Це очевидно: у маленького магазинчика Швеції шансів більше, ніж цілий ринок Сенегалу. Але як визначити ступінь успіху бізнесу, який впливають менш явні чинники? Є перевірений спосіб – йому 58 років, але досі вважається одним із найефективніших. Ім'я йому – SWОT-аналіз.
Визначення SWOT-аналізу
Це оцінка 4-х факторів (як внутрішніх, так і зовнішніх), що впливають на успішність компанії:
- S – Strengths – сильні сторони, завдяки яким ви вигідно відрізняється від конкурентів.
- W – Weaknesses – недоліки, через які ви стаєте вразливими.
- O - Opportunities - мають фактори зовнішнього середовища.
- T – Threats – загрози компанії, деструктивні реалії довкілля.
За допомогою SWOT можна проаналізувати вихідні позиції для бізнесу, конкретної послуги, цілої галузі, усієї держави і навіть окремої людини.
Для чого застосовують SWOT-аналіз
Для будь-якої компанії важливо реально розуміти, за які важелі вона може вхопитися, а до яких не вдасться дотягнутися, тому що вони знаходяться поза зоною її впливу, тому залишається за ними лише спостерігати та брати до уваги.
2 базові завдання SWOT-аналізу:
- розробка бізнес-стратегії для старту та просування компанії або окремої послуги/продукту;
- сегментування існуючих продуктів, глибоке розуміння, які рішення більшою чи меншою мірою потрібні цільовій аудиторії.
Іноді SWOT-аналіз використовують для особистих цілей: розкриття власного потенціалу та розвитку особистісних якостей.
Елементи SWOT-аналізу
Намалюйте квадрат і розділіть його на чотири частини, кожна з яких буде окремою категорією, як на зображенні.
Внутрішні чинники (Strengths і Weaknesses) – те, що ми можемо вплинути, зумовлено діяльністю компанії.
Зовнішні обставини (Opportunities і Threats) – те, що залежить немає нас, як від чинників довкілля.
Теоретично компанія неспроможна об'єктивно оцінити зовнішні чинники без попереднього аналізу внутрішніх.
S – Strengths
Перший внутрішній чинник – сильні сторони продукту. Це можуть бути:
- фінансові ресурси – фінансування, додаткові джерела доходу;
- матеріальна база - обладнання, стан будівлі, власні науково-дослідні центри, георозташування;
- людські ресурси – особливості штатних та позаштатних співробітників, наявність волонтерів, специфічна ЦА;
- патенти та сертифікати;
- поточний стан справ компанії – мотиваційні та навчальні програми, побудований зв'язок між відділами тощо.
Звузити коло пошуку та конкретизувати сильні сторони допоможуть відповіді на ці запитання – постарайтеся поглянути на них не тільки як власник бізнесу, але в першу чергу – як клієнт:
- Що у вас виходить краще, ніж у решти?
- За що вас обирають клієнти?
- Яка ваша унікальна торгова пропозиція?
- Якими засобами можна стимулювати доходи? Як у вас це вдасться зробити найшвидше?
Важливо оцінювати сильні сторони з огляду на становище конкурентів. Наприклад, якщо ви робите папір для принтера ідеального білого кольору, але те саме роблять і ваші бізнес-суперники, то це не перевага, а необхідність виживання.
W – Weaknesses
Другий внутрішній чинник – слабкі сторони продукту. Це можуть бути ті ж позиції, що й у Strengths, але зі знаком мінус, наприклад, недостатня матеріальна база, 80% штату – лише закінчили інститут тощо. Загалом усе те, що перешкоджає зростанню прибутку.
Щоб дізнатися про основні недоліки компанії, дайте відповідь на наступні питання:
- Що ви можете покращити?
- Які слабкі сторони впадають у вічі клієнтам?
- Що краще не використовувати у стратегії маркетингу?
- Що зменшує ваші прибутки?
- Що конкуренти роблять краще за вас?
Недоліки тягнуть бізнес вниз, заважають зростанню прибутків і продажів, а в довгостроковій перспективі сприяють втраті ринкової частки та конкурентоспроможності. Важливо регулярно відстежувати сегменти, в яких компанія недостатньо сильна, вживати заходів щодо покращення ситуації та мінімізації ризиків.
O – Opportunities
Перший зовнішній чинник – сприятливі реалії довкілля, які чи побічно впливають на бізнес, сприяють зростанню компанії у майбутньому. Це можуть бути:
- ринкові тенденції (поява нових продуктів та технологій, зміни потреб ЦА);
- фінансування держави та меценатів;
- зміни податкових ставок;
- демографічні характеристики цільової аудиторії - стать, рівень достатку, стабільне благополуччя, культурні цінності;
- відносини з партнерами та постачальниками;
- загальна ситуація у країні.
Щоб позначити сильні сторони, дайте відповідь на наступні питання:
- Які тренди спостерігаються та прогнозуються у вашій галузі?
- Які глобальні зміни в країні/регіоні є корисними для вас?
Так, вам не підвладний контроль за глобальними процесами, але ви можете отримати з них максимум вигоди. Подумайте, як це зробити. Наприклад, виведення ринку інноваційної технології дозволяє збільшити прибуток у довгостроковій перспективі з допомогою інвестицій у вдосконалене устаткування. Популяризація ЗОЖ стає чудовою підмогою для продажу органічних продуктів, якщо збільшити витрати на маркетингові інструменти.
T – Threats
Другий зовнішній фактор – негативні реалії довкілля, через які ваш бізнес може мати справу з труднощами. Це можуть бути:
- нестабільна політична ситуація;
- закони, що обмежує вашу галузь;
- демпінг;
- вихід ринку сильного конкурента;
- зростання цін на сировину;
- піратство (для продукту інтелектуального характеру).
До загроз відносять зміни інтересів цільової аудиторії, на які компанія вплинути не може, наприклад, виникнення нових модних трендів, сезонність, поява продуктів-аналогів. Визначення загроз дозволяє зрозуміти, як змінити стратегію, щоб зберегти максимум клієнтської бази.
Види SWOT-аналізу
Є безліч різновидів, але на практиці найчастіше використовують три варіанти. Розглянемо докладніше кожен із них.
Експрес – наголошує на перевагах компанії: чим вони потужніші, тим успішніше зможуть протидіяти негативним факторам ззовні. За допомогою цього методу одержують наочні бізнес-характеристики.
Зведений – аналізує сильні та слабкі сторони виходячи з даних конкретного проміжку часу цифрах. Дає точніше уявлення про стратегічні чинники. Дозволяє негайно перейти від аналізу до розробки стратегії щодо покращення ситуації. Мінус полягає у складності проведення.
Комбінований – поєднує у собі два попередні види. Проводяться як мінімум три стратегічні дослідження без кількісного аналізу. Отримана інформація зводиться у одну таблицю для глибшого вивчення.
Переваги та недоліки СВІТ-аналізу
Це порівняно простий метод дослідження, який не вимагає кропіткої роботи та збору масивів інформації: як правило, потрібно лише систематизувати дані, які вже є під рукою. SWOT-аналіз варто регулярно проводити з таких причин:
- щоб визначити сильні та слабкі сторони бізнесу, виявити нові можливості та приховані загрози зовнішнього світу;
- знайти спосіб нейтралізувати недоліки за рахунок переваг;
- відкоригувати стратегію щодо просування бізнесу;
- оцінити рентабельність проекту у нинішніх реаліях;
- провести розвідку галузі та зміцнити конкурентні переваги;
- проаналізувати внутрішній потенціал компанії, визначити можливі проблеми та розробити стратегію щодо їх ліквідації;
- вжити заходів щодо захисту від найкритичніших загроз.
Для проведення не потрібні особливі навички – експрес-аналіз може виконати як власник компанії, так і група співробітників.
Недоліки SWOT-аналізу:
- відсутність чітких числових показників;
- немає тимчасової динаміки – за будь-яких змін на ринку чи всередині компанії знадобиться повторне дослідження;
- оперування суб'єктивними, а чи не об'єктивними показниками.
Таким чином, аналіз слід проводити, щоб прояснити ситуацію про перспективи бізнесу без прив'язки до часу. Якщо потрібно врахувати динаміку ринку й отримати максимально точну картину, потрібні альтернативні методи.
Як робити SWOT-аналіз?
Для кращого ефекту рекомендується виконувати SWOT-аналіз групою співробітників у форматі Brainstorm (мозковий штурм). Кожен менеджер збирає дані про стан справ у своєму відділі, потім ці дані обговорюються, записуються всі ідеї. При цьому важливо, щоб на зборах були присутні працівники різних ступенів ієрархії – це допоможе поглянути на ситуацію з усіх боків. Іноді прибиральниця може підказати істотнішу ідею, ніж топ-менеджер.
Важливо: що конкретніше описаний чинник, то наочніше буде таблиця. Не "висока якість", а "фурнітура італійського бренду з пролонгованим терміном служби". Не «досвідчені співробітники», а «80% штату – фахівці з 10–15-річним стажем роботи та вищою технічною освітою».
Розберемо основні принципи SWOT-аналізу з прикладу мережі кафе «Казка».
Ось яка таблиця має вийти:
Strengths – сильні сторони
|
Opportunities – позитивні фактори довкілля
|
Weaknesses – слабкі сторони
|
Threats – погрози
|
Як використати результати?
Для розшифрування отриманих даних складається матриця SWOT-аналізу:
- комбінація «сильні сторони + можливості» – впровадити бізнес-ланчі за доступними цінами та знижки на кожну 5-ту вечерю в мережі кафе «Казка»;
- «переваги + загрози» – інвестиції в рекламу «старого перевіреного кафе з бездоганною репутацією», стратегія розробки більш гнучкої цінової політики;
- «недоліки + позитивні чинники довкілля» – забезпечити кафе дитячими куточками, запровадити послугу погодинної няні;
- «слабкі сторони + загрози» – розробка плану боротьби з новим конкурентом.
Фінішний крок – складання візуально зрозумілої презентації з графіками та схемами для наступних зборів.
Висновок
SWOT-аналіз – простий спосіб навскідку проаналізувати становище компанії та підібрати ідеї для зміцнення позицій. Для його проведення не потрібно спеціальних знань або багато часу – достатньо зібрати групу співробітників на Brainstorm. А ще можна провести опитування серед цільової аудиторії, щоби подивитися на компанію очима клієнтів.
SWOT-аналіз допомагає виявити зовнішні та внутрішні сильні сторони, вчасно виявити приховані загрози та недоліки, а також скласти уявлення про те, як покращити становище.
FAQ
Що таке SWОT-аналіз?
Це збирання та угруповання всіх внутрішніх та зовнішніх факторів, які прямо чи опосередковано впливають на компанію.
Навіщо потрібен SWОT-анализ?
Метод SWОT-аналізу дозволяє виділити переваги та недоліки компанії, отримати наочну таблицю можливостей та загроз, щоб черпати з неї ідеї для покращення становища.
Що включає SWОT-аналіз?
Методика заснована на складанні таблиці з факторами впливу та послідовної матриці.