Відмінності між контролем якості та забезпеченням якості в IT

Олена
Олена
Project Manager
4.5
11.05.2022
7603
0

Якщо ви лише зіткнулися з інформаційними технологіями та життєвим циклом розробки програмного забезпечення, вам може бути складно одразу розібратися з усіма термінами. Так, наприклад, не кожен розуміє, чим відрізняється QA від QC. І хоча це може бути не так важливо для розуміння серед не-фахівців, багато власників компаній намагаються розібратися у процесах розробки. Тому давайте розглянемо, у чому різниця QA та QC.

Давайте обговоримо Ваш проєкт
article-order-form__collapsed-text
Phone
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше

Що таке QA та QC?

Що таке QA та QC?

В англомовному IT-середовищі ці поняття нерідко використовуються у зв'язці - "QC and QA". На перший погляд обидва процеси схожі, і через це їх часто плутають як клієнти, так іноді і навіть компанії-розробники. Насправді ці процеси суттєво відрізняються, мають різні цілі та завдання, і навіть проводяться на різних етапах життєвого циклу ПЗ. Давайте з'ясуємо, чим відрізняється QA від QС.

QA або Quality Assurance у перекладі означає забезпечення якості, і насправді це визначення багато в чому пояснює саме поняття. Quality assurance націлено на налагодження процесів таким чином, щоб забезпечити максимальну якість продукту, що розробляється, і запобігти появі помилок і збоїв.

QC або Quality Control - це контроль якості готового програмного забезпечення, який здійснюється шляхом тестування та інших заходів з метою виявити помилки у готовому ПЗ перед його релізом.

Хоча два ці процеси з управління якістю програмного продукту і мають схожу мету — позбавити програмний продукт помилок — вони можуть замінювати одне одного. Для того, щоб продукт, що розробляється, вийшов дійсно якісним, необхідно застосовувати обидва методи: і контроль, і забезпечення якості.

Давайте докладніше розглянемо кожен із підходів до менеджменту якості програмних продуктів.

QA – Забезпечення якості програмного забезпечення

Quality assurance – це тривалий та проактивний процес, який проводиться під час розробки програмного забезпечення з метою запобігання появі системних збоїв та помилок. По суті, цей процес спрямований на те, щоб переконатися в забезпеченні якості розробки та покращувати цей показник.

QA – Забезпечення якості програмного забезпечення

Всупереч поширеній помилці, забезпечення якості лягає не тільки на плечі тестувальників. У цьому процесі задіяна вся команда, яка бере участь у розробці сайту або програми, оскільки кожен із учасників робить свій внесок у якість кінцевого продукту.

Давайте розглянемо, що входить у базові завдання забезпечення якості програмного забезпечення, і яку користь це приносить з погляду замовника продукту.

Базові завдання

Насамперед до завдань забезпечення якості відносять визначення якісного продукту та методів досягнення якісного результату. Адже без встановлення конкретної мети буде складно її досягти.

Також цей процес передбачає визначення інструментів для забезпечення та контролю якості. Головне завдання – повністю описати процес та засоби досягнення високої якості продукту.

Також сюди входить дотримання всіх документів та інструкцій для кожного процесу. Так, наприклад, менеджери стежитимуть за таймінгом та колаборацією між співробітниками, розробники – за дотриманням документації та чистотою коду, а тестувальники – створюватимуть тест плани та стежитимуть за виконанням вимог замовника.

Основне завдання забезпечення якості — переконатися, що вжито всіх можливих заходів для того, щоб кінцевий продукт вийшов максимально високою якістю.

QC – Контроль якості програмного продукту

Quality control - це процес перевірки якості вже готового продукту, який проводиться як заключний етап розробки з метою виявлення помилок, визначення їх причин та подальшого усунення. Цей процес спрямований на перевірку кінцевого продукту та рівня якості роботи команди.

Відповідальними за контроль якості виступають QC інженери або тестувальники. У компаніях з розробки програмних рішень часто виділяють QA відділи, які займаються контролем якості продуктів, що розробляються. У такому разі QA фахівці виконують і забезпечення та контроль якості.

Давайте поглянемо на основні завдання та цілі процесу контролю якості програмного забезпечення.

Базові завдання

Головне завдання QC - це контроль якості, який здійснюється за допомогою в першу чергу тестування продукту. Для цього існує окрема команда, яка створює та проводить низку тестів для комплексної перевірки продукту.

Також до завдань контролю якості відноситься перевірка та забезпечення належного рівня тестового покриття, щоб жодна частина програмного забезпечення не залишилася поза увагою та перевіркою. В іншому випадку є ризик пропустити якісь помилки, які можуть стати критичними для життя та функціонування вашого програмного рішення.

Ще одне завдання контролю якості, остання, але не менш важлива, полягає у посвідченні відповідно до продукту вимог клієнта. Дуже важливо, щоб усі функціональні та нефункціональні вимоги були виконані, інакше навіть за відсутності багів продукт не може вважатися якісним.

Основні відмінності QA та QC

Основні відмінності QA та QC

Тепер, коли ми розібралися в тому, що таке QA і QC, окремо підкреслимо всі основні відмінності цих двох активностей з управління якістю програмного забезпечення.

В першу чергу відрізняються цілі цих двох процесів: забезпечення якості спрямоване на поліпшення процесу розробки та тестування продукту, щоб уникнути дефектів, а контроль якості – виявлення дефектів після розробки.

Підходи у цих двох процесів також відрізняються: QA як підхід заснований на організації системи управління якістю, аналіз всіх операційних процесів, щоб переконатися, що все працює відповідно до дизайну і початкової задумом; підхід QC полягає у виявленні та усуненні джерел проблем якості, які виявляються за допомогою спеціальних інструментів.

Відповідальні особи QA і QC також різні: за забезпечення якості продукту відповідають всі задіяні в його створенні особи, тоді як контроль якості — це завдання окремої команди фахівців.

Фокус та напрямок процесів також відрізняються: quality assurance фокусується на процесі та спрямований на запобігання відхиленням від поняття якості, а quality control фокусується на результаті та спрямований на виявлення та виправлення дефектів.

Відповідно, і послідовність цих двох активностей різниться: забезпечення якості проводиться протягом усього процесу розробки програмного забезпечення і перед процесом контролю якості, а контроль якості проводиться після забезпечення якості і після всієї розробки продукту перед його релізом.

Як бачите, різниця QA і QC істотна, проте багато компаній можуть не розділяти ці терміни для своїх клієнтів, щоб уникнути надмірного поглиблення. Якщо наявність тільки QA відділу викликає у вас питання і насторожує, з'ясуйте, як проходить процес управління якістю в компанії, і ви відразу побачите, чи присутні QA і QC процеси, або тільки один з них.

Висновки

Забезпечення та контроль якості, або Quality assurance та quality control – це два підходи до управління якістю під час розробки програмних продуктів. На перший погляд ці поняття практично невиразні, але насправді вони різні:

  • Забезпечення якості - процес налаштування процесів для запобігання багам, який проводиться протягом усього процесу розробки програмного забезпечення та задіяє всю команду.
  • Контроль якості - процес перевірки якості продукту та його відповідності вимогам замовника, а також виявлення та виправлення багів, який проводиться після розробки перед релізом продукту та задіює окрему команду тестування.

Обидва ці процеси використовуються для підвищення якості кінцевого продукту, і найкращого результату дозволяють досягти при їх комбінуванні.

У компанії WEZOM контролю та забезпечення якості продукту розробки завжди приділяється особлива увага. Якщо у вас залишилися питання, зв'яжіться з нами будь-яким зручним способом, і ми відповімо на них.

Щоб замовити розробку програмного рішення у WEZOM, залиште заявку на сайті та наш менеджер передзвонить вам найближчим часом.

Як вам стаття?
4.5
Проголосувало: 11
Давайте обговоримо Ваш проєкт
article-order-form__collapsed-text
Phone
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Звернути
Коментарі
(0)
Будьте першими, хто залишить коментар
have questions image
Залишились питання?
Залиште контактні дані. Наш менеджер зв'яжеться та проконсультує вас.
Підписуйтесь на розсилку Айтижблог
blog subscriber decor image
Бажаєте отримувати цікаві статті?
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Слідкуйте за нами у соціальних мережах