Взаємодія з клієнтом у SEO-агентств чи фахівців на аутсорсі не завжди складається гладко. І причина цього проста: не кожен співробітник вміє підготувати хороший SEO звіт. Звісно, може бути зроблено дуже багато, але просто та зрозуміло розповісти про свою роботу — це окреме вміння. І якщо його не опанувати, то існують високі ризики розриву контракту, зростає нерозуміння з менеджером, навіть можуть виникнути збої в роботі. Ми вам розповімо, як уникнути таких проблем і як зробити так, щоб у ваших звітах була відображена найважливіша й потрібна інформація.
Що таке SEO-звіт і в чому його користь?
Цей документ дуже важливий у процесі оптимізації вебресурсу та роботі маркетингової кампанії. Він дозволяє оцінити ефективність стратегії з SEO та виявити напрями, що вимагають оптимізації. SEO-звіт дає можливість:
-
оцінити поточний стан проєкту;
-
аналізувати статистику відвідуваності сайту та зміну показників у часі;
-
дослідити конверсію та інші важливі параметри;
-
виявити проблеми, пов'язані з контентом та посилальним профілем.
Звіт із СЕО для клієнта — це важливий документ, де подаються результати роботи за попередній звітний період. Крім того, у ньому може бути інформація про динаміку розвитку проєкту. запропоновано подальший план дій.
Цей документ важливий не тільки для клієнта, він допомагає систематизувати роботу й самого підрядника. Вигоди для обох сторін представлені в таблиці.
Користь для клієнта |
Користь для SEO-фахівця |
Контроль за прогресом у розвитку сайту |
Демонстрація виконаної роботи |
Підтвердження того, що кошти витрачаються за призначенням |
Рекомендації для покращення показників |
Контроль якості роботи підрядника |
Довгострокове планування завдань |
Ухвалення рішення про продовження співпраці |
Аналіз ситуації в ніші, позитивних результатів та можливих проблем |
В ідеалі СЕО звіт повинен бути таким, щоб клієнт після ознайомлення не мав жодних питань щодо якості наданих послуг. Професіонали в галузі SEO та компанії з великим досвідом роботи в СЕО надають всебічну інформацію про проєкт, аналізують важливі метрики. Однак далеко не всі підходять до роботи сумлінно та відповідально, тому важливо навчитися відрізняти хороший звіт від поганого.
Як відрізнити якісний SEO-звіт від непідготовленого
Зрозуміти, що перед вами хороший SEO звіт, у принципі нескладно. Просто потрібно знати, на що звернути увагу. Якщо більша частина інформації в документі — це числа без особливих коментарів, а перелік виконаних завдань обмежується лише 3–5 очевидними пунктами, то можна впевнено стверджувати, що такий звіт створив непрофесіонал.
На те, що перед вами якісний СЕО звіт, вказують наступні ознаки:
-
наявність чітких цілей. Будь-який аналіз ситуації починається з постановки цілей та завдань. Професійно складений документ має бути орієнтований на конкретні цілі та показники, які заздалегідь визначені з клієнтом. Необхідно, щоб він ясно демонстрував, яких результатів було досягнуто при виконанні поставлених завдань;
-
інформативність. Усі висновки мають ґрунтуватися лише на актуальних даних. До звіту потрібно включати органічний трафік, позиції в пошукових результатах, конверсії та інші показники, які відображають ефективність SEO-стратегії;
-
аналіз конкурентної ситуації. Без порівняння з результатами інших гравців у ніші важко зрозуміти, які можливості в того чи іншого бізнесу. Гарний СЕО звіт повинен містити аналіз конкурентів та контексту, щоб клієнт розумів, які його позиції на ринку та бачив перспективи для розвитку;
-
демонстрація ROI. Звіт повинен показувати, яких результатів було досягнуто з точки зору повернення інвестицій. Це важливо для клієнтів, які хочуть розуміти, які вигоди вони одержують від впровадження стратегії SEO.
Звіт з СЕО просування повинен містити конкретні рекомендації щодо покращення SEO-стратегії та виправлення виявлених проблем. При цьому необов'язково, щоб він був широким. У деяких випадках короткі документи інформативніші та цінніші, ніж об'ємні.
Які показники потрібно внести до звіту з СЕО
Ми вже зазначили, що звіт про сайт має ґрунтуватися на конкретних метриках. Причому єдиного стандартизованого шаблону не існує, оскільки кожен проєкт має свої унікальні характеристики. Отже, немає жорстких обов'язкових компонентів, але є перелік параметрів, які рекомендується вказати у звіті.
Трафік на сайт
Це один із ключових показників, на який звертають увагу клієнти у звітах про виконану роботу в галузі SEO. Для отримання цієї інформації можна скористатися безкоштовними інструментами Google Analytics, а також для того, щоб отримати оцінювальні дані SEO-трафіку зі звітів від Serpstat. Цей показник служить для оцінки кількості користувачів, які відвідують сайт із пошукових систем щомісяця.
Джерела трафіку на вебресурс
Ще одним важливим компонентом є інформація про те, звідки йде трафік на сайт. Дослідження таких аналітичних даних допомагає створити повніше уявлення про відвідувачів вебресурсу та визначити основні джерела, звідки надходить найбільша кількість користувачів. Це також дозволяє точніше оцінити якість реалізації стратегії просування сайту та виявити її сильні та слабкі сторони.
Аналіз джерел трафіку в SEO-звіті може допомогти визначити, які канали є найрезультативнішими. Наприклад, якщо більшість користувачів приходить із пошукових систем, це може свідчити про добре налаштовану SEO-стратегію та ефективне просування в пошуку.
Моніторинг позицій у пошуку
Для аналізу сайту за ключовими словами необхідно дослідити семантичне ядро. Інформацію про позиції Google за запитами, які використовувалися для пошуку вебресурсу, можна знайти в Search Console. Також із цією метою варто скористатися сервісом Serpstat, що надає звіти для сайту щодо позицій і демонструє прогрес за конкретними ключами, які можна завантажити на сервіс. Можливе також додавання цільових сторінок для ключових фраз та тегів для кращої категоризації ключів. Інформація з цього модуля доступна у форматі API, що дозволяє інтегрувати дані про позиції у внутрішні звіти.
Вивчення зовнішніх посилань
Також важливо включити в СЕО звіт інформацію про зворотні посилання та їх зміни з часом, оскільки зовнішня оптимізація – це невіддільна частина стратегії просування сайту. Для отримання даних про зовнішні та внутрішні посилання рекомендуємо скористатися сервісом Search Console. Крім того, за допомогою звітів Serpstat можна відстежувати динаміку зростання посилальної маси, а також отримати дані про нові посилання. Аналогічно є можливість використовувати API для аналізу посилань, що дозволяє інтегрувати цю інформацію в СЕО-звіт.
Зміни серед поведінкових факторів
Під час створення звіту необхідно аналізувати не тільки трафік, але й інші важливі поведінкові фактори (наприклад, клікабельність, глибину переглядів, показник відмов тощо). Ці метрики можуть бути дуже інформативними для розуміння того, як користувачі взаємодіють зі змістом сторінок сайту та що потребує покращення.
Наприклад, високий показник відмов може свідчити про низьку якість контенту, завищені ціни, технічні проблеми при завантаженні сайту тощо. Тому цій метриці варто приділити особливу увагу. Необхідно проаналізувати, які сторінки мають високий показник відмов, щоб визначити, які вдосконалення потрібно внести.
Моніторинг позицій конкурентів
Для правильної оцінки ефективності стратегії просування необхідно стежити не лише за динамікою свого проєкту, а й за рейтингом інших вебресурсів у пошукових системах. Тому в СЕО звіт необхідно включити аналіз порівняння з основними конкурентами за ключовими показниками. Наприклад, важливо дослідити та порівняти параметри відвідуваності, видимості, кількість зовнішніх посилань та ключові слова, за якими вони просуваються. Інформацію про конкурентів для створення узагальненого звіту можна отримати за допомогою різних інструментів онлайн (наприклад, Serpstat).
Дослідження рівня продажів
Важливо розуміти, що SEO не є самоціллю для маркетингу. Це скоріше інструмент для досягнення інших бізнес-цілей. Тому для клієнта не менш важливо не тільки побачити збільшення відвідуваності та покращення видимості в пошукових системах, але й оцінити комерційний результат від виконаної роботи з розкрутки сайту. Для цього у звіт з SEO просування варто включити фінансові показники, зокрема кількість виконаних замовлень та величину середнього чека.
Перший параметр демонструє реальний ефект від розкрутки сайту. Наприклад, якщо кількість замовлень збільшилася протягом певного періоду, це свідчить про те, що SEO-стратегія є дієвою. Дані про кількість замовлень можна отримати з систем аналітики.
Величина середнього чека дозволяє оцінити зміни в поведінці користувачів. Якщо після SEO-оптимізації параметр збільшився, це може вказувати на покращення якості трафіку та залучення зацікавленої аудиторії. Крім того, це нерідко свідчить про те, що клієнти стали робити більші замовлення, що теж вважається позитивним результатом. Інформацію про середній чек також можна отримати з систем аналітики електронної комерції або систем керування контентом.
Перелік робіт, які були виконані та заплановані
Під час створення звіту про виконану роботу в галузі оптимізації за звітний період необхідно включити до нього докладний опис кожного виконаного завдання та пояснити використані терміни. Також варто уточнити цілі, досягнуті внаслідок проведених дій. Крім того, важливо внести інформацію про завдання, які потрібно виконати в майбутньому, та пояснити, чому вони необхідні для подальшого успішного просування.
Безкоштовні інструменти для підготовки SEO-звіту
Існує безліч різноманітних інструментів, які використовуються в розробці SEO-звітів, і їх вибір може сильно відрізнятися. До найпопулярніших безкоштовних сервісів, що сприяють створенню інформативніших та цінніших SEO-звітів, належать:
-
Google Analytics. Цей інструмент надає інформацію про відвідуваність сайту, поведінку користувачів, джерела трафіку та інші важливі метрики;
-
Google Search Console. Онлайн-сервіс дає можливість зібрати інформацію про показники в пошукових результатах, індексацію сторінок та інші SEO-метрики. З його допомогою можна скласти SEO звіт за запитами;
-
Google PageSpeed Insights. Дозволяє оцінити швидкість завантаження сторінок сайту та надає рекомендації щодо покращення продуктивності;
-
Google Keyword Planner. Інструмент для дослідження пошукових запитів, який допомагає вибирати ключові фрази для оптимізації контенту;
-
Google Trends. З його допомогою можна відстежувати популярність запитів у Google та оцінювати їхню динаміку;
-
Serpstat. Цей інструмент дозволяє отримати інформацію про позиції сайту в пошукових системах, аналізує конкурентів та надає звіти про посилальний профіль;
-
Moz Link Explorer. Безкоштовна версія цього інструменту дає можливість дізнатися інформацію про зовнішні посилання на сайт та їх авторитетність;
-
Screaming Frog SEO Spider. Сканує вебресурс і надає детальні дані про його структуру, заголовки, метатеги та інші SEO-елементи;
-
Ahrefs. Дає інформацію про зовнішні посилання, ключові слова та інші SEO-показники.
Ці інструменти допоможуть зібрати дані для аналізу та створити звіт з SEO просування, навіть якщо у вас обмежений бюджет.
Сервіси для створення автоматичних SEO-звітів
На ринку існують SaaS-платформи, що надають автоматизовані засоби для того, щоб створити SEO звіт для клієнта. Деякі з них навіть дозволяють інтегруватися з необхідними інструментами та налаштовувати дизайн звітів відповідно до корпоративного стилю компанії. Розгляньмо найпопулярніші платформи.
Рейтинг SE
SE Ranking — це хмарний сервіс, призначений для управління та моніторингу SEO-просування проєктів. Він пропонує широкий спектр інструментів, за допомогою яких можна аналізувати ключові слова, вивчати ресурси конкурентів, відстежувати позиції в пошуковій видачі та перевіряти наявність технічних помилок на сайті.
Переваги SE Ranking:
-
доступ до різних інструментів для дослідження SEO-даних, серед яких — вивчення конкурентів та аналіз ключових запитів;
-
можливість моніторингу позицій у пошукових системах та контролю за їх змінами;
-
зручний інтерфейс та простота у використанні;
-
можливість перевірки технічних помилок на вебресурсі та отримання рекомендацій щодо їх усунення;
-
інтеграція з Google Analytics і Google Search Console;
-
створення звітів у зручному форматі та можливість налаштування надсилання повідомлень на електронну пошту;
-
не дуже висока вартість, що робить платформу доступною для широкого кола користувачів.
SE Ranking спеціалізується на моніторингу позицій, тому вартість використання залежить від цієї функції. Доступні два варіанти оплати: можна проводити розрахунок за кількість перевірок або вибрати щомісячну оплату залежно від обсягу роботи.
AgencyAnalytics
AgencyAnalytics є хмарним сервісом, призначеним для управління маркетинговими кампаніями та створення звітів про них. Цей інструмент розрахований на агентства та підприємців, які бажають вести контроль та проводити аналіз своєї роботи.
Переваги, що надаються сервісом AgencyAnalytics, наступні:
-
інтеграція з різноманітними популярними інструментами (Google Analytics, Google Ads, Facebook Ads, Instagram, Twitter та інші);
-
можливість автоматичного створення інформаційних звітів для клієнтів;
-
використання потужних інструментів, що сприяють отриманню всебічного оцінювання продуктивності маркетингових кампаній та визначення найефективніших рекламних каналів;
-
управління кількома проєктами та клієнтами в єдиному інтерфейсі;
-
високий рівень безпеки та захисту даних;
-
підтримка декількох мов.
Загалом AgencyAnalytics забезпечує маркетологам та бізнес-власникам доступ до всіх необхідних інструментів для ефективного управління маркетинговими кампаніями та створення професійних звітів.
Сервіс пропонує три тарифні плани з різними цінами, і оплата здійснюється на рік уперед. Вартість використання варіюється від 40 до 320 доларів на місяць. AgencyAnalytics, як правило, орієнтований на роботу на міжнародному ринку.
Semrush
Semrush являє собою онлайн-сервіс, призначений для аналізу та оптимізації вебресурсів. Він пропонує широкий спектр корисних інструментів для фахівців з SEO, маркетологів та веброзробників.
До деяких з його переваг належать:
-
аналіз конкурентів у вибраній ніші. Semrush дозволяє виявляти їхні стратегії та шукати можливості для покращення власного сайту;
-
аналіз ключових слів. За допомогою цього сервісу можна відстежувати запити, які використовуються в конкретній ніші, і визначити, які з них є найперспективнішими для конкретного проєкту;
-
детальний аудит вебресурсу. Semrush надає рекомендації щодо покращення стратегії SEO-оптимізації та користувальницького досвіду сайту;
-
вивчення ринку. Платформа дає дані про тенденції в обраній ніші та допомагає визначити, які продукти та послуги мають найбільший попит;
-
керування соцмережами. Серед інших можливостей Semrush пропонує інструменти, які допомагають аналізувати та оптимізувати стратегію в соціальних медіа.
У результаті можна сміливо стверджувати, що Semrush є потужним та корисним інструментом для всіх, хто займається просуванням сайтів та прагне покращити свою SEO-стратегію.
Варто зазначити, що Semrush пропонує тарифні плани з різними цінами. Вартість підписки варіюється від 130 до 500 доларів на місяць. Купуючи річний план, можна заощадити до 17%. Також надається безкоштовний тариф, який дозволяє створювати звіти, але при його використанні інтеграція з Data Studio недоступна.
Основні помилки у звітах щодо СЕО
Відомо, що на помилках інших можна вчитися. Тому ми провели аналіз і зібрали найпоширеніші недоліки у звітах про виконану роботу в галузі SEO.
Складні та незрозумілі для клієнта терміни
Використання надмірної кількості технічних термінів не завжди підкреслює професіоналізм. Навіть навпаки, може викликати непорозуміння та роздратування в окремих клієнтів. Важливо брати до уваги рівень знань своїх партнерів. Деякі з них можуть бути знайомі з інтернет-маркетингом, тоді як інші не мають уявлення про такі терміни, як «посилальний профіль», «семантичне ядро», «сніпет» та інші.
Відсутність докладної інформації про відвідування
Надання лише поточних даних про кількість відвідувачів (без урахування аналізу динаміки, моніторингу джерел трафіку та показників відмов) може не приносити суттєвої цінності. Щоб отримати повне уявлення про виконану роботу, необхідно відстежувати зміни з часом, вивчати джерела, що залучають користувачів, та оцінювати їхню задоволеність ресурсом.
Відсутність графіків, діаграм, таблиць
Для створення якісного звіту в галузі SEO недостатньо просто подати інформацію в текстовій формі. Важливо використовувати зручні методи візуалізації даних. При цьому графічні елементи та таблиці мають бути чітко підписані, містити зрозумілі коментарі, щоб забезпечити розуміння поданої інформації.
Немає інформації про динаміку позицій
Фахівці рекомендують розпочинати моніторинг позицій у пошукових системах із моменту початку просування сайту. У SEO-звіти, що надаються клієнтам, варто додавати таблицю з найважливішими ключовими словами та показниками їхньої видимості в різних пошукових системах. Якщо в семантичне ядро проєкту входять сотні тисяч ключових запитів, то немає потреби надсилати клієнтові звіт про позиції за всіма ключами щомісяця. Натомість можна надати стислу статистику.
Звіт надто об'ємний або дуже короткий
Для забезпечення достатнього інформування клієнта важливо дотримуватися оптимального обсягу SEO-звіту. Розмір документа може варіюватися від кількох сторінок до 20–25, що залежить від характеру проєкту. Однак варто уникати надмірно громіздких звітів, що складаються зі 100+ сторінок, оскільки вони можуть бути надто заплутаними та непрактичними.
Відсутність переліку виконаних робіт та плану дій
Необхідно надати клієнту чіткий та докладний опис робіт, які проводяться в рамках SEO-оптимізації, щоб забезпечити прозорість та розуміння, на що йдуть його інвестиції. Крім того, важливо повідомити замовника про заплановані кроки та дії на майбутнє в контексті просування проєкту.
Шаблони для якісних SEO-звітів
Приклади звітів про просування в пошукових системах та готові шаблони легко доступні в інтернеті. Вони можуть бути основою для створення унікальних документів. Наприклад, можна взяти діаграми з одного шаблону Google Analytics та інтегрувати їх у зведені дані з іншого зразка, об'єднавши їх в один якісний SEO-звіт, який можна надати клієнтам.
Ці шаблони корисні не лише для SEO-фахівців, а й для підприємців. Наприклад, можна створити дашборд для моніторингу активності аудиторії й залучати рекламодавців або імпортувати результати кампаній контекстної реклами в Google Data Studio для аналізу ефективності роботи PPC-фахівця. Google Data Studio надає безліч можливостей для створення дашбордів та звітів.
Існує також велика кількість ефективних SEO-шаблонів, які готові до використання. Рекомендується ознайомитися з колекціями Sheets for Marketers та Data Studio Templates, щоб вибрати відповідні зразки. Будь-який користувач може скопіювати шаблон, що сподобався, і налаштувати його для досягнення своїх конкретних цілей.
Підбиваючи підсумки
Для створення інформативного SEO-звіту необхідно врахувати декілька ключових аспектів. Важливо пам'ятати, що обсяг документа не завжди означає його якість. Краще створити звіт із 10 сторінок, але нехай він буде корисним та інформативним. Крім того, треба враховувати динаміку розвитку проєкту, зокрема статистику за поточний та попередній періоди, щоб мати змогу провести порівняння результатів.
Також важливо зазначати проміжні успіхи. SEO звіт має бути інструментом для оцінки поточного стану проєкту. До того ж необхідно враховувати, що діяльність конкурентів може вплинути на видимість сайту.
Як уже згадувалося вище, з метою економії часу та розробки візуально привабливих графіків та діаграм можна скористатися готовими шаблонами й спеціалізованими сервісами та платформами для автоматизації процесу створення SEO-звітів. Крім того, рекомендується включати ключові бізнес-показники, оскільки замовнику важливі не лише позиції сайту, а й загальний стан його бізнесу.
Підсумовуючи, підкреслимо, що створення якісного SEO-звіту — відповідальний та важливий процес, який потребує уважної підготовки. Якщо вам потрібна допомога в цьому питанні, звертайтесь до наших спеціалістів.