Сьогодні малі приватні клініки та великі державні лікарні зіткнулися з одними й тими самими проблемами обмеженості ресурсів. Як використовувати обладнання та час фахівців якнайкраще? Як в умовах пандемії забезпечити якість та доступність медицини?
Сильним підмогою тут можуть стати технології. В ІТ вже сформувався комплекс інструментів для діджиталізації охорони здоров'я. Ці технології часто називають eHealth або HealthTech. У контексті роботи з даними використовується і більш вузьке поняття "Медичні інформаційні системи" (Health information system, або HIS).
Що таке медична інформаційна система
Так називають цифрові рішення, створені для керування даними у сфері охорони здоров'я. У це входять дуже різні продукти: від порівняно простого адміністративного софту, до засобів аналізу медичних баз даних з урахуванням ИИ.
Такі інструменти дозволяють збирати, зберігати, керувати та передавати медичну інформацію. З їхньою допомогою можна вести менеджмент лікарень, або навіть глобально підтримувати державну політику охорони здоров'я.
До речі, український уряд добре усвідомив потенціал таких технологій для швидкої та дешевої трансформації такої кризової галузі. Ще у 2018 році було запущено національну цифрову систему Helsi, минулого року легалізовано онлайн-продаж та доставку ліків, а влітку цього року запущено електронні лікарняні. Все свідчить про прагнення створити цифрову екосистему охорони здоров'я національного рівня.
Як працює медична інформаційна система
У цілому нині такі системи подібні ПЗ для диджиталізації на підприємствах. Вони дають змогу інтегрувати бази даних, скорочують чи усувають паперовий документообіг, автоматизують рутинні завдання, дають сильні інструменти аналітики. Але через значущість та конфіденційність даних на такий софт накладаються особливі вимоги.
Ми звикли використовувати поняття "дані" та "інформація" як синоніми, але це не зовсім коректно, тим більше - для медицини. Тут "дані" - це сирі факти та цифри, позбавлені будь-якого контексту. У той самий час, “інформація” - це знання, які можна використовувати у практиці. Інформація видобувається із сирих даних - для цього їх потрібно обробити та структурувати. Наприклад, значення з excel-таблиць "120/80", "01/12", "Іван Петров" - це дані. Але якщо обробити їх, можна отримати інформацію: "1 грудня артеріальний тиск Івана Петрова становив 120/80". Оброблена інформація може використовуватися медиками.
Ядром медичної інформаційної системи є електронна медична карта, що містить повний комплекс медичної інформації клієнта: історії хвороби, анамнез, курси лікування. Переваги такого інструменту над паперовим аналогом пояснення не вимагають - така карта не загубиться в реєстратурі, доступна з "хмар" у будь-якій лікарні.
Паралельно системи вирішують проблеми розрізненості та дублювання інформації. Для цього формується єдина база даних – Головний індекс пацієнтів (MPI). Кожному пацієнту в системі дається цифровий ідентифікатор, яким відзначаються всі записи, пов'язані з ним. MPI використовуються для зменшення кількості даних і неточностей, що повторюються, які могли б призвести як до непорозумінь, так і до серйозних проблем у лікуванні.
Точність інформації грає вирішальну роль, будь-яке спотворення тут може мати далекосяжні наслідки здоров'я та благополуччя людей. “Цифра” допомагає класифікувати та кодувати інформацію: відмова від записів за ліками та діагнозами довільного тексту зводить ймовірність помилок до мінімуму.
Різновиди медичних інформаційних систем
Такі продукти можуть бути дуже різними як за функціями, так і за призначенням. Розглянемо тут лише основні їх.
- Софт для керування медичною практикою. Таке ПЗ допомагає лікарням та клінікам забезпечити щоденну роботу та спростити адміністрування: складання розкладу та графіків прийому, ведення бухгалтерії, автоматичне формування документів.
- Портали для пацієнтів. Зручні інструменти, які дають пацієнтам доступ до їх персональних медичних даних, таких як призначення ліків та результати аналізів. Більше просунуті портали дають пацієнтам можливість комунікації зі своїми терапевтами та можливість записатися до лікаря. Типовий приклад – кабінет користувача в системі Helsi.
- Віддалений моніторинг (RPM). Відомий як телемедицина, віддалений моніторинг дозволяє лікарям отримувати медичні дані пацієнтів за допомогою сенсорів. Так можна контролювати рівень глюкози у крові, артеріальний тиск чи рівень сатурації. Моніторинг дозволять у реальному часі зафіксувати ситуацію, яка потребує негайного втручання. Отримані дані можуть добре й у медичних дослідженнях.
- Підтримка ухвалення рішень (CDS). Подібні інструменти аналізують дані різних клінічних та адміністративних систем, щоб допомогти постачальникам медпослуг приймати більш обґрунтовані медичні рішення. Ці дані можуть допомогти у постановці діагнозу або прогнозуванні медичних подій, наприклад, взаємодії ліків.
Є й більш специфічне ПЗ: радіологічні та лабораторні інформаційні системи, софт для управління аптекою та медичною логістикою, тощо.
Найчастіше різні інструменти використовують комплексно. І все частіше постачальники медпослуг потребують кастомних розробок, які можуть закрити всі потреби окремо взятої лікарні.
Користь від медичних інформаційних систем
Реформувати охорону здоров'я дуже непросто, але IT надає для цього дешеві та ефективні інструменти. Медицина йде в "цифру", тому що діджитал дає їй цілу низку нових можливостей
- Моніторинг та аналітика. Охорона здоров'я постійно виробляє дані. HIS допомагає збирати, компілювати та аналізувати їх, щоб підвищити доступність, якість та комфорт медичної допомоги.
- Спільна допомога. Пацієнтам часто потрібна допомога від кількох постачальників медичних послуг. IT надає найзручніші засоби для такої допомоги, такі як загальні медичні карти та об'єднаних баз даних.
- Зниження витрат. Використання "цифри" для обміну даними набагато точніше, швидше і дешевше роботи з паперами. Засоби віддаленого моніторингу можуть знизити гостру потребу у медичному персоналі. Все це допомагає використовувати ресурси охорони здоров'я набагато ефективніше.
- Менеджмент здоров'я населення. HIS дозволяє збирати великі масиви даних про пацієнтів та аналізувати їх, виявляючи потенційно небезпечні тенденції. Це працює і у зворотний бік. Системи прийняття медичних рішень можуть використовувати Big data, щоб ставити діагноз окремому пацієнтові.
Як правильно використовувати IT у медицині
Безпека - це головна причина занепокоєння використання HIS, цифрова інфраструктура охорони здоров'я може стати бажаною метою для кіберзлочинців. В усьому світі сьогодні активно йде робота над захистом медичних систем - як на законодавчому, так і на технологічному рівні.
Будь-яка така система повинна відповідати високим стандартам конфіденційності даних - мати вбудовані засоби шифрування, захищений контроль доступу і розвинені системи аудиту.
Як показує практика, впровадження технологій у будь-якій сфері так чи інакше наштовхується на інертність та опір. У медицині прийняття рішень згори донизу рідко призводить до успіху, важливо залучати до діджиталізації медиків на місцях. Залучайте фахівців до прийняття рішень про те, як можна використовувати інформаційні системи охорони здоров'я та які технології будуть для них найкориснішими.
Раніше ми розповідали про те, як IT змінить фармацевтику та традиційні мережі аптек. Потенціал передових IT технологій у медицині практично безмежний. ІІ та машинне навчання можуть вивести аналіз медичних даних на новий рівень, передиктивна аналітика здатна рятувати життя. Засоби інтернету речей можуть призвести до появи “поліклінік без лікарів”, де пацієнт зможе отримати базову допомогу без прямого контакту з фахівцем.
Прямо зараз охорона здоров'я потребує “цифри” як ніколи. І якщо ви шукаєте технології, які дозволять вам діджиталізувати клініку – не тягніть, звертайтесь до наших експертів за консультацією. Телефонуйте, пишіть, залишайте заявку на сайті.