Батіг чи пряник? Як правильно хвалити та критикувати команду.

4.7
23.02.2022
5559
0

Недаремно кажуть, що кожна компанія — це насамперед її команда. І лише від керівника залежить, наскільки ця команда буде ефективною. Один намагається тримати підлеглих у їжакових рукавицях, контролюючи кожен крок. Інший, навпаки, дає максимум свободи та уникає будь-якої критики на адресу співробітників. Обидва певною мірою мають рацію і обидва помиляються.

Давайте обговоримо Ваш проєкт
article-order-form__collapsed-text
Phone
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше

«Похвала вказує шлях, осуд підмітає сходи» - Славомир Врублевський, бізнесмен

Команду треба і хвалити, і критикувати. Заохочення та покарання мають бути у будь-якій компанії. Інакше – провал! Сьогодні ми розглянемо складну тему похвали та критики підлеглих. Тут дуже багато неочевидних моментів, помилок і домислів, які мають нічого спільного з реальністю. Давайте розумітися!

Чому «пряник» кращий за «батога»?

батіг або пряник

У вітчизняних компаніях співробітників частіше заведено лаяти, ніж хвалити. Чомусь хороша робота сприймається як належне, а от помилка — як щось неприпустиме і заслуговує на всіляке осуд. Так, ситуація в цілому поступово змінюється на краще, але поки що не надто активними темпами.

Нейробіолог Колумбійського університету Кевін Оскнер стверджує, що критику начальства та колег люди сприймають лише на 30%. Причина — у неправильній подачі зворотного зв'язку, через що людина відчуває дискомфорт і фокусується саме на ньому, а не на суті зробленого зауваження.

У 2018 році рекрутингова компанія HAYS провела велике дослідження факторів, що впливають на мотивацію працівників. Результати виявилися дуже показовими:

  • 68% опитаних сказали, що недружня корпоративна культура може стати для них головним демотиватором.
  • 56% зізналися, що можуть демотивувати особистість керівника.
  • 47% повідомили, що їх найсильніше демотивують конфлікти з колегами.

Переважна більшість у компанії критики над похвалою — один із ключових елементів недружньої корпоративної культури. Звичайно, критикувати теж треба, і ми про це поговоримо далі. Але ставити критику на чолі відносин із співробітниками не можна в жодному разі!

Гроші замість похвали: так чи ні?

Система заохочення лише у вигляді премій та підвищення зарплати — не зовсім коректна стратегія. Звичайно, гроші – це добре, вони забезпечують нам комфортне життя. Але фінансова винагорода має бути основою мотивації. Людині важливо не просто бути фінансово незалежною. Він хоче почуватися комфортно та безпечно в команді, знати, що його тут не підставлять, у разі потреби підстрахують. Що його реально цінують, зрештою, а не просто відраховують N-ну суму грошей за виконану роботу.

Ще гірше, коли за грошовою мотивацією слідує особистісна критика. Деякі керівники через підвищення зарплати співробітнику відкривають нові шляхи, щоб його критикувати. У такий спосіб вони немовби «відкупаються» і дають аванс за критику. Абсолютно нелогічний та некоректний підхід.

Як правильно хвалити працівників

Як правильно хвалити працівників

Для багатьох керівників похвала зводиться до простого Ти молодець. А чому молодець і як залишатись молодцем далі — незрозуміло. Інші скупі на будь-які слова похвали, для них єдина система заохочення — грошова винагорода. Але це неправильно, як ми вже сказали. Хвалити працівників можна й треба. Є кілька тонкощів та головних правил, як похвалити людину за працю коректно та з користю для обох сторін.

  1. Хваліть конкретні нагороди. Не Ти молодець, а Ти чудово впорався з цим завданням. Я бачу, що ти швидко вчишся, молодець!».
  2. Не зволікайте з похвалою. Людина, як правило, сама чудово розуміє, коли реально добре впоралася із завданням. І своєчасна похвала може стати для нього найпотужнішим мотиватором. А відсутність будь-якої реакції з вашого боку лише демотивує його.
  3. Не використовуйте похвалу з корисливою метою. «Ти наш найкращий спец у зв'язках із клієнтами і тільки тобі я можу довіритися. Проведи, будь ласка, зустріну цієї неділі, бо я їду з міста». Подібні фрази дуже швидко почнуть сприйматися співробітниками як прийом. Власне, вони нею є. Жодної щирості в них немає.
  4. Хваліть привселюдно. Таким чином ви одночасно мотивуєте і співробітника, і його колег, які теж захочуть показати найкращі результати. А от публічна похвала з одночасною обіцянкою підвищити зарплату людині — не найкраща ідея. Будь-які фінансові питання все ж таки варто обговорювати тет-а-тет.
  5. Хвалите з емоціями, критикуйте – без. Покажіть, що ви справді задоволені результатами роботи співробітника. Зробіть похвалу щирою та справжньою, не бійтеся посміхнутися, пожартувати, дати «п'ять». А от коли критикуєте, зберігайте нейтральні емоції. Не показуйте злість чи гнів, не підвищуйте голос.

А чи можна обійтися лише похвалою, виключивши критику в принципі? На жаль немає. І на те є кілька причин:

  • Без об'єктивної та конструктивної критики співробітники не розвиватимуться. Вони можуть не помічати допущених помилок, не бачити своїх слабких сторін і найголовніше — не намагатися стати кращими. А навіщо? Адже керівник і так задоволений усім.
  • Відсутність критики здатна згодом зруйнувати субординацію. Співробітники можуть почати сприймати керівника несерйозно, ігнорувати вказівки і вступати у конфлікти.
  • Ви, як керівник, можете просто вигоріти, самостійно виконуючи робочі завдання та «підтягуючи хвости», аби тільки не критикувати співробітників.

Критикувати можна і треба. Але тут дуже важливо навчитися дотримуватися тонкої межі і не переходити її. Інакше конструктивна критика може перейти у прямі образи та сильно нашкодить усім. Нюансів тут навіть більше, ніж у похвалі.

Як правильно критикувати підлеглих

Як правильно критикувати підлеглих

Пам'ятаєте головне правило: «Будь-яка критика, яка кривдить людину, марна. Як і та, що принижує його у вічі колег».

Існує кілька ключових правил критики, яких керівники не дотримуються через незнання чи небажання. Але ми рекомендуємо їм слідувати.

  1. Критикуйте людину тільки віч-на-віч. Будь-яка критика на загальний огляд сприймається людиною як особиста образа, спроба зганьбити його і принизити заслуги в очах колег. Якщо ви критикуватимете людину, наприклад, у ході планерки, вона сприйме це як особисту образу. А воно в результаті може витіснити його бажання стати кращим і не допускати помилок у майбутньому.
  2. Критикуйте вчинок, а не людину. У жодному разі не переходьте на особистості, не засуджуйте особисті якості, не ображайте, не ставте людину порівняно з кимось іншим. Обговоріть ситуацію, поясніть, як у ній краще було б вчинити, яких помилок людина припустилася і як можна виключити їх у майбутньому. Жодного переходу на особистості!
  3. Конкретизуйте, за що саме критикує працівника. Фрази типу "Ти погано працюєш" або "Ти не вмієш спілкуватися з клієнтами" забудьте раз і назавжди. Будьте точними у своїх висловлюваннях: «Ти затримав звіт на три дні. У майбутньому таке не повинно повторитися», «Мені здається, тобі потрібно трохи змінити стиль спілкування з клієнтами». Або «Ти дуже швидко проганяєш скрипт і нам потрібно опрацювати це питання». Так людина відразу розуміє, що не так і не ламає голову над тим, що ховається за фразою «погано працюєш».
  4. Використовуйте формулу "бутерброду": "похвала - критика - похвала". Наприклад: «Ти чудово попрацював цього місяця, завдяки тобі ми отримали новий контракт. Але з тим клієнтом вийшла погана ситуація. Можливо, варто було вести діалог інакше. Давай обговоримо це питання, щоб таке не повторювалося. Я впевнений, ти впораєшся». Критика є, але вона «загорнута» на похвалу і сприймається набагато лояльніше. Тут головне не перестаратися з «пряником», щоб він геть-чисто не перекрив «батіг».
  5. Не критикуйте підлеглих без їхнього відома. Найгірше, що ви можете зробити, — критикувати людину серед колег без її участі. Повірте, ваші слова швидко дійдуть цього підлеглого. Можливо, у дуже гіперболізованій формі. Так, не бажаючи особисто образити людину, ви повністю демотивуєте її. Цілком можливо, що він просто звільниться.

І насамкінець ще дещо!

Є категорія керівників, які з одного боку усвідомлюють важливість критики. Але з іншого боку, намагаються уникати її до останнього. Це теж не правильний підхід. Співробітник може сам так і не усвідомити, що робить щось не так, а ви щоразу тільки накопичуватимете роздратування. Якщо бачите, що людина помиляється в якихось моментах або працює не так, як належить, краще відразу це обговорити, знайти корінь проблеми та її вирішення. Від цього виграють усі, а ви — насамперед!

Як вам стаття?
4.7
Проголосувало: 11
Давайте обговоримо Ваш проєкт
article-order-form__collapsed-text
Phone
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Звернути
Коментарі
(0)
Будьте першими, хто залишить коментар
have questions image
Залишились питання?
Залиште контактні дані. Наш менеджер зв'яжеться та проконсультує вас.
Підписуйтесь на розсилку Айтижблог
blog subscriber decor image
Бажаєте отримувати цікаві статті?
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Слідкуйте за нами у соціальних мережах