Інтернет речей (Internet of Things, IoT) - один із наймодніших на сьогодні термінів в IT. Про нього дуже часто говорять у промисловості, логістиці та медицині. Здається, що меж застосування у цієї технології немає: за допомогою засобів IoT сьогодні можна своїми руками побудувати найпростішу охоронну систему для гаража, а можна і реалізувати цифрову трансформацію величезного заводського виробництва.
Зрозуміло, що інтернет речей дуже зацікавив гравців роздрібної торгівлі. Прямо зараз рітейлери шукають нові технології, які допоможуть їм у конкуренції з e-commerce та онлайн-сервісами. Усі чекають, що інструменти IoT можуть влаштувати у ритейлі маленьку революцію.
Що таке інтернет речей
Не так давно ми докладно розповідали в нашому блозі про сутність та принципи роботи IoT . Тож зараз торкнемося цієї теми лише двома словами.
Інтернет речей є масивом підключених до мережі пристроїв, які можуть обмінюватися між собою інформацією. Наприклад, ваш смартфон вивантажує дані про ваші звички користувача через встановлені програми, а потім на основі аналізу цих даних вам виводиться контекстна реклама. Хорошим прикладом інтернету речей також можна вважати системи розумного будинку, коли ваше житло автоматично регулює рівень температури, вологості, освітленості приміщень та самостійно впливає на інші показники. Інтернет речей у промисловості - це сенсори та цифрове обладнання, яке збирає та передає дані в реальному часі. За допомогою IoT можна стежити за темпами виробництва та станом верстатів, наприклад.
У 2020 році IoT почав зростати ще швидше у зв'язку з пандемією. За даними Fortune Business Insights, глобальний обсяг ринку інтернету речей перевищив 308 мільярдів доларів. Прогнозується, що з 2021 до 2028 середньорічний темп зростання ринку IoT буде перевищувати 25%.
Різні компанії у всьому світі активно інвестують у технології, пов'язані з інтернетом речей. Дослідження Fortune показало, що дві третини осіб, які ухвалюють рішення в компаніях, вже зайняті впровадженням технологій IoT або планують зайнятися цим у найближчий рік. Більше половини опитаних заявляють, що їхні компанії інвестують у IoT з розрахунком отримати нові джерела доходу або посилити надходження від старих.
Можливості IoT у рітейлі
Чому ж рітейлу варто звернутися до інтернету речей та які можливості відкриває технологія? Зазначимо тут чотири напрямки, з якими може допомогти IoT:
- Поліпшити роботу складу та доставки. Розберемо на простому прикладі: ваше виробництво спрямовує готовий продукт на один або кілька перевантажених складів, де вони стикаються з ризиком "зависнути" або випасти з поля комірників. Таке трапляється часто, тому що процесам на складі не вистачає прозорості. Технології IoT дозволяють зробити кожен товар видимим у системі складу за рахунок найпростішого чипа або радіомітки. Це допоможе автоматизувати рух продукту на всіх рівнях логістичного ланцюжка. Це означає, що склади будуть використовуватися раціональніше, а доставка вимагатиме менше часу та ресурсів.
- Мінімізувати збитки від форс-мажору та людського чинника. При налаштуванні прозорої системи наявності/відсутності товарів списати продукт, як “загублений” буде набагато складніше. Крім того, інтернет речей може захистити вас від збитків від непередбачених ситуацій: сенсори вчасно повідомлять про поломку холодильників на складі, наприклад.
- Відстежувати попит. У поєднанні з базами даних та інструментами передиктивної аналітики кошти IoT допоможуть аналізувати загальну ситуацію на ринку та давати інформацію щодо попиту на товарні позиції в реальному часі. Це дозволяє прогнозувати попит і зосередитися на найперспективніших ринкових нішах.
- Створювати безконтактні торгові зали та даркстори. Ці дві новинки у світі ритейлу швидко набирають популярності. У безконтактних торгових залах немає продавців: людина ходить між стелажами та збирає покупки, попередньо зареєструвавшись у додатку до магазину. Система автоматично визначає, що ж купив відвідувач, або зчитує QR-коди на кожному товарі. Як результат, із прив'язаної до додатку карти списується потрібна сума за покупки. Даркстори ж навпаки є складами-магазинами, в яких немає покупців. Замовлення надходять у даркстор через додаток, співробітники пакують їх та відправляють кур'єрською доставкою. В обох моделях можна ефективно застосовувати IoT: присвоїти кожному товару радіомітку для автоматизації обліку, наприклад.
- Налагодити розумну доставку. Наприклад, ви зможете стежити за тим, де в конкретний момент часу знаходиться ваша вантажівка з товарами. Також можна буде регулювати швидкість автомобіля, контролювати, чи пристебнуть водій та перевіряти, скільки годин у дорозі він знаходиться. Крім того, деякі ритейлери йдуть шляхом Amazon і тестують доставку за допомогою дронів. Задаючи координати та вказаний покупцем бажаний час отримання товару, служба доставки забезпечує найшвидший та найбезпечніший продаж товарів споживачам.
- Поліпшити обслуговування торгового обладнання та запобігати його поломкам. За допомогою датчиків та сенсорів, а також спеціального софту, ви зможете відстежувати справність робочої техніки, своєчасно оновлювати програмне забезпечення та вчасно виявляти проблеми. Це економить кошти, час та нерви, які могли б піти на ремонт поламаної техніки та усунення наслідків поломки.
Проблеми використання IoT у роздробі
Виникає справедливе питання: якщо інтернет речей настільки корисний, чому ще не всі компанії впровадили його у свою роботу?
Є низка проблем, з якими стикаються всі, хто хоче трансформувати свою компанію та почати використовувати IoT.
- Нестача потрібної інфраструктури
Оскільки інтернет речей насамперед передбачає безперервну і швидку роботу з великими масивами даних, його використання вимагає технічної інфраструктури. Сервера, обладнання, дороге ПО-для невеликого бізнесу такі витрати можуть бути надто суттєвими.
Існує думка, що впроваджувати IoT слід швидко та масштабно. Але практика показує, що починати краще із невеликих проектів. Це допоможе вивчити потенціал технології безпосередньо у вашій ніші, дізнатися реакцію аудиторії та позначити вектор застосування інтернету речей. Налагоджувати такі системи можна і потрібно поступово, щоб не наражати свою компанію на великі ризики.
- Безпека
Впроваджуючи технології IoT, ритейлери отримують доступ до великих даних про свій продукт та споживачів. І це не лише велика сила, а й велика відповідальність. Дані потрібно буде належним чином захищати від кіберзагроз, інакше витоку та шкідливий софт може боляче вдарити як у вашому бізнесі, так і ваших користувачів. Вирішення цієї проблеми вимагає додаткових інвестицій у технології та софт, вирішення проблем захисту баз даних, пошуку надійних партнерів.
- Кваліфікований персонал
Автоматизація - одна з головних переваг, яка пропонує інтернет речей. Однак, важливі рішення все одно потрібно приймати людині: працювати з результатами аналізу даних, розробляти і коригувати стратегії, запускати рекламні кампанії. Тому проблема пошуку досвідчених співробітників також залишається гострою для тих, хто починає впроваджувати інтернет речей у рітейл.
Є й хороші новини: зі зростанням популярності напряму кількість освічених фахівців також зросла. Інженери, кодери, маркетологи, аналітики – налагодити ефективний бізнес на основі технологій IoT без таких фахівців неможливо.
Крім того, ви завжди можете найняти підрядників, які мають досвід у впровадженні інтернету речей у рітейл. Залежно від масштабів проекту, варто ухвалити рішення: ви хочете найняти потрібних фахівців у штат, або для початку буде достатньо партнерства з надійним підрядником.
Коли потрібно впроваджувати IoT у бізнес
У будь-якому випадку, кожному рітейлеру варто зараз замислитися над можливостями впровадження IoT. Фактично, інтернет речей вже зараз змінює роздріб: поштомати у під'їздах та зони самообслуговування у супермаркетах сьогодні нікого не дивують.
Технології розвиваються швидко, а ігнорування трендів може призвести до серйозного відставання від конкурентів уже в найближчі два-три роки. Якщо ви шукаєте нові способи посилити свій бізнес за рахунок діджиталу – не тягніть, зверніться за консультацією до наших експертів. Як мінімум – це допоможе вам скласти більш чітку картину ринку.