Move-2-Earn-логістика: як модель "бігу за крипту" може змінити правила перевезень

5.0
17.06.2022
3176
0

На тлі кошмарів 2022 хвиля хайпу навколо NFT й крипти трохи вщухла, але це не означає, що ринок завмер. Навпаки, там відбувається багато цікавого, з'являються нові концепції та нові технології. Найцікавішим новим трендом протягом минулих місяців став зліт проектів Move-2-Earn (M2E). Це нова ідея реалізації блокчейну: учасники фіксують через трекер свої пробіжки та прогулянки, отримуючи токени криптовалюти за пройдену дистанцію. Проекти на кшталт STEPN, MetaGym та Genopets успішно "хайпанули", поєднавши блокчейн з логікою трекінгу та гейміфікації спорту. В експертному середовищі з'явилося поняття "фітнес-фінансів" (FitnessFi) за аналогією з ігровими фінансами GameFi.

Давайте обговоримо Ваш проєкт
article-order-form__collapsed-text
Phone
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше

Реакція суспільства на M2E виявилася передбачуваною. Оптимісти заявили про нову віху у розвитку блокчейну, скептики викрили чергову фінансову піраміду (не забуваємо, що для бігу в M2E-додатку потрібно купити NFT-кросівки). Мені ж стало цікаво інше: це не перша спроба об'єднання технологій трекінгу та блокчейну. І те, й інше успішно використовується в логістиці для прозорості та безпеки доставляння вантажів. А що буде, якщо використовувати логіку M2E у перевезеннях?

Тут замість спортсмена-бігуна у нас умовно буде окрема вантажівка, або навіть окремий кур'єр, а замість NFT-кросівок - якийсь сертифікат з доставлення на блокчейні. Звучить неймовірно, але теоретично так можна вибудувати навколо ланцюжка постачання фінансово самодостатню екосистему, в якій не залишиться місця бюрократії, посередникам та корупції.

Move-2-Earn vs Play-to-Earn

Простіше кажучи, модель Move-2-Earn виникла як різновид концепції "заробляй граючи" (Play-to-earn, P2E), в якій завдяки блокчейну монетизується процес комп'ютерної гри. У типовому P2E-проекті гравці купують за реальні гроші ігрові NFT та проводять час за геймплеєм, формуючи навколо гри економіку. Зусилля та вкладення гравців набувають фінансової цінності, що дозволяє їм не лише витрачати, але й заробляти.

Найпопулярніша на сьогодні подібна гра, Axie Infinity, присвячена битвам мультяшних монстрів, "аксів". Геймплей тут вибудований навколо колекціонування NFT, а економіка спирається на власний токен SLP, який можна конвертувати у реальні гроші. Протягом минулих двох років гра швидко розвивалася, а в країнах з низькими доходами населення навіть створила особливий криптобізнес, де власники NFT винаймали гравців на фул-тайм. До кінця минулого року щоденний онлайн Axie Infinity наблизився до позначки у 3 мільйони осіб - значний результат для будь-якої онлайн-гри. Проте це й стало проблемою для подальшого зростання - на тлі припливу гравців минулої осені вартість токена SLP впала.

Загалом концепцію Play-to-earn часто критикують за нівелювання слова "Play". Тобто гра, в якій людина заробляє гроші, згодом перетворюється на звичайну роботу. І це проблема, адже ми досі говоримо про гру. На відміну від реальної роботи, вона не приносить економіці жодної додаткової цінності, окрім дозвілля.

Наприклад, консалтингова компанія Naavik проаналізувала причини економічної кризи в Axie Infinity. Згідно з їхніми висновками, суть проблеми полягає в тому, що гравці почали втрачати інтерес до ігрового процесу. Щойно вони отримували достатньо ресурсів для покриття поточних потреб, то припиняли витрачати ігрову валюту та починали виводити всі доступні реальні гроші. А швидке залучення нових гравців лише посилило інфляцію на місцевому ринку NFT-персонажів.

У Move-2-Earn все має бути інакше, адже біг чи прогулянку не можна розглядати як роботу. Щонайбільше це зобов'язання, якого ми дотримуємося перед собою навіть через “не можу”. Навколо бігу не вибудувати ринок праці - навряд чи хтось здогадається наймати бігунів-марафонців для фармінгу ігрової валюти. Крім того, пройдені кілометри - це лімітований "ресурс", обмежений часом та фізичною формою пересічної людини. Все це потенційно робить модель M2E стабільнішою та передбачуванішою для створення мультиверс-економіки.

Як може виглядати Move-2-Earn у логістиці

Чим модель "руху за крипту" може бути цікавою для перевізників? Річ у тому, що транспортні оператори дуже зацікавлені в диджиталізації ланцюжків постачання на блокчейні. Адже це не лише криптовалюта та NFT, сьогодні технологію активно використовують логістичні гіганти на кшталт Maersk та Walmart.

Наприклад, у 2018 році Maersk у співпраці з IBM запустив блокчейн-систему TradeLens для оцифрування морських постачань. Платформа дозволяє операторам безпомилково відстежувати статус доставляння вантажів у режимі реального часу, без затримок обмінюватися митною інформацією та документацією. На сьогодні TradeLens вже набула глобального статусу, через неї проходить майже половина всіх світових контейнерних перевезень. Своєю чергою, американський ритейлер Walmart створив на блокчейні та смарт-контрактах систему розрахунків зі сторонніми вантажними перевізниками. Це звільнило менеджмент Walmart від складної та повільної бюрократичної тяганини.

Логіка Move-2-Earn теоретично дозволяє зайти ще далі – прибрати з логістичних процесів розрахунки між контрагентами. Уявіть собі ланцюжок постачання, де перевізник отримує винагороду не від своїх безпосередніх клієнтів/партнерів, а від платформи на блокчейні, за фактом подоланої дистанції, дотримання строків, стану вантажу та всіх необхідних KPI. Така модель усунула б людський фактор та всі передумови для корупції, забезпечила б повну прозорість ланцюжка постачання та знизила витрати. Підставою для участі перевізників у такій системі стали б не "NFT-кросівки", а якась блокчейн-ліцензія, яка надає можливість працювати в системі.

Очевидно, що назвати таку систему фінансовою пірамідою було набагато складніше, ніж сьогоднішні додатки для “бігу за крипту”. Адже інвесторами тут виступатимуть не обивателі, яким цікаво долучитися до хайпу та отримати легкі гроші, а учасники логістичного ланцюжка. Останнім зазвичай потрібний не хайп, а конкретні інструменти та конкретні результати.

Гра у перевезення

На додачу, гейміфікація взаємодії з водіями та кур'єрами розв'язує проблеми трудової дисципліни. Власник будь-якої транспортної компанії підтвердить вам – на практиці багатьох водіїв дуже складно привчити до дотримання стандартів та нормативів перевезення вантажів. Це створює реальні ризики для бізнесу - як фінансові, так і репутаційні. Але якщо реалізувати ключові правила як елементи якоїсь “гри”, в якій працюватиме матеріальна складова, то проблема вирішується без жорстких заходів.

Подібний підхід ми реалізували в одному з наших проектів з додатком для водіїв вантажівок. У системі наявний спеціальний конструктор, де бухгалтери, юристи та диспетчери компанії можуть відкривати "місії" для водіїв. Наприклад, "помий свою машину протягом трьох днів", або "пройди ТО протягом тижня". Там присутня й система досягнень (Achievements) - як і в комп'ютерних іграх, чи як у Монобанку (наприклад, “завантаж в систему 10 документів Bill of lading”). За виконання місій та ачівок водіям нараховують фірмові токени, які можна обміняти на невеликі премії, фірмовий мерч та інші корпоративні "плюшки". Передбачена й змагальна рейтингова система.

Словом, робочий процес далекобійника з новим додатком став ще більше схожим на гру в Euro Truck Simulator 2. Як показала практика, ігрові механіки зробили правила зрозумілими та доступними для водіїв, а також дали виразні стимули для їхнього дотримання. А якщо включити в цю систему токени на блокчейні та DeFi, виходить та сама модель Play-2-Earn, або Move-2-Earn.

Коли до логістики прийде Move-2-Earn? 

З одного боку, все це звучить дуже футуристично - на сьогодні немає ані підходів, ані прикладних засобів для масового впровадження DeFi у перевезення вантажів. З іншого боку, ми бачимо гостру глобальну логістичну кризу, запит ринку на інновації, швидке зростання блокчейн-технологій та відповідний хайп.

Говорити про якусь масштабну модель вантажних перевезень за логікою M2E наразі не варто, хіба що подібну ідею розглядатимуть в якомусь Amazon. Проте народження логістичних Move-2-Earn стартапів найближчими роками практично неминуче - адже йдеться лише про розробку відповідних інструментів на вже наявній базі.

Знадобиться час, аби громадська думка перестала сприймати блокчейн як цифрову гру в наперстки та діяльність спекулянтів. Насправді це абсолютно робочий інструмент, який у правильних руках не ускладнює, а спрощує бізнес-процеси. Щонайменше ігрову M2E-модель можна використовувати у міському кур'єрському доставленні, e-commerce, автоперевезенні, для розв'язання проблем останньої милі. Кінцева модель DeFi-перевезень ймовірно буде набагато складнішою за сьогоднішні додатки для монетизації бігу. Але сама технологія дає важливі переваги, вся справа в ідеї, яка дозволить ці переваги розкрити.

Наш досвід розробки проектів у сфері логістики показав, що це дуже складний ринок, де кожна компанія проектує свої власні, унікальні бізнес-процеси, винаходить свій власний велосипед. І дедалі частіше ці винаходи потребують дуже високої експертизи у передових технологічних трендах. Переконаний, що найближчими роками індустрія зробить грандіозну міграцію в "цифру", й учасникам ринку варто дуже уважно стежити за техно-хайпом. Адже будь-який тренд може "вистрілити" й кардинально змінити правила гри, як свого часу Uber змінив стародавні правила на ринку приватного візництва. Зараз, коли ринок змінюється, сміливість та цікавість винагороджуються, як ніколи.

Сергій Гузенко, CEO at WEZOM

Як вам стаття?
5.0
Проголосувало: 3
Давайте обговоримо Ваш проєкт
article-order-form__collapsed-text
Phone
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Звернути
Коментарі
(0)
Будьте першими, хто залишить коментар
have questions image
Залишились питання?
Залиште контактні дані. Наш менеджер зв'яжеться та проконсультує вас.
Підписуйтесь на розсилку Айтижблог
blog subscriber decor image
Бажаєте отримувати цікаві статті?
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Слідкуйте за нами у соціальних мережах