Як впровадити генеративний ШІ в онлайн-навчання

04.10.2023
2420
0

Генеративний ШІ стрімко завойовує галузь онлайн-освіти, адже можливість створення практично будь-якого контенту та вільне використання природної мови в автоматизованих системах – це по-справжньому революційні можливості для eLearning. За оцінкою Global Market Insights Inc. обсяг ринку рішень ШІ для освіти перевищить позначку в $20 млрд до 2027 року. Цей сегмент послуг зростатиме з неймовірним середньорічним темпом зростання у 40%.

Давайте обговоримо Ваш проєкт
article-order-form__collapsed-text
Phone
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше

Генеративний ШІ вочевидь посяде важливе місце у світі онлайн-навчання. Але яким буде це місце? Нижче ми розглянемо переваги та сценарії використання засобів генеративного ШI в eLearning, а також розглянемо шляхи його впровадження в продукти для онлайн-навчання.

Що генеративний ШІ може дати онлайн-освіті?

Штучний інтелект допомагає подолати головні недоліки онлайн-освіти, такі як брак індивідуального підходу та проблеми з підтримкою залученості та мотивації до навчання. Назвемо головні переваги цієї технології.

  • Персоналізація. Необхідність підлаштування навчальних матеріалів під потреби аудиторії потребує дедалі більшої уваги у сфері eLearning. ШІ може відіграти в цій царині ключову роль, формуючи унікальні сценарії навчання на основі комплексної оцінки рівень знать учня та його інтересів. Персоналізований підхід – один з кращих інструментів для підтримки мотивації учнів, адже вони отримують релевантний контент з оптимальною кривою складності.

  • Автоматизація оцінювання. Процес виставлення оцінок та оцінювання учнів – це вкрай важливий, але дуже трудомісткий процес. Засоби ШІ можуть автоматизувати оцінювання у формі текстів, коротких брифів, або навіть за допомогою написання есе. Від цього залежить як рівень персоналізації навчання, так і оцінка результативності курсу.

  • Віртуальні ментори й викладачі. Великі мовні моделі відкривають можливість створення віртуального репетитора, який зможе спілкуватись природною мовою і буде доступний учням у режимі 24/7. Ясна річ, такі боти наразі не можуть повноцінно замінити комунікацію з людиною. Але вони вже можуть вести учнів через різні аспекти навчальних матеріалів.

  • Генерація контенту. Генеративний ШІ дає інструменти для ефективного перетворення розпорошеної інформації з різних джерел на контент для студентів. З його допомогою можна ефективно створювати та адаптувати навчальні матеріали, персоналізувати та оновлювати контент із мінімальним використанням ручної праці. 

  • Інтерактивність. Генеративний ШІ також може використовуватись для створення глибокого інтерактивного досвіду навчання онлайн. Симуляції на базі ШІ можуть дати студентам імерсивний досвід вирішення практичних завдань або взаємодії з об'єктами у віртуальному просторі.  

  • Детекція згенерованих штучним інтелектом матеріалів. Учні також вчаться застосовувати генеративний штучний інтелект у навчанні, і це застосування не завжди є коректним і корисним. Штучний інтелект буде застосовуватись, зокрема, і для виявлення в практичних і домашніх роботах контенту, що був  згенерований ШІ та використовується недобросовісно.

Відтак штучний інтелект може закрити практично усі слабкі місця онлайн-освіти, а отже і закласти фундамент для досконалішої моделі eLearning.

Сценарії застосування генеративного ШІ в навчанні

Чи існують освітні напрямки, в яких використання генеративного ШІ демонструє себе особливо продуктивно? Так, ми назвемо їх.

Вивчення мов. Генеративний ШІ може сприяти вивченню мов, надаючи персоналізацію контенту та безперервне оцінювання навичок учнів. Алгоритми можуть індивідуально оцінювати рівень знань учнів та пропонувати їм оптимальні вправи на говоріння, аудіювання, читання та письмо.  Понад те, ШІ-чатбот може симулювати реальний діалог й надавати фідбек учням, роблячи вивчення мови онлайн “жвавішим”.

STEM освіта. Абревіатура STEM (science, technology, engineering and mathematics) застосовується для позначення області природних і точних дисциплін. Генеративний ШІ може використовуватись для створення симуляцій та візуалізацій, моделювання складних об’єктів та процесів у вигляді 3D моделей та анімацій. Також ШІ дозволяє персоналізувати навчальний досвід та автоматизувати оцінювання. 

IT-освіта. Серед іншого, генеративний ШІ може генерувати код та перевіряти написаний код на працездатність і безпеку. Це робить його корисним у вивченні мов програмування та інших IT-технологій. 

Корпоративне навчання. Можливості генеративного ШІ у генерації навчальних матеріалів й симуляції реальних кейсів дозволяють створити максимально швидку й гнучку модель онбордингу та підвищення кваліфікації персоналу. Подібні можливості потрібні в організаціях практично усіх галузей. 

Підготовка Soft skills. Генеративний ШІ може допомогти у розвитку таких якостей, як комунікація, емпатія та лідерство. Наприклад, модель ШІ може симулювати реалістичні поведінкові сценарії для користувачів та надавати їм фідбек. 

Приклади впровадження ШІ в онлайн-навчання

Інтеграція інструментів генеративного ШІ в системи управління навчанням (LMS, learning management system) – один з ключових трендів розвитку усієї галузі eLearning.  Наприклад, найпопулярніший додаток для вивчення мов Duolingo вже впровадив у деякі свої продукти велику мовну модель GPT-4. ШІ допоможе користувачам детально розбирати помилки та проводити симуляції реальних діалогів з носіями мови. 

Подібним шляхом йде одна з найбільших у світі платформ для онлайн-курсів – Coursera. Сервіс представив персонального ШІ-асистента для навчання, що отримав назву Coach. Цей чатбот опрацьовує усі навчальні матеріали та програми Coursera, аби відповідати на питання користувачів та надавати пояснення за практично будь-якими темами. Компанія також планує впровадити ШІ-інструменти для викладачів, що допомагатимуть у створенні курсів. 

Цим шляхом найближчими роками безсумнівно піде і корпоративний сегмент eLearning. Як свідчить опитування Всесвітнього економічного форуму, сьогодні майже 60% компаній вважають неможливість подолати прогалини у навичках свого персоналу суттєвою перешкодою для трансформації бізнесу. У перспективі 2024-2027 років 81% опитаних розглядають інвестиції у підготовку персоналу як ключову стратегію збереження конкурентоздатності. Цілком імовірно, що вже за 3-4 роки практично будь-який великий бізнес покладатиметься на ту чи іншу освітню ШІ-платформу – або ж надану вендором, або ж кастомну.

Такі рішення нині популярні як ніколи, а їх впровадження часто надає бізнесу неоціненні переваги. В одному з наших нещодавніх кейсів ми з нуля створили cистему управління навчанням для однієї з великих автотранспортних компаній США. Клієнт потребував власної платформи для eLearning, аби впоратися з підготовкою величезного штату компанії (понад тисяча водіїв). Результатом нашої роботи стала гейміфікована освітня система із функціями підготовки та тестування, передбаченими можливостями ШІ-пошуку, аналітики та формування звітності. 

Успішна реалізація системи дозволила компанії скоротити плинність кадрів на 30%, підвищити рівень безпеки кермування та комплаєнсу. Можна лише уявити, як подібні продукти можуть розкритися з повноцінним впровадженням інструментів генеративного ШІ.

Як впровадити генеративний ШІ в eLearning

Не важко помітити, що масштабне застосування інструментів генеративного ШІ наразі здійснюється лише у комплексних та складних платформах для eLearning. Частково це пов’язано з тим, що універсальних пакетних рішень або хмарних ШІ-сервісів наразі практично немає, або ж вони роблять лише перші свої кроки.

Використання для завдань онлайн-освіти загальнодоступних інструментів на кшталт ChatGPT має дуже суттєві обмеження – як з точки зору доступного функціоналу, так і з точки зору конфіденційності даних. 

Відтак оптимальним (а фактично – єдиним) рішенням впровадження засобів генеративного ШІ в онлайн-навчання наразі є індивідуальна розробка LMS-платформи з нуля. Така розробка надає для цього усі необхідні підвалини: 

  • можливість використовувати будь-які технології та інтеграції;

  • повна свобода масштабування та кастомізації платформи;

  • можливість належного впровадження мовної моделі та навчання алгоритмів з даними або навчальними матеріалами;

  • можливість забезпечити конфіденційність даних та кібербезпеку.

Безперечно, на ринку є чимало пакетних платформ для побудови онлайн-курсів та хмарних LMS-систем. Можливо, деякі з них вже пропонують певний базовий функціонал на основі штучного інтелекту.

Але як показує наш досвід, коробкові рішення не можуть закрити усіх освітніх потреб в окремо взятій організації. Особливо якщо йдеться про масштабні онлайн-курси, або про підготовку сотень фахівців та співробітників всередині компанії. Потреба у впровадженні інструментів на кшталт генеративного ШІ робить індивідуальну розробку рішень для eLearning ще актуальнішою.

Рекомендуємо почитати
Створення LMS-системи

LMS-система допомагає вирішити такі завдання, як підготовка та навчання персоналу, платні онлайн-курси, підвищення ефективності шкіл та ВНЗ.

Детальніше

Які проблеми можуть виникнути з генеративним ШІ?

Звісно, генеративний ШІ – це технологія, а не магія. Як і будь-якій технології, йому притаманні деякі обмеження. Неправильно налаштований чатбот може припускатися фактичних помилок й видавати нерелевантну інформацію, або ж “марити” у відповідь на складні запити. Програмний код, який генерує ШІ, зазвичай не рекомендують використовувати у реальних проектах. Згенерований штучним інтелектом контент має лише обмежену креативність, а його пропозиціям часто бракує прозорості. І звісно, надання даних для обробки інструментами типу ChatGPT викликає низку питань безпеки та конфіденційності даних. 

Урахувати усі аспекти й наслідки використання штучного інтелекту на практиці буває вкрай складно. Відтак вкрай важливо, аби інтеграцією рішень ШІ у ваші освітні інструменти займалась команда фахівців. Таку команду можна сформувати самому, а можна знайти надійних партнерів з досвідом та кейсами розробки аналогічних рішень. Головне – не ігнорувати тренди впровадження ШІ. Адже все вказує на те, що вже за якихось 5 років від них тією чи іншою мірою буде залежати конкурентоздатність будь-якого бізнесу. 

Євген
Про автора
Євген
CBDO
Досвід роботи 9 років
Експерт з IT-продуктів, допомагає потенційним клієнтам WEZOM підібрати оптимальні платформи і технології для вирішення завдань бізнесу.
Більше статей від автора
Як вам стаття?
Давайте обговоримо Ваш проєкт
article-order-form__collapsed-text
Phone
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Звернути
Коментарі
(0)
Будьте першими, хто залишить коментар
have questions image
Залишились питання?
Залиште контактні дані. Наш менеджер зв'яжеться та проконсультує вас.
Підписуйтесь на розсилку Айтижблог
blog subscriber decor image
Бажаєте отримувати цікаві статті?
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Слідкуйте за нами у соціальних мережах