Незалежно від того, який сайт ви задумали - односторінковий лендінг або величезний портал - необхідно розуміти, що він потребує вкладення часу, сил та фінансів. Адже це свого роду нерухомість – ваша приватна власність, за будівництво та облаштування якої ви несете особисту відповідальність. Тож у ваших інтересах переконатися в тому, що сайт буде якісним та зручним для клієнтів.
У будівництві, перш ніж хапатися за молоток, пилку або інший будівельний інструмент, важливо продумати до дрібниць всі деталі. Те саме стосується й веб-розробки.
Важливість планування сайту
Занадто багато людей одразу починають «забивати цвяхи», не витрачаючи часу на створення належного плану. Але суть у тому, що яку б роботу ви не виконували (створення сайту, будівництво будинку чи старт маркетингової кампанії), необхідно дві третини часу витратити на планування й лише одну третину – на здійснення задуманого. Економія часу на етапі планування проекту призводить до непередбачених помилок, які згодом спричиняють втрату часу та коштів. Адже всі помилки доведеться виправляти.
Так що потрібно враховувати, створюючи сайт? Які етапи входять до цього процесу?
1. Аналітика
Почати варто з визначення цільової аудиторії та аналізу конкурентів. Власнику сайту важливо розуміти свою цільову аудиторію, її потреби та болі. Тоді він зможе адаптувати свій сайт під їхні інтереси та отримати з цього власну вигоду. Варто знайти відповіді на запитання:
- для кого призначений веб-ресурс?
- які вподобання у ваших потенційних клієнтів?
- яка інформація буде для них корисною та цікавою?
- якими комунікаційними каналами вони користуються?
Перегляньте рішення своїх прямих конкурентів, вивчіть їх рішення, знайдіть переваги та недоліки. А потім використовуйте це. Визначте свої переваги, свою "родзинку", яка вирізнятиме вас серед інших та підкреслювати ваші сильні сторони.
2. Стратегія
Визначте мету вашого сайту, чого ви хочете досягти за її допомогою та які інструменти вам у цьому допоможуть. Цілі у бізнес-ресурсу можуть бути абсолютно різними:
- продавати (для e-commerce);
- залучати клієнтів;
- презентувати продукт чи лінійку товарів;
- розповісти про послугу;
- збирати ліди (контактні дані для клієнтської бази);
- презентувати вашу компанію;
- вибудувати довгострокові відносини із клієнтами;
- інформувати ЦА;
- підвищити охоплення та впізнаваність бренду, використовуючи digital-канали.
Один сайт може підходити одразу для кількох цілей, існують також складні індивідуальні проекти, які націлені на кожне з перерахованих завдань. Дуже важливо правильно визначити, який результат вам потрібен, й на основі цієї інформації формувати інші етапи роботи над створенням сайту.
3. Створення технічного завдання
Вкрай важливий крок. Похибки тут неприпустимі, оскільки можуть проявитися на будь-якому етапі й відкинути проект далеко назад. У ТЗ прописуються основні вимоги проекту, його можливості, концепція та логіка, з урахуванням аналізу ЦА та обраної стратегії. Фактично два попередні етапи проводять заради того, щоб скласти якісне ТЗ та передати у роботу фахівцям.
Основні вимоги до техзавдання:
- Детальність. Все, що має зробити фахівець, необхідно вказати у ТЗ. Навіть якщо це обов'язкова частина роботи, навіть якщо розробник робив це сотні разів й не потребує нагадування. Кожну вимогу, кожен аспект робіт слід прописувати.
- Однозначність. Будь-яким неоднозначним формулюванням чи суб'єктивізму не місце у техзавданні. Це інструкція, в якій йдеться про те, що та як треба зробити. А поняття: «добре», «красиво», «чіпляє» у кожного свої, тому вони для ТЗ не підходять.
- Зрозуміла мова. Писати ТЗ треба таким чином, що фахівцю все було зрозуміло. В ідеалі він не має нічого "розшифровувати" та перепитувати, що саме від нього хочуть.
4. Прототипування
Для наочності створюється прототип з докладним розташуванням елементів та навігацією. Остання потребує особливої уваги. Занадто багато сайтів створюються без урахування зручності навігації. Чому так багато людей люблять продукти Apple? Тому що вони інтуїтивно зрозумілі. Користувач при першому контакті з продуктом розуміє, як ним користуватися.
Дизайнер насамперед забезпечує зручність інтерфейсу. Всі елементи на сторінці мають бути розташовані таким чином, щоб користувач легко міг знайти та скористатися ними. За допомогою розташування інформаційних блоків дизайнер керує увагою відвідувача, демонструє йому те, що він повинен або бажає побачити зараз.
5. Створення макетів дизайну
Етап розробки дизайну сайту відповідає за візуальну складову ресурсу:
- колір;
- форма;
- шрифт;
- анімації.
Дизайнер дотримується фірмового стилю замовника, вписує логотип, робить сайт повністю впізнаваним та відповідним компанії.
Слідувати трендам добре, але не робіть дизайн занадто "модним", він має бути сучасним та зберігати свою актуальність хоча б два роки. Пізніше, коли ресурс завоює довіру пошукових роботів, відвідувачів та клієнтів, ви зможете змінити його зовнішній вигляд.
6. Верстання
Після завершення роботи дизайнер відправляє макет на затвердження замовнику й надалі передає його на адаптивне верстання. Йдеться про переведення ескізів в HTML, тобто адаптацію зображення сайту під будь-який браузер та пристрій.
Це якраз той випадок, коли «сім разів відміряй, один відріж». Краще 7 разів промальовувати дизайн сайту й один - зробити верстку, ніж відправити на верстку перший варіант, а потім постійно вносити правки та переверстувати. І тут має бути уважним насамперед замовник. Саме він утверджує концепцію сайту. Чим активніше замовник бере участь в обговоренні дизайну, тим швидше він отримає ресурс, що відповідає його очікуванням.
7. Програмування
Навіщо потрібне програмування? Дизайнери вже все промалювали, верстальники перевели ескізи в HTML - адаптували макет сайту під мережу. Що далі? А далі на сцену виходить програміст, який "наділяє життям" картинки. Пояснимо все на прикладі кнопки із закликом до дії. Дизайнер зробив її, наприклад, прямокутною та зеленого кольору, помістив у неї гасло (припустимо, «Забронювати квитки зараз»). Все це добре. Але ж потрібно зробити кнопку активною! Щоб відвідувач одразу потрапив на заповітну сторінку бронювання квитка й не нервував, якщо цього не відбувається.
Загалом, програміст – це той, хто всі зроблені дизайнером та зібрані верстальником атрибути сайту прописує певною мовою програмування (PHP, Java, JavaScript, Python чи технології ASP.NET).
Іноді етап верстки та програмування виконують одночасно. Звісно, якщо масштаби проекту це дозволяють.
8. Базове наповнення
Сайт без інформаційного наповнення, як шпаківня без птахів. Етап заповнення передбачає переведення контенту у необхідний формат та розміщення на сторінках ресурсу. Матеріали готуються заздалегідь. Їх можуть писати як копірайтери за заздалегідь складеним технічним завданням (ТЗ), так і власник сайту або будь-яка людина, яка знає специфіку текстів та володіє мистецтвом слова. Але на цьому робота не завершується. Контент потребує стабільного оновлення. У протилежному випадку пошукові роботи при ранжируванні обходитимуть сайт. Важливий чинник – зацікавленість клієнтів. Її важливо постійно підігрівати актуальною інформацією.
9. Тестування
Хоча після кожного етапу розробки ресурсу перевіряють на предмет «працює – не працює», без фінального тестування не обійтися. А раптом десь загубилося бите посилання, некоректно відображається інформація чи вікно, яке має “спливати”, не виводиться на екран? Недоробки під час тестування виявляються різні й команда їх має швидко їх усувати. Як правило, для тестування та демонстрації сайт розміщують на спеціальному майданчику. Пізніше, коли всі похибки усунуті, проект з усіма файлами переносять на його постійне місце прописки в Інтернеті – на хостинг. Проте це ще не все. Після перенесення ресурс знову тестують.
10. Технічна підтримка
Під час передачі готового проекту фахівці навчають працівників зі сторони замовника роботі з адмінпанеллю, а також із сервісами збирання статистики. Після цього власник може повністю самостійно публікувати новий контент, створювати сторінки, розміщувати товари, збирати дані для аналітики поведінкових показників та користуватись будь-яким іншим функціоналом ресурсу. Якщо виникають питання, компанія-розробник завжди готова допомогти. Це стосується й багів, якщо раптом вони з'явилися після релізу сайту - команда техпідтримки їх одразу ж усуне.
Висновок
До основних етапів може додаватися ще SEO на етапі розробки, що допоможе сайту швидше вийти до топу й стабільно тримати позиції, а також сприятиме його подальшому просуванню.
Обираючи розробника, переконайтеся, що він приділяє достатньо уваги всім етапам, адже кожен із них відіграє вирішальну роль у роботі майбутнього сайту. Для цього можете ознайомитись з портфоліо компанії або поговорити з менеджером.