найнижчі ціни на ринку. Вивчайте досвід та портфоліо розробників, шукайте відгуки про них, та обирайте тих, хто має хорошу репутацію. Саме такі аутсорсери допоможуть вам створити додаток, що матиме реальну цінність для бізнесу.
Першим кроком до створення додатка під ключ може стати звичайна консультація. Якщо у вас є питання чи ідеї щодо розробки додатка – звертайтеся по консультацію до WEZOM просто зараз. Наші менеджери радо поділяться власним досвідом і дадуть відповіді на будь-які питання.
