Вікторія
Вікторія
IT Sales Manager
26.01.2022

Що таке roadmap: види, приклади

Вікторія
Вікторія
IT Sales Manager
26.01.2022
26.01.2022
4.4
12895
0

Починаючи розробку будь-якого IT-продукту або запускаючи новий проект, ви напевно зіткнетеся з таким поняттям як RoadMap - дорожня карта проекту. Це той перший крок на будь-якому шляху, без якого неможливо почати рух, бо незрозуміло куди. Ті, хто вже стикався з роадмапами, знають про це і дуже цінують цей інструмент. Але якщо вам довелося зустрітися з ним вперше, можуть виникнути певні питання. У цій статті ми постараємося відповісти на них.

Road map, що це

Road map, що це

Roadmap проекту - це документ, який коротко по суті описує стратегію розвитку чогось. Не можна конкретно визначити, для чого саме складається роадмап, адже варіантів може бути безліч: це може бути якийсь продукт, певний проект чи навіть сегмент ринку.

Роадмап створюється на початковому етапі, щоб чітко візуалізувати глобальний план чи стратегію розвитку проекту. Адже це допоможе надалі співнаправити усі зусилля. Але також роадмапи можуть створюватися і на вже готових підприємствах з метою передбачити стратегію впровадження певних змін. Сюди належить і випуск нового продукту, і модернізація виробництва, і реформація компанії, і, звісно, діджиталізація бізнесу.

З чого складається?

Насамперед роадмап повинен описувати цілі. Це перша та головна складова цього стратегічного документа. Цілі можуть бути короткостроковими чи довгостроковими, але головне – вони мають бути глобальними. Не потрібно описувати, який співробітник що повинен зробити, потрібно описати кінцевий результат роботи всього відділу, компанії або навіть ринку, залежно від того, навіщо саме складається roadmap.

Друга незамінна складова дорожньої карти – це етапи, або кроки. Справа в тому, що остаточна глобальна мета досягається не за одну дію, а значить до неї є цілий шлях. Важливо розписати цей шлях, розділивши всі цілі на етапи: що робиться насамперед, що потім, а що наприкінці. І тут важливо спиратися не лише на короткостроковість чи довгостроковість мети, а й на те, як вона впливає на кінцевий результат. Досягнення деяких цілей може бути необхідною умовою для того, щоб команда могла розпочати реалізацію наступних. Тому поетапність роадмапу має бути ретельно продумана.

І ще один важливий, але не обов'язковий елемент – терміни. Ви можете вказувати терміни реалізації конкретної мети чи завершення будь-якого етапу. А можете не вказувати. Терміни - це корисна складова подібних стратегічних планів, проте іноді їх неможливо визначити заздалегідь, тому часто роадмапи обходяться і без них. Щодо цього критерію навіть існує певна класифікація roadmap проекту: із зазначенням термінів, без такого, і гібридний, де вказані лише деякі важливі дати.

Які завдання вирішує?

Звичайно, головне завдання роадмапу – це візуалізація стратегії розвитку проекту, продукту, компанії чи іншої одиниці. Завдяки цьому артефакту у вас завжди буде наочне визначення того, яких саме цілей необхідно досягти (і, можливо, в які терміни). Отже, відштовхуючись від роадмапа ви зможете будувати конкретні плани, які обов'язково будуть вести у напрямку мети.

Також це чудовий спосіб інформувати всіх зацікавлених осіб про плани та процеси. Так, roadmap допомагає тримати в курсі подій усіх, хто причетний до проекту. Давайте поговоримо про це трохи докладніше.

Для кого призначено дорожні карти?

Як ви вже зрозуміли, роадмап проекту є важливим для всіх, хто в цьому проекті задіяний. Не важливо, чи йдеться про розробку продукту, просування компанії чи створення нового підприємства. Серед дійових осіб можемо виділити основні групи: інвестори, топ-менеджмент компанії, співробітники, команда розробки. Справа в тому, що кожного з них торкнуться будь-які зміни, а отже, вони мають бути готовими до них і рухатися у потрібному напрямку.

  • Інвестори: люди, які вкладають гроші у ваші проекти, як ніхто інший хочуть знати про те, куди підуть їхні кошти, коли їм чекати на результат і чим вони ризикують. Максимально лаконічно зорієнтувати їх з усіх питань, що цікавлять, якраз таки допоможе роадмап, де описані всі основні цілі, а також поставлені важливі для реалізації дати.
  • ТОП-менеджмент: велика ймовірність, що представники саме цієї категорії і займатимуться розробкою roadmap проекту, але не можна сказати, що якби не було інших учасників, він був би не потрібен. Роадмап допомагає структурувати цілі та побажання щодо проекту, а також побачити стратегію його розвитку як процес, зміщуючи фокус із мети на шлях її досягнення, що сприяє більш реалістичним очікуванням.
  • Співробітники компанії: люди, яким необхідно буде працювати з результатами ваших змін чи нововведень, повинні бути в курсі. Для них цей артефакт повинен відображати ті моменти, які очікують безпосередньо представників цієї категорії у процесі: зміни у графіку, структурі, порядках, можливо також терміни впровадження тощо.
  • Команда розробки: оскільки ми фокусуємося на розробці діджитал рішень, варто згадати, що в цьому випадку роадмап необхідний як замовнику, а й виконавцю. Дорожня карта допомагає розробникам вибудовувати чіткіші плани і структурувати свою роботу так, щоб прийти до глобальної мети за мінімальних зусиль і витрат.

Як бачите, цільова аудиторія роадмапу дуже різноманітна, і, що характерно, відрізнятимуться й самі роадмапи. Тож одного продукту їх доведеться зробити кілька. Оскільки одна з найважливіших характеристик цього документа – лаконічність, необхідно викладати лише ті етапи та цілі, які мають значення для читача та зачіпають безпосередньо його. Не варто витрачати час та увагу учасників на завдання інших дійових осіб.

Види roadmap

Види roadmap

Ми вже визначили, що дорожні карти не бувають однаковими. Навіть на одному проекті їх має бути кілька, і вони відрізнятимуться. Так, залежно від цільової аудиторії можна виділити цілих чотири різні види карт. Також ми з'ясували, що за показником часу роадмапи також можуть відрізнятися, і вибір залежатиме лише від особливостей конкретно взятого проекту. Але це не всі класифікації, які можуть бути.

Типи дорожніх карт

Пропонуємо вам розглянути одну з ключових класифікацій дорожніх карт - за функціями, які вони виконують. Або, іншими словами, з предмета, стратегія розвитку якого описується. Ми вже згадували, що roadmap може створюватися для проекту, продукту тощо. Давайте розглянемо цю класифікацію повною мірою:

  • Продуктові roadmaps: описують стратегію створення, виходу ринку і розвитку певного продукту - нового, чи вже існуючого.
  • Проектні roadmaps: зображують протягом реалізації конкретного проекту.
  • Галузеві roadmaps: демонструють розвиток галузей ринку та різних сегментів.
  • Корпоративні roadmaps: показують стратегію розвитку та трансформації компанії.
  • Освітні roadmaps: опрацьовують стратегію підвищення кваліфікації персоналу чи впровадження інших освітніх програм.

Цілі roadmap

Для будь-якого проекту як нової витівки роадмап несе певну цінність. А полягає вона у вирішенні важливих завдань планування та досягнення певних цілей:

  • описати план розвитку проекту;
  • структурувати бачення та розуміння цілей проекту;
  • надати предмет первісної звітності;
  • створити основу подальшого планування;
  • передбачити основні події у реалізації проекту;
  • забезпечити єдине розуміння руху продукту всією командою;
  • узгодити роботу всіх учасників;
  • забезпечити предметну основу для обговорень та подальших рішень.

Як побудувати дорожню карту продукту?

Як побудувати дорожню карту продукту?

Тепер, коли ми з'ясували, що таке роадмап, для чого він потрібен, які вони бувають і чого допомагають досягти, з'ясуємо, як його створити. Для того, щоб у вас на проекті з'явився такий корисний інструмент, як roadmap, необхідно виконати кілька нескладних кроків:

  1. Визначтеся з цільовою аудиторією. Ми вже говорили, що роадмап створюється під конкретну аудиторію і визначитися з нею – це перший крок у його створенні. Ви можете визначити кілька сегментів, і тоді для кожного доведеться зробити окремо всі інші кроки.
  2. Визначтеся зі структурою. Що саме ви описуватимете, чи вказуватимете тимчасові рамки і який тип раодмапа ви створюєте. Ці моменти важливо визначити відразу, адже при спробі щось змінити протягом дій ви ризикуєте отримати неструктуровану “кашу” з інформації.
  3. Визначте основні цілі. Пам'ятайте, роадмап - це стислий виклад, тому не заглиблюйтеся і не розписуйте безліч конкретних завдань. Тільки глобальні цілі, на який би термін вони не були розраховані.
  4. Продумайте стратегію. Ось тепер час задуматися про те, що принесе вам реалізація кожної мети і в якій послідовності їх необхідно вибудувати.
  5. Відстежуйте та коригуйте. Roadmap - не зведення законів, цей документ може змінюватись по ходу. Рекомендуємо одразу визначити людину, яка відповідатиме за моніторинг ходу дій, а також внесення коригувань у дорожню карту.

Створення роадмапу – не складний, але дуже корисний процес, який допоможе краще організувати реалізацію задуманого. Для того, щоб зручно розписати та оформити цей документ, існує безліч онлайн-інструментів, хоча по суті достатньо фліпчарту та маркера. Ми в WEZOM використовуємо роадмапи повсюдно - у розробці, у стратегічному плануванні, спілкуванні з клієнтами.

Як вам стаття?
4.4
Проголосувало: 18
Давайте обговоримо Ваш проєкт
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Коментарі
(0)
Будьте першими, хто залишить коментар
wezom logo
Залишились питання?
Залиште контактні дані. Наш менеджер зв'яжеться та проконсультує вас.
Підписуйтесь на розсилку Айтижблог
blog subscriber decor image
Бажаєте отримувати цікаві статті?
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Слідкуйте за нами у соціальних мережах
Цей сайт використовує cookie-файли для більш комфортної роботи користувача. Продовжуючи переглядати сайт, Ви погоджуєтеся на використання cookie.