"1С-Бітрікс" - одна з найбільш популярних CMS в рунеті. Головні причини такої популярності – універсальність та широкі можливості для масштабування. На «Бітрікс» можна створити як невеликий корпоративний ресурс, так і великий інтернет-магазин із сотнями та тисячами товарів. А сама CMS при цьому цілком зручна і порівняно проста в освоєнні.
Але в цій бочці меду є ложка дьогтю. А саме деякі складності пошукового просування на Bitrix. І, якщо використовувати компоненти двигуна неправильно або не займатися SEO-просуванням комплексно, на етапі розкручування CMS може завдати вам чимало клопоту. Тому зараз ми розповімо про те, чому варто чи не варто використовувати "1С-Бітрікс", а також як просувати ваш веб-ресурс на Bitrix, щоб отримати хороші результати.
Плюси та мінуси просування сайту на Bitrix
Якщо ви ще вибираєте платформу, на якій створюватимете ресурс, дану CMS однозначно варто розглянути як один з варіантів. Тому пропонуємо спочатку вивчити її основні переваги та недоліки.
Переваги 1C Bitrix
Користувачі цієї платформи відзначають її переваги:
- простота у використанні . Розібратися з основним функціоналом двигуна зможе будь-який користувач за відносно короткий термін. Щоб створювати, адмініструвати та оптимізувати ресурси на даному движку, вам необов'язково мати навички програміста або оптимізатора;
- якісна технічна підтримка . Користувачі системи відзначають оперативність та високу кваліфікацію технічної підтримки. Ще один приємний бонус у тому, що після придбання ліцензії ви отримуєте рік безкоштовного супроводу;
- багатофункціональність . Завдяки величезному вибору шаблонів та додатковим модулям CMS має широкий функціонал для роботи з сайтом і підходить для вирішення широкого спектру завдань. З її допомогою ви можете створювати та налаштовувати ресурси практично будь-якого типу;
- SEO-friendly . У CMS передбачено функціонал для пошукової оптимізації. Тому більшість корисних змін ви зможете впроваджувати через адмін-панель;
- захищеність . Ресурси на «1С-Бітрікс» відмінно захищені від шкідливих програм та злому. За це відповідає вбудований модуль "Проактивний захист".
Самі розробники CMS позиціонують її як універсальний та надійний двигун для сайтів будь-якого типу. Варто зазначити, що такі твердження не голослівні.
Недоліки 1C Bitrix
Звісно, без недоліків також не обійшлося. Основні мінуси системи:
- висока ресурсомісткість. Багатофункціональність платформи та особливості її архітектури позначаються на обчислювальних потужностях, необхідних для коректної роботи сайту на «1С-Бітрікс». Тому, якщо ви плануєте запускати ресурс з високою відвідуваністю (до декількох тисяч відвідувачів на день), краще заздалегідь вибирати більш потужний хостинг;
- більшість додаткових компонентів платні. Купувати необхідно як ліцензію, а й деякі доп. компоненти CMS, якщо ви створюєте багатофункціональний ресурс. Крім того, інтеграція зі сторонніми сервісами також реалізується через внутрішній ринокplace-системи, а тому можуть знадобитися додаткові витрати;
- мало кваліфікованих спеціалістів, які працюють із системою. Знайти досвідченого програміста, що спеціалізується на 1C Bitrix, - цілком можливе завдання. Але вартість його послуг буде набагато вище, ніж для більшості CMS;
- проблеми із оновленнями. Користувачі двигуна відзначають, що встановлення оновлення може негативно позначитися на роботі сайту. Наприклад, деякі сторінки можуть просто не відображатися або взагалі зникнути.
Базові інструменти для просування сайту на 1C Bitrix
CMS надає власнику сайту зручний доступ до величезної кількості інструментів для SEO-оптимізації. Знайти необхідні модулі можна у внутрішньому магазині (marketplace) системи.
Розглянемо основні модулі, які допоможуть вам проводити ефективне просування «1С-Бітрікс»:
- Вкладка із SEO-тегами . Тут ви можете вивчити метаописи ваших сторінок: знаходити дублюючі, некоректні або нерелевантні заголовки, описи та ключі.
- Система управління сторінками . Цей інструмент дуже корисний для оптимізації метатегів та часткової оптимізації контенту на вашому сайті. Тут ви можете вибрати потрібну сторінку та прописати унікальні title та description.
- Статистика . Модуль для оптимізації контенту та розподілу ключів на сторінках сайту. Це дуже корисний інструмент під час роботи з семантичним ядром.
Ці інструменти доступні одразу після встановлення CMS. Вони дозволяють займатися SEO на етапі розробки ресурсу та забезпечити основу для подальшої оптимізації. Але це далеко не повний перелік можливостей, які надає «1С-Бітрікс» для просування у пошуку .
Додатковий функціонал для пошукової оптимізації сайту на «Бітрікс»
"Бітрікс" - чудовий вибір для тих, хто планує відкрити онлайн-магазин. Це зумовлено як можливістю зручної інтеграції з платіжними системами та інші сервісами, а й спеціальним функціоналом оптимізації складних багатосторінкових ресурсів.
Шаблони для автоматичного створення описів. Це дуже зручний інструмент, якщо ви керуєте масштабним інтернет-магазином із сотнями карток товарів. Він дозволяє задавати шаблони описів та заголовків для різних типів товарів, на основі яких вони генеруватимуться автоматично. Це позбавляє величезної кількості монотонної ручної роботи з наповнення карток і економить безцінний час. Зрозуміло, що шаблони варто задавати з урахуванням SEO-рекомендацій.
Просте налаштування robots.txt. Це файл, за допомогою якого ви відкриваєте або закриваєте для індексації різні сторінки, фрагменти контенту, посилання і т.д. Від нього залежить, який контент вашого ресурсу ранжуватиметься в пошуку. Налаштувати його можна у відповідному розділі панелі адміністратора.
Зручне створення картки сайту. Sitemap.xml — це файл, який допомагає пошуковим роботам швидше орієнтуватися на сайті. Він впливає на швидкість просування веб-сайту. У 1C Bitrix ви можете налаштовувати цей файл через адмін-панель. Достатньо перейти у відповідний розділ та вказати типи найважливіших сторінок — ті, які мають бути проіндексовані насамперед.
Оптимізація URL-адрес. Важливо, щоб назви сторінок в URL, які бачать у своїх браузерах, не складалися з автоматично згенерованого набору символів, а були читаними і зрозумілими. Це спрощує навігацію відвідувачам сайту, тому позитивно впливає на поведінкові фактори та позиції. Налаштувати адресу в CMS можна також у панелі адміністратора.
Якщо ви хочете розширити своє охоплення і тим самим залучити нових клієнтів, вам потрібно від початку знати, як ефективно просувати свій інтернет-магазин.
Інтеграція із сервісами для веб-майстрів. Платформа дозволяє підключитися до «Вебмайстра Яндекс» та «Пошукової консолі Google», щоб переглядати інформацію з сервісів на панелі адміністратора на сайті. Це дуже зручно, якщо вам необхідно регулярно аналізувати ефективність оптимізації робіт на сайті.
"Вебмайстер". Це дуже корисний інструмент, якщо на вашому сайті є блог. З ним можна прискорити індексацію нещодавно опублікованого контенту в «Яндекс».
Налаштування мікророзмітки. У системі є можливість налаштування мікророзмітки контенту. Це допомагає пошуковим роботам точніше визначати тип вмісту сторінок. Також завдяки мікророзмітці ви можете забезпечити більш інформативний або навіть розширений сніпет у видачі, що значно збільшує кількість переходів із пошуку.
SEO-оптимізація сайту на «Бітрікс»
Просування сайту на Bitrix неможливе без комплексної SEO-оптимізації. І це завдання нерідко ускладнюється особливостями самої CMS:
- високі вимоги до хостингу;
- деякі нюанси інтеграції з іншими програмними продуктами, такими як 1С та інші;
- гнучкі налаштування просування сайтів, які треба вміти правильно використовувати.
Діяти потрібно планомірно, інакше Bitrix оптимізація може не дати бажаного ефекту. Приклад — коли сторінки банально вантажаться довше за 1-3 секунди. Повільного завантаження цілком достатньо, щоб звести нанівець весь просування Bitrix.
Отже, як оптимізувати сайти на «Бітріксі» і які етапи оптимізації найважливіші?
Підключення та налаштування HTTPS-з'єднання
Якщо ви використовуєте застарілий протокол HTTP, розраховувати на хороші результати розкрутки сайту на "Бітрікс" у пошуку не доводиться. Ви повинні використовувати захищений протокол HTTPS та SSL. Якщо цього не зробити, ваш сайт буде знижуватись у результатах пошукових видачі. Крім того, браузери під час переходу на сторінку з HTTP показують попередження про небезпечне з'єднання. А в деяких випадках навіть блокують доступ до ресурсу.
Процес отримання сертифікату для Google та «Яндекс» відрізняється, тому радимо ознайомитися з деталями налаштування окремо та дотримуватися інструкцій пошукових гігантів.
Налаштування редиректів
Грамотна побудова редиректів — один із головних кроків усунення дублів сайту в індексі пошукових систем. Процес їх налаштування на Bitrix, по суті, не відрізняється від налаштування сайтів на Apache 2. Єдина важлива відмінність - "1С-Бітрікс" використовує оригінальний обробник URL urlrewrite.php. Можна підключити його через .htaccess і далі за допомогою налаштовувати ЧПУ.
Важливо! Налаштуйте переадресацію, перш ніж підключити обробник. Також потрібно вибрати тип відображення URL. Рекомендуємо варіант без www і зі слідом наприкінці: my-site/about/ .
Для налаштування редиректу використовуйте код:
Процес налаштування наступний:
- Отримання доступу до файлів сайту через FTP.
- Відкриття файлу .htaccess із кореневої папки сайту.
- Додавання коду переадресації до блоку mod_rewrite до інтеграції urlrewrite.php.
Якщо все зроблено правильно, то блок у результаті має виглядати так:
Звичайно, оптимізація сайту на «Бітрікс» передбачає й інші способи налаштування переадресації. Необов'язково використовувати той, що ми описали.
Додавання лічильників «Яндекс.Метрики» та Google Analytics
Bitrix дозволяє використовувати практично будь-які лічильники. Їх потрібно інтегрувати до header.php, який знаходиться за адресою /bitrix/templates/ваш_шаблон/header.php. Просто відкрийте його в будь-якому редакторі, що підтримується, і вставте код лічильника перед тегом.
Зауважте, що Google Analytics дозволяє використовувати лічильник у вихідному вигляді, а в «Я.Метриці» необхідно відзначити пункт «Асинхронний код». Інакше на сайт йтиме підвищене навантаження.
Підключення до кабінетів веб-майстра Google
Процес підключення до кабінетів веб-майстрів сайту Bitrix часто не викликає особливих труднощів навіть у недосвідченої людини. Необхідно перейти в CMS у вкладку "Маркетинг", далі "Пошукова оптимізація" - "Пошукові системи" - Google. Після підключення ви зможете будь-якої миті отримувати важливу інформацію для веб-майстрів прямо з адмін-панелі сайту.
Створення та налаштування sitemap.xml
Просування на Бітрікс не буде на 100% ефективним без створення файлу sitemap.xml - карти сайту. У Bitrix вона генерується автоматично за допомогою вбудованого модуля.
Вам необхідно перейти в розділ "Маркетинг" - "Пошукова оптимізація" - "Налаштування sitemap.xml". Тут від вас потрібно лише прибрати галочки з веб-сторінок, які не підлягають індексації пошуковими системами. Решта CMS зробить самостійно.
Надалі картка сайту оновлюватиметься в автоматичному режимі. Вносити до неї будь-які зміни вручну ми не рекомендуємо.
Створення та налаштування robots.txt
Ще один важливий момент, без якого просування на «Бітрікс» не буде ефективним, — налаштування robots.txt. На щастя, в CMS є зручний інструмент для цієї мети - Управління robots.txt.
Тут ви можете дозволити або заборонити сканування окремих сторінок пошуковими роботами, встановлювати інтервали між запитами на сканування та багато іншого. Якщо файл robots.txt ще не створений, система рекомендує зробити це в найкоротший термін.
Порада! Закривайте від індексації системні папки, списки порівняння, службові сторінки, URL-адреси з параметрами тощо.
Не забудьте на цьому етапі додати шлях до мапи сайту, він виглядатиме приблизно так: my-site.com/sitemap.xml.
Налаштування ЧПУ URL
URL вашого сайту має бути не тільки унікальним, а й зрозумілим для пересічного користувача. В ідеалі підказувати, що конкретно пропонує ваш сайт і конкретна його сторінка. Тому в багатьох випадках ми рекомендуємо використовувати ключові слова для створення URL-сторінок.
Знову ж таки, у «Бітрікс» є готовий інструмент для автоматичної генерації ЧПУ з досить гнучкими налаштуваннями та можливостями:
- Перевірка URL на унікальність.
- Транслітерація.
- Автозаміна символів, що не підтримуються.
- Налаштування макросів, інше.
Щоб налаштувати URL-адресу з ЧПУ, скористайтеся модулем «Керування адресами сторінок». Це стандартний SEO-компонент і підключати його окремо не знадобиться.
Робота з метатегами
Додавання метатегів – важлива частина просування будь-якого сайту. Але, якщо йдеться про великий інтернет-магазин, прописувати їх вручну — довга та виснажлива робота. На щастя, можна використовувати спеціальний модуль SEO на Bitrix, що дозволяє автоматично генерувати метатеги з урахуванням заданих шаблонів. Це дуже зручно і заощаджує просто багато часу.
Оптимізація зображень
Комплексне розкручування сайту на «Бітрікс» у пошуку передбачає і роботу із зображеннями. По-перше, зображення не повинні бути надто важкими, щоб не уповільнювати завантаження сайту. По-друге, потрібно оптимізувати зображення з погляду SEO — прописати alt і title, щоб пошукові роботи розуміли, що на малюнку. Наприклад, назва файлу IMG_345.jpg – це погано, а назва iPhone_12_case – добре, тому що підказує пошуковій системі, що конкретно зображено на картинці.
Корисні додаткові SEO-модулі Bitrix
Крім стандартного функціоналу, необхідного для оптимізації практично будь-якого сайту на «Бітрікс», в системі також доступні додаткові модулі, що дозволяють вирішувати вузькоспеціалізовані завдання.
Допоміжних модулів «Бітрікс» справді багато. Ми хочемо розглянути найбільш важливий і функціональний з погляду пошукової оптимізації Bitrix - SEO-інструменти.
Насамперед цей інструмент дозволяє через адмінку проводити експрес-аудит ресурсу — пошук базових технічних помилок, що заважають індексації, що негативно впливають на ранжування та фактори поведінки. Використовуючи цей інструмент, ви можете швидко виявити та виправити такі проблеми:
- контент сторінок, що повторюється (повні або часткові дублі);
- некоректні перенаправлення;
- внутрішні посилання, які ведуть неіснуючу сторінку.
Виправити ці проблемні місця ви також можете в цьому ж модулі, не залишаючи адмінку. Якщо на віддалену сторінку, куди ведуть биті посилання, є беклінки із зовнішніх ресурсів, ви можете зберегти її внутрішню вагу, налаштувавши редирект. Для цього вкажіть нову URL-адресу сторінки у відповідному пункті. На неї автоматично налаштується 301 Redirect .
Щоб не допустити попадання дублів до індексу пошуковиків, необхідно вказати пошуковому боту, яка сторінка є основною. Для цього використовують атрибут rel="canonical" у robot.txt. Використовуючи цей модуль, ви можете зробити це без ручного редагування robot.txt, а в самій адмінці.
Прискорення сайту на «1С-Бітрікс»
Ми вже згадували, що CMS потребує чимало технічних ресурсів для коректної роботи. Через це у користувачів вашого сайту можуть виникати проблеми зі швидкістю завантаження сторінок. Цього допускати не можна, тому що швидкість роботи сайту не тільки є важливим фактором ранжування, а й впливає на показники поведінки. Якщо відвідувачам доводиться довго чекати на контент, вони просто йдуть.
Щоб не допустити подібного, потрібна технічна оптимізація Bitrix-сайту, що прискорює його роботу. А саме:
- оптимізація «важкого» контенту;
- кешування файлів;
- оптимізація коду.
Зображення, анімації часто є головною причиною повільного завантаження сторінок через їх великий розмір. Тому такі типи контенту слід оптимізувати: налаштувати стискування, знизити розширення, видалити зайві елементи.
Кешування дозволяє прискорити роботу сайту для користувачів, які раніше відвідали сторінку. Після його підключення частина вмісту сторінки зберігається в кеш пристрою. Тому при повторному переході завантаження прискорюється в рази, оскільки потрібно менше часу передачі даних.
Ще один аспект, що впливає на швидкість роботи ресурсу, – кількість запитів між браузером та сервером. Чим менше, тим менше часу витрачається на передачу даних. Тому необхідно використовувати CSS-спрайти, що дозволяє передавати всі файли такого типу одночасно.
Якщо у вас є будь-які питання або вам необхідно професійне просування Bitrix-сайту, ви завжди можете зв'язатися з нами. Ми будемо раді допомогти у вирішенні будь-яких проблем.
Висновки
«1С-Бітрікс» — добре продумана з погляду SEO CMS, в якій «з коробки» є все необхідне для гнучкого налаштування сайту та ефективного просування. І це, незалежно від редакції продукту.
Однак, якщо досвіду SEO-просування сайтів на «Бітрікс» у вас немає, не рекомендуємо намагатися займатися цим самостійно. Помилка на будь-якому з етапів може завдати сайту серйозних збитків, розбиратися з наслідками якого довго і дорого.