Релевантні запити: що це таке, як розрахувати та підвищити релевантність сторінки

Ткаченко Аліна
Ткаченко Аліна
Копірайтер
22.09.2023
4009
0
14 хвилин

Можливо, у назві цієї статті насторожить вас іноземне слово. Але все не так складно, як здається. Тож варто розібратися в цьому питанні. Термін «релевантність» походить від англійського слова «relevance» (що означає «актуальність») і являє собою ступінь відповідності, актуальності та правдивості інформації. Простіше кажучи, це рівень задоволеності користувача, відображення того, наскільки отримана відповідь відповідає його потребам. Відповіді бувають нерелевантними або релевантними, що означає, що інформація може бути неважливою, несвоєчасною або все з точністю до навпаки — актуальною та значущою. 

Релевантні запити Google є досить важливими для SEO-просування, оскільки сторінки, які найкраще підходять за своїм змістом, зазвичай знаходяться у верхній частині видачі. Залишилося розібратися, який контент пошуковик оцінить як релевантний. Про це ми розповімо в нашому матеріалі.

Про релевантність пошуку простими словами

Релевантність у пошуку — це співвідношення точності між запитом людини та результатами видачі Google. Вся річ у тому, що у користувачів інтернету вже сформовані високі очікування. Завдяки планці, встановленій Google, люди очікують точних, релевантних та швидких результатів.

Ми думаємо, що в кожного був негативний досвід, коли ви шукали інформацію та отримували купу марних, не пов'язаних між собою результатів. Хоч раз випробувавши таке, ви знаєте, що можуть відчувати користувачі, коли побачать те, що їм не підходить. Швидше за все, розчарування та бажання перейти на сайт конкурента. Отже, релевантний запит — це невіддільна частина досвіду користувача та результативності роботи сайту.

Приклади релевантності в пошуку

Щоб зрозуміти, що таке релевантність пошуку, варто розібратися, як це працює на практиці.

Наприклад, користувача цікавлять практичні питання щодо того, які особливості різних моделей смартгодинників та які з них будуть у пріоритеті. Тоді людина введе в пошуковий рядок «як вибрати смартгодинник».

Результатом може бути така сторінка пошукової видачі.

На ній користувач побачить справа медійну рекламу з моделями смартгодинників, що просуваються. А на перших сторінках пошуку будуть гайди, у яких описані основні критерії вибору, відмінності смартгодинників від фітнес-браслету.

Якщо головна мета користувача — купівля нового гаджета, то, швидше за все, він введе в пошук комерційний запит (наприклад, «купити смартгодинник»). У такому разі на сторінці пошукової видачі буде більше рекламних матеріалів.

А перші позиції органічного пошуку займуть маркетплейси та сайти-агрегатори.

Власники сайтів мають можливість точно налаштувати релевантність пошуку, щоб дати користувачеві чіткішу відповідь на його запит. При цьому буде враховано мету пошуку, пріоритети бізнесу, геолокацію користувача, наявність ключових слів у контенті, розміщеному на сайті.

Погодьтеся, якщо користувач поставить перед пошуковою системою чіткіше завдання або питання, то, швидше за все, він отримає потрібну відповідь. А нам із вами тепер залишилося розібратися, у який спосіб пошуковик вирішує, як ранжувати сторінки в пошуку.

Види релевантності пошукових запитів

Існує декілька підходів до оцінки релевантності запитів, і всі з них залежать від того, як користувачі взаємодіють зі сторінками на сайті і як контент, розміщений на них, оцінюється пошуковими системами. Розглянемо їх докладніше:

  1. Формальний підхід. Він має велике значення для визначення пріоритету в пошукових результатах. Тут остаточне рішення приймає пошуковик, порівнюючи зміст сторінки, що індексується, з запитом користувача. В основі — використання алгоритмів та штучного інтелекту, попередньо навчених тому, щоб вибирати оптимальний результат. Цей підхід є основою ранжування сайтів у результатах пошуку.

  2. Змістовний підхід. У такому разі актуальність сторінки оцінюється аудиторами — спеціально навченими людьми, які аналізують відповідність сайту запиту, його дизайн, правдивість змісту, зручність використання та інші фактори. На основі багатьох критеріїв вони приймають рішення щодо якості ресурсу загалом.

  3. Пертинентний підхід. У цьому разі вимірюється, наскільки результати пошуку відповідають запиту користувача з погляду семантики. Навіть якщо зміст сайту на цій сторінці не є кращим у порівнянні з іншими ресурсами, трафік на цю сторінку може переконати пошукову систему в її актуальності та релевантності.

Який із підходів переважає, залишається комерційною таємницею корпорації Google.

Як критерії впливають на релевантність сайту

Ми вже розібралися, як формується відповідність результатів пошуку запитам користувачів. Зараз розглянемо, чи можуть власники сайтів впливати на цей процес. Відразу варто підкреслити, що ключовим фактором у цьому питанні є якість контенту, розміщеного на сторінках вебресурсу. Контент має бути інформативним, привабливим та докладним, а також добре структурованим. Ще одна вимога — відсутність переспаму. Найбільшу довіру з боку алгоритмів пошукових систем викликають сайти, які пропонують унікальний, привабливий та цінний зміст.

Залучайте клієнтів за допомогою Google Ads!

Шукаєте способи залучити більше клієнтів до свого бізнесу? Оптимізуйте свої рекламні кампанії за допомогою Google Ads: Локальні кампанії! Наші професійні фахівці допоможуть вам налаштувати ефективні локальні кампанії, щоб залучити цільову аудиторію та збільшити продажі.

Також необхідно приділити увагу юзабіліті (зручності використання) ресурсу та іншим факторам. Але про все розповімо по черзі.

Внутрішні

В основі внутрішніх факторів, які вважаються фундаментальними для того, щоб визначити релевантність контенту запиту користувача, є ключові фрази та слова. Оцінюються їхня частота та органічність використання. Також будуть враховані:

  • обсяг тексту та його структура;

  • інформативність та унікальність контенту;

  • різноманітність способів включення ключових слів, у тому числі їх безпосереднє використання, розбавлення та застосування синонімів;

  • наявність ключових слів у заголовках (Title) та заголовках першого рівня (H1), у тексті посилань (посилальні анкори), у метатегах та інших елементах контенту (але тут важливо не перестаратися);

  • регулярна публікація нових статей на сайті.

Крім якості контенту, на ранжування впливають технічні параметри роботи сайту, зокрема швидке завантаження сторінок, доступність вебресурсу, правильне кодування, автоматичне оновлення файлів robots.txt та sitemap.xml, відсутність битих посилань та дубльованого контенту.

Зовнішні

У цьому контексті важливими факторами є популярність сайту та частота посилань на нього з інших тематичних ресурсів. Якщо ваш контент цікавий користувачам і вони цінують його, це вважається позитивним чинником і впливає на релевантність пошукових запитів.

Одним із важливих аспектів є стан посилального профілю. Алгоритми досліджуватимуть як кількість зовнішніх посилань, так і їх якість. Наприклад, якщо авторитетне видання з великою базою читачів, хорошими технічними параметрами згадує вашу статтю як корисну, це може суттєво вплинути на репутацію сайту загалом. Щоправда, ще важлива тематична відповідність вебресурсів.

Категорично варто уникати згадок на сумнівних майданчиках, так званих спамних. Це може призвести до накладення штрафів на сайт.

Поведінкові

Для оцінки релевантності сторінки велике значення має досвід користувача. Важливими параметрами стають метрики, які оцінюють актуальність сайту: кількість відвідувань та виконаних дій, час, проведений на ньому, ефективність call-to-action та частота повернення користувачів на ту чи іншу сторінку.

Тому власникам сайтів важливо звернути увагу на зручність користування вебресурсом, що напряму впливає на те, скільки часу користувач може залишатися на сайті, глибину його перегляду та конверсію. Оцінюватимуться юзабіліті ресурсу, внутрішня перелінковка, а також структура матеріалів (у пріоритеті — короткі абзаци, наявність маркованих списків та підзаголовків).

Зрештою ключ до збільшення релевантності полягає в ретельній та продуманій стратегії, яку застосовує SEO-фахівець.

Як розрахувати релевантність сайту?

Релевантність запиту оцінюється пошуковими системами за допомогою алгоритмів. Але повна інформація про ці розробки Google досі закрита не тільки для звичайних користувачів, а й для досвідчених фахівців з SEO. Аналізуючи результати, видані пошуковою системою, ми можемо лише передбачати принципи, на яких заснована робота алгоритмів з огляду на описані вище фактори.

Якщо порівнювати роботу різних пошукових систем, стає зрозуміло, що вони схожі в тому, що ґрунтуються на ідеї вибору більшою мірою відповідного сайту, враховуючи його популярність і зміст.

Основна відмінність полягає в пріоритетності результатів, які будуть показані у видачі.

Чи можна самому перевірити релевантність сторінки?

Існує декілька методів, які дають змогу оцінити релевантність запитів.

Перший — це ручний спосіб. Щоб визначити, чи підходить сторінка для конкретного запиту, просто введіть ключові слова в пошук та вивчіть результати. Додатково можна скористатися спеціальною функцією від Google. Для цього в рядку пошуку після ключових слів додайте «site: domain».

Очевидно, що цей спосіб трудомісткий, тому для того, щоб виконати аналіз релевантних запитів ключових слів, краще скористатися онлайн-сервісами. Варто зазначити, що їх існує чимало.

Є кілька онлайн-сервісів, які допоможуть вам перевірити релевантність як всього сайту загалом, так і змісту окремих сторінок.

Наприклад, у цьому допоможе Serpstat. Використання такого інструменту дасть змогу побачити позиції кожної сторінки в результатах за конкретними запитами та регіонами. Після детального аудиту стане зрозумілим, які сторінки варто доопрацювати.

Серед функцій онлайн-сервісу Dashword — перевірка оптимізації тексту перед публікацією та моніторинг сторінок після. У такий спосіб можна проконтролювати тенденції трафіку та попередити, якщо сторінка втрачає або не отримує трафік.

Вибір конкретного сервісу залежить від ваших уподобань. Якщо результати перевірки релевантності сторінки за допомогою того чи іншого інструменту будуть суб'єктивними або недостатньо точними, не соромтеся використовувати декілька різних джерел аналізу й порівнювати їх результати.

Способи підвищення релевантності сторінок

Ми вже розповіли, що таке релевантні пошукові запити, як провести їх аналіз і як вони впливають на ранжування. Тепер розглянемо, як можна збільшити релевантність та ефективно використовувати відповідні ключі для просування.

Ми пропонуємо вам декілька рекомендацій щодо покращення якості контенту:

  • оптимізуйте теги Title та H1. Ці елементи відіграють велику роль в оцінюванні відповідності сторінки запиту в пошуку;

  • розмістіть ключові слова в заголовках та підзаголовках. Заголовки від H1 до H6 мають більшу значущість на сторінці, ніж звичайний текст. Цей спосіб збільшує релевантність сторінки та покращує навігацію для користувачів;

  • уникайте спаму ключових слів. Не варто перевантажувати текст на сторінці ключами. Краще використовуйте синоніми, різні словоформи;

  • оптимізуйте теги Alt для зображень. Це ще один елемент, за яким оцінюватиметься релевантність;

  • створіть систему внутрішньої перелінковки. Це покаже алгоритмам значущі сторінки та допоможе користувачам швидше та точніше переходити з однієї на іншу;

  • оптимізуйте сніпет, що дозволить вам підвищити клікабельність сторінок.

Крім того, необхідно контролювати технічні параметри сайту та usability.

Замість висновку

Підбиваючи підсумки, ще раз підкреслимо: тримайте курс на якість контенту, його інформативність та користь для людей. Це забезпечить популярність вашого вебресурсу серед користувачів та дозволить підвищити довіру з боку пошукових алгоритмів.

Рекомендуємо почитати
SEO просування сайту

SEO просування сайту - це набір методів і стратегій, спрямованих на оптимізацію, яка полягає в поліпшенні видимості за релевантними запитами та збільшенні відвідуваності сайту в пошукових системах Google, Bing, Baidu, Yahoo!, DuckDuckGo або YouTube.

Детальніше

FAQ

Що означає релевантний запит?

Релевантним є такий запит, який максимально відображає тематичний зміст сторінки сайту. Причому для пошукових алгоритмів мають значення ціль користувача, його місцеперебування, попередній досвід.

Як визначити релевантність?

Елементарна перевірка релевантності запиту доступна за допомогою ручного методу — введення ключа в пошуковий рядок та додавання сполучення «site:domain-name». Точнішу інформацію дасть використання онлайн-інструментів (наприклад, Serpstat).

Як підвищити релевантність сторінки?

Існує декілька способів підвищення релевантності сторінки, серед яких — використання ключових запитів у заголовках, атрибутах alt до зображень і в метатегах, наповнення сторінок якісним контентом. Крім того, важливо приділити увагу технічним параметрам сайту та покращенню юзабіліті загалом.

Ткаченко Аліна
Про автора
Ткаченко Аліна
Копірайтер
Досвід роботи 10 років
Спеціалізується на створенні корисного та продаючого контенту. Має досвід написання переконливих текстів для реклами, сайтів, блогів та соціальних медіа.
Більше статей від автора
Як вам стаття?
Давайте обговоримо Ваш проєкт
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Коментарі
(0)
Будьте першими, хто залишить коментар
wezom logo
Залишились питання?
Залиште контактні дані. Наш менеджер зв'яжеться та проконсультує вас.
Підписуйтесь на розсилку Айтижблог
blog subscriber decor image
Бажаєте отримувати цікаві статті?
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Слідкуйте за нами у соціальних мережах
Цей сайт використовує cookie-файли для більш комфортної роботи користувача. Продовжуючи переглядати сайт, Ви погоджуєтеся на використання cookie.