Лукбук – це візуальний каталог, який презентує основні моделі колекції аксесуарів, одягу, взуття та інших товарів. Як правило, використовується у Fashion-сфері, але може застосовуватись й для іншого виду бізнесу. Наприклад, ніхто не заважає представити у вигідному світлі верстати для виробництва деталей. Але здебільшого він все ж використовується у світі моди. Якісний лукбук дає уявлення не лише про речі або аксесуари. Він позиціонує компанію, показує ставлення бренду до свого клієнта, наголошує на статусі та унікальності.
Яку основну мету переслідує лукбук?
Термін lookbook набув популярності не дуже давно. Його часто плутають з портфоліо, адже по суті, це друкована глянцева продукція у вигляді журналу або альбому, в якому представлені дизайнерські фото. Вони зображають колекцію, а самі дизайнери та фотографи намагаються створити яскраві образи, що запам'ятовуються, підбираючи ракурси, граючи тінню й світлом, вибираючи неординарних моделей.
Але насправді lookbook – це бізнес-інструмент, який допомагає просувати продукт, позиціювати компанію та виводити її на провідні позиції серед конкурентів. Це потужне джерело залучення нових клієнтів та утримання вже наявних. Лукбук виконує конкретні бізнес-завдання:
- представляє новий продукт підприємства;
- виділяє найкращі якості продукту, заграючи з клієнтом різними образами;
- формує думку та працює з емоційним станом клієнта;
- показує технічні характеристики товару, зокрема стиль, форма, кольори, крій.
Основна мета, заради якої організовується зйомка лукбука – презентація нового продукту компанії. Це може бути колекція одягу, аксесуарів, взуття або взагалі продуктів, які не пов'язані зі світом моди.
Чим лукбук відрізняється від іміджевої чи іншої зйомки одягу?
Лукбук – це інструмент, який дозволяє провести клієнта до нового продукту та показати найкращі якості. Чітких меж його формування немає, так само як і суворих правил. Кожен дизайнер сам визначає, які сторони продукту необхідно показати. А фотограф здійснює це, занурюючи модель до локації та додаючи ефекти світла, тіні та композиції.
Будь-яка зйомка має конкретну мету. Lookbook – це симбіоз технічного каталогу із творчою подачею. Стиліст – одна з головних персон на такій зйомці, а завдання фотографа – показати технічні сторони продукту з творчого боку.
Інші зйомки одягу чи схожого товару можуть виконувати зовсім інші ролі. Йдеться про презентацію самої моделі та створення портфоліо, де акцент робиться на її позах, фактурі обличчя, але аж ніяк не на одязі чи аксесуарах. Створення іміджевої зйомки показує стиль творчий підхід. Такий тип фото використовується у рекламних каталогах. Як правило, фотографи та стилісти заграють із трендами: пози, локації, кольори. Ще однією особливістю є дотримання строго стилю компанії.
Під час зйомки лукбука переслідуються інші цілі. Немає жодних рамок чи правил, вони формуються лише у фотографа та стиліста, оскільки переслідується конкретне завдання – продемонструвати новий товар у найкращому вигляді.
Процес: як створюється лукбук
Існує три типи підходів, які допомагають створити лукбук. Перший – повна імпровізація. Береться фотограф, один стиліст, модель і товар, який потрібно представити. Далі - все за натхненням. Це не бізнес-підхід й краще називати цей процес імпровізацією для портфоліо фотографа та моделі.
Другий підхід – надмірна творчість. Наймається велика команда, підбираються локації, виставляється світло, починаються великі постановки, які можна порівняти з виступом світового театру. За фактом, подібна зйомка лукбука перетворюється на створення іміджевої фотосесії.
Третій – бізнес підхід. Тут розписується кожен етап, формуються цілі та завдання зйомки, визначається кінцева мета та отримується відповідь на головне питання: навіщо потрібний цей lookbook. Далі ставляться конкретні завдання, які допомагають пройти шляхом організації та отримати якісну презентацію продукту. Саме цей підхід ми вам і пропонуємо. Він складається з кількох етапів.
Організація зйомки
Лукбук – це візитна картка компанії, за якою бренд зустрічатимуть. Тому організація зйомки – перший та найважливіший етап. Потрібно розрахувати час й зрозуміти, коли він має бути готовим. Складається графік роботи, найчастіше одним зі складних завдань є об'єднання усієї знімальної команди.
Трапляється наступна ситуація: модель переплутала час та затрималася на годину. На певний час були заброньовані візажист, стиліст та перукар. Їх наймали на годину, і додаткову годину вони просто так не готові чекати. Тут 3 виходи: подовжити послуги фахівців, відмовитися від них та самостійно намагатися зробити їхню роботу, або заздалегідь подбати про те, щоб учасники зйомки не запізнювалися.
Бізнес-підхід означає третій варіант. При цьому необов'язково винаймати лімузин, який доставить модель вчасно. Потрібно лише за кілька годин до зйомки лукбука нагадати, що потрібно з'явитися до зазначеного часу.
Організація зйомки вимагає особливої уважності та чіткого розуміння всіх процесів. У сучасному світі більшість із них можна автоматизувати. Наприклад, розробити спеціальний застосунок, в якому будуть зібрані всі учасники та прописані всі процеси. Наша компанія може створити подібний продукт, зателефонуйте нам, щоб обговорити деталі.
У будь-якому випадку організація зйомки лукбука – одна з головних складових створення успішного продукту. Саме на цьому етапі відбуваються бізнес-процеси.
Стилізація зйомки
Стиль це те, що виокремлює lookbook серед сотень інших продуктів конкурентів. Він має бути унікальним, цікавим, дивовижним. Лукбук робиться для продавців, преси, дизайнерів, клієнтів. Цільова аудиторія досить велика та різна, кожен має власні цілі. Стилізація дозволяє задовольнити потреби всієї цільової аудиторії.
Необов'язково, щоб стиль був строкатим та сильно вираженим. Він має відповідати тону компанії, що випускає продукт, самому продукту й тому, як бренд позиціонує себе на ринку.
Створення стилю – робота дизайнера, стиліста, арт-директора. Важливо створити гармонію зйомки, враховуючи тривіальні бізнес-процеси. Якісне поєднання одягу та аксесуарів слід поєднати з процесом перевдягання моделі. Іноді на зйомку лукбука потрібно 10 хвилин. У той час як перевдягання триває 1,5 години. Тому всі подібні процеси необхідно враховувати у роботі.
Контроль зйомки
Якщо ви прагнете створити лукбук відносно швидко й не переробляти роботу по 10 разів, необхідно забезпечити якісний контроль під час роботи. Багато хто не враховує цей фактор. Адже саме на цьому етапі припускається велика кількість помилок.
Уявіть, що модель одягли, зробили чудовий макіяж та зачіску, що забрало половину дня. Фотограф робить свою роботу, особливо підкреслюючи світло, тіні, образи. Але ніхто не помітив, що на одязі виявилася пляма, або ж воно просто прим'ялося. Цього достатньо, щоб зіпсувати лукбук. Хоча навряд чи подібне фото увійде до нього. Тому доведеться повторювати зйомку.
Щоб уникнути цього, необхідно забезпечити якісний контроль роботи. Варто враховувати й інші чинники. Модель – це не робот, а людина, якій треба пити, їсти, відпочивати. Як і всій знімальній групі. А ще техніка має властивість розряджатися, перегріватися. Ці процеси необхідно ретельно контролювати, щоб не переплачувати за оренду приміщення, простій співробітників чи перероблення фото.
Зйомка лукбука
Тут творчий процес поєднується з технічною роботою. Фотограф обговорює з дизайнером стилістику, готує апаратуру, виставляє світло, продумує образ моделі. Головне завдання усієї зйомки – створювати фотографії в єдиному стилі. Це не означає, що модель не може змінювати позу чи одяг. Але образ, фон, колір мають зберігатися, щоб продукт було представлено у єдиному стилі.
Lookbook призначений для презентації продукту, його технічних можливостей та особливостей. Це не рекламна зйомка, де важливі емоції. Тому із креативом, як правило, тут обережні.
Постпродакшн
Перед тим, як створити лукбук, потрібно обробити кожне фото. Обробка - це невіддільна частина процесу, який теж потрібно враховувати під час формування часу створення. Дизайнер та фотограф відбирають вдалі фото, після чого починається обробка. Робиться ретуш моделі, усуваються дрібні дефекти. Головне - зберегти технічні характеристики продукту, такі як форма, колір, текстура.
Після обробки кожного фото вони надсилаються на друк. Формується готовий продукт. Він може бути представлений у вигляді журналу, альбому. Або це може бути й цифровий носій. Далі лукбук поширюється серед преси, покупців, магазинів та всіх зацікавлених учасників. Він починає працювати як бізнес-інструмент, який просуває продукт компанії.
Яких помилок найчастіше припускаються під час зйомки лукбука?
При створенні Lookbook допускаються приблизно одні й ті самі помилки. Ми розберемо їх не лише з погляду розробки дизайнерського продукту, а й з боку бізнес-процесу. Ось основні помилки:
- Використовувати єдиний стиль. Ви скажете: «Як же так, вище написано, що єдиний стиль важливий?». Так, для фотографа. Але в колекції представлено декілька продуктів. Кожен із них має бути, як окремий розділ книги. У загальній картині вони гармонійні, але кожен продукт окремо - самостійний та незабутній.
- Поспіх та хаос. Хочеться якнайшвидше закінчити зйомку лукбука, щоб розпочати його поширення. Але в цьому поспіху нерідко забувається якийсь образ, товар. Тому потрібно все планувати.
Відсутність чіткого плану дій. Імпровізаційна зйомка це добре, але не для бізнес-продукту. Кожне фото має бути розплановане, кожен образ розписаний та зрозумілий для всієї знімальної групи. - Відсутність організації процесу. Пам'ятайте, що ви працюєте з людьми. Вода, їжа, відпочинок, час на перевдягання, час на підготовку обладнання – все необхідно враховувати заздалегідь.
Вважати, що лукбук – це дизайнерська річ для іміджу бренду. Безумовно, lookbook формує імідж компанії та ставлення клієнтів до неї. Але завдання цього інструменту – продавати. Тому під час його створення потрібно робити наголос саме на комерційні цілі. - Вірити, що все піде за планом. Краще заздалегідь бути готовим до того, що модель запізниться, фотограф забуде об'єктив й за ним доведеться повертатися, або розрядиться техніка. Одразу варто продумати план B. Добре, якщо він не стане в пригоді.
- Перекладати відповідальність на інших. Якщо стиліст спізнюється, то це не його проблема, а ваша. Ви можете його насварити й навіть звільнити, але це не розв'яже вашу проблему з фотосесією. Щоб уникнути подібної помилки, дійте за стратегією "Я розумний, всі - дурні". Нагадуйте, попереджайте наперед, зробіть контрольні дзвінки, уточнюйте. Це допоможе краще організувати процес.
Це далеко не всі помилки під час створення лукбука. Цей процес є досить складним, й, не маючи досвіду, з першого разу зробити якісний комерційний продукт буде складно. Тому ми рекомендуємо звернутися до професіоналів, які мають у своєму портфоліо успішні кейси. Краще заплатити трохи більше, але позбавити себе “щастя” організації всього процесу.
Висновки
Лукбук – це бізнес-продукт, а не творча зйомка для того, щоб красиво представити компанію. Він має конкретну мету, спрямований на комерційну вигоду та створюється для позиціювання товару.
Процес створення не терпить імпровізації чи недбалого ставлення. Безумовно, частка творчості тут є і вона досить велика. Але це не лише творчий процес. Він містить багато кроків, які допомагають організувати якісну зйомку лукбука.
Підбирається професійна команда, визначається стилістика, створюються образи. Але головний акцент – на продукті. Саме він герой цього журналу й головне завдання – презентувати його так, щоб кожен глядач захопився, запам'ятав та захотів придбати. З огляду на різну цільову аудиторію необхідно продумати, як позиціювати продукт. Якщо ви хочете створити лукбук, звертайтеся до професійної команди, яка має досвід та знає, як зробити його бізнес-інструментом.