Усі знають, що таке TikTok, Instagram та Uber. Але мало хто замислюється над тим, як кожен з цих сервісів проходив шлях від “сирої” ідеї до продукту, яким щодня користуються мільйони людей. За весь цей життєвий цикл в IT-індустрії відповідають продуктові менеджери – фахівці, що можуть провести будь-яку розробку від етапу пошуку концепції до релізу та подальшого успішного розвитку.
У цьому матеріалі ми поговоримо про те, хто такий product manager, визначимо його роль та обов’язки на проєкті. А головне – ви дізнаєтеся, яку користь може принести вашому бізнесу якісний продакт-менеджмент.
Продуктовий менеджер: хто це?
Продуктовий менеджмент відокремився в окрему IT-професію відносно нещодавно. Кількість подібних вакансій почала стрімко зростати 4-5 років тому. Загалом продакт-менеджер – це фахівець, що відповідає за створення, виведення на ринок та подальше просування продукту.
Роль та обов’язки продуктових менеджерів у різних компаніях можуть суттєво відрізнятися, адже усі компанії мають власну специфіку роботи та створюють різні продукти. Усе залежить також і від етапу розвитку, на якому окремий проєкт перебуває зараз.
Як приклад, обов’язки менеджера з продукту можуть охоплювати аналіз ринку та аудиторії, пошук позиціювання, R&D, тестування гіпотез, прорахунки юніт-економіки, визначення концепції та критеріїв успіху продукту, а також менеджмент команди задля втілення концепції в життя. Продуктовий менеджмент не припиняється із завершенням технічної реалізації продукту: менеджер може відстежувати його показники (динаміка продажів, маржинальність, активні користувачі, CRR, ROI тощо), аби визначати кроки з їх покращення.
При тому менеджера з продукту не варто плутати з проджект-менеджером. Перший відповідальний за стратегічні рішення щодо продукту та визначення довгострокових пріоритетів, тоді як другий безпосередньо керує конкретним проєктом, фокусуючись на строках, ресурсах та виконанні завдань. В рамках розвитку продукту проєктів може бути декілька.
Продуктовий менеджер – це універсальний солдат, який працює на стику маркетингу, дизайну, програмування та бізнес-аналітики. Він визначає потреби аудиторії, взаємодіє з користувачами, розробниками та стейкхолдерами. В такого фахівця має бути стратегічне бачення продукту, а також лідерські якості, які допоможуть передати це бачення команді та “запалити” її.
Роль та обов’язки продуктового менеджера на проєкті
Успішний продакт-менеджер – це обдарований підприємець, що може реалізувати прибутковий IT-продукт з мінімальними витратами ресурсів. Нижче ми назвемо найбільш типові обов’язки продуктового менеджера в IT-проєкті.
Визначення концепції продукту
Продуктовий менеджер досліджує потреби та очікування аудиторії, визначає бізнес-цілі, яким має відповідати новий продукт (або нова частина функціоналу вже наявного продукту). Відтак він формулює стратегічне бачення продукту та критерії його успішності.
Моніторинг ринку та аналіз конкурентів
Продакт-менеджер стежить за трендами та змінами на ринку, вивчає конкурентів і аналізує їхні продукти. Це допомагає визначити перспективні напрямки розвитку та реалізувати у продукті унікальні переваги для споживачів.
R&D
Продакт-менеджер активно залучається у процеси корпоративних досліджень та розробок, визначаючи для дослідницьких команд ключові напрямки пошуку, пріоритети, обмеження та критерії успіху. Менеджер безпосередньо зацікавлений у появі нових рішень та технологій, які можна комерціалізувати у продукті.
Визначення пріоритетів
Продуктовий менеджер визначає стратегічні пріоритети розробки та розвитку продукту. Тобто, від нього залежить, які функції та можливості розробники мають реалізувати в першу чергу, з огляду на запити аудиторії, стан ринку, цілі бізнесу та ресурсні обмеження проєкту.
Медіація процесів у команді
Продакт-менеджер відіграє у проєкті роль сполучної ланки між різними підрозлілами та фахівцями, що залучені до роботи над проєктом: аналітиками, дослідниками, дизайнерами, розробниками, маркетологами тощо. Він формує спільне бачення, що дозволяє команді рухатись в одному напрямку, навіть без попередньої організації.
Забезпечення інтересів користувачів
Водночас продакт-менеджер виступає в ролі захисника інтересів кінцевих користувачів: він артикулює їх потреби та очікування від продукту перед технічними фахівцями розробки, дизайнерами, маркетологами, стейкхолдерами тощо.
Затвердження концепції
Врешті продакт-менеджер має створити чітку концепцію продукту, узгодити її з усіма зацікавленими сторонами, визначити кінцеві бізнес-цілі проєкту та чіткі метрики його успішності. Усе це він має зафіксувати у дорожній карті розвитку продукту та налагодити процес її виконання.
Якщо створення продуктів можна порівняти з вихованням дітей, то продакт-менеджер безумново відіграє в цьому процесі роль батька. Однак його батьківська турбота має бути раціональною, безпристрастною та економічно ефективною.
Які проблеми вирішує менеджер з продукту?
Ми з’ясували, що в зону відповідальності такого фахівця входить формування чіткої концепції продукту та ухвалення стратегічних рішень. Але важливість менеджера з продукту можна оцінити й з іншого боку – у розрізі питань, які він може вирішити на проєкті, або проблем, яких він допоможе уникнути. Розберемо такі проблеми детально.
Нечіткі вимоги та цілі
Часто замовники продукту не мають чіткого бачення результату. Натомість у них є набір ідей та узагальнених вимог, або проблема, яку необхідно розв’язати. Продуктовий менеджер має структурувати усі ці вимоги, провести дослідження ринку та аудиторії, обговорити з розробниками та дизайнерами практичні рішення. Врешті він формує детальний документ з вимогами до продукту (PRD), в якому визначає його концепцію, цінність, призначення, функціонал та KPI.
Проблеми з координацією
Без відповідної координації та комунікації створення продукту може легко перетворитися у “виробниче пекло”, в якому неможливо визначити зони відповідальності та узгодити навіть найпростіші питання розробки. Продакт-менеджер задає усьому проєкту єдиний вектор розвитку, слугує містком у комунікації між різними командами, а також у взаємодії зі стейкхолдерами.
Сильний продакт-менеджер має мати лідерські якості та харизму, аби донести своє бачення продукту до команди – тоді вона зможе діяти в одному напрямку, навіть без безпосереднього узгодження тактичних питань. Менеджер також має бути дипломатом, аби захищати своє бачення продукту перед зацікавленими сторонами.
Зміна вимог під час виконання проєкту
Продуктовий менеджер має бути готовий до сценарію із суттєвою зміною вимог до продукту вже під час виконання робіт. Якщо цей сценарій дуже імовірний, то досвідчений фахівець має вже на старті зробити ставку на agile-підходи та врахувати усі можливі ризики.
Так чи інакше, продакт-менеджер має подбати про те, аби будь-які зміни на проєкті були безболісними. Зокрема він:
- постійно моніторить стан справ у всіх командах;
- своєчасно інформує фахівців про зміни;
- оцінює стратегічний вплив змін;
- обговорює їх із фахівцями та зацікавленими сторонами;
- оновлює документацію та дорожні карти;
- коригує та контролює хід внесення змін тощо.
Неефективне управління ресурсами та бюджетом
Продакт-менеджер – це фахівець, який на 100% володіє ситуацією на проєкті, розуміє усі його аспекти, таймінги та складнощі виконання. Він має детально та безперервно моніторити процес створення чи просування продукту, слідкувати за виконанням дорожньої карти та дотриманням документації.
Одна з головних зон відповідальності менеджера з продукту полягає в ефективному визначенні пріоритетів, оптимізації процесів та оптимальному розподілі ресурсів між різними підрозділами та фахівцями. Менеджери зазвичай звітують про ефективність використання ресурсів та бюджетів перед замовниками, акціонерами та будь-якими іншими стейкхолдерами.
Нерозуміння користувача
Однією з головних функцій продуктового менеджера є створення цінних рішень та можливостей для кінцевого користувача продукту – адже без цього розробка просто не матиме сенсу для бізнесу.
Для цього продуктовий менеджер у тісній співпраці з маркетологами аналізує стан та тренди ринку, вивчає рішення конкурентів, проводить дослідження запитів аудиторії, UX-дослідження тощо. Він також може проводити глибинні інтерв’ю з клієнтом чи користувачами, аби виявити неявні запити. Усе це дозволяє покращити концепцію продукту та створити по-справжньому цінне рішення.
Дуже часто подібні проблеми накладаються одна на одну, тож продуктовий менеджер має виявляти неабияку гнучкість, лідерство та стресостійкість.
Випереджайте конкурентів з індивідуальним програмним забезпеченням, що відповідає саме вашим потребам.
Яку користь продуктовий менеджер приносить бізнесу?
Вище ми з’ясували, що якісний продакт-менеджмент щонайменше може вберегти проєкт від суттєвих проблем. Але на цьому роль продуктового менеджера не вичерпується, він також може принести бізнесу нові можливості та суттєві переваги. Розгляньмо їх.
Підвищення конкурентоспроможності
Продуктовий менеджер допомагає створити продукт, який найкращим чином буде відповідати потребам ринку та запитам користувачів. Понад те, він відповідає за стратегію розвитку продукту, яка допомагає бізнесу випередити конкурентів.
Мінімізація ризиків
Залучення продуктового менеджера допомагає звести ризики невдачі проєкту до мінімуму, адже він проводить ретельні дослідження ринку та аудиторії, аби оцінити перспективи успіху. Крім того, продуктовий менеджер формує стратегічний план керування ризиками, аби врахувати будь-які проблеми та втрати.
Прискорення виходу продукту на ринок
Продакт-менеджер налагоджує процеси комунікації в команді та має усі можливості для вирішення проблем розробки. Він ставить чіткі цілі проєкту, мотивує команду та визначає пріоритети робіт, аби прискорити процес виходу продукту на ринок.
Покращення продукту
Продуктовий менеджер допомагає створювати рішення, що найкращим чином відповідають потребам, очікуванням та запитам користувачів. Після релізу продукту робота менеджера не завершується: він продовжує моніторити його ключові показники і ухвалює рішення щодо подальшого вдосконалення та розвитку платформи.
Нові перспективи розвитку
Без продуктового менеджера сьогодні практично неможливо створити революційний продукт, який може “вистрілити” та відкрити для компанії цілком нові перспективи зростання. І навіть якщо бізнесу щастить з появою такого продукту, без продуктового менеджменту він не зможе тривалий час захищати його лідерство на ринку.
Якщо підсумовувати усі переваги залучення продуктового менеджера для бізнесу, то такі фахівці допомагають компаніям розвиватися інтенсивно: створювати нові продукти та покращувати старі, підвищувати ефективність проєктів, пропонувати ринку нові рішення.
Послуги WEZOM з управління продуктами
Ми вже майже 25 років розробляємо інноваційні цифрові рішення для клієнтів зі сфер логістики, виробництва, девелопменту, eCommerce, медицини тощо. Наш продукт – це індивідуально розроблений корпоративний софт, мобільні та веб- додатки будь-якої складності, цифрові екосистеми тощо. Тож ми добре знаємо, як має працювати продуктовий менеджмент.
У практиці WEZOM роботу продуктового менеджера можна умовно поділити на декілька етапів:
Формулювання концепції
Менеджер визначає головну мету, цінність та функціонал продукту. Для цього він може проводити дослідження аудиторії, трендів ринку та специфіки бізнесу клієнта. Продуктовий менеджер формулює чітке бачення продукту, формує стратегію його створення та розвитку.
Визначення вимог та показників успішності
На базі загальної концепції продукту менеджер визначає для нього ключові показники продуктивності (KPI). Він також розробляє документ із вимогами до продукту (PRD). У PRD він детально визначає функціональність, дизайн, користувацький досвід та інші аспекти продукту.
Планування
За наявності концепції та PRD менеджер готує дорожню карту продукту, визначає пріоритети щодо функціонала та завдань, оцінює необхідні для проєкту ресурси, бюджети та строки. Якісне планування дозволяє прискорити темпи виходу продукту на ринок та підвищує його якість.
Технічна реалізація
У процесах проєктування дизайну, програмування та тестування продуктовий менеджер виступає як сполучна ланка для комунікації фахівців або відділів. Він може слідкувати за відповідністю робіт визначеній концепції продукту, моніторити використання ресурсів, вести документацію тощо. Водночас він забезпечує порозуміння розробників та стейкхолдерів продукту.
Реліз
Підготовка до релізу має виключне значення для успіху всього проєкту. Продуктовий менеджер моніторить контроль якості та дотримання усіх необхідних вимог для успішного запуску. Також він розробляє детальну стратегію подальшої підтримки та просування продукту.
Підтримка та розвиток
Після релізу продуктовий менеджер відповідає за просування продукту на ринок, забезпечення підтримки користувачів, досягнення цільових KPI тощо. Він оцінює ефективність продукту, аналізує дані про його роботу, визначає точки росту та вносить корективи у стратегію. Цей цикл постійно повторюється.
У нашому портфоліо можна знайти десятки прикладів запуску успішних продуктів з нуля. Це індивідуальні рішення, створені під усі вимоги та запити наших клієнтів. Тож якщо вас цікавлять можливості створення або розвитку унікальних цифрових рішень, ви читаєте цей текст не дарма. Звертайтеся по консультацію до наших фахівців просто зараз.
Висновки
Продуктові менеджери – це фахівці з вкрай широкою сферою відповідальності, які здатні перетворити ідею для стартапу на успішний продукт. В різних компаніях можуть бути цілком різні уявлення щодо того, хто такий менеджер по продуктам. Ми вважаємо, що такий фахівець має бути обдарованим IT-підприємцем, аналітиком, маркетологом та дипломатом, що може довести проєкт спочатку до релізу, а потім і до комерційного успіху.
Залучення продуктового менеджера до розвитку IT-продукту може забезпечити будь-якому бізнесу безліч переваг: проєкт розробки продукту стає більш керованим та менш ризикованим, а стратегічний підхід врешті працює на підвищення конкурентоздатності усієї компанії.
Саме через це чимало компаній реального сектору вже сьогодні формують внутрішні IT-підрозділи та шукають продуктових менеджерів у штат. Однак є й інший шлях – партнерство з зовнішньою IT-командою, що добре розуміється на продуктовому менеджменті.
FAQ
Хто такий продуктовий менеджер?
Продуктовий менеджер - це фахівець, який відповідає за успіх продукту. Він досліджує ринок, формує бачення продукту, визначає для нього KPI та вимоги, стратегічно керує його розробкою, виведенням на ринок та подальшим розвитком.
Навіщо бізнесу потрібен продуктовий менеджер?
Такий фахівець допомагає бізнесу створювати затребувані продукти, підвищувати ефективність та швидкість розробки, успішно виводити продукти на ринок та отримувати максимальну віддачу від своїх інвестицій. Без продуктового менеджменту успішна конкуренція в диджиталі сьогодні неможлива.
Як правильно обрати менеджера по продукту?
Досвід свідчить, що варто звертатися до фахівців, які мають багатий досвід створення та виведення успішних цифрових продуктів на ринок. Особливо цінним буде досвід подібного продакт-менеджменту у релевантній для вас галузі. Одним з найкращих рішень може стати звернення за консультацією до досвідченої IT-команди.