Василій
Василій
IT Sales Manager
17.10.2022

Чому PropTech є актуальним для компаній, що займаються нерухомістю?

Василій
Василій
IT Sales Manager
17.10.2022
17.10.2022
1963
0

Про це зазвичай не замислюються, але за минуле десятиліття ринок нерухомості змінився до невпізнаності. Ми давно забули про газети з оголошеннями та намагаємося уникати посередників під час оренди житла. Це сталося завдяки появі перших електронних майданчиків з оголошеннями та ріелторських порталів, а потім і сервісів на кшталт Booking. Що ж це лише початок цифрової революції в галузі нерухомості, сьогодні вона стрімко змінюється завдяки новим технологіям.

Що таке PropTech

Під цим терміном у широкому розумінні розуміють будь-які діджитал-рішення для індустрії девелопменту та сфери нерухомості: від додатків для пошуку житла до віртуальних 3D-турів об’єктами. До проектів PropTech відносять концепції «розумних» будинків, AR/VR-платформи, інструменти для дизайну та BIM-проектування, а також усі концепції, що виникають на стику девелопменту, ринку житла, шерінгової економіки та фінтеху.

Навіть консервативний ринок нерухомості неминуче змінюється під впливом нових технологій, адже портрет його споживачів змінюється. Покупці та орендарі стали молодшими — сьогодні це мілленіали, а через кілька років до них приєднаються й зумери.

Як показало недавнє дослідження Національної асоціації ріелторів США, уже сьогодні понад третина орендарів та покупців нерухомості (37 %) — це молоді люди віком від 21 до 48 років. Ця аудиторія звикла покладатися на технології, вони активно користуються гуглом та мобільними додатками. І якщо споживач звик здійснювати покупки та замовляти їжу у два кліки на смартфоні, він чекатиме такого ж зручного сервісу в інших секторах — навіть у сфері нерухомості.

Сьогодні IT-інновації масово вливаються в девелопмент та ріелторський бізнес. Це водночас і чинник доданої вартості продукту й засіб конкурентної боротьби. Але що набагато важливіше, PropTech змінює правила гри на цих ринках: проектування та будівництво об’єктів, маркетинг, характер фінансових відносин. Як наслідок, змінюються смаки та звички кінцевих споживачів — покупців та орендарів житла.

Які можливості дає PropTech

Застосування діджиталу в секторі нерухомості практично нічим не обмежене. Ті чи інші інструменти можна ефективно впроваджувати на всіх етапах життєвого циклу об’єкта (проектування, будівництво, здавання та подальша експлуатація); у всіх сегментах нерухомості (комерційна, житлова, готельна, офісна, складська та ін.).

Взявши певний сегмент, певний етап життєвого циклу об’єкта та певні технології, ми побачимо той чи інший напрям розвитку PropTech. Які напрями сьогодні розвиваються найактивніше? Перерахуємо ключові:

Лістинг та пошук об’єктів. Рішення для агрегації, систематизації та своєчасного оновлення даних із купівлі/продажу або з оренди нерухомості. Великі ріелторські агенції з великими базами даних нерідко зазнають складнощів із лістингом своїх об’єктів у режимі реального часу, що шкодить сервісу та суттєво впливає на показники бізнесу.

Платформи менеджменту орендних відносин. Такі сервіси беруть на себе роль посередника й модератора у взаємодії власника й орендаря об’єкта. Власники чекають від платформ на зразок Booking і AirBNB гарантій оплати та мінімізації ризиків, тоді як орендарі — належного сервісу, надійного бронювання та широких можливостей пошуку житла.

Сервіси для пошуку даних нерухомості. Інструменти для обробки баз даних, відкритих джерел та загальнодоступних реєстрів. Наприклад, відомий в Україні сервіс Opendatabot дає змогу моніторити зміни в земельному банку. Аналогічно сервіс Urbandata дає змогу автоматизувати перевірку дозволів на будівництво.

Засоби аналітики ринку. Уже сьогодні існують стартапи, які за допомогою ШІ допомагають користувачам визначати найвигідніші об’єкти для інвестицій, формувати оптимальну вартість продажу/оренди, прораховувати ризики та можливості страхування.

Іпотечні платформи. Технології та рішення для цифрового іпотечного кредитування, що поєднують у собі досягнення FinTech та PropTech. Такі платформи спираються на онлайн-банкінг, цифрові підписи та електронні урядові бази даних. У якості експеримента сьогодні до них також залучають блокчейн і смарт-контракти.

Рішення для BIM-проектування. Концепція Building Information Modeling дозволяє будувати об’єкти на основі багатошарової тривимірної моделі з урахуванням усіх інженерних особливостей проекту, фізичних характеристик матеріалів, чинників довкілля та іншого. Це дає змогу суттєво скоротити помилки в проектній документації та спрощує подальшу експлуатацію об’єкта.

Системи керування будівництвом. Платформи, які допомагають організувати ефективну роботу на будмайданчику: контролювати виконання завдань, вести фінансову звітність та документацію, підтримувати комунікацію з клієнтом та безпосередніми виконавцями робіт.

Імерсивний маркетинг. Інструменти для презентації об’єктів за допомогою віртуальної та доповненої реальності. Від найпростіших 3D-рендерів інтер’єру (visual staging), до повноцінних VR-презентацій, де користувач може «погуляти» в моделі неіснуючої поки що квартири в шоломі віртуальної реальності. Сьогодні в таких VR-моделях можна не просто гуляти, а і взаємодіяти з оточенням: рухати речі, змінювати колір шпалер, перемикати час доби.

Розумні будинки. Інтернет речей та хмарні платформи відкривають нові можливості для власників та орендарів нерухомості. Віддалений моніторинг стану нерухомості та управління інфраструктурою об’єкта зі смартфона — це вже не фантастика, а нормальна практика для нових девелоперських проектів.

Метаверс. Створення глобальної мережевої віртуальної реальності сьогодні більше схоже амбітний експеримент техно-гігантів, ніж робоче рішення. Однак завтра метаверс може замінити нам інтернет, а ринок віртуальної нерухомості є вже сьогодні. Там закривають угоди на сотні мільйонів доларів.

Це далеко не всі відомі та перспективні напрями Proptech. Індустрія нерухомості дуже складна й масштабна, отже й можливостей для диджиталізації в ній завжди буде дуже багато.

За минулі 5–7 років чимало вчорашніх амбітних Proptech-стартапів уже досягли статусу «однорогів»: Booking.com, Airbnb, WeWork, LiquidSpace, Places.com та інші. Очевидно, що в найближче десятиліття «однорогів» стане ще більше, а ринок зростатиме ще швидше.

За прогнозом FutureMarketInsights, у період 2022–2032 років глобальний ринок PropTech зростатиме із середньорічним темпом у 16.8 %. Очікується, що за 10 років обсяг цього ринку збільшиться в рази — з 18 мільярдів доларів до 86 мільярдів.

Технології PropTech

Індустрія активно використовує як давно відомі та перевірені рішення, так і передові інструменти. Спробуємо перерахувати їх. 

  • Веб та мобайл-розробка. Це фундамент для будь-якого технологічного стартапу, для будь-якого сервісу. Щоби ви не робили, з погляду кінцевого користувача ваш продукт швидше за все буде виглядати як мобільний або веб-додаток. Але можливі винятки, скажімо, у VR-проектах.
  • Інтернет речей. Підключені до мережі сенсори та розумні побутові прилади утворюють екосистему для розумного будинку. Вони збирають дані про довкілля і приймають команди від користувача, даючи йому, змогу, наприклад, віддалено керувати домофоном, камерою або роботом пилососом. Елементи IoT можуть приймати прості рішення без участі людини — включати освітлення, підтримувати температурний режим тощо.
  • Big Data. Пошук закономірностей у величезних базах даних допомагає агентствам нерухомості будувати ефективний лістинг, сегментувати користувачів, будувати ефективну цінову політику, оцінювати ризики та ін. Практики Big Data незамінні в пошуці інформації по об’єктах у відкритих джерелах та реєстрах.
  • Штучний інтелект. Машинні алгоритми та нейромережі можуть допомогти аналізом Big Data, провести передиктивну аналітику за динамікою ринку, або за вартістю певного об’єкта. ШІ можна використовувати і для побудови сервісу. Наприклад — як пошук «тої самої» квартири для орендаря, з урахуванням десятків чинників.
  • BIM-проектування. Одна з найзатребуваніших технологій у будівництві — створення складних, високоточних цифрових моделей будівельного проекту. Така модель дає змогу уникнути більшості помилок та похибок проектування, а надалі суттєво спрощує обслуговування будівлі.
  • VR/AR. Технології віртуальної та доповненої реальності за минулі кілька років стали набагато доступнішими та досконалішими. Їх можна використовувати і для імерсивного маркетингу, і як допоміжний інструмент для техніків, які обслуговують будинки.
  • Блокчейн. Можливості блокчейну ідеально підходять для дотримання прозорості та безпеки угод. Скажімо, реєстр земельних ділянок на основі блокчейну буде захищений від шахрайства та рейдерства. Смарт-контракти на основі блокчейну можуть забезпечити безпечну угоду з нерухомості без посередників.

У рамках одного стартапу ці технології можуть поєднуватися в найнесподіваніших конфігураціях, що потенційно може дати небачені результати. Сервіс оренди квартир на основі ШІ та блокчейну може одного разу зробити з ринком нерухомості те саме, що Uber свого часу зробив із ринком таксі.

Як уникнути помилок із PropTech

Очевидно, що техно-трансформація сфери нерухомості неминуча. Але як і в будь-якій суперактуальній темі, в PropTech поряд із конструктивом є багато «хайпу», карго-культу та утопічних надій. Як уникнути помилок та зробити інвестиції в цю галузь максимально ефективними?

Ми вважаємо ключовим чинником успіху планування та правильну постановку завдань. Проведіть аудит свого бізнесу, виділіть у ньому слабкі місця, вивчіть доступні технології, а потім сформуйте на цій основі рамкову стратегію розвитку через диджітал. Ваш план не має бути надто докладним, набагато важливішим буде реалістичність та вибір правильних передумов.

Девелоперам та агентствам нерухомості сьогодні потрібно стрімко нарощувати експертизу PropTech, якщо вони хочуть зберегти свою конкурентоспроможність у перспективі найближчих 5–10 років. Новими лідерами ринку будуть ті, хто зможе швидко запропонувати нові цифрові сервіси та продукти. Як показала практика, бізнес у таких випадках має два шляхи — формування власного великого IT-підрозділу, або партнерство з досвідченою командою розробників.

І якщо у вас є вже сьогодні є ідеї щодо запуску або розвитку диджитал-продуктів для нерухомості, не відкладайте їх у довгу скриньку. Щонайменше їх варто обговорити із фахівцями. Звертайтесь до нас, експерти WEZOM з радістю поділяться з вами своїм досвідом та покажуть реальні кейси в ніші PropTech.

Як вам стаття?
Давайте обговоримо Ваш проєкт
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Коментарі
(0)
Будьте першими, хто залишить коментар
wezom logo
Залишились питання?
Залиште контактні дані. Наш менеджер зв'яжеться та проконсультує вас.
Підписуйтесь на розсилку Айтижблог
blog subscriber decor image
Бажаєте отримувати цікаві статті?
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Слідкуйте за нами у соціальних мережах
Цей сайт використовує cookie-файли для більш комфортної роботи користувача. Продовжуючи переглядати сайт, Ви погоджуєтеся на використання cookie.