Денис
Денис
Head of Back-end developer
26.09.2022

Білінгові системи: як працює діджитал у телеком-бізнесі

Денис
Денис
Head of Back-end developer
26.09.2022
26.09.2022
7096
0

Люди по всьому світу щодня відправляють десятки тисяч смс, здійснюють мільйони дзвінків, роблять сотні мільйонів запитів в Google через мобільні мережі. Ці процеси потребують обслуговування. За сервіс відповідають компанії-провайдери, постачальники телекомунікаційних послуг. І для тарифікації телеком-сервісу кожному провайдеру необхідна білінгова система. Це спеціальний софт для розрахунку, який збирає первинні дані про постачання телеком-послуг і структурує їх для подальшої обробки. Давайте розберемо, що таке система білінгу, як вона працює й де застосовується.

Що таке білінгові системи?

Щоразу, коли ви здійснюєте телефонний дзвінок, щось шукаєте в мережі, або просто дивитесь ТБ, десь по той бік дроту працює система білінгу. Вона збирає отриману інформацію про трафік та співставляє її з тарифами на послуги. Це процес, в якому кожна ваша дія оцінюється фінансово. Причому в оплату може перейти практично будь-яка дія користувача: тривалість застосування послуги, трафік, час надання послуг.

Білінгова система — це програмне забезпечення, яке збирає дані від користувачів, структурує їх та обраховує в рамках тарифу. Якщо користувач, як споживач послуг, вимагатиме від компанії звіту, завдяки білінгу його буде легко сформувати. Але це далеко не головне завдання системи. Без неї телекомунікаційний бізнес просто не може існувати.

Білінгова система працює за принципом бази даних, до неї надходить уся необхідна інформація. Це може бути тривалість дзвінка або регіон, у який користувач дзвонить. Якщо мова йде про надання інтернет-послуг, то це кількість трафіку, що споживається, і так далі. У систему потрапляє дуже багато інформації, після чого вона структурується й обробляється.

Далі в справу включається тарифікатор. Він оцінює зібрані дані та «переводить інформацію в гроші», тобто формує вартість послуг на основі заданих параметрів. З іншого боку, на формування ціни впливають знижки, бонуси, акції. Щоби компанія утримувала інтерес клієнтів, тарифікація має бути гнучкою. Системи білінгу відповідають за те, щоби провести розрахунки з урахуванням безлічі факторів та підлаштовуватися під потреби бізнесу.

Після формування рахунку система виставляє його користувачеві за принципом передоплати або післяплати. В обох випадках проводяться налаштування взаємодії з клієнтом. У разі передоплати необхідно контролювати стан рахунку, блокувати надання послуг, якщо рахунок не поповнений, сповіщати користувачів і здійснювати безліч інших завдань. У цьому теж допомагають білінг системи.

Термінологія

Аби краще зрозуміти, як влаштовані білінгові системи, необхідно розбиратися в основних термінах їх розробки.

Існує автоматизована система розрахунків, або інформаційна білінгова система. Головні їх характеристики — доступність та гнучкість. Якщо інструмент здатний підлаштовуватися під зміни, індивідуально налаштовуватися, він буде ефективним і зможе вирішувати бізнес-завдання. В ідеалі така система має бути модульною. Тобто система білінгу збирається з окремих незалежних блоків і формує з них єдиний механізм. Якщо потрібно перебудувати її роботу, то модифікувати можна лише певний модуль, а не всю систему. Це допомагає швидко підлаштовуватись під реалії бізнесу.

Ось ще кілька термінів, які потрібно знати при розробці системи білінгу:

  • Масштабованість навантаження. Коли база клієнтів почне зростати, має бути можливість розширення апаратної частини системи білінгу. Це дасть змогу масштабувати продукт швидко та безпечно.
  • Надійність постачальника сервісу. Вивчайте попередній досвід розробників, щоби переконатися, що їхній продукт відповідає стандартам безпеки та користується попитом на ринку.
  • Мультимовність. Якщо ви плануєте працювати в різних регіонах, враховуйте можливість використання різних мов.
  • Мультивалютність. Наявність цієї функції дає білінг системі можливість приймати оплату в різній валюті з урахуванням поточного курсу.
  • Відкладений білінг. Це коли розрахунки роблять після надання послуги, наприклад, після дзвінків.
  • Гарячий білінг. Складання рахунку відбувається при користуванні послугою, наприклад, під час використання платного трафіку інтернету.
  • Постінг білінгу. Процес, у якому відбувається фіксація даних, і надається в зручному вигляді користувачам. Наприклад, баланс рахунку або роздрук витрат.

Ці терміни дадуть вам змогу краще зрозуміти принципи роботи системи білінгу та підібрати програмне забезпечення. Враховуйте можливості продукту при виборі та переконайтеся, що вони відповідають вимогам вашого бізнесу.

Що може, що має робити й за що відповідає білінгова система?

Основне завдання системи білінгу — автоматизувати процес складання рахунків чи механізму оплати для клієнта. Наприклад, після дзвінка абонент може дізнатися про стан свого балансу, або в нього автоматично підраховується залишок заборгованості, списуються кошти за надання послуг. За все це відповідає білінгова система.

Процес автоматизації починається з укладення договору з клієнтом. Далі формуються рахунки, система автоматично робить усі розрахунки згідно з послугами компанії. Гнучкість налаштувань дає змогу пропонувати індивідуальні умови для кожного клієнта, сегментувати базу та коректно видати результати розрахунку.

Підсистеми дають змогу розширити можливості білінгу та вивести клієнтів на самообслуговування. Наприклад, програма для перевірки балансу, сервіс для зміни послуг. У вашого інтернет-провайдера, напевно, підключений сайт, на якому ви можете змінити тариф, подивитися баланс, поповнити його, заморозити. Усе це функції системи білінгу, саме за це вона і відповідає.

Структура та функції білінгових систем

Саму систему варто сприймати як софт. Це програмне забезпечення, яке дає змогу автоматично виставляти рахунки за послуги. У цьому ПЗ реалізовано безліч процесів. Як правило, система білінгу складається з декількох підсистем із різними завданнями. Підсистеми та модулі незалежні один від одного, але водночас пов’язані в єдиний ланцюг, який забезпечує роботу системи білінгу. Давайте розберемо її внутрішнє облаштування.

Підсистема попередньої обробки даних

Це блок, який проводить аналіз попередньої інформації та визначає клас послуги. Наприклад, напрямок виклику, його джерело, умови роумінгу та інше. Система використовує декодер, який збирає всі дані. Одна з найскладніших елементів цієї системи — робота з роумінгом. Тому що для класифікації дзвінка потрібно враховувати інформацію від різних комутаторів.

У модулі попередньої обробки формуються таблиці, у які заносяться записи про з’єднання між операторами. Це дає змогу зручно виставляти рахунки за принципом «один клієнт, один баланс, один рахунок».

Підсистема оперативного управління білінгом

Важлива система, яка дає змогу керувати персональною інформацією клієнта та забезпечувати послуги. Наприклад, блокування рахунку, виставлення та зняття обмежень, автоматичний розрахунок за новими тарифами, послуги зміни тарифікації.

Принцип роботи дуже простий: клієнт звертається із проханням змінити тарифікацію. Якщо це послуга інтернету, то, наприклад, перейти на більш високу швидкість. Оператор вимагає номера договору або номера телефону для ідентифікації, після чого в автоматичному режимі включає функцію.

Підсистема оповіщення клієнтів

Білінгова система забезпечує комунікацію з клієнтом через систему оповіщень. За будь-яких змін клієнт отримує повідомлення в зручному форматі. Це може бути смс-повідомлення, push-нотифікація, дзвінок від робота або менеджера, розсилка електронною поштою. Інформація береться із бази даних.

Поділ на підсистеми умовний. Їх може бути більше залежно від потреб бізнесу. Завдяки гнучкості білінг системи сьогодні можуть здобувати найрізноманітніший функціонал.

Стандарти білінгу

Для роумінгу використовується одразу кілька операторів, які взаємодіють між собою. Щоби ця взаємодія була найбільш ефективною та коректною, вводяться стандарти системи білінгу. Сьогодні існує три основні стандарти:

ANSI 124 — це стандарт, який був затверджений у 1998 році компанією ANSI. Надалі він був удосконалений з урахуванням сучасних бізнес-процесів, передача повідомлень почала працювати за новим стандартом NSDP-B&S.

Біллінговий стандарт CIBER також було затверджено в 1998 році. Він застосовується для стільникового зв’язку. Комітет, який забезпечує цей стандарт, об’єднує розробників систем білінгу, а також телекомунікаційних операторів.

У Європі розроблено свій власний стандарт ТАР, який з’явився ще 1992 року. Надалі він удосконалився, з’явилася версія ТАР 2, та її специфікація NAGTAP2 і TD.27 почали активно використовуватися США.

Обираючи систему, необхідно врахувати її відповідність стандартам. Здебільшого проблем не виникає, але краще переконатися, що білінгова система, яку ви обираєте, відповідає одному з перерахованих вище стандартів.

Білінг у різних сферах діяльності

Найчастіше білінг системи використовуються в послугах мобільних операторів. Але функції цього софту корисні також в інших напрямах і сферах діяльності. Сучасний бізнес не може обходитися без телеком-послуг, інтернету та зв’язку. Усіх їх поєднує білінг.

Крім того, в енергетичній промисловості, у житлово-комунальному господарстві також використовується система білінгу для розрахунку тарифів та виставлення рахунків споживачам. Коли ви отримуєте квитанцію на оплату за комунальні послуги, знайте, що її сформовано саме завдяки подібній системі.

Страхові компанії також активно використовують системи білінгу. ПЗ допомагає керувати різними передплатами на послуги страхування, а також враховує медичні поліси. Це допомагає провести взаєморозрахунок із медичними установами в страхових випадках.

Біллінг активно використовується будь-якими компаніями, які надають послуги із системи тарифікації. Зручне виставлення рахунків із можливістю персональних знижок та пропозицій забезпечує клієнтам зручний сервіс. Користувачі отримують своєчасні рахунки в зручному вигляді, а постачальник послуг — виплати.

Висновки

Біллінгова система — це складне, багатоступінчасте програмне забезпечення, яке допомагає налагодити взаємодію компанії та клієнта. Її основне завдання — формувати рахунки та виставляти їх клієнтам у зручній формі. Вона інтегрується із софтом компанії, включно з CRM, ERP та іншими системами.

Бажаєте впровадити системи білінгу у свій бізнес? Зателефонуйте нам у WEZOM та отримайте детальну консультацію. Ми допоможемо провести налаштування, персоналізувати можливості та запустити білінг у ваш бізнес. Розширюйте можливості своєї компанії, покращуйте взаємодію з клієнтом та виставляйте рахунки зручно та просто.

Як вам стаття?
Давайте обговоримо Ваш проєкт
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Коментарі
(0)
Будьте першими, хто залишить коментар
wezom logo
Залишились питання?
Залиште контактні дані. Наш менеджер зв'яжеться та проконсультує вас.
Підписуйтесь на розсилку Айтижблог
blog subscriber decor image
Бажаєте отримувати цікаві статті?
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Слідкуйте за нами у соціальних мережах
Цей сайт використовує cookie-файли для більш комфортної роботи користувача. Продовжуючи переглядати сайт, Ви погоджуєтеся на використання cookie.