Вартість помилок: як відсутність QA тестування може вплинути на бізнес

Леся
Леся
Head of QA Department
23.09.2024
884
0

Забезпечення якості (Quality Assurance або QA) має вирішальне значення у розробці цифрових рішень, дозволяючи командам кожен раз створювати надійні, відмовостійкі та зручні у використанні продукти, які працюють саме так, як цього очікують від них кінцеві користувачі. Саме тому контроль якості допомагає досягати двох найважливіших цілей для кожного такого продукта: відмінний клієнтський досвід і прогнозовані, позитивні бізнес-результати. 

Попри те, що забезпечення якості вважається невід’ємним етапом процесу розробки, деякі проєкти частково нехтують їм або повністю виключають його взагалі – зокрема, з причин обмеженого бюджету або терміновості запуску. Нижче ми проаналізуємо наслідки такого підходу та обґрунтуємо необхідність тестування ПЗ.  

Що перевіряється в рамках QA тестування?

Насправді якісне тестування – це перевірка набагато більшої кількості речей, аніж коректності виконання певних задач в межах створюваного програмного забезпечення. Крім цього, команді розробки також необхідно бути впевненими, що незалежно від того, яким пристроєм володіє користувач, наскільки він чи вона є досвідченими користувачами програмних рішень та скільки користувачів використовує програмне забезпечення одночасно, воно працюватиме передбачувано та не призведе до помилок, зависань чи повного виходу з системи. Тож, розгляньмо ключові об’єкти та різновиди тестування будь-якого програмного забезпечення, які мають бути виконані задля забезпечення його високої якості.

  • Функціональність

Це головний аспект, якому необхідно приділити найбільше часу. Під час тестування функціональності, виконується перевірка відповідності роботи системи її вимогам. Завдяки цьому, проєктна команда може надати певні гарантії того, що всі функції працюють належним чином (тобто, як було задумано з самого початку), без збоїв, зависань та непередбачуваної поведінки.

  • Юзабіліті

Тестування цього аспекту включає оцінювання зручності користування програмним забезпеченням, інтуїтивності його інтерфейсу та загального досвіду взаємодії з ним користувача. Недостатня увага до тестування юзабіліті може призвести до того, що продукт виявиться незручним і не мотивуватиме аудиторію користуватись ним постійно, навіть якщо його функціональність працює бездоганно.

  • Продуктивність

Продуктивність є наступним критично важливим фактором, особливо для продуктів, що мають одночасно обслуговувати велику кількість користувачів або обробляти великі обсяги даних. Саме тому необхідно перевірити, чи працює продукт в умовах високих навантажень – тобто, переконатися, що він миттєво реагує на дії користувача та справно продовжує функціонувати й виконувати покладені на нього завдання без збоїв. 

  • Сумісність

Оцінка сумісності визначає, чи працює програмний продукт однаково ефективно на різних платформах, операційних системах і пристроях. Зокрема, тестування сумісності гарантує, що продукт може виконувати свою роботу для всіх категорій користувачів, незалежно від платформи чи пристрою, які вони використовують.

  • Інтеграції

Для складних систем, які взаємодіють з іншими сервісами, базами даних або зовнішніми API, тестування інтеграції відіграє важливу роль. Воно перевіряє, як саме взаємодіють між собою окремі компоненти системи або як відбувається цей процес із зовнішніми сервісами. За відсутності тестування продуктів на коректність інтеграцій, в них можуть виникнути проблеми з обміном даними, що, своєю чергою, може призвести до серйозних збоїв у роботі.

  • Ретестинг та регресійне тестування

Ці різновиди тестування програмного забезпечення надають гарантії того, що виправлені раніше помилки не створили нових проблем, а зміни у програмному коді не порушили роботу інших, справних частин продукту.

  • Автоматизоване тестування

Цей тип тестування дозволяє перевірити стабільність системи на постійній основі й полягає у виконанні тестових прикладів, у яких може брати участь велика кількість вхідних даних. Фактично, автоматизація може бути застосована до всіх вищезазначених факторів задля прискорення процедури тестування та її здешевлення, адже автоматизовані тести можуть виконуватися повторно без додаткових зусиль, що значно підвищує ефективність перевірок під час регулярних оновлень.

Відмова від QA тестування програмних продуктів: які наслідки можуть бути?

Повна відсутність QA тестування трапляється рідко (особливо з комерційними рішеннями), однак доволі часто клієнти намагаються пришвидшити процес розробки саме за рахунок скорочення цього етапу. Таким чином, зі стадії тестування та забезпечення якості примусово виключаються важливі види тестування, без яких бути впевненим, що все працює та виглядає в проєкті, як потрібно і як того очікують користувачі, неможливо. А саме, ось до чого це може призвести.

Виникнення критичних помилок у продуктивній версії

Відмова від тестування якості програмного забезпечення або занадто поверхневе його тестування призводять до того, що баги та критичні помилки у програмному коді проєкту можуть залишитися непоміченими до моменту його запуску на ринок. Це, своєю чергою, збільшує ризик того, що реалізоване програмне рішення працюватиме з частими збоями, несподівано зависатиме або взагалі, закриватиметься в той момент, коли користувач вже виконав певні дії й очікує від цього конкретного результату. Також наявність багів може спровокувати некоректну роботу функціоналу програмного забезпечення або не відповідати загальним очікуванням цільової аудиторії. Чим більше користувачів отримає подібний негативний досвід взаємодії з вашим програмним рішенням, тим гірше стане його репутація, і вже навіть після належного тестування вам буде складно або зовсім неможливо реабілітувати його в очах вашої цільової аудиторії.

Погіршення продуктивності та масштабованості

Одним із надважливих елементів QA є перевірка продуктивності програмного забезпечення в стресових умовах – тобто, під різними рівнями користувацького навантаження. Без належного тестування, у періоди пікових навантажень, таких як святкові розпродажі або маркетингові акції, програмне рішення може зіткнутися зі зниженням продуктивності, не витримавши потоку користувачів. Це може проявитися у сповільненій роботі його певних функцій, зависаннях або повній відмові у доступі до сервісу. Також, створений продукт ризикує не витримати й поступове зростання користувацької бази або збільшення обсягу оброблюваних даних, оскільки його архітектура або код не були належним чином перевірені на стійкість і масштабованість. Врешті-решт, уповільненість реакції програмного забезпечення, спричинене спрощеним або відсутнім тестуванням, призведе до незадоволеності користувачів і повної втрати їхньої лояльності.

Погіршення користувацького досвіду

Відсутність тестування на етапі розробки UX може призвести до тотальної незручності користувацького інтерфейсу. Тобто, без тестування на юзабіліті, цифровий продукт може виявитися складним у навігації й неінтуїтивним у використанні. Наприклад, користувачі можуть не розуміти, які саме потрібно виконати дії, щоб отримати бажаний результат, або ланцюжок цих дій може виявитися занадто довгим та складним. Це, зрештою, призводить до їхньої фрустрації й остаточної відмови від використання продукта. Більш того, залежно від користувацького пристрою, поведінка продукта може бути різною: деякі елементи інтерфейсу можуть бути зображені некоректно, що може створити негативне враження про користувацький досвід. Врешті-решт, всі ці помилки та незручності призводять до низької задоволеності клієнтів, а, відповідно, і до негативних відгуків, втрати клієнтської бази та переходу до конкурентів.

Фінансові втрати через високу вартість виправлення помилок

Ще один вагомий аспект, який підкреслює необхідність QA тестування, – це значно вища вартість виправлення помилок після релізу продукту. Тобто, чим пізніше виявлена помилка, тим дорожчим буде її виправлення. Насправді наскільки б ваша команда розробки не намагалася б зробити цифровий продукт модульним, все одно, деякі зв’язки між окремими його компонентами будуть незворотними. Тож, наявність помилки в одному з таких компонентів спричинить помилкову роботу й тих компонентів, що з ним пов’язані. Оскільки одразу декілька модулів функціонуватиме невірно, вашій команді буде необхідно приділити досить багато часу на те, щоб виявити, де саме прихований баг. Щобільше, після його усунення, продукт потрібно буде знову протестувати, щоб перевірити, чи не вплинули ніяким чином зроблені виправлення на коректність роботи справних компонентів. Все це є ресурсовитратним процесом, який можна оминути, виділивши достатньо часу на завчасне забезпечення якості продукта.

Як наслідки відмови від QA при розробці продукту впливають на бізнес?

А як щодо бізнес-наслідків, спричинених відсутністю тестування ПЗ? Що саме може трапитись, якщо пропустити етап QA тестування? 

Фінансові втрати

Одним із найнегативніших наслідків для бізнесу є фінансові втрати, що пов’язані з необхідністю з часом оптимізувати продукти, в яких були знайдені баги. Так, якщо ця оптимізація має місце після релізу, власник продукта повинен якнайшвидше виправити помилки в його роботі, що зазвичай коштує значно дорожче, аніж їх виявлення та усунення на етапі розробки. Оскільки після запуску будь-які виправлення потребують термінового втручання, це вимагає залучення додаткових ресурсів, а також – перевірки усіх інтеграцій та розробки складних апдейтів. Крім цього, у випадку серйозних помилок, які призводять до втрати грошей або даних клієнтів, бізнес може бути змушеним виплатити їм компенсації, щоб зберегти довіру. Своєю чергою, якщо програмний продукт бере участь у певних бізнес-операціях (наприклад, якщо це фінансовий сервіс або e-commerce платформа), його збої можуть спричинити простої, що прямим чином вплине на доходи цього бізнесу, адже кожна година простою через технічні проблеми — це втрачена можливість для заробітку. Нарешті, недосконалість програмного рішення часто призводить до збільшення навантаження на службу підтримки клієнтів, що вимагає додаткових витрат на робочу силу та залучення додаткових ресурсів для вирішення технічних проблем і скарг.

Втрата репутації та клієнтів

В умовах високої ринкової конкуренції втрата репутації може бути надзвичайно шкідливою для бізнесу. Якщо не тестувати кастомний продукт, він ризикує постійно виходити з ладу або мати поганий користувацький досвід, що може викликати значне розчарування серед клієнтів. Це може відобразитися у негативних відгуках та низькому рейтингу, адже користувачі, які стикаються з багами або некоректним функціонуванням програмного забезпечення, часто залишають гнівний фідбек на різних незалежних платформах (наприклад, на маркетплейсах, у соціальних мережах, форумах тощо). Це знижує довіру до продукту та компанії, і може призвести до падіння продажів або зменшення кількості користувачів. Також користувачі можуть швидко знайти альтернативи серед продуктів конкурентів. Це особливо критично у галузях, що швидко розвиваються і де зміна платформи або продукта не буде занадто складним рішенням для клієнта. Нарешті, варто зазначити, що постійні проблеми з продуктом можуть викликати розчарування серед навіть найбільш лояльних клієнтів, які раніше довіряли бренду. І дійсно, втрачену довіру до продукту часто важко повернути навіть після вирішення всіх технічних проблем.

Зниження конкурентоспроможності

Недосконалий цифровий продукт, який з самого початку був розроблений без QA тестування, значно знижує конкурентоспроможність бізнесу, що ним володіє. Наприклад, продукти, які постійно потребують виправлень через відсутність належного тестування в процесі їх створення, забирають час і ресурси, які було б доцільніше спрямувати на впровадження інновацій та певні вдосконалення. Таким чином, компанія-власник буде змушена фокусуватися лише на терміновому "гасінні пожеж" замість того, щоб поступово вдосконалювати сервіс і розширювати наявний функціонал. Також час, витрачений на виправлення помилок після релізу, може суттєво затримати вихід продукту на ринок. Це, зрештою, відкриває можливість зайняти вигідну позицію для конкурентних рішень, оскільки у технологічно-інтенсивних, динамічних галузях швидкість виходу на ринок є критично важливою для успіху конкретного бізнесу.

Зверніться до WEZOM, щоб бути впевненими у якості вашого цифрового рішення

Якщо ви бажаєте отримати гарантії, що ваш цифровий продукт був створений у повній відповідності до своїх специфікацій та галузевих стандартів, звертайтесь до WEZOM. Наша команда включає досвідчених QA тестувальників та пентестерів, які перевірять його програмний код на наявність вразливостей та усунуть їх, забезпечивши його несприйнятливість до типових хакерських атак. 

Таким чином, з нашою допомогою, ви зможете розгорнути навіть систему критичної інфраструктури, не переймаючись за її відмовостійкість. Зв’яжіться з нами за телефоном, через e-mail або завітайте до нашого офісу, і ми обов’язково запропонуємо вам економічно вигідний варіант для подальшої співпраці.

Висновки

Сьогодні більшість власників бізнесу усвідомлює важливість тестування ПЗ і готові інвестувати у цей етап. Проте, трапляються випадки, коли через обмежений бюджет або бажання скоротити витрати, замовники ухвалюють рішення не тестувати ПЗ за допомогою інструментів автоматизації, що, безумовно, підвищує ризики, пов’язані з якістю продукту. На практиці, це означає, що перевірки функціональності, продуктивності та сумісності стають менш ефективними, оскільки ручне тестування забирає більше часу і є більш схильним до людських помилок. 

Ще одна часта помилка полягає в тому, що деякі клієнти недооцінюють важливість ведення детальної тестової документації, вважаючи це другорядним процесом, і не закладають бюджет на цю частину роботи. Однак відсутність документації створює серйозні проблеми: процес тестування стає менш прозорим, а важливі дані про виконані перевірки та знайдені помилки втрачаються, ускладнюючи аналіз і прийняття рішень. Без документованої інформації про минулі тести важко зрозуміти, які зони продукту потребують повторної перевірки або корекції, що збільшує ризик пропустити критичні баги й погіршує загальну якість продукту.

 Тож, якщо ви бажаєте, щоб тестування вашого ПЗ відбувалося лише за найкращими практиками, звертайтесь до нас!

Леся
Про автора
Леся
Head of QA Department
Досвід роботи 7 роки
Керівник відділу контролю якості (QA) та автор статей, має великий досвід та глибокі знання в галузі тестування програмного забезпечення. Її статті — цінне джерело знань, пов'язаних із передовими методиками та практиками QA, написані у доступній та зрозумілій формі.
Більше статей від автора
Як вам стаття?
Давайте обговоримо Ваш проєкт
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Коментарі
(0)
Будьте першими, хто залишить коментар
wezom logo
Залишились питання?
Залиште контактні дані. Наш менеджер зв'яжеться та проконсультує вас.
Підписуйтесь на розсилку Айтижблог
blog subscriber decor image
Бажаєте отримувати цікаві статті?
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Слідкуйте за нами у соціальних мережах
Цей сайт використовує cookie-файли для більш комфортної роботи користувача. Продовжуючи переглядати сайт, Ви погоджуєтеся на використання cookie.