У світі цифрової економіки оптова торгівля не може здійснюватися вручну: використання методів та підходів 20-річної давнини у продажах не може бути ані зручним, ані ефективним. Сьогодні гуртовим постачальникам доводиться адаптуватися під вимоги часу і застосовувати нові інструменти, аби не втрачати покупців. Одним з найважливіших таких інструментів є B2B-кабінети для корпоративних клієнтів.
У цьому матеріалі ми розкажемо про переваги B2B-порталів, розглянемо етапи розробки та можливі складнощі реалізації таких проєктів. Нарешті, ми розберемо практичний кейс створення B2B кабінету для оптової компанії з нуля.
Що таке B2B кабінет?
B2B-кабінет – це онлайн-платформа, призначена для взаємодії оптової компанії зі своїми клієнтами. Загалом B2B-кабінети подібні до особистих кабінетів у eCommerce, призначених для зареєстрованих користувачів онлайн-магазинів. Але функціонал B2B кабінету для компанії оптових продажів суттєво відрізняється від аналогічних рішень в ритейлі. Адже оптові покупці шукають в онлайні інших можливостей: збереження та автоматизація замовлень, синхронізація прайс-листів, зручний документообіг тощо.
Технічно B2B-кабінет може бути реалізований як веб- або мобільний додаток. Його можна інтегрувати з корпоративним сайтом постачальника, обліковою системою та будь-якими іншими інструментами бізнесу.
Типи B2B кабінетів
B2B-кабінети можуть суттєво відрізнятися за рівнем доступу до інформації та функціоналу. Умовно їх можна поділити на відкриті та закриті.
-
Відкриті B2B кабінети дають змогу будь-якому користувачеві переглядати каталог товарів, ціни, умови доставлення та оплати, отримувати додатковий сервіс, а в деяких випадках навіть оформлювати замовлення без додаткової авторизації. Ідея відкритих B2B-кабінетів полягає в тому, аби зробити оптові продажі такими ж простими і зручними, як роздрібний eCommerce.
-
Закриті B2B кабінети вимагають від користувача створення облікового запису та входу в систему, щоб отримати доступ до товарного каталогу та усіх можливостей сервісу: програма лояльності, персоналізовані пропозиції, обробка звернень тощо. Закриті B2B кабінети зазвичай використовуються для роботи з постійними або VIP-клієнтами, яким потрібно забезпечити індивідуальний підхід і високий рівень сервісу.
Базовий функціонал B2B кабінету
Будь-який сучасний B2B-кабінет потребує низки ключових функцій для бізнесу та клієнтів. Серед них можна виділити наступні:
Зручна реєстрація та авторизація
Механізми авторизації у B2B-кабінеті мають бути простими, дружніми, надійними та ефективними. Для цього можуть використовуватись біометрика, одноразові коди, токени на блокчейні тощо. Авторизація може здійснюватись в тому числі за допомогою РНОКПП або реквізитів юрособи.
Керування різними профілями
В B2B-кабінеті мають бути передбачені можливості додавання профілів різних компаній, філій, підрозділів або юросіб. Так користувач отримує змогу керувати замовленнями для різних суб’єктів централізовано, без необхідності створювати численні окремі облікові записи під кожен з них. B2B-кабінет також має надавати можливість налаштовувати права доступу та ролі для різних користувачів, що представляють одну компанію.
Механізми замовлення
Ключова функція B2B-кабінету полягає в тому, аби надавати клієнтам зручні можливості здійснення замовлення онлайн, повторення раніше здійснених замовлень, а також автоматизації процесу замовлень, аж до повної їх роботизації. Важливою також буде наявність архіву замовлень, зі збереженням всієї супутньої документації.
Каталог продукції
Деякі постачальники надають доступ до свого товарного каталогу саме через B2B-кабінет. В будь-якому випадку, каталог має пропонувати зручні механізми навігації, фільтри, картки товарів з фото та відео, детальними описами тощо. Залежно від потреб бізнесу каталог для B2B може мати певні особливості UX: пошук товарів за артикулом, виведення номенклатури продукції без медіа та детальних описів, наявність оптових одиниць виміру (палети, коробки, пакування, кілограми, квадратні метри тощо).
Персоналізація та програма лояльності
У B2B працюють основні підходи та принципи eCommerce, тож кабінет для оптових покупців має пропонувати їм механізми програми лояльності, персоналізованих рекомендацій, пропозицій тощо. Сучасний B2B-кабінет може надавати клієнтам знижки, бонуси, або безкоштовну доставку, з огляду на обсяг та частоту замовлень, історію покупок, сезонності тощо. Також B2B-кабінет може аналізувати поведінку та потреби клієнтів, аби готувати для них релевантні пропозиції.
Електронні документи
Кабінет покупця у B2B завжди потребує архіву фінансової інформації та документів, включно з переглядом і завантаженням рахунків, актів, накладних та інших бухгалтерських документів в електронному вигляді. Це дозволяє клієнту швидко та зручно отримувати необхідну інформацію про свої фінансові операції, статус оплати, платіжний баланс, історію платежів тощо.
Інтеграція з обліковою системою та інструментами для логістики
Реалізувати повноцінний B2B-кабінет неможливо без інтеграції облікового софту та цифрових логістичних рішень. Саме облікові системи забезпечують товарний каталог актуальними даними щодо наявності та запасів продукції. Водночас софт для управління складом та транспортом дозволяє розраховувати час і можливості доставлення, відстежувати статус виконання замовлень тощо.
Зворотний зв’язок та підтримка
Одна з головних переваг створення B2B кабінету – зручна та персоналізована комунікація між постачальником та покупцем. Адже кабінет надає можливість миттєво зв’язатися з менеджером, поставити питання, залишити відгук, претензію або пропозицію, отримати консультацію тощо.
Це лише деякі основні функції B2B кабінету, але наведений перелік не є вичерпним. Можливості таких рішень можуть бути вкрай широкими, особливо якщо йдеться про кастомну розробку.
Які функції B2B кабінету можуть виділити його серед аналогів
На додачу до ключових функцій, B2B-кабінет може мати різноманітні додаткові можливості та технології. Такі інструменти допомагають покращити досвід користування платформою та залучити до неї додаткових клієнтів.
Відкритий каталог
Відкриття доступу до товарного каталогу без необхідності авторизації в B2B кабінеті дозволяє покращити позиції магазину в пошуковиках, привернути увагу аудиторії та надати потенційним покупцям усю необхідну інформацію про продукт без необхідності попереднього створення облікового запису у системі.
Фінансові інструменти
Далеко не кожен B2B-бізнес має змогу повноцінно реалізувати безшовний досвід оплати товарів і послуг онлайн, адже оптові угоди часто потребують попереднього затвердження та формування документації. Однак якщо це можливо, фінансові механізми миттєвого розрахунку, BNPL та кредитування допоможуть залучити нову аудиторію та побудувати більш стабільні відносини зі старими користувачами.
Синхронізація номенклатур
Оптові покупці, що звикли здійснювати замовлення вручну (за допомогою електронних таблиць), оцінять можливість узгодження товарних номенклатур свого магазина із магазином свого постачальника. Якщо коди товарів у базах можна синхронізувати за декілька кліків, покупець отримує можливість здійснювати подальші замовлення автоматично.
Використання ШІ
Можливості ШІ для створення B2B кабінету дають низку переваг для постачальника і покращують досвід покупця. Генеративний ШІ дозволяє створювати чатботів для негайної обробки запитів, користувацької підтримки на першій лінії, персоналізації послуг та пропозицій тощо.
Портал для оптимізації B2B-продажів та збільшення прибутку
Етапи розробки B2B кабінету
Загалом створення цифрових рішень для B2B мало чим відрізняється від будь-яких інших IT-проєктів. У практиці WEZOM зазвичай можна визначити такі етапи розробки B2B кабінету як discovery stage, проєктування, розробка бекенду та фронтенду, тестування та реліз. Розберімо кожен з цих етапів детально.
Discovery stage
На етапі попередніх досліджень наша команда вивчає бізнес клієнта, аби визначити його фундаментальні потреби, переваги та зони росту. Це дозволяє влучно та чітко визначити завдання проєкту, сформулювати концепцію створюваного IT-рішення та затвердити перші прототипи нового продукту.
Проєктування
Наступним кроком буде формулювання вимог та технічного завдання для розробки продукту. На цьому етапі команда розробників ухвалює фундаментальні рішення щодо архітектури софту та обирає стек технологій. Тим часом дизайнери опрацьовують сценарії UX та створюють макети інтерфейсу.
Технічна реалізація
Це “гаряча” фаза розробки, під час якої програмісти втілюють продукт у коді. Бекенд-розробники створюють серверну частину продукту, яка відповідає за бізнес-логіку, збереження даних тощо. Фронтенд-розробники тим часом працюють над клієнтською частиною, яка може бути реалізована як веб- або мобільний додаток.
Тестування
Окремі модулі продукту проходять через тестування вже на етапі технічної розробки. Але коли настає час зібрати з окремих модулів цілісний продукт, команда QA додатково проводить серію регресійних та функціональних тестів, аби гарантувати високу якість продукту на релізі.
Реліз
Нарешті, готовий продукт розгортається у робочому середовищі. Наприклад, новий B2B кабінет з каталогом стає доступним для кінцевих користувачів. Після релізу команда розробників усуває будь-які технічні проблеми та отримує фідбек щодо покращення та подальшого розвитку системи.
Які переваги для бізнесу надає створення B2B-кабінету?
Аби краще зрозуміти, що таке B2B кабінет, варто визначити його основні переваги з погляду бізнесу. Назвімо їх.
Особистий кабінет як інструмент підвищення продажів
Зниження витрат
Інструменти B2B дозволяють ефективно скорочувати трудові та фінансові видатки на супровід оптової торгівлі. Зокрема, низку операцій у B2B можна оптимізувати. Наприклад:
-
прийняття та обробка замовлень
-
відправлення партнерам актуальних прайс-листів;
-
документообіг та комунікація з партнерами;
-
фіксація замовлень та домовленостей в облікових системах.
Крім того, автоматизація документообігу та обробки замовлень дозволяє знизити витрати на друк та офіс. Адже клієнти можуть отримати доступ до необхідного сервісу та інформації онлайн.
Залучення нової аудиторії
Диджитал-кабінет для B2B дозволяє постачальнику охопити набагато ширший ринок, дає можливість представити свою компанію та продукти новій аудиторії онлайн. Важливою перевагою на цьому шляху є можливість покращити SEO-показники магазину. Відтак аудиторія компанії може поповнитись як географічно, так і якісно. Адже на неї звернуть увагу нові категорії споживачів, що звикли робити замовлення онлайн.
Найкращий сервіс та зручність для клієнтів
Завдяки особистому кабінету клієнти B2B-магазина отримують змогу зручно та швидко розміщувати замовлення, відстежувати їх статус, переглядати історію замовлень, документацію та прайс-листи, а також мати під рукою актуальну інформацію про товари та послуги. Понад те, замовники отримують в кабінеті можливості персоналізації та підтримку в режимі 24/7. Гідний рівень сервісу й зручності платформи врешті працює на конверсію та підвищення лояльності клієнтів.
Обробка даних
Перенесення оптових продажів в диджитал-формат дозволяє компанії постачальнику централізувати збереження та обробку усіх даних щодо здійснення операцій. Надалі ця база даних може слугувати основою для розширеної бізнес-аналітики, прогнозування та ухвалення рішень. Використання для обробки даних сучасних технологій на кшталт алгоритмів ШІ та Big Data відкриває перед бізнесом нові перспективи.
Цей перелік переваг не є вичерпним, адже B2B-кабінети для різних сфер бізнесу та компаній можуть мати власні завдання та цілком унікальний функціонал.
Можливі труднощі при розробці B2B кабінету
Створення B2B-кабінету для гуртового бізнесу може бути доволі складним завданням, що потребує якісної попередньої аналітики та значного технічного досвіду розробки. Розберімо декілька поширених труднощів у розробці B2B-кабінетів.
Пошук концепції продукту
Це завдання потребує врахування безлічі аспектів: особливості індустрії, для якої створюється продукт, особливості аспектів взаємодії між контрагентами у B2B, специфіка внутрішніх процесів в окремо взятій компанії, звички та потреби її внутрішньої команди, а також звички та потреби партнерів, які будуть взаємодіяти з вашим B2B-кабінетом. Визначення концепції продукту для B2B часто вимагає глибокої бізнес-аналітики та додаткових досліджень.
Кібербезпека
Через B2B-кабінети проходить безліч чутливих даних щодо бізнесу постачальника та його партнерів, відтак такі платформи стають ідеальною ціллю для хакерів. Тож при розробці такого продукту необхідно приділяти особливу увагу питанням кіберзахисту. B2B-кабінет має відповідати усім сучасним стандартам кібербезпеки (ISO 27001, NIST CSF, GDPR), спиратися на надійну кодову базу без очевидних вразливостей, проходити усі необхідні етапи тестування та контролю якості.
Швидкодія та стабільність
B2B-кабінет потребує безлічі інтеграцій з іншими диджитал-інструментами бізнесу: облікова система, складський облік, логістика тощо. Усі ці інтеграції мають працювати швидко і безшовно. Нерідко складнощі на таких проєктах спричиняють legacy-cистеми ведення обліку, якими компанія може користуватися десятиліттями. Такі рішення мають обмежені можливості інтеграції та взаємодії із сучасними технологіями. Тож синхронізація каталогу та замовлень сучасного B2B-кабінета з legacy-базою потребує особливої уваги.
Загалом у бізнесу, який вирішив створити власний B2B-кабінет, є два шляхи до мети: пошук пакетних рішень на ринку ПЗ, або індивідуальна розробка власного рішення. Вважається, що перший шлях може дати швидкі результати з мінімальними видатками. Але як свідчить наш досвід, саме індивідуальна розробка дозволяє належним чином подолати усі складнощі та надає бізнесу максимально цінний продукт.
Кейс WEZOM: B2B кабінет з каталогом для оптової компанії
Один з найсвіжіших наших кейсів створення подібного рішення – розробка B2B-порталу для компанії “Теплоарматура”. Це великий український постачальник сантехнічних інженерних систем водопостачання та водовідведення, тепло- та газопостачання тощо.
Компанія шукала можливість оптимізувати через діджитал обслуговування великих корпоративних замовлень. Мета клієнта полягала в тому, аби реалізувати зручний механізм здійснення оптових замовлень для ФОП та юридичних осіб, а також отримати нові інструменти керування операціями.
Наша команда мала індивідуально розробити для компанії B2B-кабінет з нуля. Проєкт розпочався з фази Discovery, на якій розробники зібрали вимоги до продукту, визначили необхідний функціонал, затвердили прототипи та обрали стек технологій.
Для створення адмінпанелі фахівці вирішили використати PHP-фреймворки Laravel/Livewire, а для клієнтської частини – інструменти класичної верстки HTML/CSS.
Спочатку кабінет планувався як закритий – товарний каталог компанії мав бути доступним лише для зареєстрованих користувачів. Однак в процесі розробки назріло рішення відкрити асортимент для всіх гостей сайту – це було корисно для SEO-просування магазину та розширення аудиторії.
Новий B2B-портал надав клієнтам “Теплоарматури” низку цінних можливостей:
-
користувач може відстежувати в кабінеті актуальну наявність продукції на складах, оформлювати замовлення, відстежувати їхній статус, отримувати документи щодо відвантаження;
-
у покупця є можливість резервувати в кабінеті товари під замовлення, а потім оформлювати їх на відвантаження, за мірою необхідності та доступності коштів для оплати;
-
користувач має змогу об’єднувати в одному замовленні різні відвантаження. Наприклад, в одному замовленні може бути 5-6 окремих відвантажень з різних складів, і всі вони доставляються окремо;
-
кабінет надає фінансову історію відносин між постачальником та покупцем, дозволяє користувачу завантажити усі необхідні звіти та акти;
-
Кабінет надає механізм синхронізації товарних номенклатур постачальника та клієнта за кодами продукції. Користувач може використати для цього звичайну електронну таблицю excel – завантажити свій прайс-лист, аби зіставити його з базою постачальника і надалі замовляти продукцію за ним.
Як результат, корпоративні покупці отримали в B2B-кабінеті зручність сучасного eCommerce та якісний користувацький досвід. А компанія-постачальник змогла систематизувати й впорядкувати обробку замовлень, підвищити лояльність своїх партнерів та залучити нову аудиторію.
Наразі ми надаємо цьому проєкту пострелізну підтримку. За ним закріплена команда розробників, що реалізує в B2B-кабінеті будь-які покращення та розв’язує технічні питання.
Розробка B2B-порталу з WEZOM
Наша команда вже понад 20 років створює цифрові продукти для бізнесу у галузях виробництва, логістики, eCommerce, нерухомості тощо. Ми здобули величезний досвід розробки комплексних платформ, тож точно знаємо, як розробити B2B кабінет для корпоративних клієнтів з нуля.
Наші ключові переваги на ринку розробки ПЗ: індивідуальний підхід до кожного клієнта, стабільна команда фахівців на кожному проєкті, ретельний контроль якості та широкі можливості підтримки продукту після релізу. Ми прагнемо дати нашим партнерам практичні та технологічні рішення. Тож якщо ви шукаєте можливості розробки власного софту для бізнесу, то опинилися на правильній сторінці. Обговоріть свій проєкт з нашими фахівцями просто зараз.
Висновки
Створення сучасного B2B-порталу може надати оптовому постачальнику безліч цінних можливостей: автоматизація обробки замовлень, скорочення видатків, покращення сервісу, залучення нових клієнтів тощо. Однак створити такий продукт не так просто, адже специфіка B2B суттєво відрізняється від звичайного eCommerce. Як показує практика, найкращий шлях до успіху в таких складних проєктах – індивідуальна розробка платформа з досвідченою та професійною командою.
FAQ
Що таке B2B кабінет?
B2B кабінет – це онлайн-майданчик, який дозволяє оптовим постачальникам взаємодіяти зі своїми партнерами-покупцями. На такому порталі покупці можуть замовляти або купувати продукцію, а також користуватись будь-яким супутнім сервісом онлайн.
Чому B2B кабінет важливий для оптового бізнесу?
Портали для оптової торгівлі надають компаніям-постачальникам безліч переваг: автоматизація обробки замовлень, зниження витрат на друк документів та офіс, покращення рівня сервісу та досвіду партнерів-покупців тощо.
Які ключові функції мають бути у B2B кабінету?
Сучасні B2B-портали можуть створюватись під різні завдання та потреби бізнесу, тож їх можливості можуть виглядати дуже по-різному. Та ми можемо навести базові функції B2B кабінету з каталогом: управління обліковими записами, замовлення продукції, програма лояльності, е-документообіг, інтеграція з логістичним та обліковим софтом тощо.