Якби вам дали машину часу, щоб повернутися в минуле та уникнути помилок у розвитку бізнесу, ви б скористався такою можливістю? Впровадження MVP не замінює машину часу, але допомагає уникнути помилок при діджиталізації бізнесу за рахунок тестування та можливості перевірки концепції, ідей та функцій веб-ресурсу або додатку.
Що таке MVP?
- MVP - це мінімально життєздатний продукт, демо версія програми або веб-сайту, за допомогою якої можна зрозуміти, чи варто впроваджувати ті чи інші функції, зрозуміти, що саме необхідно користувачам, як вони поводяться.
Головне завдання MVP (minimum viable product) – скоротити витрати та не допустити витрати як часу, так і ресурсів на створення неефективного сайту чи програми. Це не сирий продукт, зроблений поспіхом. Це повноцінна розробка, з основною концепцією та ключовими функціями, що дозволяє переконатися в ефективності обраного напрямку та отримати відгук користувачів. Впроваджуючи MVP, ви відразу отримуєте реальний відгук споживачів і можете удосконалити продукт на стадії розробки, знизивши ймовірність помилок.
Для чого потрібно створювати MVP?
Для розробки спрощеної версії продукту, яка доступна для використання. Головна мета стратегії - отримання зворотного зв'язку від користувачів, на основі якої можна покращувати та розвивати продукт. MVP дозволяє дізнатися, які функції очікують від продукту потенційні клієнти.
Основні цілі MVP продукту:
-
мінімально витратне тестування припущень про продукт;
-
швидке отримання необхідної прийняття рішень інформації;
-
скорочення витрат часу на розробку;
-
Швидкий вихід продукту для ранніх користувачів.
Для бізнесу MVP дає можливість протестувати та покращити розробку, та вдало увійти на ринок. Як наслідок – економія ресурсів, випередження конкурентів, задоволення потреб клієнтів та підвищення прибутку.
Чим MVP відрізняється від PoC
MVP - готовий продукт із основними функціями, який дозволяє продемонструвати бізнес-концепцію клієнтам, оцінити її. Але перш ніж створити стартап, треба зрозуміти, чи принесе він прибуток, чи є можливість технічно втілити його в життя.
Для цього на ранній стадії проекту застосовують PoC (Proof of concept) – доказ/перевірку концепції, розробку якої можна порівняти з дослідницькою діяльністю. PoC вимагає серйозних технічних знань та передбачає створення невеликого прототипу (зразка), завдання якого – підтвердити життєздатність MVP.
Перевірка концепції потрібна не завжди, але обов'язкова у таких випадках:
-
створюється унікальний революційний продукт;
-
необхідно оцінити технічну сторону проекту (перевірити, чи можна реалізувати ідею практично);
-
слід визначити, яка технологія підходить для реалізації стартапу.
Proof of concept не лише дозволяє зрозуміти, чи принесе ідея успіх/прибутки. Він також допомагає перевірити технічні моменти, знижує ризик подальшої розробки продукту.
Важливо зауважити, що PoC – внутрішній проект, що залишається у фірмі. Він зазвичай не демонструється інвесторам, оскільки вони рідко фінансують проект з перевірки концепції. І, звичайно, експериментальний зразок не виносять на суд публіки.
Чим відрізняється MVP від прототипу
Розробка MVP на початковій стадії часто передбачає створення прототипу – ранньої версії продукту. На відміну від MVP, він не має повноцінних функцій. Прототип лише імітує програмне забезпечення, яке виглядає і працює як реальний продукт. Відповідно, структура його простіша, а часу та грошей на розробку йде менше.
Відповідно, прототип є лише «візуальною» частиною проєкту, яку можна показати інвесторам чи аудиторії, почути відгуки про стартап. Тобто він дозволяє: продемонструвати користувачам, як виглядатиме продукт, із мінімальними витратами зусиль, часу, грошей; визначити сприйняття загальної концепції; оцінити зручність використання продукту – дизайн, інтерфейс, основні функції; знайти свого клієнта; виявити прогалини, недоліки, усунути їх в ранній стадії.
Якщо цей крок буде пропущено, запуск MVP може провалитися через те, що жодних моментів розробники не врахували. Відгуки про проект дозволяють точніше визначити, чи буде він прибутковим, життєздатним, рентабельним.
Прототип можна використовувати, щоб привернути увагу інвестора для фінансування свого продукту. Це важливий момент, якщо стартап затратний, і гроші потрібні у стислі терміни.
Переваги MVP
Отже, MVP — це важлива складова створення продукту. Однак які конкретно переваги надає створення MVP та як запустити MVP, щоб він дійсно давав результати?
Знаючи, як створити MVP, та створюючи такий продукт, ви автоматично отримуєте наступні переваги.
Зменшення ризиків
MVP допомагає уникнути витрати часу і грошей на розробку продукту, який не має попиту на ринку або не задовольняє потреби користувачів. За допомогою MVP можна перевірити, чи є ринок для продукту, чи є цільова аудиторія в достатній кількості, конкурентні переваги, відповідні канали збуту і маркетингу.
Збільшення швидкості виходу на ринок
MVP дозволяє запустити продукт на ринок швидше, ніж повноцінна версія, оскільки вимагає менше часу і ресурсів на розробку і тестування. Швидкий вихід на ринок допомагає зайняти нішу, випередити конкурентів, залучити перших користувачів і інвесторів. Тому якщо ви плануєте якомога швидше вийти на ринок, варто знати, як розробити MVP продукт та впровадити його.
Отримання зворотного зв’язку від користувачів
MVP дозволяє отримати реальний зворотній зв’язок від користувачів, які використовують продукт, і дізнатися, що їм подобається, що не подобається, чого їм не вистачає, що здається зайвим, які проблеми вони мають та які в них очікування. Зворотний зв’язок допомагає покращити продукт, виправити помилки, додати нові функції, змінити дизайн, підвищити задоволеність і лояльність користувачів.
Підвищення гнучкості і адаптивності
MVP дозволяє бути гнучким і адаптивним до змін на ринку і вимог користувачів. За допомогою MVP можна швидко вносити зміни в продукт, експериментувати з різними варіантами, випробовувати нові ідеї, використовувати методику Lean Startup і Agile для створення продукту, який максимально відповідає потребам ринку і користувачів.
Створили рішення для зручного моніторингу медичної інформації у смартфоні.
Різновиди MVP
Є кілька видів мінімально життєздатних продуктів. У кожного їх свої завдання, і відповідно способи виконання цих задач.
1. Продукт із єдиним параметром (MVP з однією основною функцією)
Як правило, такий вид використовується для перевірки якоїсь однієї можливості. Тобто ви розробляєте одну функцію в її спрощеному вигляді, а далі спостерігаєте за тим, наскільки вона буде затребувана, і якими будуть відгуки.
Таке рішення не вимагає від вас особливих зусиль, але за вартістю та часом потрібно врахувати розробку щонайменше одного елемента функціоналу. Згодом ви зможете взяти цей функціонал за основу повноцінного продукту.
Як це працює
У цьому випадку ви створюєте реальне програмне забезпечення з мінімумом функцій, необхідних вам для перевірки гіпотези. Таким чином ви зможете визначити цільову аудиторію продукту, отримати зворотний зв'язок від потенційних клієнтів та зайнятися тестуванням.
2. Розрізнений MVP
Якщо ваша ідея не передбачає чогось кардинально нового, продукт можна "пошити" з найуспішніших елементів. Розрізнений MVP передбачає об'єднання готових елементів функціоналу на інтерфейс. Це дозволяє протестувати його затребуваність і життєздатність, перш ніж розробити таке рішення самостійно.
На розробку такого продукту йде менше часу. Це заощаджує ваш бюджет та дає можливість повноцінно протестувати все необхідне. З іншого боку, у разі успіху доведеться розробити та зібрати продукт наново, вже як повноцінну систему.
Як це працює
Ідея полягає в тому, щоб донести до користувачів цінність застосування інструментів, що вже існують, замість створення унікального рішення. Прототип продукту створено за допомогою простого програмного забезпечення, але виглядає як комплексне рішення. Необхідний функціонал додається після отримання зворотного зв'язку.
Приклад – компанія Groupon, яка розпочала із запуску нескладного сайту на існуючій платформі WordPress. Її творець щодня вручну додавав зображення їжі, створював пропозиції у форматі .pdf за допомогою AppleScript, і надсилав клієнтам електронною поштою.
3. MVP Флінстоуна («Чарівник країни Оз»)
Такий тип продукту передбачає лише імітацію основного функціоналу, проте дії здійснюються власником чи командою вручну. Якщо весь бізнес розглядати як програмний продукт, то ви ніби створюєте лише інтерфейс, а всю програмну частину робите вручну.
Так, наприклад, ви можете створити магазин без складу, купуючи замовлені продукти в магазинах та надсилаючи їх клієнтам. Або можна створити сервіс бронювання без безпосереднього функціоналу бронювання, роблячи все вручну.
Незважаючи на непопулярність такого виду MVP, він дуже корисний, оскільки дозволяє за мінімальних вкладень перевірити працездатність бізнес-ідеї. Але після успіху вам доведеться розробити всю "невидиму" частину такої платформи.
Як це працює
Принцип роботи полягає у створенні ілюзії того, що первинний продукт є функціональним. Необхідна робота виконується вручну, а насправді існує лише концепція продукту, яка потребує перевірки.
Приклад - компанія Zappos: її засновник опублікував фотографії взуття на сайті, і коли покупці почали замовляти взуття, він купував потрібні пари та відправляв їх. Усвідомивши, на який саме функціонал сайту чекають покупці, він створив такий ресурс.
4. «Консьєрж»
Ще один вид MVP, де все робиться вручну. Але суть його трохи інша: вона полягає у пошуку ідей та тенденцій, а не просто у тестуванні однієї ідеї.
Так, якщо ви хочете надати користувачам безліч різних послуг або їх підвидів, вам не потрібно одразу розробляти функціонал для них. Достатньо зробити інтерфейс та виконувати замовлені послуги вручну. Так ви визначитеся з тим, які функції потрібні, які мають більший і менший попит, і можливо зробите важливі відкриття.
Перевага цього методу знову в тому, що вам не потрібно витрачати багато ресурсів на створення продукту, в якому ви не впевнені. Ви тестуєте його без створення. При цьому, так само як і з "чарівником країни ОЗ", у разі успіху на вас чекає повний цикл розробки всього функціоналу.
Як це працює
Підприємець надає послугу, а клієнт знає, що її реалізує людина.
Приклад – компанія Wealthfront: її співробітники безпосередньо спілкувалися з клієнтами та надавали їм допомогу в управлінні інвестиціями та капіталом.
10 кроків щоб створити свій MVP
Щоб створити якісний MVP, необхідно слідувати чіткій структурі. Вона допоможе визначити основні завдання, побудувати вектор розвитку програми та уникнути помилок у розробці.
Дуже важливо на всіх етапах розробки дотримуватися чітких принципів створення MVP:
-
витратите грошей та зусиль якнайменше;
-
підвищуйте рівень обізнаності, збирайте статистику та дані;
-
проведіть передпродаж товару, щоб на момент створення вже були покупці;
-
збирайте інформацію про клієнтів, проводьте інтерв'ю та опитування, вивчайте аудиторію;
-
забезпечте роботу зворотного зв'язку, щоб своєчасно збирати відгуки;
-
створіть лендинг з описом продукту та його можливостями, так ви зможете зрозуміти, як оцінювати програму;
-
використовуйте соціальні мережі для позиціонування продукту та підвищення впізнаваності;
-
запускайте рекламну кампанію та збирайте статистику.
Тепер же пропонуємо вам детальніше розглянути головні етапи розробки MVP.
Крок 1. Визначте проблему, яку хочете вирішити
Головне питання, яке потрібно поставити перед тим, як створити мінімально життєздатний продукт: «Навіщо потрібен цей продукт?». Як тільки ви дасте на нього відповіді, можна сформувати цілі та завдання. Важливо визначити цінність товару.
Крок 2. Визначте цільову аудиторію та звузьте її
Чим більше людей, тим складніше розробити програму. З'являється багато думок, портретів клієнтів. У результаті процес розробки може істотно затягтися і зрости у вартості. Тому необхідно ретельно продумати, як виглядає цільова аудиторія і звузити її до мінімальних розмірів.
Головна помилка у розробці MVP – навпаки, розширювати аудиторію. Здається, ніби користуватися програмою буде більше людей. Можливо, але не етапі MVP. Наше завдання – протестувати продукт, оцінити його перспективи та зрозуміти, як просувати його далі.
Крок 3. Проаналізуйте конкурентів
Якщо вам здається, що ви вигадали унікальний продукт і він ексклюзивний, ймовірно, ви помиляєтеся. Напевно, у вас вже є конкуренти, які працюють. Завдання полягає в тому, щоб взяти примітивну ідею та розвинути її до ексклюзивного формату.
Збирайте інформацію, вивчайте статистику конкурентів, станьте їх клієнтом, щоб оцінити якість та особливості роботи. Аналітика допоможе зрозуміти сильні та слабкі сторони, оцінити перспективи та зробити продукт, який виділятиметься на тлі інших.
Крок 4. Зробіть SWOT-аналіз
SWOT-аналіз – це визначення сильних та слабких сторін. Важливо зрозуміти погрози, ризики, можливості та вектор розвитку.
Під час розробки MVP слід враховувати як сильні сторони, і недоліки. Завдання полягає в тому, щоб зосередитися на сильних сторонах і мінімізувати виникнення слабких сторін.
Крок 5. Визначте карту шляхів користувача
Карта шляхів користувача – це певний маршрут, який робить клієнт під час взаємодії з додатком. У MVP дуже важливо побудувати правильний, покроковий шлях клієнта, щоб він щоразу переходив на новий крок і поступово діставався основної мети.
Крок 6. Складіть список функцій із градацією за пріоритетом
Коли функціонал приблизно зрозумілий, потрібно розписати його докладніше і зрозуміти, які функції потрібні. І це найскладніша частина для розробників. Тому використовується метод градації за пріоритетом. Його суть полягає в тому, щоб визначити список функцій, необхідний для розробки MVP, а потім поставити їх за пріоритетом у порядку зменшення. Спочатку – найважливіші. У результаті буде зрозуміло, на що наголошувати, а від чого можна взагалі відмовитися.
Крок 7. Визначте обсяг MVP
Потрібно знайти «золоту середину». Якщо буде лише каркас, так званий «скелет додатку», він не зможе виконувати головне завдання. Занадто «товстим» його робити теж не потрібно, тому що обтяження призведе до повільності розробки та підвищення ціни.
В ідеалі створити схематичний план, у якому розписати функції пріоритету. Тоді візуально стає зрозуміло, який обсяг мінімально життєздатного продукту має бути.
Крок 8. Виберіть найбільш підходящий метод управління та розробки MVP
Тільки з цього етапу розпочинається розробка MVP технічно. Дуже велика робота проходить в ході аналітики, але саме від неї залежить якість кінцевого продукту та успіх його запуску. Проте попереду розробка, якою потрібно керувати. Можна вибрати одну з таких методик управління проектом:
-
LEAN . Має на увазі підхід, при якому розробники відмовляються від проектних рішень і працюють за шаблоном «створення – вимір – навчання». Суть у тому, щоб налагодити швидкий зворотний зв'язок, зробити першу версію робочого продукту максимально швидко та під час збору даних покращувати продукт.
-
SCRUM . Цей підхід можна назвати «спринт». Кожен учасник проекту отримує завдання та має виконати до призначеного часу. Усі процеси відстежуються, скрам-майстер контролює взаємодію між розробниками.
-
КАНБАН . Метод вирішення завдань у процесі їх освіти. Немає циклічної прогресії, коли ставиться завдання, вона доводиться до ідеалу, після чого фахівці приступають до вирішення наступного завдання. Ідеально працює після запуску першої версії мінімально життєздатного продукту.
-
XP . Екстремальне програмування дозволяє дуже швидко створити MVP із можливістю масштабування. На дизайн та деталі уваги не звертають. Робиться «голий» код, щоб програма працювала. А далі розробляється оболонка, дизайн, масштабується функціонал.
Вибір способу залежить від поставлених завдань. Фахівці повинні визначити, який із способів розробки найбільше вдало підійде.
Крок 9. Використовуйте альфа- та бета-тестування
Альфа-тестування – це внутрішній аналіз програми, у якому оцінюється продукт. Як правило, до кола входять самі розробники, власники та співробітники компанії-замовника, наближені люди. Завдання – оцінити програму з боку користувача, виявити проблемні ділянки, зрозуміти, що не подобається. У ході виявлення проблем фахівці одразу вирішують їх.
Бета-тестування – це перевірка продукту реальних користувачах. Потенційним або існуючим клієнтам надається доступ до програми на 1-2 тижні, і вони повноцінно використовують його. Їхнє завдання – залишати відгуки, виявляти проблеми та ділитися своєю думкою.
Як тільки всі ці кроки пройдені, MVP продукт можна запускати в реліз та реальному часі дивитися результативність. Основна перевага такого продукту в тому, що він коштує недорого, дозволяє оцінити ризики, протестувати бізнес-модель. При цьому є повноцінним та функціонуючим. Багато хто залишається на ньому тривалий час.
Крок 10. Запуск мінімально життєздатного продукту
Остання, але не менш відповідальна частина – запустити ваш MVP. Переконайтеся, що продукт легко знайти, і що цільова аудиторія має доступ до нього. Найкраще анонсувати його розробку заздалегідь, щоб зацікавлені користувачі тримали вухо гостро. Коли ваш продукт активно використовується, все що вам залишається – це стежити за ним, збирати відгуки та робити висновки щодо розвитку бізнесу.
Основні помилки під час створення MVP
Головна помилка при розробці MVP полягає в тому, що до програми не ставляться серйозно. Мовляв, це тимчасовий продукт, його завдання протестувати нішу. Мінімально життєздатний продукт є зерном, із якого може прорости ціле поле. Тому ставитись до нього потрібно максимально серйозно. І все ж є ряд помилок, які допускаються при створенні MVP:
-
Дотримання ідеалів . Використання безлічі функцій, крім ключових, затягує розробку. Тривала розробка дизайну та гонитви за кожним пікселем збільшує вартість продукту. Але яка різниця, як він виглядає, якщо він буде марним? Зосередитись потрібно на головному.
-
Нераціональний розподіл ресурсів . Це працює як у бік здешевлення розробки (скупий платить двічі), так і у бік збільшення вартості (зайві витрати на непотрібний функціонал та затягування термінів розробки).
-
Відсутність аналітики відгуків . Фідбек від клієнтів – украй важливий крок, який допомагає зробити продукт кращим. У ході створення MVP обов'язково дослухатися думки користувачів.
-
Передчасний анонс . Так роблять багато компаній. Говорять про те, що буде своя фішка, унікальність, ексклюзивність. На практиці MVP простий, багато доповнень випускаються пізніше або не випускаються взагалі. Не потрібно завищувати очікування користувачів.
-
Надмірне захоплення філософією застосування . Ідея – це добре, але сидіти і цілодобово думати над нею – погано. Потрібно діяти! Це один із головних принципів розробки MVP. Чи є базова ідея? Реалізуйте її. Поліпшення завжди можна зробити згодом.
Уникаючи цих помилок і чітко дотримуючись покрокового плану розробки MVP, вийде якісний затребуваний продукт. Або незатребуваний, адже роль мінімально життєздатного продукту якраз і полягає в тому, щоб показати, якою є перспектива бізнес-ідеї, і як її потрібно розвивати.
Відомі приклади MVP продуктів
MVP технологію застосовують як стартапи, а й великі компанії, запускаючи новий продукт. Це чудова можливість перевірити нішу, подивитися ефективність та отримати зворотний зв'язок від реальних клієнтів.
Dropbox
Перш ніж створити повноцінний продукт, компанія випустила MVP відеоролик, в якому детально розповіла про можливості хмарного сховища. Відео швидко розійшлося соціальними мережами і за короткий час на розсилку компанії підписалося понад 70000 осіб. Компанія зрозуміла, що справді їхня ідея працює, і втілила її в реальність. Сьогодні капітал компанії 12 млрд доларів.
Практично всі соціальні мережі запускають MVP перед реалізацією своїх ідей і Фейсбук – не виняток. Ще в 2004 році сайт об'єднував студентів Гарвардського університету і містив мінімальну інформацію про них. Згодом впровадження нових функцій та задоволення потреб відвідувачів дозволили створити найбільшу соціальну мережу у світі.
Доручіть розробку вашого MVP нам!
Розробка МВП — це складний та багаторівневий процес, від якого фактично залежить весь ваш майбутній продукт. А тому якщо ви не знаєте, як розробити MVP самостійно та не маєте відповідної експертизи, рекомендуємо вам звертатися до Wezom. Ми вже не перший рік створюємо Minimum Viable Product для своїх клієнтів, допомагаємо швидше вийти на ринок з новим продуктом і найголовніше — одразу переконатися в його популярності та актуальності.
Наші MVP дають змогу:
-
в мінімальний термін вийти на ринок зі своїм продуктом;
-
отримати робочий продукт з доволі невеликими початковими вкладеннями;
-
отримати можливість раннього тестування продукту;
-
зібрати відгуки та побажання користувачів ще на етапі ранньої розробки.
Тобто наші MVP допоможуть вам не просто вийти на ринок з чимось новим, а й впевнитися, що ваш майбутній продукт дійсно актуальний для потенційної аудиторії. А значить, ви рухаєтесь у правильному напрямку.
Звертайтеся до представників Wezom, щоб дізнатися більше про те, як розробити мінімально життєздатний продукт, скільки часу на це потрібно у вашому випадку та що ми готові запропонувати саме вам.
Також запрошуємо вас ознайомитися з нашими кейсами.
MVP розробка - інструмент, що приносить прибуток та рішення за найкоротший час
Підіб'ємо підсумки
Отже, Minimum Viable Product є дійсно важливою складовою успішності будь-якого сучасного програмного (й не тільки) продукту. Це невід’ємна складова успішного створення та розвитку, оскільки MVP дозволяє:
-
Зменшити ризики, пов’язані з витратою часу і грошей на непотрібний або небажаний продукт.
-
Збільшити швидкість виходу на ринок і отримати перевагу над конкурентами.
-
Отримати зворотний зв’язок від реальних користувачів і дізнатися, як покращити продукт і задовольнити їхні потреби.
-
Підвищити гнучкість і адаптивність до змін на ринку і вимог користувачів.
А відтак MVP допомагає створити продукт, який має цінність для ринку і користувачів та забезпечує його успішне функціонування й розвиток.
Часті питання при створенні MVP:
Кому потрібний мінімально життєздатний продукт і чому?
MVP допомагає підприємцям-початківцям перевіряти гіпотезу свого продукту з мінімальними ресурсами. Це дозволяє їм уникнути більших збоїв під час перевірки тенденцій реального ринку. Ще одна перевага, отримана від початку роботи з MVP, полягає в найкоротшому часі між випуском продукту на ринок і пошуком перших користувачів для створення бази користувача і отримання цінних відгуків.
Що необхідно враховувати під час розробки MVP?
Перед початком розробки MVP для вашого стартапу зважте на наступні кроки: Визначте вашу цільову аудиторію та її звички. Думай масштабно. Ви повинні знати спочатку, які функції ви збираєтеся додати в довгостроковій перспективі. Будь інноваційним. Хоча ваш MVP є обмеженою версією вашої програми, він повинен мати унікальну торгову пропозицію.
Які є приклади відомих компаній, які використовували MVP?
Є багато історій про успішні послуги та про те, як вони почали з мінімально життєздатних продуктів. Yahoo та Facebook були представлені як веб-сайти MVP. Foursquare було простим додатком, що дозволяє людям реєструватися у певному місці.