Коронакриза та війна в Україні стали переламними моментами для розвитку ритейлу. Оптова та роздрібна торгівля, зіштовхнувшись з обмеженнями та логістичними складнощами, зробили ставку на інновації. Цей тренд лише набирає обертів, роблячи будь-який бізнес більш стабільним, доступним, зручним та безпечним.
Інновації в цій галузі лише впроваджуються та адаптуються під потреби бізнесу. Тому вкрай важливо розуміти, які технологічні тренди будуть для ритейлу вирішальними. Як вони змінять досвід покупців? Які можливості відкриють малому бізнесу та гігантам роздрібної торгівлі?
Подальше зростання FinTech
Безконтактні картки, електронні гаманці та оплата за допомогою QR-коду швидко витісняють готівку з повсякденного вжитку. За даними Visa, лише протягом 2020-21 років кількість транзакцій за системою tap-to-pay зросла більш ніж на 30%, і цей тренд лише підсилюється. Разом з тим половина користувачів зазначили, що не користуватимуться магазином, якщо він не пропонує безконтактної оплати. Споживачі віддають перевагу цифровим платежам через їх швидкість, зручність та безпеку, спонукаючи цим роздрібний ритейл пропонувати різні форми оплати.
eCommerce з голосовим пошуком
Протягом останніх років у ритейлі дуже поширилося використання обробки природної мови (natural language processing). Згідно з прогнозами Global Market Insights, у світі вже продано понад 30 мільйонів смарт-колонок. Але чому вони настільки популярні?
По-перше, голосові помічники пришвидшують шлях клієнта до покупки. Замість кропіткого пошуку потрібних товарів у каталозі, користувач може керувати пошуком та купівлею, просто за допомогою голосових команд. У такому разі весь процес придбання забере максимум хвилину.
По-друге, смарт-колонки можуть підказати клієнту бажаний товар, просто керуючись його інтересами та історією попередніх покупок. Як бачимо, штучний інтелект та персоналізація значно пожвавлюють торгівлю в інтернеті.
Розвиток штучного інтелекту та чат-ботів
На відміну від співробітників компанії, які працюють позмінно, чат-боти здатні функціонувати цілодобово та щоденно, без відпусток, вихідних та перерв на каву, невтомно відповідаючи на всі питання клієнтів. Чат-боти на основі штучного інтелекту спроможні не лише інформувати співбесідників, але й вчитися у них спілкуванню. Вони також можуть скеровувати відповідний рекламний контент до точок взаємодії, які найбільше цікавлять клієнта, збільшуючи таким чином продажі та прибуток компанії.
Зростання шопінгу у соцмережах
Очікується, що покупки у соціальних мережах стануть дуже популярними, відкриваючи широкі можливості для невеликого бізнесу. За даними Accenture, протягом найближчих 4 років, торгівля у соцмережах зростатиме втричі швидше за традиційну онлайн-комерцію. Користувачі вже зараз можуть користуватися усіма перевагами онлайн-шопінгу не полишаючи своїх улюблених соцмереж. Судячи зі статистики продажів, інфлюенсери у Facebook, Instagram та TikTok пораються з рекламою кросівок та смартфонів не гірше, а то й краще за армію маркетологів. Адже в них є віддана і лояльна аудиторія.
Використання доповненої (AR) та віртуальної (VR) реальності
Доповнену та віртуальну реальність можна сміливо назвати найновітнішими технологічними трендами у ритейлі, які надають йому цілу низку переваг. Наприклад, якщо клієнт завдяки AR-технологіям матиме краще уявлення щодо бажаного продукту, то згодом він навряд чи розчарується у покупці та захоче її повернути продавцю. Замість споглядання одягу на манекені в магазині, тепер покупці можуть віртуально приміряти на себе (точніше, на своє фото) різне вбрання й згодом придбати те, яке найкраще їм пасує. Якщо узагальнити, то застосування AR та VR-технологій дозволяють розширити вибір товарів, що сильно підвищує рівень конверсії.
Предиктивна аналітика
Онлайн-продажі щодня генерують велику кількість даних. За допомогою предиктивної аналітики учасники ринку можуть перетворювати цей структурований та неструктурований масив даних на зрозумілу та корисну інформацію. Це допомагає ритейлу зрозуміти вподобання та поведінку покупців, а також спрогнозувати динаміку продажів та ринкові тренди. Штучний інтелект та алгоритми машинного навчання дозволяють ритейлерам відстежувати поведінку потенційних покупців за різними каналами. Знання про те, що покупець переглядає в онлайн-магазинах, дозволяє будувати таргетовану рекламу та індивідуальну торгову пропозицію.
Поширення візуального пошуку
Покупці десятиліттями користувалися текстовим пошуком інформації на сайтах, але зараз і це стає історією. Сьогодні більшість з них обирає швидший та простіший варіант пошуку, який забезпечує чудовий результат. Зокрема покупці просто фотографують товар, який хочуть придбати, й завантажують цей знімок в додаток для ідентифікації. Наразі більшість гігантів ритейлу тестує або розробляє власні аналоги Google Lens для бізнесу.
Диджиталізація швидкого доставляння
Серед усіх трендів сучасної торгівлі швидке доставляння є наріжним каменем для будь-якого успішного ритейлу. А саме забезпечення оперативного доставляння товарів неможливе без диджиталізації бізнесу. Така оптимізація буде корисною бізнесу на багатьох рівнях:
- Зберігання товарів. Аналітика даних дозволяє ритейлерам з'ясувати, коли потрібно поповнювати чи розпродавати запаси на складах, яких товарів потрібно позбутися, а які матимуть підвищений попит.
- Виробництво. Диджиталізація процесів дозволяє автоматично відстежувати стан виробничого обладнання, страхувати виробничу лінію від форс-мажорів та зупинок.
- Логістика. Завдяки автоматизації TMS перевізники можуть прокладати найкоротші та найбезпечніші маршрути, уникаючи при цьому заторів та дорожніх робіт. Це дозволить пришвидшити доставляння, а також заощадити на витраті пального.
Зростання персоналізації продажів
За даними Gartner, 42% споживачів у США та Європі вважають враження від бренду важливішими за ціну придбаного товару. Навіть більше, дослідження від Oracle продемонструвало, що переважна більшість покупців готові ігнорувати компанію, якістю послуг якої вони незадоволені. І вирішальну роль у цьому рішенні відіграє саме відсутність персоналізації.
Це питання легко вирішується сайтами e-Commerce, які можуть надавати своїм користувачам персоналізовані рекомендації залежно від їх віку, статі, пори року, історії пошуку та купівельної поведінки.
Захист даних користувачів
Усі знають, що онлайн-магазини збирають, зберігають та використовують великі масиви персональних даних. Тому вони в першу чергу повинні мати ретельно продуману політику конфіденційності для своїх користувачів. Кібербезпека - це ще одна вкрай важлива функція, яка має бути першочергово реалізованою на сайтах онлайн-торгівлі, аби захистити клієнтів від кібератак, зламу даних, шахрайства з банківськими картками та багатьох інших загроз. Захистити від них свій бізнес та клієнтів допоможе лише впровадження належних заходів безпеки, адже надалі ризик стати жертвою кібершахраїв лише зростатиме.
Поширення систем внутрішнього позиціювання (IPS)
Системи визначення розташування об'єктів у приміщенні стали одним з провідних технологічних трендів у сфері ритейлу, який зараз набуває неабиякої популярності. Згідно зі звітом MarketsandMarkets, обсяг світового ринку систем внутрішнього позиціювання до 2026 року може перевищити 44 мільярди доларів. І все завдяки тому, що попри небачене поширення онлайн-торгівлі, значна кількість покупців досі обирає ритейл в офлайні. Тому системи навігації магазинів створюють для відвідувачів максимально персоніфікований досвід здійснення покупок. Вони спрощують маршрут до потрібного магазину на території великих торговельних центрів завдяки точній навігації та розсилці цільової реклами. Натомість власники бізнесу отримують все необхідне для стимулювання продажів - розширену статистику відвідувачів та аналітику розміщення товарів.
Після перерахування всіх вищезазначених пунктів можна впевнено стверджувати, що тотальне впровадження новітніх технологій до ритейлу - це більше, ніж просто тренд. Інновації роблять ритейл зручнішим, швидшим та індивідуальним для кожного покупця. Вони повністю змінюють досвід покупок у споживачів, збільшують продажі, підвищують рівень конверсії та лояльності бренду.
Завдяки диджиталізації торгівлі клієнти під час здійснення покупок починають цікавитися не лише товарами, але й брендом, який так полегшує їм процес закупів.
За бажання всі зазначені тренди онлайн та офлайн-ритейлу нескладно впровадити у бізнес, забезпечивши йому беззаперечну перевагу перед конкурентами на ринку. Тому не варто зволікати, адже згаяний час - це втрачені можливості та прибуток.