Уявимо ситуацію, якщо вам подобаються певні кольори, макети, візуальні ефекти, а ваш замовник каже, що це не варіант. Або ви запустили онлайн-магазин, але чомусь люди швидко йдуть з сайту. Погодьтеся, що особисті переваги вебдизайнерів та команди розробників не завжди ідеальні, вони можуть серйозно відрізнятися від очікувань аудиторії. Найскладніше відокремити особисте від потреб ЦА. Для цього потрібний фідбек — незалежна оцінка онлайн-проєкту, зворотний зв'язок від користувачів, відгуки від споживачів. Існує безліч способів зібрати таку інформацію, але один з найефективніших і найпоширеніших — це юзабіліті тестування. У цій статті ми розповімо, як це зробити.
Що таке юзабіліті-тестування простими словами
Якщо вам потрібно дізнатися, наскільки легко та зручно людям користуватися сайтом, додатком чи іншим продуктом, то надійний спосіб — провести юзабіліті-тестування. При цьому пропонують зацікавленим користувачам виконати різні завдання на вебресурсі або в додатку (наприклад, знайти певний товар, зареєструватися на сайті, зробити замовлення послуги тощо). Потім люди діляться своїми враженнями та думками — це допомагає розробникам дізнатися, що працює добре, а що потрібно покращити.
Юзабіліті-тестування знаходиться десь посередині між оцінкою UI-дизайну та аудитом сайту. У контексті UI-дизайну перевірка користувача дає можливість отримати оцінку рівня зручності та практичності створеного вебресурсу. Своєю чергою, аудит спрямований на виявлення технічних проблем сайту та розробку способів їх усунення. Оскільки всі ці процеси максимально пов'язані між собою, іноді доручають провести тестування юзабіліті та аудит одному фахівцю. Результатом є робочий сайт з відмінним дизайном та високим рівнем функціональності.
Нагадаємо, що параметри юзабіліті включають не тільки зручну навігацію та читабельний шрифт, але й коректне розміщення елементів управління, структуру контенту, візуальне оформлення тексту, дизайн сторінки та технічні параметри. Щоб дізнатися, наскільки сайт або програма відповідають цілям та очікуванням користувачів, доводиться проводити комплексне дослідження.
Щоб остаточно розібратися, що таке юзабіліті тестування, потрібно знати, що його зазвичай проводять у два етапи: спочатку користувач виконує певну кількість завдань, а потім він дає зворотний зв'язок: бере участь у роботі фокус-груп, заповнює опитувальники або проходить глибинні інтерв'ю. Весь процес тестування зазвичай займає від місяця до трьох. Його тривалість залежить від типу продукту, складності сценаріїв та кількості ролей користувача.
Залишається зрозуміти, коли краще зайнятися тестуванням юзабіліті. На наш погляд, найкраще його виконати на старті робіт, ще до того, як сайт буде запущений. Тоді його проводять на паперових чи цифрових прототипах, що допомагає скоригувати структуру онлайн-проєкту, опрацювати маршрут користувача. Часто юзабіліті-тестування проводять на платформі, що вже працює. Це буває у тих випадках, коли підприємці, які працюють онлайн, починають підозрювати, що з їхнім сайтом щось не так, наприклад, платформа не приносить продажу, надто мало відвідувачів тощо. І тоді справа все ж таки доходить до юзабіліті-тестування, яке треба було провести на самому початку.
Іноді трапляється так, що на повноцінне тестування часу та грошей не залишається. Адже бюджет було витрачено на оплату праці інших спеціалістів. Тоді власники бізнесу починають шукати відповідь на запитання, як провести юзабіліті тестування самому і чи можна це зробити в принципі. Ми відповімо: можна, і при цьому витратити мінімум бюджету. Але для цього потрібно знати методику його проведення.
Чи можна провести тестування самостійно
Загалом самостійно перевірити, як працює сайт чи додаток, цілком реально. Для цього знадобиться обмежений бюджет. У цьому випадку можна залучити до тестування друзів, знайомих, родичів чи користувачів із соціальних мереж. Основна перевага такого методу полягає в тому, що онлайн продукт буде оцінений безплатно або за символічну плату. Щоправда, залишається питання щодо якості роботи. Ще один варіант — скористатися послугами фрилансерів на біржах, але при цьому теж не варто очікувати на високу якість дослідження та чітке дотримання інструкцій.
Самостійне тестування не завжди підходить для певних продуктів, спрямованих на вузьку і специфічну нішу, але його цілком реально застосувати для товарів, розрахованих на широку аудиторію.
При самостійному безплатному тестуванні найчастіше можна отримати адекватні результати для некомерційних проєктів. Але ще раз нагадаємо, що для того, щоб спланувати свою роботу, скласти інструкції, опитувальники та проаналізувати результати, знадобляться спеціальні знання з психології просування, навички в галузі інтернет-маркетингу. Добре подумайте, чи варто економити та заглиблюватися в нову сферу.
Що включає професійне тестування
Цей підхід застосовується для всіх комерційних онлайн-проєктів, особливо для тих, які мають вузьку спеціалізацію. Погодьтеся, що параметри юзабіліті для науково-популярного журналу на астрономічну тематику, який поширюється за підпискою, серйозно відрізнятиметься від порталу для геймерів. І якщо випадковий відвідувач зайде на кожен з цих проєктів, то він не знає, які моменти важливі при купівлі товарів, що пропонуються. Оцінюючи зручності таких вебресурсів, без допомоги професіоналів і представників ЦА не обійтися.
Професійне юзабіліті-тестування засноване на залученні людей, які добре розуміються на конкретній сфері діяльності або активно користуються товарами та послугами, схожими на ваші. Працювати із досвідченими тестувальниками набагато зручніше. Ці люди знають, на що варто звертати увагу у конкретній вузькоспецифічній ніші. Їхній досвід дозволяє більш об'єктивно оцінити сайт і порівняти його з конкурентами.
Є ще один приємний бонус професійного юзабіліті-тестування. Крім інформації про виявлені проблеми, користувачі часто підказують, як можна покращити проєкт: як оновити інтерфейс, що змінити у зовнішньому вигляді чи структурі. Часто такі рекомендації допомагають наштовхнути на думку, як можна покращити його дизайн.
Навіщо потрібне юзабіліті-тестування
UX тестування сайту допомагає створювати не тільки зручні, а й привабливі інтерфейси. Отримавши та опрацювавши результати, власники онлайн-проєктів можуть покращити якість взаємодії користувача з продуктом:
-
виявити складнощі у пошуку розділів чи сторінок та оптимізувати структуру сайту;
-
виявити проблеми з читанням тексту, неясністю кольорової гами або перевантаженістю інтерфейсу, що підвищить якість візуального оформлення;
-
перевірити функціональність всіх елементів, наприклад, форми зворотного зв'язку та кнопки «Купити в 1 клік»;
-
виявити проблеми із завантаженням сторінок та виконанням інших операцій;
-
оцінити рівень розуміння контенту.
При тестуванні можна спостерігати реакцію користувача у реальному часі та швидко виявляти слабкі місця продукту. Виправлення виявлених проблем допомагає створити інтуїтивно зрозумілий та зручний сайт.
Основні етапи юзабіліті-тестування та їх реалізація
Постановка цілей
Будь-яке дослідження або аудит завжди потрібно починати з того, щоб сформулювати для себе чітку мету і зрозуміти, яку інформацію ви хочете отримати. Наприклад, якщо ви замислилися, як провести юзабіліті тестування, то на етапі визначення його мети спробуйте відповісти на такі питання:
-
Що важливо для вашого дослідження? Які конкретні ролі виконуватиме користувач і які етапи його маршруту важливі для вашого тестування?
-
Які моменти ви бажаєте зафіксувати? Наприклад, можна запланувати використання відеознімання та відзначити найцікавіші моменти в протоколах з прив'язкою до відео для швидкого пошуку та обробки зворотного зв'язку.
-
Чи плануєте ви вивчити робочий простір користувачів? Іноді це може вплинути на організацію інтерфейсу.
-
Чи є потреба у фото- або відеозйомці в процесі спостереження за користувачами? Наприклад, деякі сценарії легше записати на відео.
-
Які метрики будуть використовуватись у тестуванні? Акцент буде зроблено на кількісних чи якісних параметрах? Це залежить від того, що вас цікавить. Наприклад, якщо ви працюєте над програмою, яка використовується в робочому процесі користувача, швидше за все, для вас будуть актуальні швидкість проходження сценаріїв, кількість помилок, кількість виконаних сценаріїв за певний проміжок часу та рівень задоволеності користувачів.
Розробка плану тестування
Наступний етап робіт для тих, хто думає над тим, як проводити юзабіліті-тестування, — це створення його плану. Пропонуємо список важливих питань, на які слід відповісти:
- Який продукт ви плануєте дослідити? Наприклад, це може бути десктопна та мобільна версія онлайн-магазину з продажу обладнання для саду та городу або корпоративний сайт із можливістю замовляти послуги в особистому кабінеті.
- Що буде протестовано та на якому етапі свого розвитку перебуває продукт? Це може бути вебресурс, майже готовий до запуску, або адаптивний клікабельний прототип нової версії.
- Які інструменти необхідно використовувати у процесі тестування? Наприклад, може знадобитися програмне обладнання для запису сеансів користувачів, інструменти для eye tracking, послуги вебаналітики та інші.
- Які ролі користувачів будуть протестовані? Які з їх дій найбільш актуальні? Наприклад, на сайті, де можна замовити сонцезахисні системи, важливо перевірити, як працює спосіб розрахунку вартості замовлення виробу за своїми даними.
Якщо в роботі знаходяться різні версії сайту (десктопна та мобільна), то краще проводити юзабіліті тестування окремо. Так ви отримаєте точніший зворотний зв'язок і в учасників тесту не будуть змішані враження від різних продуктів.
На цьому етапі необхідно підготувати для кожного учасника тестування UX testing plan & script. Цей документ є своєрідною дорожньою картою, яка пояснює, що потрібно робити, у якій послідовності і як відповідати на питання в процесі тестування.
Проаналізуємо приклад UI UX тестування та варіант плану. Він може складатися з таких розділів:
-
вступ з описом методики, яка буде використана для збору даних, наприклад, спостереження за поведінкою користувачів у реальному часі, проведення інтерв'ю або анкетування;
-
визначення часових рамок тестування: зазначення дат, часу та тривалості сесій;
-
список завдань чи сценаріїв, які пропонується виконати учасникам;
-
інструкції для них: опис завдань та перелік кроків для їх виконання з можливістю залишати коментарі до кожного з них;
-
список питань до всіх завдань;
-
фінальний етап: аналіз результатів, виявлення проблем та розробка плану поліпшень.
І ще один важливий момент. Дуже важко виявити всі проблеми юзабіліті у великому продукті зі складною структурою за один раз. Найефективніше розбити сценарії на окремі ролі з певною метою для кожного дослідження.
Наприклад, сценарій завдання «Як замовити сонцезахисну систему для вікна за індивідуальними розмірами» можна розбити на такі підзавдання:
-
Як користувач може знайти вебсайт? Тестується, як шукають інформацію на обрану тему, звідки переходять на ресурс, аналізуються точки входу на нього.
-
Яким чином користувач може вибрати параметри сонцезахисної системи (наприклад, жалюзі, ролети, штори)?
-
Як працює система фільтрів на сайті? Чи можна відсортувати інформацію за розмірами та типами вікна, дизайном, рівнем сонцезахисту?
-
Як працює інструмент для візуалізації вибраних параметрів на зображенні вікна? Чи є можливість редагування та перегляду різних комбінацій параметрів?
-
Як працює попередній розрахунок вартості залежно від вибраних параметрів?
-
Як користувач може оформити замовлення?
Така заміна одного великого завдання на кілька дрібних підзадач з конкретною метою в кожній з них дає більшу результативність.
Якщо вам важливі кількісні параметри, наприклад, потрібно виміряти час проходження сценарію, кількість помилок у ньому, його успішне чи неуспішне завершення користувачем, всі ці виміри слід проводити виключно на production-сервері. Такий підхід передбачає використання навантаження користувача, інформації та сервісів, що працюють, з їх валідацією та запитами до реальних баз даних.
Щоб переконатися в актуальності тривалості сесії та розумінні користувачами всіх інструкцій, рекомендується заздалегідь протестувати виконання сценаріїв на пробній аудиторії.
Відбір команди дослідників
Питання про те, чи буде якісним юзабіліті-тестування інтерфейсу, часто залежить від того, як розподілені ролі в команді, яка досліджує продукт, і скільки людей взяли участь у тестуванні.
Наприклад, у команді можуть бути фахівці, які виконують ролі:
-
інтерв'юера. У команді розробників може виконати дизайнер інтерфейсу. Він може працювати за планом та безпосередньо опитувати учасників після проходження сценарію;
-
спостерігача. Його завдання — уточнювати деталі під час тестування та відповідати на запитання щодо плану, якщо такі виникнуть;
-
модератора. Цей фахівець може простежити за часом проходження сценарію, прослідкувати, щоб всі пункти плану були виконані.
Якщо дизайнер інтерфейсу виступає в ролі інтерв'юера, він випадково може привнести свої переваги в процесі тестування, і це вплине на остаточний результат. Погодьтеся, важко залишатися об'єктивним, коли оцінюється продукт, на створення якого ти витратив багато часу і сил.
Щоб з цим впоратися, залучають незалежних людей, намагаються враховувати думки трьох різних спеціалістів. Якщо дизайнер інтерфейсу працює сам, йому потрібно постаратися абстрагуватися або «відокремитися» від створеного продукту. Не намагайтеся усі сесії провести в один день, діліть завдання на частини.
Вибір цільової аудиторії та учасників дослідження
Давайте ще раз згадаємо, що таке юзабіліті тестування. Це дослідження, яке показує, як різні люди можуть взаємодіяти з сайтом. Щоб отримати релевантний результат дуже важливо підібрати адекватних учасників тестування.
Якщо йдеться про продукт для широкої аудиторії, постарайтеся знайти учасників з різним досвідом і рівнем компетенції. Важливо залучити не тільки досвідчених користувачів, а й новачків, а також скептиків, які не завжди позитивно налаштовані стосовно онлайн-послуг. Але водночас різношерсту аудиторію, швидше за все, знадобиться сегментувати.
Розглянемо приклад юзабіліті-тестування, якщо сервіс орієнтований на вузьку область — фінансові послуги. З корпоративним сайтом, над розробкою чи просуванням якого ви працюєте, активно взаємодіятимуть тільки брокери зі США. Тоді вам у процесі підбору учасників тестування юзабіліті необхідно знайти фахівців, які розуміються на темі та знають, що шукають люди на подібних платформах. Під час пошуку можна створити опитувальник, в який включити питання про професійну діяльність, місце роботи, частоту та цілі використання продукту. Якщо наміри відповідають цілям дослідження, це ідеальні кандидати.
Формулюючи питання, зверніть увагу на такі нюанси:
-
намагайтеся чітко висловити свою думку;
-
використовуйте питання з варіантами відповідей, щоб респондент не витратив багато часу на заповнення анкети;
-
додайте опцію «Ваш варіант» — вона знадобиться тим, хто не зможе вибрати відповідний із запропонованих;
-
пронумеруйте питання та покажіть прогрес, щоб користувачі могли оцінити час заповнення анкети.
Про необхідність отримання згоди користувача
Для тих, хто вперше шукає відповідь на запитання, як проводити юзабіліті тестування, та планує його, дуже важливо знати, що необхідно отримати документ про згоду користувача на участь у конкретному дослідженні. У ньому треба докладно описати всі умови, за яких воно проводитиметься — це забезпечить захист даних. Особливо це стосується фото- та відеофіксації, записів аудіо під час інтерв'ю. Знаючи про це, ви не порушите інформаційне законодавство, оскільки громадянину необхідно повідомити, що ведеться запис розмови та фіксація його дій іншим способом.
У деяких випадках користувачі можуть відмовлятися від записів, і доводиться вести документацію вручну.
В документі про згоду користувачів необхідно вказати термін зберігання даних, отриманих від учасників дослідження, а також обробку їх особистої інформації (згоду на зв'язок після проведення тесту та її мети).
У шаблон також слід включити інформацію про дату, час та місце проведення тестування, наприклад, посилання на онлайн-зустріч або фізичну адресу місця зустрічі.
Іноді таку угоду можна замінити на відповідний інформаційний знак. Наприклад, якщо потрібно підрахувати кількість відвідувачів магазину різної статі, можна встановити знак відеофіксації біля входу.
Підготовка робочого простору
На цьому етапі вам доведеться переконатися, що користувач знаходиться в комфортних умовах і має доступ до всього необхідного обладнання. Також може знадобитися встановити додаткові програми або під'єднати обладнання для запису сеансу.
Наприклад, залежно від завдань, може бути необхідний доступ до мікрофона, сервісу eye-tracking, серверу для зберігання та аналізу даних, а також камера для запису дій респондентів.
Наведемо приклад юзабіліті тестування програмного забезпечення для роботи інженера-електрика на підстанції, яке проводила одна із компаній. У процесі дослідження потрібно було дізнатися, які чинники впливають на працю інженера: типи устаткування, налаштування, програми, сезонні зміни, температура, освітлення, організація робочого місця тощо.
Виявили, що влітку електрик не міг використовувати планшет через високу температуру в приміщенні, що призводило до його періодичного відключення. Працюючи на відкритому повітрі планшет потрапляв під прямі сонячні промені, створюючи відблиски, що заважало виконанню завдань. Проблему вдалося вирішити за допомогою спеціалізованих промислових пристроїв із матовим екраном та захисним чохлом, призначеним для роботи в умовах підвищеної температури.
Аналіз реального робочого простору дозволить визначити, чи відповідають вибрані тип та конфігурація обладнання даним умовам чи ні.
Іноді неможливо провести спостереження в природному середовищі через обмежений доступ або відсутність такої можливості. У таких випадках важливо, щоб обладнання та налаштування програмного забезпечення максимально відповідали умовам робочого місця користувача.
Спостереження за діями представника ЦА
Один з важливих етапів всього процесу тестування — це спостереження за користувачем. Це важливо з кількох причин:
-
деякі дії складно описати словами. Наприклад, попросіть людину описати, як вона катається на велосипед. Ймовірно, вона не зможе точно пригадати, як саме вона це робить. Найчастіше люди вважають за краще продемонструвати свої дії, ніж описувати їх;
-
деякі описи можуть відповідати реальній поведінці. Наприклад, якщо запитати людину, як часто вона перевіряє пошту, вона відповість, що робить це раз на пів години. Однак на практиці може це робити частіше, особливо якщо їй раптом нагадають про важливе повідомлення.
Спостереження за користувачем дозволяє виявити, як він діє в реальній атмосфері, та отримати максимально релевантні дані. Перед початком спостереження важливо пояснити користувачеві мету дослідження, як воно проводитиметься і яку роль він відіграє. Важливо підкреслити, що дослідник не дає оцінку його особистим здібностям, а стежить за тим, як працює продукт, щоб зрозуміти, що можна поліпшити.
Прохання учасників коментувати свої кроки та ділитися думками дозволяє отримати більш точне уявлення про їхні дії. Необхідно уникати використання професійних термінів, щоб не виникло непорозуміння.
Важливо уникати навідних питань, оскільки вони можуть спотворити результати. Не варто одразу робити висновки чи записувати за користувачем, важливо уточнювати його думки, щоб точніше зафіксувати відповіді.
Підготовлена структура нотаток допоможе систематизувати отримані дані. Після спостереження варто переглянути їх та доповнити за потреби.
Необхідно також звернути увагу, що проведення тестування з невідповідним користувачем може призвести до неточних результатів. Якщо виникають сумніви щодо вибору учасника, краще відкласти тестування та переглянути критерії вибору.
Аналіз результатів
При аналізі зверніть увагу на такі ситуації, коли користувач:
-
розуміє завдання, але не може виконати його у встановлений термін;
-
розуміє мету завдання, але йому доводиться пробувати кілька варіантів її досягнення;
-
не досягає мети завдання та достроково припиняє виконання сценарію;
-
виконує завдання, але не те, яке було поставлено;
-
виражає здивування чи задоволення;
-
виражає розчарування та збентеження;
-
каже, що щось незрозуміло чи неправильно реалізовано;
-
пропонує внести зміни до інтерфейсу.
Не ігноруйте окремі випадки, коли учасник не проходить сценарій. Досліджуйте, що відрізнялося у його досвіді та які фактори могли призвести до такого результату. Можливо, ви знайдете помилку, яка зустрічається у невеликого відсотка користувачів.
Проаналізуйте всі записи та позначки, зроблені в протоколах. Якщо є відео- та аудіозаписи, рекомендується їх транскрибувати — це дозволить швидко знаходити необхідні цитати та виявити спільні труднощі.
Щоб швидко знайти проблеми, які виявили різні учасники тестування, та узагальнити їх пропозиції, використовуйте у своїй роботі метод RBT. Він ґрунтується на маркуванні рекомендацій, висловлених представниками ЦА, у такий спосіб:
-
Rose — позитивні аспекти інтерфейсу (позначаються зеленою карткою);
-
Bud — потенційні можливості чи ідеї, які потребують подальшого вивчення (позначаються синьою карткою);
-
Thorn - проблеми в інтерфейсі (позначаються червоною карткою).
Як це працює? Після аналізу першого завдання одного користувача потрібно зафіксувати конкретні зауваження та цитати на стікерах, вказуючи ім'я учасника. Потім ці стікери розміщуються на стіні чи дошці. Наступний користувач вносить свої дані, і після кількох тестів виникають загальні питання та проблеми.
Далі вміст стікерів об'єднується в групи за подібними характеристиками, а потім ці групи формують в теми. Наприклад, велика кількість червоних стікерів в одній категорії може вказувати на те, що у кількох людей виникли ті самі проблеми.
Виявлені проблеми (Thorn) належить оцінити за наступною шкалою:
-
критична помилка. Проблема, яка перешкоджає користувачам завершити сценарій. Наприклад, кнопка входу на сайт не функціонує або не відображаються результати пошуку;
-
серйозна помилка. Проблема може викликати розчарування у користувачів та змусити їх перервати сценарій. Наприклад, час очікування результатів пошуку дуже великий, користувачі можуть піти на інший ресурс.
-
мінорна помилка. Хоча ця проблема може викликати роздратування у користувачів, вона не завадить завершити сценарій. Наприклад, якщо час очікування результатів скоротиться, це може дратувати, але користувачі, швидше за все, залишаться на сайті.
Ця система допоможе визначити пріоритети у роботі над пошуком та виправленням проблем.
Оцінюючи зворотний зв'язок, слід замислитися над такими запитаннями:
- Які переваги отримає бізнес, якщо він враховує думку користувачів та впроваджує зміни? Наприклад, можливість розширення ринку чи зміцнення позицій на ньому.
- Який відсоток користувачів, які висловили невдоволення, готові залишити платформу, якщо їхні вимоги не будуть задоволені?
- Які втрати у прибутку це може завдати бізнесу?
Після аналізу результатів дослідження необхідно подати їх замовнику. Запропонуйте варіанти покращення та поясніть можливі наслідки від відсутності змін. Потім рішення про доопрацювання та їхню доцільність приймає вже сам замовник.
Сервіси для юзабіліті-тестування
Розповідь, що таке юзабіліті-тестування, буде неповною, якщо ми не згадаємо про ті інструменти та сервіси, які знадобляться досліднику. Робота може відбуватися в офлайн та онлайн-форматі. В офлайн-режимі тестування проводиться у спеціалізованих UX-лабораторіях. Якщо доступ до такої відсутній, можна скористатися різними онлайн-платформами, що надають інструменти для обробки та аналізу результатів.
Онлайн-сервіси для проведення юзабіліті тестування:
-
Content Experiments;
-
Usabilla;
-
Optimal Workshop;
-
Feng-GUI;
-
Iperceptions;
-
ClickHeat;
-
Qualarro;
-
GTmetrix.
Для вибору потрібного інструмента вивчіть особливості кожного з них.
Як оформити звіт та використовувати результати тестування
Ми з вами розібралися, як можна тестувати юзабіліті ресурсу. Залишилося відповісти на питання, як використати отримані результати. Після завершення тестування зазвичай створюється узагальнений звіт про виконану роботу. У ньому прописуються поставлені цілі, завдання та, якщо такі були, гіпотези. Також зазначаються методи, використані у процесі тестування.
Отримані результати оформляються у вигляді наочних і зрозумілих графіків. Завершальна частина звіту містить висновки, а за потреби можуть бути запропоновані рекомендації щодо покращення сайту. Для того щоб результати тестування були корисними та ефективними, важливо перевірити, чи дійсно виявлено ті проблеми, які стали основою для проведення дослідження.
Потрібно звернути увагу на загальні труднощі, які повторювалися у кількох користувачів. Це може свідчити про наявність системних помилок або нечіткість окремих елементів навігації на сайті.
Іноді процес їх виявлення доводиться повторювати кілька разів. Але не варто впадати у відчай — такий підхід допомагає гарантувати, що ваш сайт працює бездоганно і користувачі не мають проблем під час його використання.
Підбиваючи підсумки
На завершення нагадаємо, що навіть якщо ви провели юзабіліті тестування та отримали результати, це не означає, що вони є максимально об'єктивними. Інтерпретація отриманих даних — це дуже суб'єктивний процес, втім, як і оцінка вебресурсу користувачем. Не факт, що вам не доведеться запускати тестування ще раз. Насправді це нескінченний процес. Однак такий підхід дозволяє перевірити на практиці, наскільки ваші рішення ефективні.
FAQ
Що входить до тестування юзабіліті?
Щоб зрозуміти, наскільки користувачам зручно виконувати той чи інший сценарій на сайті або у додатку, проводять юзабіліті тестування. Роботи здійснюються за таким планом: постановка цілей та завдань, розробка програми, вибір учасників тестування за розробленими критеріями, підготовка інструментів, проведення спостереження та аналіз результатів.
Як підготувати та провести юзабіліті-тестування?
Спочатку необхідно визначитися з цілями дослідження та сформулювати основні питання, які потрібно з'ясувати. Великі завдання варто розбити на дрібніші. На наступному етапі вибирають респондентів і звужують кількість інструментів, що використовуються. Далі завдання виконують респонденти, а спостерігачі фіксують результати. Після аналізу складають список рекомендацій щодо покращення продукту.
Коли проводити юзабіліті-тестування?
Оцінка зручності користування програмним продуктом може проводитись на стартовому етапі. У такий спосіб можна перевірити ідею на життєздатність. Також можна виконати юзабіліті тестування на етапі підготовки прототипу. Результати дозволяють внести зміни до запуску продукту. Процес тестування запускають також і на готовому ресурсі, якщо фіксується зниження його продуктивності.