Коли в компанії розмірковують над тим, як розвинути свою присутність в інтернеті, то часто постає вибір між пошуковою оптимізацією та РРС рекламою. Причому підприємці іноді протиставляють ці напрями та віддають перевагу якомусь одному, орієнтуючись на ціну та деякі інші фактори. Але все-таки позиція у пошуку — це важливо. Тож потрібно відповідально підійти до вибору стратегії своєї роботи. Пропонуємо вам порівняння SEO та контекстної реклами.
SEO та контекстна реклама: основи стратегій
Контекстна реклама та SEO просування — методи залучення цільового трафіку на сайт через пошук. Наприклад, якщо користувач вводить у рядок пошуку в Google фразу "салон краси в Дніпрі", то в результатах пошуку отримує список сайтів тих компаній, які надають косметологічні послуги поблизу нього.
Перша сторінка пошукової видачі — це топ-10 сайтів, які пошукова система показує у відповідь на запити користувачів. На перших трьох позиціях користувач побачить сайти, які підключили РРС рекламу, а далі органічну видачу, що формується природним чином алгоритмами пошуку. Позиція сайту в цьому рейтингу залежить від того, наскільки його контент відповідає запитам користувачів та безлічі інших факторів. Для просування сайтів в органічній видачі оптимізують тексти, додаючи в них ключові слова, які найбільше підходять для пошуку. Фахівці, які працюють над вебресурсом, прагнуть, щоб контент був унікальним та корисним для відвідувачів, а також вони виконують безліч інших робіт з налаштування коректної роботи сайту.
Реклама у пошуковій видачі
Коли користувач вводить запит, над списком десяти найбільш релевантних результатів з'являється спеціальний блок. У ньому містяться 3-4 оголошення, які відповідають запиту користувача — це платна реклама.
Погляньмо, як це працює на прикладі. Якщо ми введемо у рядок пошуку «ремонт авто в Луцьку», ми отримаємо два типи результатів:
-
оголошення (або сніпети релевантних сторінок сайтів), що маркуються як «Реклама»;
-
посилання на різні вебресурси, зайшовши на які можна знайти спеціаліста з ремонту авто.
Органічних посилань на сайти може бути до 10, а потім при прокручуванні користувачеві знову буде показано рекламний блок. І за таким принципом блоки рекламної та органічної видачі чергуються. Звичайно, підприємці борються за те, щоб посилання на їх сайт були якомога вищими. Але про це згодом.
Сплачені оголошення можуть з'являтися не лише на сторінці пошуку. Алгоритми запам'ятовують, чим цікавився користувач, які сторінки переглядав, а потім виводять банери зі схожою тематикою на інших сайтах.
Наприклад, якщо ви шукали натуральні солодощі, то через деякий час побачите рекламу такого змісту в Google.
У контекстній рекламі найчастіше вибирають метод оплати за клік користувача. Фахівець може налаштувати:
-
денний бюджет;
-
регіон показів;
-
аудиторії та інші параметри.
Рекламу можна призупинити, скоригувати, протестувати, знову запустити або унеможливити неефективні оголошення. Щоправда, якщо не стежити за перебігом рекламних кампаній і не проводити оптимізацію, існує ризик витратити бюджет на нецільовий трафік. Користувачі можуть просто переходити за посиланням і залишати сайт, не здійснивши жодних дій. У такому разі ви платитимете за марні переходи.
Пошукова оптимізація
Це комплекс певних дій, спрямованих на покращення рейтингу сайту у пошуку. Фахівець із SEO прагне, щоб користувач, ввівши той чи інший запит, побачив посилання на сайт у своїй видачі.
Допустимо, людина хоче придбати певну модель монітора через інтернет-магазин. Він запроваджує комерційний запит «купити монітор у Києві». У такому випадку він не орієнтується на рекламу, а дивиться на результати нижче. Наприклад, стрічка може виглядати так:
Якщо сайт знаходиться у верхніх позиціях, користувач, ймовірно, перейде на нього та зробить покупку.
Або, наприклад, він шукає монітор для відеомонтажу, але не певен, яку модель вибрати. Для цього він вводить запит у пошуковий рядок, наприклад, який монітор вибрати для монтажу відео. Якщо сайт знаходиться у верхніх результатах і містить блог із корисними статтями з рекомендаціями щодо вибору продукції, користувач потрапить на нього. І далі, якщо у статті буде посилання на сторінку з моніторами, можливо, він перейде по ній і зробить покупку.
Для чого необхідні РРС-реклама та SEO
Як ми переконалися, просування сайтів та контекстна реклама відіграють важливу роль, щоб компанія зайняла міцні позиції в інтернеті. Назвемо 3 причини, чому варто включити ці методи до своєї стратегії розвитку:
-
залучення цільової аудиторії. Таким чином можна зв'язатися з користувачами, які активно шукають інформацію або товари, що пропонує ваша компанія;
-
збільшення видимості. SEO допомагає сайту стабільно перебувати на певних позиціях у видачі за конкретними ключами. Контекстні оголошення забезпечують миттєве відображення на верхніх позиціях пошуку;
-
контроль над бюджетом та цільовими показниками. Обидві стратегії маркетингу дозволяють контролювати витрати та оцінювати ефективність інвестицій. Ви можете встановлювати бюджети, оптимізувати ставки та оцінювати конверсії для досягнення максимального повернення вкладень.
В цілому SEO оптимізація та контекстна реклама успішно працюють разом та вирішують завдання підвищення видимості бізнесу в інтернеті.
У чому різниця SEO та контекстної реклами
Мабуть, найголовніша відмінність PPC-реклами — у термінах. Платні оголошення залучають моментальний цільовий трафік на сайт та можуть захопити клієнтів, які вже готові до покупки. Ви маєте контроль над рекламним бюджетом та ставками, а також можете налаштовувати їх відповідно до певних демографічних даних, розташування, типів пристроїв та часу доби.
Але при всіх цих плюсах трафік на сайт із контекстної реклами буде підтримуватися лише доти, доки ви платите за покази та кліки. У цьому контексті варто згадати про пошукову оптимізацію.
Головне, чим SEO відрізняється від контекстної реклами, — це концентрація на довгострокових перевагах та створення стійкого безплатного трафіку. Це досягається шляхом створення якісного контенту, який добре ранжується в пошукових системах, а також шляхом надання корисної інформації користувачам та надсилання їх через маркетингову вирву.
Для кого підійде SEO або PPC
Насправді із SEO складно буде працювати для розкручування односторінкових сайтів. Ця стратегія оптимальна для великих інтернет-магазинів, порталів новин, блогів з великим контентом, для сайтів некомерційних організацій.
Своєю чергою контекстне просування обирають бренди, які прагнуть отримати максимальну кількість заявок за короткий проміжок часу. Це можуть бути компанії в період запуску нової лінійки товарів, малі підприємства, які пропонують товари та послуги в обмеженому асортименті або мають вузьку спеціалізацію.
Розгляньмо декілька прикладів.
Приклад 1. Припустимо, у вас є мережа магазинів із продажу протисонцевих систем на вікна, і ви вирішуєте розширити їхню реалізацію в неохоплених регіонах через онлайн-платформу. Новий інтернет-магазин ще не оптимізований для пошукових систем, тому він не відображається високо в результатах пошуку. Проте наближається весна, і попит таких систем різко зростає. Оптимальним рішенням у такій ситуації буде запуск контекстної рекламної кампанії, що дозволить залучити клієнтів та отримати перші замовлення вже за кілька днів.
Приклад 2. У вас працює сайт школи англійської мови. Ваша аудиторія — люди, зацікавлені у серйозному навчанні та готові платити за це. У цьому випадку потрібно SEO, щоб наголосити на експертному підході до своєї роботи, зробити вебресурс ще більш привабливим для відвідувачів. Хоча результати SEO помітні не одразу, але в довгостроковій перспективі вони стабільніші та вимагають лише підтримки.
У більшості випадків доцільно поєднувати обидві стратегії: почати з контекстних оголошень для швидкого збільшення конверсії та паралельно впроваджувати SEO-стратегію, щоб мати стійкий органічний трафік та досягти довгострокових результатів.
Скільки чекати на результат
Говорячи про те, в чому різниця між SEO та контекстною рекламою, найчастіше вказують на терміни. Результати запровадження стратегії SEO-оптимізації не виявляються миттєво. Вони будуть помітні мінімум через 2-3 місяці активної роботи. Однак навіть якщо цей процес з якихось причин буде припинено, результати збережуться, і бізнес отримуватиме трафік із пошуку ще кілька місяців.
Щоправда, слід враховувати, що вийти на верхні позиції у нішах із великою конкуренцією може бути дуже важко. ТОП-5 можуть займати маркетплейси, сайти-агрегатори та інші подібні ресурси. Наприклад, в органічній видачі на запит «купити велосипед» посилання на спеціалізований інтернет-магазин з продажу велосипедів ми побачимо лише на 4-й позиції.
За термінами РРС-реклама починає діяти майже відразу після запуску. Це виявляється у збільшенні кількості переходів на сайт. Для підтримки цих результатів потрібно оптимізувати оголошення та коригувати налаштування. Проте потік лідів вичерпається, щойно припиниться фінансування.
Результативність стратегій
Відмінності між SEO та контекстною рекламою можуть проявлятися, якщо порівнювати їх ефективність. Наприклад, для того, щоб «запрацювало» SEO, потрібно врахувати безліч факторів:
-
загальна якість сайту, у т. ч. параметри юзабіліті та дизайн;
-
вік вебресурсу. Нагадаємо, що молоді сайти не одразу досягають верхніх позицій у пошуку;
-
коректне налаштування метатегів;
-
якість контенту;
-
відсутність технічних проблем;
-
висока швидкість завантаження сторінок та мобільна адаптація.
Очевидно, що ефективність сайту залежить не тільки від роботи SEO-фахівця, але й від зусиль розробників, адміністраторів ресурсу, копірайтерів, дизайнерів, контент-менеджерів та інших фахівців.
Результативність контекстної реклами залежить від таких параметрів:
-
правильне налаштування кампанії;
-
виділений бюджет;
-
якість посадкових сторінок на сайті.
Причому не все залежить від бюджету. Для оцінки ефективності РРС-реклами використовується такий показник, як CTR (Click-Through Rate) — співвідношення числа кліків до показів реклами. Збільшенню цього показника сприяє привабливість тексту, точність налаштувань, вибір аудиторії для показу та інші параметри.
Користувачі звертають увагу не тільки на оголошення, але й на якість сайту, на який веде посилання. Якщо інформація в оголошенні відрізняється від наведеної на сторінці, користувач швидко залишає ресурс.
Бюджет стратегій
Розмірковуючи про те, що вам найкраще підходить для розвитку бізнесу на конкретному етапі — пошукове просування чи контекстна реклама, ви, звичайно, порівняєте ціни.
Витрати на SEO вимагатимуть врахування багатьох складових: робота спеціалістів, підключення різноманітних SEO інструментів, які допоможуть оцінити якість сайту, сформувати семантичне ядро, проаналізувати технічні параметри. Хтось може заперечити, що для цього є безплатні інструменти із базовим набором функцій. Однак платні сервіси все ж таки мають ширший функціонал. Також потрібно виділити якусь суму на закупівлю зовнішніх посилань. Все це підтверджує думку, що без вкладень у цю стратегію хорошого результату не буде.
Ціна SEO залежить від обсягу роботи та стану сайту, які визначаються в процесі аудиту. Вкладення не окупаються одразу, але перевага полягає в поступовому покращенні позицій сайту в пошуковій видачі за регулярних щомісячних витрат.
Ціни на запуск реклами в пошуку можуть бути, в цілому, дещо нижчими, ніж на SEO. При цьому варто також враховувати оплату послуг спеціаліста з налаштування та ціни на розміщення оголошень в Google. При цьому бюджет може сильно змінюватись залежно від різних факторів: сфери бізнесу, регіону, часу показу оголошень, їх якості та інших.
Розмірковуючи над тим, що краще — контекстна реклама або SEO, слід пам'ятати, що ефективність цих стратегій залежить від їх реалізації. Якщо справою займається недосвідчений фахівець, обидва методи можуть дати очікувані результати.
У чому плюси та мінуси SEO та контекстної реклами
Серед переваг SEO:
-
відсутність потреби оплачувати переходи на сайт;
-
довгостроковий стабільний результат;
-
висока лояльність клієнтів, оскільки органічна видача зазвичай викликає більшу довіру у відвідувачів, порівняно з рекламними оголошеннями.
Однак є й недоліки в пошуковій оптимізації: збільшення трафіку буде помітно не раніше, ніж за три місяці після початку робіт або навіть пізніше.
Переваги контекстної реклами:
-
швидкість отримання результату — вже через 2-3 дні після запуску;
-
можливість відстежувати ефективність та відключати непрацюючі оголошення;
-
оптимальне витрачання бюджету;
-
можливість чітко контролювати результати просування з допомогою спеціальних сервісів.
Однак є й недоліки контекстної реклами: ця стратегія просування вимагає постійного фінансування, оскільки покази оголошень оплачуються, а кліки у висококонкурентних нішах можуть бути дорогими. Якщо параметри були некоректними, можна витратити гроші без отримання переходів на сайт.
Що вибрати — SEO або контекстну рекламу
Отже, ми підійшли до відповіді на головне питання: що вибрати — SEO чи контекст. Все залежить від того, наскільки довго ви працюєте на ринку, чи є ваша пропозиція сезонною та якими є ваші стратегічні плани.
Що буде, якщо впровадити лише SEO
Винятково пошукова оптимізація буде ефективною для інтернет-магазинів, інформаційних порталів та вебресурсів компаній із великою кількістю піддоменів. Чим більше у сайту сторінок і піддоменів, і чим ширший його каталог, тим більше можливостей для SEO. Проте ключовим чинником є попит на послуги або товари.
Навпаки, коли сайт містить лише 5 сторінок і пропонує всього 2 послуги, його просування з використанням лише SEO може бути обмеженим за часом, оскільки ресурс швидко вичерпується. У такому разі рекомендується розглянути альтернативні варіанти просування.
Коли варто підключити лише контекстну рекламу
Ця стратегія ідеально підходить для реалізації сезонних проєктів, наприклад, продажу ялинкових прикрас перед Новим роком, заміни зимової гуми на літню або подарунки дітям на Різдво. Контекстна реклама буде ефективною протягом короткого часу.
Для успішного створення рекламної пропозиції та досягнення максимальних результатів від контекстної реклами критично важливо чітко визначити цільову аудиторію. Необхідно враховувати максимальну кількість параметрів потенційних покупців: їх стать, вік, соціальний статус, рівень доходів, поведінкові особливості, спосіб життя, інтереси. Чим детальніше складено портрет ЦА, тим якіснішою буде взаємодія з нею.
Комплексне використання стратегій
Дуже часто фахівці все ж таки радять не ставити питання, що потрібніше — SEO просування чи контекстна реклама, а скомбінувати ці методи.
Рекламні оголошення здатні залучити нових відвідувачів на ресурс. А якщо пропозиція компанії здасться цікавою, людина затримається на сайті та відкриє інші сторінки. Час, проведений користувачами на ньому, є важливим фактором, що впливає на ранжування.
Важливо, щоб сайт, на який зайшов потенційний клієнт, був зручним та швидким, а контент — корисним. Це вже завдання, яке здатне виконати команда SEO-фахівців разом із розробниками. В іншому випадку людина може залишити сайт, не знайшовши потрібної інформації про продукт або послугу.
Поєднання цих двох інструментів приносить значні плюси для бізнесу: РРС-реклама забезпечує швидкий ефект у моменті, а SEO працює у довгу. Поки команда спеціалістів працює над оптимізацією сайту, оголошення у пошуку продовжують залучати клієнтів. Коли сайт досягає високих позицій та клієнти починають приходити з органічної видачі, потреба в контекстній рекламі знижується.
Підбиваючи підсумки
Якщо ви стоїте перед вибором — SEO або контекстна реклама, керуйтеся такими рекомендаціями:
-
якщо у вас середній або великий сайт, який давно існує, тоді краще SEO. Пошукові системи вище ранжують сайти з історією та з великою кількістю сторінок;
-
якщо ви просуваєте landing page, краще запустіть контекстну рекламу. SEO для просування односторінкових сайтів потребує значних зусиль та часу;
-
якщо ваш проєкт новий і ще маленький, почніть з контекстної реклами, а потім приєднайте SEO.
В ідеалі рекомендується поєднувати контекстну рекламу та SEO. Це дозволить вашому бізнесу отримати більше вигоди у короткостроковій та довгостроковій перспективі.
FAQ
Чим відрізняється SEO від контекстної реклами?
Головна відмінність SEO від PPC реклами в тому, що пошукова оптимізація націлена на покращення якості сайту та підвищення його позицій в органічній видачі. Це сприяє залученню користувачів у довгостроковій перспективі. А контекстна реклама дозволяє збільшити трафік на вебресурс на короткий час, доки будуть оплачуватись покази оголошень.
Що краще — SEO чи PPC?
Вибір між цими стратегіями просування залежить від сфери бізнесу, цілей компанії, термінів та інших чинників. SEO більше підходить для розкручування середніх та великих сайтів. А для залучення клієнтів на лендинг або на молодий вебресурс вибирайте рекламу РРС — вона подіє швидше.
Що і коли краще використовувати — контекст чи SEO?
Все залежить від ваших цілей, бюджету та готовності чекати на результат. Якщо вам потрібно терміново залучити трафік на сайт, запускайте РРС-рекламу. Якщо ви паралельно розгорнете роботи з SEO-оптимізації, це дозволить вам згодом відключити контекстні оголошення і мати переходи на сайт з органічної видачі.