Незалежно від того, наскільки якісні товари чи послуги ви пропонуєте покупцю, остаточна думка щодо вашого бізнесу залежить в тому числі від швидкості виконання замовлення. Зазвичай до цього процесу часто залучено декілька підрозділів компанії, сторонніх осіб (наприклад, 3PL-операторів), тому важливо ретельно продумати швидкість їх взаємодії між собою, логістику. Отож, сьогодні поговоримо про те, які ефективні практики використовують керівники управління складами та логістики успішних компаній.
Що таке логістика
З точки зору бізнесу логістика – це усі зусилля зі зберігання, транспортування і врешті-решт доставляння товару споживачеві. ЇЇ мета – задовольнити та перевершити очікування клієнтів. Логістику неможливо уявити без залучення:
- складів, де зберігається товар;
- ланцюгів постачання – так називають послідовність певних процесів.
Ці складові тісно поєднані один з одним, й успіх компанії багато в чому залежить від того, як підприємство оптимізує їх процеси.
Логістична стратегія: що треба знати
Логістична стратегія – це пошук найбільш ефективних методів транспортування товару й підтримання високого рівня обслуговування. Вона часто залежить від продукту, країни, клієнта, до якого транспортується товар. Залежно від цілей, можна розробити декілька ефективних стратегій, які разом дадуть чудовий результат.
Правильно побудована логістична стратегія робить компанію гнучкою, здатною швидко адаптуватися до зміни обставин. ЇЇ відсутність означає, що підприємство не зможе правильно оцінити будь-які зміни в ланцюзі постачання. Це вплине на якість транспортування, негативно позначиться на обслуговуванні клієнтів.
Цілі логістичної стратегії
Щоб компанія успішно працювала, треба розробити стратегії, скеровані для досягнення таких цілей:
- Підвищення ефективності логістики.
- Швидке реагування на обставини, що несподівано змінюються.
- Мінімізація будь-яких ризиків.
- Передбачення запасних варіантів (дороги, склади, посередники тощо).
- Зниження витрат на транспортування та доставляння товару споживачеві.
- Підвищення якості послуг у масштабах усього підприємства.
Щоб досягнути цих цілей, треба встановити внутрішні показники керування логістикою (стандарт), на які треба спиратися. Інакше важко оцінити ефективність стратегії. Також визначте, як має функціонувати логістика, інструменти для досягнення цілей довгострокового розвитку (наприклад, цифровізація підприємства).
Основні проблеми логістики
Ще один момент, на який варто зважати, розробляючи логістичну стратегію – проблеми, з якими часто стикаються в менеджменті ланцюжків постачання. Зокрема:
- Неефективні методи аналітики, які не дозволяють правильно оцінити стан бізнесу;
- Занадто довгі терміни транспортування;
- Занадто довгий цикл ухвалення рішень;
- Відсутність прозорості у режимі реального часу;
- Низька якість обслуговування клієнтів через брак цифровізації та мобільності;
- Зайві операції, що призводять до затримки транспортування;
- Нестача кваліфікованого персоналу;
- Складна структура робочого процесу.
Якщо підприємство буде зважати на ці моменти, то зможе розробити ефективну систему керування логістикою, підвищити загальну продуктивність. Це зекономить час та гроші компанії та клієнтів.
Ефективні практики логістики
Можна виділити ключові компоненти успіху, яким слід приділити особливу увагу при розробці логістичної стратегії:
- ретельне планування бізнесу, предиктивна аналітика;
- автоматизація та диджиталізація підприємства;
- скорочення часу транспортування, особливо на етапі “останньої милі”;
- постійна оцінка ризиків та здатність швидко адаптуватися до них;
- пошук та утримання кваліфікованих кадрів;
- заохочення працівників позитивно сприймати нові ідеї;
- розуміння трендів та динаміки ринку.
Продумайте свій бізнес до дрібниць
Хочете мати успіх у бізнесі – до найменших дрібниць продумайте всі його деталі. Коли компанія почне рости, ви зможете легко впроваджувати нові ефективні інструменти, що допоможуть спростити чимало процесів.
Продумайте такі моменти:
- Логістичний цикл – передача товару, обробка замовлення, транспортування, зберігання, видача тощо.
- Зберігання на складі – як правильно розподілити товар, щоб швидко та ефективно завантажувати/розвантажувати його, які засоби автоматизації використовувати.
- Як комплектувати та відвантажувати товар.
- Як транспортувати – машина, водії, посередники.
- Загальна вартість процесу.
Автоматизація
Автоматизуйте все, що можете. Це не тільки значно спростить логістику, а й допоможе надавати якісні швидкі послуги, уникнути помилок, викликаних людським фактором. Наразі існує чимало програм та інструментів, що допоможуть автоматизувати практично усі процеси, пов’язані з логічною стратегією:
- оформлення замовлення,
- транспортування,
- зберігання на складах,
- видача замовлення.
Особливу увагу надайте створенню ІТ-навичок у працівників, за потреби проводьте навчання. Персонал має вміти працювати з логістичним програмним забезпеченням (ERP, WMS, TMS-платформи). Працівники мають забути про "ручне" складання звітів, а також про таблиці Excel, які малоефективні у порівнянні з сучасними логістичними платформами.
Цифрові платформи для управління складом та автопарком можуть вивести ваш бізнес з кризи, і це не перебільшення.
Цікаво? Звертайтесь за консультацією до наших експертів.
Скорочення часу транспортування
Зосередьтесь на тому, щоб якнайшвидше доставити товар до споживача. Для цього всі процеси ланцюжка постачання мають бути прозорими, супроводжуватись сучасними технічними рішеннями та каналами зв’язку. Автоматизація процесів на 50% скорочує час надання послуг, що дозволяє працівникам впродовж робочого дня зекономити 1-2 години. І звісно ж, це значно покращує клієнтський досвід споживачів.
Розуміння реальної вартості послуг
Вартість обслуговування – чинник, що дійсно допоможе виокремитися з поміж інших аналогічних фірм. Вам потрібно діяти не лише компетентно, а й піклуватись про клієнтів, пропонуючи оптимальне поєднання ціна/якість. При цьому варто навчитися робити це з прибутком.
Вартість обслуговування ґрунтується на оцінюванні конкретних операцій та інших видатків. Обміркуйте, як оптимізувати витрати на транспортування:
- шукайте зручний транспорт, методи пакування, дешевших та надійних посередників,
- скоротіть ланцюг постачання,
- оптимізуйте маршрути та витрати технічних ресурсів.
Окремо проаналізуйте ситуації, коли витрати на логістику призвели до збитків. Це дозволить зрозуміти, як в майбутньому уникнути таких ситуацій.
Професійні керівники
Дуже важливо призначити керівниками управління складами та логістики не просто компетентних, але й ініціативних людей, які вміють миттєво реагувати та приймати рішення. Керівник має розуміти, що зміна стратегії – це не завжди визнання поганого керівництва. В нього має бути сміливість відмовитися від старих практик й прийняти нові, якщо попередні не працюють.
Серед інших характеристик успішного менеджера можна виділити такі:
- Високий рівень особистої організованості.
- Вміння чітко формулювати завдання та цілі, розповсюджувати важливу інформацію, яка допоможе компанії досягти мети.
- Здатність успішно вести перемовини щодо ресурсів, бюджету, графіків.
- Активний й результативний підхід до керування ризиками.
- Вміння заохочувати працівників, навчати їх, надихати на сумлінну роботу.
Успішні лідери не лише швидко реагують на зміни та нестабільність в галузі, вміють працювати з людьми. Вони здатні творчо підходити до розв’язання певних питань, що позитивно впливає на логістику.
Заохочуйте команду до інновацій
Заохочуйте працівників радісно приймати технологічні рішення, а не противитися їм. Інакше постійно будете зіштовхуватись з непередбаченими перешкодами. Пояснюйте персоналу, який саме зиск матиме та чи інша ідея, за потреби організуйте навчання. Якщо працівники подають цікаву, новаторську ідею, яка розв’язує певну проблему – підтримуйте їх. За можливості – впроваджуйте ідею у життя.
Розуміння трендів та динаміки ринку
Ще один важливий момент – для успіху бізнесу треба розуміти економіку та динаміку ринку. Як сама логістика, так і покупці, їх купівельна поведінка здатні швидко й непередбачувано змінюватись. Якщо зможете спрогнозувати, у якому напрямку рухається бізнес – матимете успіх.
Для цього треба:
- Розуміти, від чого залежить попит, пропозиція, ціни на товари та послуги, що пропонує ваш бізнес.
- Мати чітке уявлення про сильні та слабкі сторони логістики.
- Розуміти можливі загрози, що потребують швидкого реагування на фоні фактичної аналітики, звітів, прогнозів.
Всі ці моменти впливають на різні аспекти керування ланцюгами постачання, зокрема – вартість проданих товарів й обслуговування клієнтів. Успішний керівник складами та логістики використовує усі доступні дані, щоб оцінити свої можливості, досягнення, а також розставити пріоритети, розробляючи наступні етапи розвитку бізнесу.
І наостанок
Якщо хочете мати просунуту логістику та систему управління складами, будьте гнучкими, автоматизуйте процеси, канали комунікації. Продумайте бізнес, зокрема логістичну стратегію, до найменших дрібниць. Найміть кваліфікованих керівників, що здатні знайти спільну мову з клієнтами, працівниками, ефективно управляти командою – і все вийде.