Ви маєте інтернет-магазин. Він не приносить доходу, тому що його не знаходять користувачі. Щоб сайт побачили, він має бути на першій сторінці у видачі.
Щоб пошукові роботи показували ваш інтернет-магазин, їм потрібно підказати про що він. Скомпонувати всі запити, якими користувачі можуть його знайти. По-науковому зібрати семантичне ядро. Про те, як це зробити, що важливо не пропустити, які сервіси для швидкого збору СЯ, читайте далі в цій статті.
Що таке семантичне ядро
Семантичне ядро – це всі слова та фрази, які користувачі вводять у пошук, коли гуглять товар/послугу вашої бізнес-ніші. Один і той самий продукт можна шукати по-різному. Щоб відремонтувати кран, Світлана глумить «сантехніки з відгуками Херсон», Машенька – «викликати сантехніка в Херсоні», а Юрій Павлович – «як полагодити кран своїми руками».
Усі можливі варіації збираються разом і називаються семантичним ядром. Чим більше в ньому ключових фраз, які відносяться до вашого бізнесу, тим ширшим є охоплення потенційних покупців.
Семантичне ядро використовується як для SEO, а й у маркетингу. Зібрані ключові фрази допомагають краще зрозуміти аудиторію, вникнути її потреби, продумати структуру сайту. Так ми зможемо дати користувачам відповіді на всі питання, які вони шукають: і відгуки про сантехніків для Світлани, і кнопку швидкого виклику для Машеньки, та інфостаттю в блозі «5 способів відремонтувати кран, і чому краще довірити цю справу професіоналу» для Юрія Павловича.
Крім того, семантичне ядро знадобиться під час запуску контекстної реклами. Так ми зможемо показувати платні оголошення лише тим, хто справді зацікавлений у товарі.
Приклад семантичного ядра інтернет-магазину
Ось так виглядає семантичне ядро для однієї сторінки інтернет-магазину меблів. Підібрано комерційні ключі з високою, середньою та низькою частотністю, відфільтровано сміттєві та стоп-слова. Про те, як дійти готової структури, розповідаємо нижче.
Що потрібно знати про ключові слова
«Ключі» – це слова та фрази, що описують сайт та окремі сторінки. З їхньою допомогою пошукові системи розуміють, яким користувачам показувати інтернет-ресурс. Роботи Google сканують сайт і на підставі його ключових слів включають пошукову видачу при відповідних запитах. Це працює як хештеги в соціальних мережах. Потенційним клієнтам легше знайти вас.
Навіщо це потрібно? Припустимо, ви печете торти на замовлення у Києві. Без правильно підібраного семантичного ядра на ваш сайт заходитиме величезний пласт нецільової аудиторії: замовники з інших міст, користувачі, які шукають рецепти чи просто гарні фото. Але вам потрібні реальні замовники. Для цього необхідно зібрати в семантичному ядрі комерційні ключі, по них пошуковик зрозуміє, що ваш сайт потрібно показувати мешканцям Києва, які зайшли в інтернет з конкретною метою – замовити торт. Серед ключів будуть такі:
-
"купити випічку Київ";
-
"замовити торт Солом'янський район";
-
"домашні торти на замовлення" і т.д.
Навіщо складати семантичне ядро
Щоб скласти план, які сторінки мають бути на новому сайті. Для цього схожі за змістом ключі збирають до груп (кластеризують). Для кожної їх створюємо окрему сторінку.
Навіщо це потрібно : користувач глумить фразу, яка належить до однієї з ваших груп. Пошуковик показує йому сторінку, оптимізовану під цей ключ.
Щоб пошукові роботи зрозуміли про що ваш сайт. Якщо на всіх сторінках інтернет-магазину будуть одні й самі ключові слова, пошукові системи просто не зрозуміють, яку з них показувати користувачам. Оптимізуючи кожну URL-адресу під окрему категорію запитів, ми підвищуємо їх ефективність. Якщо користувач одразу хоче дізнатися ціну на домашні торти, пошуковик покаже йому сторінку із прайсом. Якщо людині потрібні відгуки, контакти чи інформаційна допомога, він побачить відповідний результат пошуку. Таким чином, користувачеві не доведеться блукати сайтом, він відразу знайде те, що шукав.
Що для цього робити: оптимізувати кожну сторінку під конкретні запити, які вона дасть відповіді. Не потрібно перестаратися і намагатися впхнути якнайбільше ключів. Краще зосередитись на інформаційній складовій. Нові правила ранжирування пошукових алгоритмів насамперед спрямовані на цінність контенту.
Щоб настроїти контекстну рекламу. Платні оголошення – ефективний інструмент просування нового сайту чи продукту в Інтернеті.
Що робити з семантичним ядром: вибрати запити, за якими хочете просуватися, та написати оголошення для кожного. А краще довірити це фахівцям, щоб вичавити якнайбільше конверсії.
Щоб писати справді корисні статті у блог. Пошуковики просувають в органічний пошук тих, у кого корисніша інформація. Тому писати у блог потрібно регулярно. Причому семантичне ядро сайту вже дає нам частину готових тем для контенту, адже люди гуглять те, що хочуть дізнатися.
Що для цього робити: наприклад, із СЯ інтернет-магазину дитячих товарів можна витягти такі теми зі словами «велосипед»:
-
як вибрати велосипед дитині 3 років;
-
які марки дитячих велосипедів краще;
-
у якому віці купити дитині двоколісний велосипед.
Щоб охопити якнайбільше аудиторії. Чим більше релевантних запитів входять до семантичного ядра інтернет-магазину, тим вища кількість відвідувачів сайту.
Що для цього робити: зібрати максимум релевантних середньочастотних і низькочастотних ключів. Тоді ви охопите не лише тих, хто глумить «велосипед», а й користувачів із запитами «дитячі триколісні велосипеди Харків», «найкращі дитячі велосипеди фото» тощо.
Чому потрібно зібрати семантичне ядро
Ми вже з вами з'ясували, що таке семантичне ядро, і розібралися, що для просування онлайн-проєкту необхідно зрозуміти, що є актуальним для людини, яка приходить за відповіддю на своє запитання в Google. Якщо ми з вами пропустимо цей важливий етап seo-оптимізації, то на нас чекатиме безліч проблем.
Наприклад, можуть бути втрачені ключі, за якими користувач шукає товари. У ситуації, коли компанія має таку продукцію у своєму асортименті, але не додала слова у семантичне ядро на сайті, це дуже прикро. У таких випадках вебресурс не потрапить у видачу до користувача, і той просто піде до конкурента.
Або така ситуація, коли самі спробували семантику для просування, але розподілили на сторінках з помилками. І тоді виходить так, що в пошуковій видачі за одним запитом кілька сторінок одного вебпроєкту конкурують між собою. Це негативно впливає на ранжування сайту загалом. До того ж у пошуку може з'явитися стаття з блогу замість посадкової сторінки, і тоді проблему користувача не буде вирішено.
Водночас якщо зібрати семантичне ядро і приділити достатньо уваги роботі з ним, тоді цих та інших подібних проблем можна уникнути.
Скільки запитів потрібно включити до СЯ
З приводу того, з якої кількості фраз має складатися семантичне ядро, чіткої відповіді немає і не може бути. Все залежить від того, наскільки об'ємний асортимент на сайті та популярна тематика, працює компанія в одному регіоні або в кількох, як давно функціонує сайт та від багатьох інших факторів.
Для онлайн-магазину, де представлений каталог з великою кількістю популярних товарів, зазвичай потрібна широка семантика, яка може охопити всі групи товарів. Причому потрібно, щоб ключі були різні за інтентом, частотністю та довжиною. Водночас для сайтів, що спеціалізуються на нішевих товарах чи послугах, СЯ може бути обмеженішим.
Але не завжди велике СЯ — це плюс. Плануючи розширення семантичного ядра, необхідно врахувати той факт, що деякі запити, особливо високочастотні, можуть бути неефективними через високу конкуренцію в ніші. Або в СЯ можуть бути включені ключі, на які практично немає попиту. Тож у питанні семантики для просування сайту головне — не кількість ключів, а їх якість — можливості для залучення трафіку та конверсій.
Які типи пошукових запитів?
У SEO немає чіткої класифікації ключових фраз, але зазвичай запити групують за видами. Це спрощує роботу із семантичним ядром. Фахівці Wezom рекомендують акцентувати увагу на популярності, конкурентності та регіональності ключів. Далі ми наводимо найпоширеніші види пошукових запитів.
За змістом
Залежно від мети, яку переслідує користувач, вводячи пошуковий запит, ключові фрази поділяються на:
-
інформаційні . Людина поки що нічого не хоче купити, їй потрібно спочатку все вивчити. Наприклад, "як вибрати самокат", "чим годувати дитину до року";
-
транзакційні . Користувач хоче щось придбати. Такі запити містять у собі слова "купити", "замовити", "доставка", "ціна";
-
загальні . Незрозуміло, чого хоче користувач (купити, завантажити картинку, просто щось дізнатися). Приклади загальних запитів: "стіл", "самокат", "сукня". Такі ключі є малоефективними для SEO, тому їх не використовують для оптимізації сторінок та контекстної реклами;
-
навігаційні . Користувач хоче потрапити на конкретний веб-сайт. Приклади запитів: Везом сайт, агентство Везом. Під такі ключі раціонально оптимізувати головну сторінку та з контактними даними, текст «Про компанію»;
-
мультимедійні . Людина хоче знайти фото, відео, аудіо чи інші медіафайли. Такі запити містять слова "фото", "відео", "пісня", "кліп". Їх зазвичай виключають із семантичного ядра інтернет-магазину, якщо не мається на увазі спеціально призначених для таких користувачів сторінок. Наприклад, для сайту з продажу домашніх тортів додати галерею з випічкою.
Окремою категорією виділяють LSI-слова. Це додаткові запити-«хвостики», використання яких стало актуальним після оновлення алгоритмів ранжування пошукових систем. Роботи все більше вчаться розуміти природні запити, а SEO-шники знову намагаються під них підлаштовуватися. Приклади LSI-слів для сторінки турів Європою: «відпочинок», «автобусні подорожі», «хороший», «ціна».
За регіональністю
За цією ознакою ключові фрази в семантичному ядрі поділяються на:
-
геозалежні . Це запити, за якими пошукові системи автоматично видають користувачеві результати розташування користувача. Наприклад, якщо він глухить «кафе», йому видаються всі сусідні заклади міста. Нюанс у витратах на просування: якщо у маленькому містечку потрапити у топ не проблема, то у Києві чи Одесі доведеться постаратися;
-
геонезалежні . Це інформаційні фрази чи запити, які вже містять у собі вказівку населеного пункту. Якщо користувач перебуває у Львові та каглить кафе Києва, пошукові системи видадуть йому виключно столичне громадське харчування.
Більше прикладів ви можете побачити на зображенні нижче.
За популярністю
Популярність запиту залежить від того, як часто користувачі вводять його у пошук за певний проміжок часу. За цією ознакою ключі в семантичному ядрі поділяються на:
-
високочастотні – 3–20 тис. показів. Складаються з 1-2 слів: "стул", "дерево", "тури до Європи";
-
середньочастотні – 1–3 тис. показів. Складаються з 2-4 слів: "тенісні ракетки Wilson", "одяг оптом дешево";
-
низькочастотні – до 1 тис. показів. «Довгохвости» запити, довжина – від 5 слів;
-
нульові – їх частотність дорівнює 0. Такі запити потрібно перевіряти ще раз за попередніми періодами, тому що вони можуть бути сезонними.
Наведені вище показники частотності не є універсальними. Все залежить і від популярності самої тематики. Наприклад, для інтернет-магазину побутової техніки запит із 6 тисячами показів буде середньочастотним, а такий же результат для сайту з продажу декоративних рибок є високочастотним. Причина очевидна: телевізори гуглять частіше, ніж вихованців.
Як використовувати цю класифікацію у SEO? Під час складання семантичного ядра акцентуйте увагу на низько- та середньочастотних запитах. Вони мають стати головним інструментом залучення максимального трафіку.
За типом конкуренції
Чим більше сайтів оптимізовано під конкретний запит, тим складніше просуватися по ньому. За типом конкуренції пошукові запити поділяються на:
-
висококонкурентні . По них ви знайдете безліч добротної інформації та цінного контенту, що поширився на десятки сторінок пошукової видачі. Для нових сайтів пробитися в топ за такими запитами неможливо;
-
середньоконкурентні . Зазвичай є ключовими фразами комерційного характеру;
-
низькоконкурентні – щодо них в інтернеті практично немає жодної інформації. Дозволяють легко вийти у топ, але особливого трафіку не принесуть.
Найчастіше інтернет-магазини просувають за середньоконкурентними запитами. Вони не такі дорогі щодо вартості оптимізації, при цьому приносять значний трафік.
Як скласти семантичне ядро: покрокова інструкція на прикладі інтернет-магазину
Збір семантичного ядра з нуля чимось нагадує приготування пирога. Все треба робити по черзі, уважно, не упускаючи жодного важливого «інгредієнта». Тільки тоді вийде ідеальний пиріг, а в нашому випадку грамотне семантичне ядро.
Визначення базових ключів
Зберіть колег. Нехай кожен запропонує слова та фрази, які асоціюються з вашим продуктом. Нічого не відкидайте, все вносите до списку. Це буде виглядати так:
Аналогічно продумайте ключові фрази кожної окремої сторінки. Для прискорення процесу можна скористатися одним із спеціальних сервісів (про них поговоримо трохи нижче).
Це високочастотні запити, не варто орієнтуватися при оптимізації, але вони стануть основою вашого семантичного ядра.
Розширення семантичного ядра
Перелік маркерів є, тепер його потрібно розширити. Процес називається парсинг запитів. Ми доповнюємо маркери «хвістами», які допоможуть максимально охопити семантику в ніші.
Додаткові слова зручно шукати через різні джерела: сервіси пошукових систем та веб-аналітики, готові бази ключових слів («Букварікс», pastukhov.com та ін.), SaaS-рішення. Якщо інтернет-магазин має прив'язку до певного регіону, вказуємо це у налаштуваннях сервісу.
Видалення зайвих фраз
У нас вийшла велика база ключових слів для семантичного ядра. Не всі вони відповідають тематиці, регіону, пропозиції інтернет-магазину, тому можуть навести нецільову аудиторію. Це нераціональне витрачання краудингового бюджету, отже, починаємо відкидати те, що нам не підходить, у тому числі запити, що включають:
-
слова «безкоштовно», «старі», «вживані» (якщо ви не торгуєте вживані);
-
згадки конкурентів;
-
назви регіонів, з якими ви не працюєте.
Також варто прибирати фрази з граматичними помилками. Можна скористатися сервісом, який автоматично видалить задане стоп слово у всіх поданих запитах.
Угруповання та кластеризація семантичного ядра
Семантичні кластери – це групи схожих за змістом запитів, оформлених як багаторівневої структури, у своїй одні перебувають усередині других. Ось як це виглядає:
Кластери останнього рівня завжди відповідають одній конкретній потребі користувача. Наприклад, купівля ковдри певної фірми.
За допомогою сервісів можна швидко розсортувати ключові запити з семантичного ядра за категоріями кожної окремої сторінки.
Як побудувати структуру сайту на основі семантичного ядра
Після збору СЯ ми створюємо (для нового ресурсу) або доопрацьовуємо (для старого) структуру сайту, у якій формуємо ієрархію:
-
категорії;
-
підкатегорії;
-
блоки фільтрів та сортувань.
Готові групи ключів допомагають з'ясувати, що цікаво нашій цільовій аудиторії, для яких запитів варто створити окремі сторінки, а які URL-адреси прибрати.
Наприклад, під час упорядкування структури сайту для інтернет-магазину меблів ми з'ясували, що користувачів цікавлять акції, розстрочка, матеріали. Частина потенційних покупців запроваджувала запити українською мовою. Все це необхідно враховувати при створенні семантичного ядра та побудові структури сайту.
Нижче наведено частину готової структури, яку ми створювали:
Кластери ключових запитів допомагають зрозуміти, що шукає аудиторія, та врахувати це у розробці фільтрів. Наприклад, потенційних покупців тюлю цікавлять:
-
варіанти для різних кімнат (спальня, кухня, вітальня, дитяча);
-
матеріал;
-
колір;
-
Орнамент;
-
розпродаж.
Додаємо фільтри, щоб користувач міг у 2 кліки відсортувати з усього асортименту позиції, що його цікавлять, наприклад, бежевий тюль зі льону для спальні в стилі арт-деко.
Сервіси для складання семантичного ядра
Чи реально сформувати СЯ вручну, особливо якщо потрібно опрацювати 1000 сторінок? Якщо у вас вагон часу, сил та терпіння, то все вийде. Але краще не експериментувати з нервовою системою, а користуватися зручними сервісами.
Планувальник ключових слів Google
Один із найбільш використовуваних сервісів для формування семантичного ядра. Планувальник допомагає зручно прораховувати та складати прогнози показів певних запитів.
Serpstat
Дуже зручний сервіс для стеження конкурентів. У програмі можна побачити, яке семантичне ядро використовували в аналогічних ресурсах. Є вкладка «Конкуренти», де ви можете вибрати основних суперників приблизно одного рівня з вашим сайтом та повноцінно аналізувати інформацію.
SemRush
Допомагає підібрати семантичне ядро з урахуванням даних конкурентів. У платному сервісі зручно збирати низькочастотні фрази із високим рівнем трафіку. Практика показує, що ці запити - "золота жила" у просуванні конкурентних сайтів на перші позиції.
Keyword Tool
Безкоштовна версія сервісу генерує до 750+ ключових слів по кожному пошуковому запиту. За допомогою програми зручно також збирати підказки, визначати частотність, аналізувати конкурентні домени. Відмінна альтернатива планувальнику Google.
Як застосувати семантичне ядро
Отже, проблему, як зібрати семантичне ядро, вже вирішено. Наступне питання — як використати зібрану семантику. Спробуємо відповісти з урахуванням різних напрямків застосування.
Для просування в органічному пошуку
СЯ є основою SEO просування. Зібрані ключі необхідні для таких робіт:
-
оптимізації метатегів. Актуальні запити потрібно буде включити до title та description сторінки. Пошукові роботи аналізують ці структурні елементи та враховують їх під час ранжування;
-
просування візуального контенту. Використання ключових слів у назвах зображень сайту та в атрибутах alt-тегів збільшує ймовірність їх відображення у розділі «Зображення» пошуковика, що приваблює додатковий трафік;
-
створення анкор-плану. Включення ключових фраз у тексти посилань (анкори) при налаштуванні внутрішньої перелінковки та анкори для зворотних посилань з інших ресурсів допомагає підвищити видимість за відповідними запитами;
-
підготовки текстового контенту. Наявність таких запитів у тексті інформує пошукові системи про наявність на сторінці релевантної інформації та не дає автору відійти від теми розповіді.
Для запуску та оптимізації рекламних кампаній
При просуванні в платній видачі Google ключі використовуються для налаштування показів об'яв. Для роботи можна взяти підготовлені сегменти СЯ, які використовувалися у SEO, або провести окреме сортування запитів.
Для пошукової реклами рекомендується використовувати запити з частотністю понад 10 або 20. Низькочастотні або не будуть отримувати покази або будуть охоплені вбудованими механізмами типів відповідностей. Таким чином, ваша реклама показуватиметься не тільки за цими запитами, але й за іншими, які Google вважає релевантними.
Також можна використовувати таргетинг за ключовим словом із модифікатором широкої відповідності (знак «+» біля слів), наприклад, «+купити+ipad». У такому разі пошуковик буде показувати вашу рекламу і на запити "купити ipad недорого", і на "де купити б/в ipad". Після цього можна виявити комбінації ключів, які призводять до конверсій, і додати їх до вже існуючого СЯ.
При зборі семантичного ядра також корисно виявити запити, за якими показ реклами недоцільний, і скласти список мінус-слів. Якщо у запиті буде міститися фраза з цього списку, реклама не буде показана користувачеві.
При використанні інших методів просування
Знання ключових фраз необхідно не тільки для SEO та рекламних кампаній, але й також для інших стратегій, де користувачі шукають продукт чи послугу через пошук. Список запитів знадобиться для розкручування на маркетплейсах, YouTube та інших платформах.
Як часто потрібно займатися розширенням СЯ
Розібравшись з тим, що таке семантичне ядро, варто прийняти для себе рішення, наскільки часто воно вимагає оновлення. Практика показує, що це, знову ж таки, дуже індивідуально. Наприклад, можуть бути проєкти, в яких переглядати семантику достатньо раз на рік, тоді як в інших аналізувати її доводиться мало не щокварталу. Найчастіше це необхідно для сезонної продукції.
Як правило, фахівці обговорюють із клієнтом питання про обсяг семантичного ядра після попереднього аналізу тематичної ніші та визначають пріоритетні запити. Далі працюють з ключами за першим пріоритетом, потім підключають другу групу і таке інше. При цьому слід стежити за ключами з нижчою позицією. Якщо вона підвищується, з ними потрібно працювати активніше.
Потрібно приділити час перегляду семантики, якщо компанія запустила нові види послуг або випустила новий товар, або коли відбуваються будь-які зовнішні зміни. Наприклад, серйозна трансформація у списках ключових фраз була у багатьох галузях у зв'язку з повномасштабним вторгненням. У всіх таких випадках потрібне оновлення та розширення семантичного ядра відповідно до актуальної ситуації на ринку та потреб бізнесу.
Чого не варто робити при складанні семантичного ядра: популярні помилки та застарілі методи
Семантичне ядро – фундамент інтернет-магазину. Якщо десь не доглянути, звалиться все. Отже, перед вами 6 найпоширеніших помилок, що відбуваються на цьому етапі:
- Маленьке семантичне ядро, що складається з високочастотних ключів.
- Відсутність синонімів. Щоб запобігти проблемі, підключіть опцію пошукових підказок на сервісі.
- Нецільові запити. На етапі первинної обробки всіх пошукових запитів на тему трапляється величезна кількість ключів, які не відповідають вашому бізнесу. Нецільовий трафік не потрібен, тому варто витратити кілька годин видалення сміттєвих, нерелевантних слів.
- Відсутність розбиття ключів на кластери. Це заважає створити зручну навігацію сайтом і швидко оптимізувати сторінки.
- Некоректний поділ комерційних та інформаційних запитів. Останні призначені для блоґів.
- Використання ключових слів із помилками. Навіть якщо користувач вводить у пошук граматично неправильний запит, система показує йому результати коректного ключа.
Через ці помилки сайт може повільно просуватися, і якість органічного трафіку буде знижуватися.
Замість висновків: де замовити створення семантичного ядра для вашого сайту
Безліч статей з лайфхаками та покроковими інструкціями мотивують нас зайнятися збором ключів самостійно. Але чи це так легко на практиці?
Ви витратите багато сил і часу на збирання семантичного ядра. Це факт. Чи буде воно ефективним, питання інше.
При роботі з серйозними сайтами та багатосторінковими ресурсами потрібно задіяти весь свій досвід та знання. Чи не обійтися і без деяких платних сервісів, що допомагають збирати, групувати СЯ, аналізувати конкурентів і т. д. Ви готові до складної роботи? Якщо так, тоді запасайтеся терпінням, зберігайте в закладках браузера інструкції щодо формування ядра запитів і вирушайте у бій.
Якщо ні, замовте послуги досвідчених оптимізаторів. Без гарного семантичного ядра не видно ефективного просування. Краще перекласти це завдання на експертів, щоб розпочати розкручування сайту у всеозброєнні.