Олександр Вострецов
Олександр Вострецов
Head of international SEO
10.02.2023

Ключові слова: що це, як групувати та де використовувати

Олександр Вострецов
Олександр Вострецов
Head of international SEO
10.02.2023
10.02.2023
4.3
31580
0

Ключові слова завжди були важливим аспектом оптимізаторів. Вони визначають, за якими запитами користувача і як високо сайт буде ранжуватися в пошуковій видачі. Від коректності їх використання залежить:

  • видимість сайту у пошукових системах;
  • конверсійність трафіку, залученого із пошуку;
  • частково поведінкові чинники відвідувачів.

Про те, як ключові слова впливають на просування та як їх коректно використовувати, ми розповімо у цій статті.

Що таке ключові слова

У вузькому розумінні виразу ключове слово – це пошуковий запит, який розміщується в контенті, щоб сторінка брала участь у видачі за ними. Насправді таке визначення не зовсім коректне. Наприклад, на запит «купити (марка автомобіля) БУ» релевантним буде оголошення щодо продажу такого авто.

Що таке ключові слова

Тому використовуємо ширше визначення: ключові слова – це слова та фрази у текстовому контенті сайту та метатегах, які описують тематику та вміст сторінок. За допомогою їх пошукова система розуміє, на які запити користувачі зможуть знайти релевантну відповідь на тій чи іншій сторінці ресурсу.

Як ключові слова впливають на просування

На зорі існування пошукових систем перші алгоритми орієнтувалися тільки на ключі, визначаючи релевантність контенту та формуючи результати видачі.

Згодом з'явилося більше факторів ранжирування, що впливають на позиції, але наявність максимальної кількості ключових слів залишалося одним із головних критеріїв контенту. Так продовжувалося до виходу алгоритму Google Panda. Сайти почали отримувати санкції за переспам. зловживання ключовими словами. Алгоритми, що визначають якість контенту, ускладнювалися, доповнювалися системами, що самонавчаються. Так завершилася епоха SEO-текстів для пошукових роботів, почався час текстів, написаних для людей.

Навіщо потрібні ключові слова зараз? Їхня роль практично не змінилася. Ключі, як і раніше, використовуються пошуковими системами для визначення тематики та релевантності контенту. Змінився лише підхід до їх застосування оптимізаторами та авторами: він став помірнішим.

Як ключові слова впливають на просування

Основні типи пошукових запитів

Щоб краще розуміти, які ключові слова використовувати на сайті, слід спочатку розібратися з їх класифікацією. Інакше може вийти це:

Основні типи пошукових запитів

Користувач шукав компанію, яка організувала б перевезення групи людей. Навіщо йому рейсовий автобус?

Щоб привести на сайт людей, які справді зацікавлені у послугах компанії, необхідно знати основні типи ключових слів.

За цілями користувача

Завдання компанії в інтернеті – продати послугу чи продукт. Але не всі користувачі заходять у «Гугл», щоб щось купити. Тому важливо відсортувати ключові слова в залежності від цілей тих, хто вводить їх у рядок пошуку. Класифікація за цим принципом така:

  1. Інформаційні ключі . Люди вводять їх, коли хочуть щось дізнатися. Найчастіше виглядають у формі питання і включають слова «що це», «як», «коли», «де», «[назва терміна] це».

Приклад: «що таке статистика за ключовими словами», «як підібрати шпалери в кімнату», «де повинна бути настільна лампа на столі».

Як використовувати: якщо ми бачимо, що ключ глухить користувач, який надалі планує зробити замовлення (наприклад, шукає варіанти дизайну вітальні, щоб у майбутньому купити меблі), то пишемо оптимізовану статтю в блог.

  1. Транзакційні . Це найефективніший для SEO вид запитів, оскільки користувачі гуглять їх із явною метою купити/замовити.

Приклад: «замовити складання семантичного ядра Україна», «купити шпалери Харків».

Як використовувати: рівномірно розподіляти на цільових сторінках та товарних картках.

  1. Загальні . По них незрозуміло, чого хоче користувач – чи купити, чи знайти інформацію.

Приклад: «красива люстра», «сині олівці».

Як використовувати: ніяк, загальні ключові слова є малоефективними для SEO.

  1. Навігаційні . Користувач шукає певний сайт. Особливість цих запитів у тому, що часто вводять кирилицею латинські назви, але пошукові системи вже навчилися перенаправляти в потрібне русло.

Приклад: «компанія Везом», «Реєстрація Інстаграм».

Як використати: ніяк. Якщо користувач глумить саме вашу компанію, пошукова система і так видасть йому ваш сайт. Деякі підприємства витрачають багато сил просувати конкурентних запитів, але це призводить до відчутним результатам. Помітивши каверзу, користувачі відразу закривають сайт. Це збільшує відсоток відмов та негативно позначається на репутації компанії.

  1. Пошук мультимедіа . Користувачам потрібні картинки, відео та інший контент на задану тематику.

Приклад: «оформлення тортів фото», «як помити машину відео».

Як використовувати: якщо є готовий контент у блозі, можна спробувати перенаправляти користувачів туди. Можливо, в майбутньому вони захочуть купити у вас торт або скористатися послугами автомийки/купити продукти для ручного миття авто.

За геозалежністю

Якщо користувач вводить у пошук запит без вказівки міста, пошукова система автоматично видає йому результати відповідно до його розташування. Людина, яка мешкає в Києві і глухить "кафе", отримує список столичних закладів громадського харчування.

Але якщо користувач вводить запит із зазначенням конкретного регіону, то пошукова система видасть результати цього напряму, навіть якщо людина знаходиться в іншому місті. Такі ключові фрази називаються геозалежними.

За частотою та конкуренцією

Частота ключових слів – це кількість разів, що їх вводять у пошук за певний період (зазвичай протягом місяця). Одні запити гуглять кілька разів на рік взимку, популярність інших обчислюється десятками тисяч. За частотністю виділяють такі види ключових фраз:

  • високочастотні – складаються з 1-2 слів: «айфон», «купити ліжко»;
  • середньочастотні – фрази з 3-4 слів: «купити айфон Харків»; «замовити дерев'яне ліжко Чернігів»;
  • низькочастотні – з довгим «хвостом», містять більше 4 слів: «де купити дерев'яне ліжко на замовлення Чернігів».

Класифікація досить умовна, вона залежить від тематики і сезонності. Зрозуміло, що «айфон» гуглять частіше, ніж «рибальські снасті», а запит «ялинкові іграшки» популярніше у грудні, ніж у липні. Тому високочастотними фразами вважаються не ті, які вводять у пошукову систему певну кількість разів, а ті, які шукають частіше за інші ключі в ніші.

Як підібрати ключові слова для сайту

Спочатку підбираємо фрази вручну, потім опрацьовуємо отриманий список за допомогою сервісів. Детальна інструкція – нижче.

Збираємо ідеї ключових слів

Ви можете це зробити самостійно, але ефективніше зібрати колег на BrainStorm. Продумайте всі варіанти пошукових запитів, які може вводити потенційний покупець. Не відкидайте нічого – все знадобиться. Також зосередьтеся на ключових фразах для кожної сторінки.

На виході ви отримаєте список високочастотних слів для вашого сайту. Вони стануть основою семантичного ядра.

Збираємо ключові слова щодо частотності та формуємо семантичне ядро

Тепер можна скористатися сервісами, які підберуть до списку середньо- і низькочастотні запити.

Чистимо запити та групуємо ключові слова

Сервіс зібрав усі пошукові запити, характерні для галузі, і тепер потрібно прибрати всі ключі, які до нашого бізнесу не належать. Якщо цього не зробити, на сайт потраплятиме нецільовий трафік, який знизить рейтинги та збільшить витрати на краудинговий бюджет.

Відкидаємо все, що не підходить:

  • фрази, що містять слова «безкоштовно», «дешеві», «б/у» (якщо це наша спеціалізація);
  • запити із згадкою конкурентів;
  • назви регіонів, з якими не працюємо та не плануємо.

Фрази з орфографічними помилками також не потрібні – пошукові системи автоматично виправляють їх та надають видачу за коректним запитом. При очищенні рекомендується користуватися сервісами: вони автоматично видалять усі сміттєві слова, дублі та спецсимволи.

Щоб надалі було зручно працювати з семантичним ядром, усі ключові фрази необхідно розподілити за групами (кластерами). Кожен кластер використовується для однієї посадкової сторінки.

Запити групуються за принципом схожості. Наприклад, кластери для комерційних та інформаційних сторінок будуть різні. Не рекомендується оптимізувати одну сторінку під різні типи ключів. Наприклад, якщо використовувати «самокат» та «купити самокат» для одного URL, вийде «розмиття» релевантності – пошукові алгоритми не зможуть зрозуміти про що ваша сторінка. Краще просувати комерційні кластери для товарних карток, інформаційні – для статей із блогу.

Більшість сервісів здійснює два методи угруповання:

  • Soft – для інформаційних проектів;
  • Hard – для комерційних.

Крім відчутної користі для SEO, кластеризація заощаджує час. Для різнопланового комерційного сайту вручну доведеться групувати ключі тижнями, тоді як у автоматичного сервісу на це потрібно не більше години. До того ж проставляти на сторінках ключові слова зручніше кластерами.

Розширюємо зібрані групи ключових слів

Для цього використовують послуги, збирають підказки, включають синоніми та словоформи. Наприклад, у KeyCollector можна скористатися функцією «Збір розширень ключових фраз».

Розширюємо зібрані групи ключових слів

Пошукові підказки – це інструмент пошукових систем, який на початку введення запиту пропонує варіанти фраз, «додумуючи» їх за користувача. При зібраному та кластеризованому семантичному ядрі підібрати такі підказки простіше простого – Досить запровадити список слів у одне із сервісів. Так само підбираються і синоніми. Все це потрібно, щоб не упустити жодного потенційного клієнта.

Приклад добре зібраної групи ключових слів

Нижче наведено частину кластерів для оптимізації інформаційних статей блогу з тваринництва. Комерційні ключові запити, згадки конкурентів, «сміттєві» слова та дублі відсутні. Морфологічно все підібрано правильно.

Приклад добре зібраної групи ключових слів

Інструменти для вибору ключових слів

Як зібрати фокусні ключові слова для власного сайту? Підібрати їх вручну можливо (теоретично), але для великого сайту на це знадобляться місяці роботи. Найпростіший метод – застосовувати спеціальні інструменти, що автоматизують частину процесів.

Сервіси

Завдяки зручному для використання формату найбільш популярними є онлайн-сервіси з підбору ключів.

Google Keyword Planner – безкоштовний сервіс від Google, що допомагає здійснити збір ключових слів для рекламних кампаній (але можна застосовувати не лише для них). Цей інструмент не надає точних даних про частотність пошукових фраз – лише діапазон частоти їх використання, причому розкид дуже значний. Але він дуже корисний для розширення семантики, тому що часто знаходить запити, які не трапляються в інших сервісах.

Інструменти для вибору ключових слів

Serpstat – це багатофункціональна SEO-платформа для пошукових оптимізаторів та рекламників, що дозволяє проводити аналіз ресурсів за різними критеріями, відстежувати основні метрики, аналізувати ключові слова конкурентів, оптимізувати РК та ін. Частина функціоналу в ньому платна. Одна з найбільш важливих у нашому випадку можливостей – ndash; генератор ключових слів.

У Serpstat доступний великий функціонал для збору ключів з топ-20, у тому числі пошукові підказки та схожі запити. Інструмент надає дані про частотність ключів. З його допомогою також проводять аналіз семантики конкурентних ресурсів, що дозволяє заощадити час для формування ядра з нуля.

Serpstat

Spywords – теж корисний інструмент, що дозволяє зібрати семантику, ґрунтуючись на конкурентних ресурсах. Тут здійснюється складання СЯ з нуля та перевірка ключових слів. Також Spywords надає корисні відомості щодо ефективності різних ключів для бізнесу.

Spywords

Keyword Tool . Головна особливість полягає в тому, що інструмент збирає запити не лише з пошукових систем, а й з інших масштабних майданчиків: YouTube, App Store, Amazon, eBay, орієнтованих на англомовну аудиторію. Цей сервіс є платним, але доступна і безкоштовна версія з обмеженим функціоналом. Він особливо ефективний, якщо ви плануєте працювати із закордонною аудиторією.

Keyword Tool

Основи ключів

Працюючи з великим обсягом ключів дуже корисні бази, у яких вже є згруповані списки запитів різні тематики. Таким чином можна заощадити чимало часу на ручне введення та підбір ключових слів.

Бази Пастухова . Платний інструмент, який містить 618 613 160 англомовних запитів для Google. Можна встановити програму на ПК або отримати доступ, використовуючи відповідний онлайн-сервіс.

Надає дані про частоту введення запитів, а також дає чимало корисної інформації для рекламників: прогнози вартості переходів, CTR, бюджетів та ін. простий та зручний функціонал для структурування та відсіювання нерелевантних чи марних ключів.

Бази Пастухова

Букварікс . Донедавна безкоштовна база для рунету, яка практично повторює функціонал попереднього інструменту з невеликими обмеженнями. Передбачено роботу лише через встановлене ПЗ. Зараз головне обмеження безкоштовної версії даного сервісу – ndash; кількість ключів, які можна завантажити. Для зареєстрованого користувача планувальник ключових слів доступний з безкоштовним обліковим записом – максимум 3 тисячі для платної версії – до 3 млн.

Букварікс

Програми обробки семантики

Збір ключів – Тільки перший етап у формуванні СЯ. Після цього потрібно відфільтрувати зайві та згрупувати в окремі категорії за релевантністю, що теж досить трудомістке завдання. Для цієї мети найкраще підійдуть такі програми.

Key Collector . Тут також передбачена можливість для збору та аналізу ключових слів, вказується частота та конкурентність. За допомогою програмного забезпечення можна доповнити список ключів, використовуючи парсинг, відфільтрувати, а також провести кластеризацію. Відрізняється найбагатшим функціоналом серед аналогічних сервісів.

Key Collector

Як використовувати ключові слова на сайті

Зібрані ключі та кластери важливо правильно розподілити на веб-сторінках. Як це зробити – читайте далі.

Де і скільки розміщувати ключові слова

Метатеги Title – першочергова локація для ключів. Досвід показує: основне ключове слово краще проставляти на початку заголовка – це підвищує клікабельність. При заповненні метатегів потрібно вкластися в 60 символів. решта робот обріже у видачі, як у другій позиції на зображенні.

Description вже не бере участі в ранжируванні, але впливає на привабливість сніпету – текстового блоку у пошуковій видачі. Він цікавий користувачам, які вибирають оголошення з опису. Тому в description має бути ємна та чіпляюча характеристика продукту.

Де і скільки розміщувати ключові слова

Метатеги Keywords більше не враховуються пошуковими роботами ранжування, тому їх можна не заповнювати.

Крім того, робота з ключовими словами включає рівномірний розподіл у заголовках H1-H6, опис зображень і анкорних текстах гіперпосилань.

Слідкуйте за якістю текстів

Сучасні пошукові роботи в першу чергу орієнтуються на цінність та корисність контенту. Текст повинен бути читабельним та цікавим для користувача, а картинки та відео – ; релевантними (відповідними до тематики).

При скануванні сторінок пошукові алгоритми акцентують увагу на їх центральну частину, причому так само, як це робить живий користувач. Саме посередині варто розташувати заголовки та оптимізований ключовими словами текст.

Основні вимоги до статей:

  • послідовність заголовків H1-H6 . Вони мають бути короткими, інформаційними, чітко відображати тематику;
  • унікальність – 100%, за винятком технічних або вузькопрофільних описів, коли неможливий рерайт. Щоб перевірити цю характеристику, скористайтесь сервісами advego.com, etxt;
  • відсутність переспаму . «Тудоту» текст можна перевірити на Advego.

Ключові фрази мають бути природно вписані до статті. Ось так робити не треба:

Слідкуйте за якістю текстів

Як часто та в якій кількості використовувати ключові слова у тексті? Складність у тому, що універсальних рішень немає, ключі підбираються за рахунок аналізу конкурентів та експериментальним шляхом. Якщо оптимізація призвела до того, що сторінка вилетіла з топ-100, варто переглянути стратегію та прибрати частину входжень.

Зверніть увагу : у сайту в ніші може бути не найякісніший і запамлений текст, але він опиниться в топі за рахунок інших високих показників: трафіку, віку, кількості сторінок. Тому перед оптимізацією та процесом підбору ключових слів слід провести глибокий аналіз конкурентів.

Уникайте розмиття релевантності

У контексті наповнення статей ключовими фразами правило «більше – значить краще» не діє. Навпаки, змішання ключів із різних кластерів може призвести до «розмиття» релевантності – пошуковик просто не зрозуміє, про що ваша сторінка і кому її показувати насамперед. Тому важливо приділити увагу ретельному опрацюванню груп ключів, перш ніж складати ТЗ для копірайтерів.

Висновки

Ключові слова – це інструмент SEO-оптимізації, який працює тільки в тандемі з якісним та корисним контентом, а також грамотно зібраним та сегментованим семантичним ядром. Тут немає універсальних методик – все залежить від професіоналізму SEO-фахівця, який досвідченим шляхом підбирає кількість ключових слів для сайту.

У разі розподілу ключів уникайте переспаму. Текст має бути написаний насамперед для людей, а не для роботів.

Як вам стаття?
4.3
Проголосувало: 14
Давайте обговоримо Ваш проєкт
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Коментарі
(0)
Будьте першими, хто залишить коментар
wezom logo
Залишились питання?
Залиште контактні дані. Наш менеджер зв'яжеться та проконсультує вас.
Підписуйтесь на розсилку Айтижблог
blog subscriber decor image
Бажаєте отримувати цікаві статті?
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Слідкуйте за нами у соціальних мережах
Цей сайт використовує cookie-файли для більш комфортної роботи користувача. Продовжуючи переглядати сайт, Ви погоджуєтеся на використання cookie.