Що таке діскавері фаза в розробці продуктів: значення та важливість

Олександр
Олександр
Head of Front-end department
23.05.2024
1688
0

Як правильно розпочати проєкт в IT? Можна витрачати тижні та місяці на обговорення ідей, можна вдатися до підходу JFDI і просто взятися за розробку без детального плану. А можна зробити все правильно і розпочати з етапу дискавері (Discovery Phase). Адже якісний збір початкової інформації та релевантні оцінки завдань розробки гарантують вдалий старт і гідну якість фінального продукту. 

Давайте обговоримо Ваш проєкт
article-order-form__collapsed-text
Phone
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше

В цьому матеріалі ми згадаємо, що таке discovery фаза розробки, розберемо її важливість та роль у визначенні траєкторії розвитку усього проєкту. Ви також дізнаєтесь про основні етапи та методи Discovery Phase. Наостанок, ми розберемо, чим бізнесу загрожує нехтування фазою дискавері на проєкті. 

Що таке Discovery фаза та яке місце вона займає в життєвому циклі розробки

Розробка цифрового продукту – це дуже складне завдання, що важко піддається прогнозуванню. Про це свідчать цифри:

  • За даними Mckinsey середньостатистичний масштабний IT-проєкт перевершує запланований бюджет на 45%, тоді як вигода від нього виявляється на 56% меншою, ніж очікувалось; 

  • За даними Gitnux, 70% проєктів зазнають невдачі вже на етапі розробки продукту. І лише 20% нових продуктів виживають на ринку понад два роки після запуску;

  • За даними Harvard Business School, щороку на ринок випускається понад 30 тисяч нових продуктів, і близько 80% з них не досягають поставлених бізнес-цілей. 

  • За оцінками Gallup, провали IT-проєктів в одних лише Сполучених Штатах щорічно завдають збитків на 150 млрд доларів.  

Фактично, абсолютна більшість проєктів вже зі старту стикається з величезними викликами. Великі бюджети та масштаби не рятують. Навпаки, дослідження Mckinsey свідчить, що масштабні проєкти з бюджетом в понад 15 млн доларів перебувають в особливій зоні ризику. Саме в таких проєктах найчастіше виникають затримки та перевитрати бюджету. При тому компанія не може просто припинити проблемну розробку, адже вже вклала у неї суттєві кошти та час. 

Причини провалу IT-проєктів можна розбирати вічно, це величезна тема. Зазвичай вони пов’язані з неправильним розумінням ринку та користувачів, помилковою оцінкою технологій, неправильним розрахунком необхідних для проєкту ресурсів, проблемами з менеджментом тощо. 

Саме для мінімізації таких ризиків у розробці проєктів й була створена фаза discovery. Це критично важливий етап розробки, присвячений ринковим, маркетинговим та технічним дослідженням. Його часто розглядають як частину етапу Presale. Команда збирає й валідує усю необхідну інформацію, аби визначити концепцію та цілі проєкту, описати ключові функції майбутнього продукту. 

Якісний етап discovery мінімізує шанси вашого проєкту потрапити “на смітник історії” – до інших провальних продуктів, які вийшли не в тому місці та не в той час.  Попередні дослідження дозволяють виявити потенційні проблеми розробки на ранній стадії та ухвалити правильні рішення. Крім того, вони спрощують планування, допомагають заощадити час та кошти на розробці.

Скільки часу триває Discovery фаза?

У процесі Discovery можна умовно виділити декілька етапів: 

  • Збір інформації. На цьому етапі команда збирає всю можливу інформацію про проєкт: вивчає ринок, бізнес-завдання розробки, цільову аудиторію, конкурентів, оцінки бюджету, термінів тощо. 

  • Ідентифікація проблеми. На основі зібраної інформації команда визначає ключові проблеми, які має розв’язати проєкт. 

  • Розробка рішення. На цьому етапі команда генерує та оцінює різні можливі рішення для виявлених проблем. 

  • Створення плану проєкту. Після того, як рішення обрано, команда створює детальний план, в якому визначаються завдання, терміни і ресурси розробки.

  • Розгляд і затвердження. План проєкту розглядається і затверджується усіма зацікавленими сторонами. 

При цьому discovery фаза розглядається як повноцінна частина розробки, що відповідно до agile-методології здійснюється спринтами. В нашій практиці на етап попередніх досліджень може піти два-три спринти, що зазвичай включають у себе 10 робочих днів. 

Які спеціалісти беруть участь в Discovery фазі

До Discovery Stage можуть залучатись різноманітні фахівці – як з боку команди розробників, так і з боку замовників продукту. Ми назвемо основних фахівців та опишемо їхню роль на етапі попереднього дослідження.

  • Проджект-менеджер (PM)

 Цей фахівець забезпечує проєкту керованість, чітко визначає його цілі та завдання. PM формує план проєкту та бюджет, координує та синхронізує усіх учасників, комунікує зі стейкхолдерами, відстежує хід виконання робіт та вносить необхідні корективи, веде звітність.

  • Продакт-менеджер

 Цього фахівця залучають за потреби, при створенні цілком нового продукту або стартапу. Продакт-менеджер відповідає за концепцію продукту та його виведення на ринок. Під час Discovery Stage він досліджує ринок та рішення конкурентів, визначає ЦА продукту та її потреби, визначає функціонал та цілісне бачення продукту, формує дорожню карту його розвитку.

  • Розробник

 Представник команди розробників надає технічну експертизу. Він допомагає оцінити можливості практичної реалізації необхідного продукту функціонала у розрізі витрат коштів та часу, допомагає у визначенні архітектури та технологій, прототипує та тестує потенційні рішення.

  • Team Lead зі сторони клієнта

 Цей фахівець представляє інтереси та потреби сторони замовника у проєкті. Він співпрацює з PM та іншими членами команди для чіткої постановки завдань, забезпечує доступ до необхідних ресурсів та інформації з боку клієнта. Він також оцінює результати Discovery Stage та дає згоду на подальші кроки.

  • UX/UI дизайнер

 За потреби в етап діскавері включається дизайнер. Як правило, це фахівець з боку клієнта, що добре розуміє специфіку його бізнесу. Він може допомагати продакт менеджеру досліджувати поведінку та потреби користувачів, формувати прототипи інтерфейсів та користувацьких історій тощо. 

Це не вичерпний перелік. Discovery фаза в розробці продукту також може потребувати залучення бізнес-аналітиків, маркетологів, фахівців з data science для роботи з даними, та фахівців-консультантів з реального сектору, що зможуть надати усю необхідну інформацію для проєкту.

Важливість Discovery фази для вашого проєкту

Навіщо потрібна повноцінна discovery фаза в розробці? Хіба не розумніше буде стартувати одразу та вносити у проєкт корективи за ситуацією? Аби прибрати це питання, ми наведемо головні переваги етапу досліджень. 

Створення продукту, орієнтованого на ринок

90% стартапів провалюються, тому що будуються на хибних ринкових гіпотезах. Дуже часто підприємці схильні вирішувати у продукті зовсім не ті проблеми, що реально турбують користувачів, оскільки не мають перед очима цілісної картини, або ж “закохуються” у продукт і розвивають його за суб’єктивними уявленнями. 

Повноцінний етап досліджень дозволяє уникнути суб'єктивізму та ухвалювати  якісні рішення, засновані на даних та практичних знаннях. Discovery phase дозволяє команді детально вивчити цільову аудиторію та орієнтуватись на її реальні проблеми, потреби та очікування. 

Так само команда вивчає ринок, аналізуючи потенційний попит на продукт, його рентабельність та перспективи розвитку. Нарешті, Discovery phase може охоплювати дослідження конкурентів, аби визначити сильні та слабкі сторони їхніх продуктів. Усе це дозволяє створити по-справжньому унікальне та ефективне рішення.

Якісний користувацький досвід

У центрі Discovery phase знаходиться користувач. Запити аудиторії продукту врешті завжди мають бути ключовим пріоритетом розробки. Це гарантує, що продукт буде зручним, інтуїтивно зрозумілим та приємним у використанні. А головне, він буде ефективно розв'язувати проблему користувача. 

Саме для цього до діскавері фази залучаються продакт-менеджер та дизайнер. Вони мають визначити чіткі UX-цілі, які відповідають потребам користувачів та загальним цілям проєкту. Для цього користувачів на етапі досліджень можна залучити до проєкту через такі засоби як інтерв'ю, опитування, UX-тестування тощо. 

Фахівці формують на основі попередніх досліджень користувацькі історії (User stories), які згодом стануть основою для побудови логіки та інтерфейсу продукту. Це дозволяє команді виявити потенційні проблеми з юзабіліті та внести необхідні зміни, перш ніж розпочати розробку.

Створення прототипів

В процесі діскавері-фази команда може отримати чіткий образ продукту ще до початку будь-яких “великих” технічних робіт. Адже дослідження ринку та UX дозволяють врешті створити прототипи – візуальні або інтерактивні моделі, які дозволяють наочно втілити дизайн та функціонал майбутнього продукту.

Створення прототипу на ранніх етапах розробки дозволяє вирішити цілу низку завдань на проєкті: 

  • Отримання зворотного зв’язку від усіх зацікавлених сторін, таких як користувачі, інвестори та керівництво.

  • Швидке й недороге тестування будь-яких ідей та фіч.

  • Своєчасне виявлення та виправлення потенційних проблем з юзабіліті.

  • Подальше уточнення та деталізація концепції продукту, остаточне визначення ключового функціонала. 

Створення прототипів дозволяє економити час та кошти на розробці, уникаючи типових помилок в UX та візуальних рішеннях. 

Визначення чіткого вектора розвитку проєкту

Як результат усіх наведених вище переваг, discovery фаза в розробці дозволяє точно визначити концепцію продукту та цілі проєкту. Таке бачення дозволить уникнути надмірного розпилення ресурсів та сконцентруватися на головному, аби розробка була керованою та прогнозованою. Саме тому менеджери не горять бажанням братися за проєкти без повноцінного етапу досліджень: така розробка легко перетворюється на “виробниче пекло”, що не піддається менеджменту.

Понад те, етап діскавері мінімізує ризики провалу продукту, адже гарантує, що рішення щодо його ключового функціонала та бізнес-моделі були ухвалені з огляду на реалії ринку та запити аудиторії. Завдяки дослідженням продукт отримує дорожню карту, що визначатиме весь його подальший розвиток. Безперечно, не завжди усе на проєкті йде за планом. Але наявність плану так чи інакше рухає проєкт в правильному напрямку. 

Що буде, якщо пропустити фазу Discovery? Ризики та наслідки

Сама по собі discovery фаза не може на 100% гарантувати успіх проєкту, адже це лише один з етапів розробки. Однак нехтування нею дуже сильно підвищує ризики для проєкту. Назвімо їх.

  • Нескінченне розширення скоупу робіт

 Коли концепція продукту розмита, а вимоги нечіткі й постійно ростуть, ресурси проєкту починають неефективно розпорошуватись по різних напрямках. Приміром, команда може приділити непропорційно багато часу другорядному функціоналу. Це може призвести до постійного подовження тривалості проекту, що затримує його випуск.

  • Перевитрати 

 Розмиті цілі та вимоги породжують непередбачувані зміни в напрямках робіт. Відтак, інвестиції у розробку використовуються неефективно і не дають вимірюваних, очікуваних результатів. В найгіршому випадку проєкт впадає у цикл хронічного недоопрацювання і не може піти в реліз, продовжуючи поглинати кошти. 

  • Невідповідність ринку

 Створений без досліджень проєкт може провалитися, тому що від початку будувався на хибних уявленнях про ринок та аудиторію. Можливий й інший сценарій: проєкт мав перспективу, але через неякісний менеджмент розроблявся занадто довго і вийшов запізно, коли його місце вже посіли рішення від конкурентів. 

  • Невідповідність очікуванням

 Усі наведені вище невдачі врешті ведуть до одного сумного фіналу: кінцевий продукт не відповідає очікуванням сторони замовника. Він не дотягується до стандартів якості та вимог проєкту, не демонструє очікуваних показників рентабельності, не може зібрати аудиторію. В такому випадку бізнесу доведеться або інвестувати в продукт нові кошти, або зовсім закинути його.  

Аби уникнути цих сценаріїв, варто залучити до розробки по-справжньому досвідчену та фахову IT-команду. 

Discovery Phase у WEZOM: як це працює 

Як фаза діскавері працює у проєктах нашої команди? Ми приділяємо особливу увагу пресейлу та попереднім дослідженням, тож напрацювали власні практики та підходи. Розкажемо про них детальніше.

Бріфування сторони замовника

Усе починається доволі просто – з живого спілкування зі стороною клієнта. Наші менеджери мають детальні плани для брифування замовника і готові проводити його особисто, або онлайн. Важливо поставити клієнту низку фундаментальних питань: 

  • В чому полягає специфіка бізнесу замовника? 

  • Чого замовник хоче досягти за допомогою проєкту?

  • Хто буде використовувати продукт?

  • Які функції повинен мати продукт?

  • Якими будуть критерії успіху проєкту?

  • Які ресурси клієнт готовий інвестувати у проєкт?

  • Коли продукт має бути готовий?

Під час брифування важливо бути проактивним та уточнити якомога більше інформації. За його підсумками команда готує письмовий звіт з ключовими стартовими позиціями проєкту та надає його на узгодження стороні клієнта. 

Розробка початкової проєктної документації

Проведення фази дискавері передбачає підготовку низки первинних документів, що мають визначити концепцію проєкту та ключові вимоги до продукту. Перелік цих документів може відрізнятись у різних сценаріях. Наша команда зазвичай готує наступні документи:

  • Проєктне бачення (Project Vision). Це стислий опис вихідних параметрів та очікуваних результатів проєкту. Команда коротко описує ключовий функціонал продукту, критерії успіху та основні гіпотези.

  • Технічна специфікація. Це один або декілька документів, що описують шлях реалізації проєкту на рівні технологій. Фахівці прописують у специфікаціях програмну архітектуру продукту, його бізнес-логіку, технологічні стандарти, мови, фреймворки, бібліотеки, засоби роботи з даними – усі аспекти розробки. 

  • Team Composition Plan. В цьому плані ретельно прописується склад команди, ролі та розподіл зон відповідальності між фахівцями, вибудовується структура менеджменту та звітності. Надалі цей документ прискорить комунікацію та прибере купу зайвих питань у проєкті.

  • Проєктна оцінка (Project Estimation). На основі технічної специфікації та складу залученої команди фахівців менеджери формують детальний кошторис проєкту, де прописують оцінки затребуваного робочого часу та коштів на кожному етапі розробки. Для нас дуже важливо зробити цю оцінку прозорою та доступною для розуміння – аби клієнт чітко розумів, як витрачаються його інвестиції. 

  • Delivery Plan. Цей стратегічний документ визначає етапи та чіткі терміни реалізації (“поставки”) функціоналу продукту. У ньому прописуються ключові віхи (milestone) просування проєкту. Фактично, це детальний графік робіт. 

Початок проєктування

Із початковою документацією команда може робити перші кроки в напрямку готового продукту. Зокрема, йдеться про створення макетів дизайну та прототипів, що поверхнево візуалізують логіку продукту, його інтерфейс та UX. Залежно від наявних ресурсів та часу прототипи можуть суттєво відрізнятися: це можуть бути найпростіші ескізи, повноцінний дизайн, чи навіть інтерактивні, “клікабельні” екрани, які демонструють користувацьку історію.

Паралельно технічні фахівці можуть поверхнево працювати над програмною архітектурою та бізнес-логікою, а продакт-менеджери – готувати детальну дорожню карту щодо виведення продукту на ринок та подальшого розвитку. Усі ці кроки надалі суттєво прискорять прогрес на проєкті та скоротять ризики зриву дедлайнів. Дорожня карта, якісна документація та прототипи допомагають команді залишатися на правильному шляху та досягти прогресу. 

Збір додаткової інформації для реалізації проєкту

Етап діскавері – це процес дослідження, що ґрунтується на постійному зборі, перевірці та уточненні стартових даних проєкту. Відтак він має ітеративний характер. Інформація щодо ринку та конкурентів може неодноразово уточнюватись, метрики успіху проєкту – змінюватись, прототипи UX – перероблюватись, перелік ключового функціоналу продукту – переглядатись й підлаштовуватись під потреби клієнта. 

Своєчасний збір додаткової інформації має величезне значення для успіху проєкту. Так команда розробників зможе підготувати по-справжньому якісну проєктну документацію, в якій будуть закріплені реалістичні та прогнозовані очікування щодо витрат, дедлайнів та темпів розгортання продукту. Внесення значних коректив у проєкт в розпал виробничого процесу означає для бізнесу додаткові витрати, скорочення керованості робіт та непередбачувані ризики зриву строків. 

Варто зазначити, що кожен IT-проєкт певною мірою унікальний і потребує окремого підходу до дискавері. Тож в окремих кейсах ця формула може мати суттєві відмінності. 

Створіть власний високоякісний продукт з WEZOM

Наша команда вже 25 років реалізує диджитал-проєкти для бізнесу у реальному секторі: виробництво, логістика, ритейл, eCommerce, енергетика тощо. Наша пропозиція – це індивідуальна розробка продуктів під будь-які унікальні вимоги та потреби клієнта. Відтак фахівці WEZOM вміють створювати софт будь-якої складності з нуля, та чудово розуміють, як будується discovery фаза в розробці продуктів. 

Ми можемо провести бізнес через усі етапи циклу розробки: від першої консультації, до релізу готового продукту і подальшої підтримки. Про це свідчить наше портфоліо: 90% наших проєктів – це саме створення унікального продукту з нуля. Тож якщо ви шукаєте подібні можливості, то опинилися у правильному блозі. Звертайтеся по консультацію до наших фахівців просто зараз – вони готові поділитися досвідом та відповісти на будь-які питання. 

Висновки

Discovery фаза розробки є критично важливою для успішного старту та якісного розвитку проєкту. Цей етап присвячений збору та аналізу початкової інформації, визначенні концепції та цілей проєкту, а також опису ключових функцій майбутнього продукту. Важливість discovery фази підтверджується статистичними даними, які свідчать про високий ризик невдач та недосягнення бізнес-цілей у розробці IT-проєктів без належного дослідження та планування.

Як провести якісний етап початкових досліджень? Для цього необхідно залучити низку кваліфікованих фахівців: проджект та продакт-менеджери, розробники, дизайнери тощо. Наш досвід свідчить, що найкращим рішенням для здійснення дискавері фази та розвитку усього проєкту є залучення досвідченої та фахової IT-команди, що мають за плечима релевантні кейси розробки.

FAQ

Що таке Discovery фаза?

Discovery фаза в розробці продукту – це початковий етап проєкту, на якому проводиться збір і аналіз інформації про ринок та аудиторію. Етап дискавері присвячений визначенню стратегії та плануванню робіт. Він допомагає виявити потреби користувачів, визначити ключові функції продукту та визначити напрямок його розвитку.

Що входить до реалізації фази Discovery?

У практиці WEZOM discovery фаза в розробці проєкту охоплює такі методи як брифування сторони клієнта, розробка початкової документації (Project Vision, Технічна специфікація, Team Composition Plan, проєктна оцінка тощо), створення прототипів та дорожньої карти розвитку продукту, а також збір фідбеку та уточнення даних.

В чому переваги Discovery фази?

Discovery фаза надає кілька переваг для проєкту. Вона дозволяє зібрати важливу інформацію про потреби користувачів та реалії ринку, що сприяє створенню продукту, який відповідає потребам аудиторії. Також цей етап допомагає сформувати чіткий план робіт та зменшує ризики невдач у подальшій розробці продукту.

Олександр
Про автора
Олександр
Head of Front-end department
Досвід роботи 10 років
Лідер команди розробників фронт-енду. Під його керівництвом кодери створюють клієнтську частину сайтів або застосунків, втілюють у життя користувацькі інтерфейси.
Більше статей від автора
Як вам стаття?
Давайте обговоримо Ваш проєкт
article-order-form__collapsed-text
Phone
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Звернути
Коментарі
(0)
Будьте першими, хто залишить коментар
have questions image
Залишились питання?
Залиште контактні дані. Наш менеджер зв'яжеться та проконсультує вас.
Підписуйтесь на розсилку Айтижблог
blog subscriber decor image
Бажаєте отримувати цікаві статті?
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Слідкуйте за нами у соціальних мережах