Електронна комерція стрімко розвивається, але це зростання йде не безхмарно. Часто логістика виявляється не готова до нових вимог та технологій e-commerce. Шлях від кнопки «замовити» до передачі товару покупцю – це складний механізм, від ефективності роботи якого залежить успішність магазину. Ключову роль відіграє організація складського обліку та доставки, інновації у цих областях зараз виникають регулярно. Спробуймо поглянути на проблеми та перспективи електронної комерції в Україні.
Чому є проблеми логістики у e-commerce?
Логістика – це питання балансу між економією грошей, завантаженням персоналу та комфортом клієнтів. Якщо в компанії мало замовлень, вона може обійтися без складу: обробляти заявки, відправляти товар і приймати повернення можна й самотужки. Але в масштабах навіть середнього інтернет-магазину така робота з товаром швидко розвалиться, логістику доводиться сприймати всерйоз.
Припустимо, у вас від 100 замовлень на день. Самостійно впоратися з ними неможливо. Необхідно зібрати посилку, перевірити її, запакувати, організувати доставку. Навіть просто розмістити весь товар без складу неможливо, невеликі компанії зазвичай беруть його в оренду.
Оренда складу – це окремий квест. Для роздрібних онлайн-продажів бажано знайти склад у межах міста, інакше витрати на доставку підвищаться. Але хороший склад у великих містах коштує великих грошей, а варіанти дешевше зажадають інвестицій у необхідне обладнання, а іноді й ремонту. Не варто також забувати про витрати на стелажі та персонал.
Як вийти з цього глухого кута? Є кілька шляхів:
- Інвестувати самостійно та контролювати всі логістичні процеси. Дозволити собі це можуть лише великі гравці ринку, які мають гроші на власні склади.
- Скористайтеся послугами відповідального зберігання. Існують оператори, які мають власні склади, техніку, персонал. Вони можуть узяти більшу частину логістичних процесів на себе.
Число інтернет-магазинів швидко зростає, а разом з ним виросла і нова галузь логістичного бізнесу - fulfillment. Такі оператори не тільки пропонують невеликим компаніям власний склад, але беруть на себе комплектацію товарів, упаковку, навіть роботу із замовленнями.
В цілому fulfillment-комплекс працює так:
- Товар магазину відвантажується складу, виділяється персональне місце.
- При замовленні менеджери складу одержують дані, самостійно збирають замовлення, упаковують, відправляють його від імені магазину.
- Організовують доставку вантажу до адресата.
- У разі повернення працюють із запереченнями, оформлюють документацію.
Такий підхід дозволяє компанії вирішити практично всі логістичні проблеми, хоч і на умовах оператора. На сьогодні майже всі логістичні оператори розширюють свої функції і так чи інакше рухаються до fulfillment-моделі.
Як краще організувати процес логістики?
Якщо компанія вже має свій власний склад, найнято персонал, закуплено обладнання, то послуги логістичних партнерів їй швидше за все не знадобляться. Для решти гравців e-commerce таке партнерство виявиться вигідним.
Перспективи e-commerce сьогодні полягають у зростанні числа компаній-посередників, які готові брати на себе організацію доставки вантажу від магазину до кінцевого споживача. Інтернет-магазини будуть позбавлені турбот про сезонність і волатильність на транспортному ринку, покупці в результаті зможуть швидше отримувати замовлення.
Логістичний оператор візьме на себе організацію ланцюжка постачання від складу до дверей покупця.
Поріг входу до e-commerce знизиться. Навіть малі магазини матимуть шанс зайняти певну нішу, якщо зможуть налагодити бізнес-процеси та звернути на себе увагу клієнтів. Однак і конкуренція в онлайн-продажах стане жорсткішою.
Як зазначає засновник компанії Wezom Сергій Гузенко , "уберизація" найближчими роками торкнеться всього. Бізнес в цілому йде в онлайн, і перевагу отримає той, що раніше інших навчиться працювати з діджитал-інструментами.