Цифрові рішення для ТРЦ — це вже не маркетингова «фішка», а об'єктивна необхідність.
Покупці очікують, що фізичний простір буде таким же зручним, як і їх улюблений маркетплейс: матиме технології безконтактної оплати, робитиме персоналізовані пропозиції та пропонуватиме легку навігацію (наприклад, через інтерактивні карти ТРЦ). Коли цього немає, навіть найширший вибір товарів не врятує ситуацію. ТРЦ ризикує перетворитися на просто набір магазинів під одним дахом — концепцію, яку стрімко витісняє інтернет.
Тобто головна проблема криється у розриві між новими очікуваннями покупців та застарілим форматом обслуговування у торгово-розважальних центрах. Без цифрового прошарку який би аналізував, передбачав та задовольняв сучасні потреби користувача у реальному часі, ТРЦ просто не можуть конкурувати.
Розказуємо, як цифрові рішення для ТРЦ розпочали нову еру комфорту та як впровадити їх максимально ефективно (на прикладі Lavina Mall).
Інтерактивні карти ТРЦ: навігація без стресу
Великий торгово-розважальний центр легко може стати лабіринтом: десятки магазинів, кілька поверхів, фуд-корти, дитячі зони та сервісні точки. Відвідувач, який не може швидко зорієнтуватися та знайти потрібне, скоріш за все залишить центр із відчуттям роздратування, замість задоволення. Саме тут на допомогу приходить веб-інтерфейс навігації ТРЦ чи інтерактивна карта у додатку.
Як це працює?
Коли відвідувач вказує ціль (наприклад, магазин Zara), система:
- Визначає його поточну локацію. Це може відбуватись через Wi-Fi та Bluetooth-маячки, якщо стіни ТРЦ обладнані спеціальними пристроями. У такому випадку програма аналізує силу сигналу від різних точок і з високою точністю триангулює положення на карті. Також подібні цифрові рішення для торгових центрів реалізуються через GPS (допомагає визначити орієнтовне місцезнаходження: на підході до молу або на парковці). Крім того, відвідувач може самостійно «відмітитись» через QR-код, відсканувавши його біля входу, ліфта або ескалатора.
- Знаходить координати цілі у своїй базі даних. Для цього кожен об'єкт у ТЦ має свої координати (на якому поверсі і в якому місці він знаходиться) та атрибути (назва, категорія, тип, години роботи).
- Прокладає оптимальний шлях між двома точками, використовуючи алгоритми, подібні до тих, що працюють в Google Maps. Враховує поверховість, розташування ліфтів та ескалаторів.
Також при впровадженні інтерактивних карт дуже важливо реалізувати функцію сортування, тобто можливість відфільтрувати результати за певними критеріями: залишити тільки точки з кавою, обрати магазини декору, тощо.
Безконтактна оплата паркінгу ТРЦ: швидкість та зручність
Сучасні системи оплати паркінгу побудовані на принципах автоматизації, безпеки та зручності, пропонуючи відвідувачам кілька варіантів розрахунку:
-
Оплата паркування онлайн через мобільний додаток або веб-інтерфейс.
-
За номерним знаком (License Plate Recognition, LPR).
-
Через RFID-мітки (для постійних клієнтів, що мають абонемент/підписку).
Важливим моментом у цьому питанні є інтеграція з банківськими сервісами. Вона відбувається через платіжний шлюз — технологічного посередника між сервісом паркінгу та банком. Він автоматично обробляє запити на списання коштів, повертає на сайт статус оплати («успішно»/«не успішно»), формує фіскальний чек (якщо потрібно), відповідає за безпеку (дані карток (особливо CVV2/CVC2) не зберігаються на серверах паркінгу, а передаються в банк у зашифрованому вигляді).
Для торгових центрів це означає не лише комфорт для відвідувачів, яким потрібна була схема паркінгу ТРЦ, а й відчутне зменшення витрат: скорочення черг біля касових апаратів, менше персоналу для контролю та інкасації, оптимізація усіх операційних процесів.
Програми лояльності ТРЦ: утримання клієнта на новому рівні
Щоб 100% утримати клієнта, недостатньо лише підключення до програми лояльності ТРЦ. Потрібно створити ефект «ця акція персонально для мене». Його можна досягти різними шляхами:
-
кешбек за покупки, тобто часткове повернення грошей у вигляді балів на наступні витрати у цьому магазині чи у партнерів. Це найпотужніший механізм, що форсує наступний візит: клієнт планує повернутися, щоб використати накопичені кошти.
-
ексклюзивні пропозиції, що базуються на історії покупок. Система пропонує знижки саме на ті категорії товарів або послуги, які цікавлять клієнта. Наприклад, людині, яка купує косметику преміум-класу, пропонується доступ до closed-розпродажу цієї ніші.
-
гейміфікація: механіки типу «Збери 5 печаток за відвідування кав'ярні та отримай шостий напій у подарунок»
-
привітання. Наприклад, знижка 20% до дня народження чи пропозиція купити сертифікат Lavina Mall, щоб привітати близьких з Новим роком. Це не лише стимулює візит, але й викликає емоційний зв'язок.
Важливо розуміти, що будь-яка персоналізація будується на аналізі великого масиву інформації (час та кількість відвідувань, минулий досвід покупок, вподобання). Та на основі саме цих даних будується таргетинг та крос-продажі. Клієнт купив сукню? Йому пропонується знижка на сумку та взуття в сусідніх бутиках. Це підвищує середній чек і робить похід за покупками завершеним.
Кейс Lavina Mall: комплексна інтеграція технологій
Lavina Mall (Київ) — один з найбільших торгово-розважальних центрів України з понад 400 магазинами, паркінгом на 4000 місць та загальною площею біля 170 000 м².
Нашим завданням було перетворити Lavina Mall в сучасне, інтелектуальне середовище, яке пропонує безшовний, персоналізований досвід для відвідувачів та ефективні інструменти управління для власника.
Агенція WEZOM разом з командою ТРЦ реалізувала низку взаємопов'язаних технологічних рішень, щоб запровадити онлайн-сервіси для відвідувачів ТРЦ. Основним викликом стало покращення навігації у величезному просторі Lavina Mall: карта поверхів — це був базовий мінімум. Також:
-
була впроваджена інтерактивна карта Lavina Mall з можливістю навігації та сортування точок за призначенням;
-
додана функція 3D-туру та дозволяє віртуально «гуляти» по ТЦ;
-
реалізована сторінка «як дістатися», що пропонує побудувати маршрут на паркінг Lavina Mall за допомогою різних видів транспорту: авто, шатл-бас Lavina-Express, громадський транспорт.
Бонусна програма Lavina Mall реалізована через сторінки магазинів-партнерів та розділ «Акції та знижки».
Система побудована таким чином, щоб враховувати розширення обсягу даних та легко масштабуватися при додаванні нових магазинів, партнерів, послуг та інтеграцій. Наприклад, якщо знадобиться функція оплата паркування онлайн у Lavina Mall, то її можна буде реалізувати без необхідності глобальної переробки проєкту.
Ці дії призвели до підвищення лояльності відвідувачів, дозволили оптимізувати операційні процеси та налагодити збір аналітики для прийняття управлінських рішень.
Майбутнє цифрових рішень для ТРЦ
Майбутнє ТРЦ формується на перетині технологій і вражень: це простір, де покупки, відпочинок і розваги поєднуються у персоналізований цифровий сценарій.
Інноваційні сервіси для торгових центрів найближчих років будуть побудовані на технологіях AR, VR та натхненні можливостями штучного інтелекту. Доповнена реальність допоможе відвідувачам «приміряти» товари ще до покупки, віртуальна реальність створить нові формати розваг та інтерактивних шоу.
Бонусні програми ТРЦ Києва та світу також зазнають значних змін. Персоналізація досягне рівня, коли система буде передбачати побажання користувача навіть швидше, ніж він сам про них дізнається. ШІ прогнозуватиме, які саме бонуси мотивують конкретного відвідувача, AR інтегруватиме «пошук скарбів» або акційні маршрути по центру, мобільний додаток стане одночасно «ключем» до паркінгу, квитком на розваги й персональним гаманцем лояльності.
Для торгових центрів це означає перехід від моделі «простір для покупок» до мультимедійного хабу, де клієнт отримує не тільки товар, а й незабутній досвід. Саме ця трансформація визначатиме лідерів ринку у найближче десятиліття.
FAQ
Чи можна користуватися інтерактивною картою ТРЦ без додаткових завантажень?
Так, в абсолютній більшості випадків. Наприклад, карта поверхів Lavina Mall доступна на офіційному сайті та дозволяє знайти магазин, туалет, ліфт без завантаження додатків. Скористатися базовою інтерактивною картою можна, просто підключившись до безкоштовного Wi-Fi у ТЦ.
Чи зберігаються мої дані при користуванні програмою лояльності?
Так, бо це є основою роботи будь-якої програми лояльності для відвідувачів ТРЦ. Але питання не в тому, чи зберігаються дані взагалі, а в тому, які саме дані збираються, як вони використовуються та чи можете ви це контролювати. Перед використанням сайту чи додатку обов'язково ознайомтеся з політикою конфіденційності, щоб знайти відповіді на ці питання.
Як інтерактивні карти допомагають людям з обмеженими можливостями?
Інтерактивні карти магазинів у ТРЦ стали потужним інструментом інклюзивності, який значно полегшує навігацію та перебування в складному просторі для людей з різними типами обмежень. Карта може прокласти шлях з урахуванням лише тих елементів інфраструктури, які пристосовані для пересування: пандуси, вантажні ліфти, широкі коридори, автоматичні двері. Також можна реалізувати функції Screen Reader compatibility (голосового супроводу) для людей з порушенням зору чи або відеоінструкції жестовою мовою для людей з порушеннями слуху, тощо.
Чи можна отримати спеціальні пропозиції від магазинів через веб-рішення?
Звісно! Отримання спеціальних пропозицій через веб-інтерфейс ТРЦ — це одна з головних переваг сучасних цифрових технологій для покупців. Наприклад, переглянути акції та знижки Lavina Mall можна безпосередньо на сайті у однойменному розділі. Більш того, там же доступна навігація по ТРЦ, щоб максимально швидко та просто знайти потрібний магазин.
Чи інтегровані цифрові рішення Lavina Mall з соціальними мережами?
Так. На сайті реалізована можливість поділитися карткою магазину у Facebook, Twitter (соцмережі Х) чи Telegram. Це потужний інструмент маркетингу, що допомагає у залученні нових клієнтів, утриманні існуючих та створенні живого, активного співтовариства навколо бренду ТЦ.
Які технології планують додати у веб-функціонал у майбутньому?
Хоча точні дорожні карти розвитку веб-функціоналу Lavina Mall є внутрішньою інформацією, можемо з впевненістю сказати, що майбутні оновлення будуть ґрунтуватися на ключових світових тенденціях та прагненні до створення ідеального досвіду для кожного відвідувача.
