Ми вже неодноразово говорили про те, наскільки важливо аналізувати ефективність SEO-стратегії. Але на що потрібно звертати увагу? Що таке KPI ЦЕ? Які метрики відіграють найважливішу роль? Як вибрати KPI для SEO? Про це розповімо в статті.
Що таке KPI?
Це кількісні чи якісні показники, що вказують на ступінь досягнення поставленої мети. Метрики ефективності для SEO можуть бути різними залежно від типу сайту, цілей бізнесу та специфіки ринку. Однак існує декілька спільних KPI для SEO спеціаліста, які рекомендується відстежувати для будь-якого сайту. Їх ми детально розглянемо далі.
У чому користь використання KPI для бізнесу
KPI для SEO – це важливий інструмент для оцінки та покращення видимості сайту в пошукових системах та досягнення бізнес-цілей. Їх використання дозволяє:
-
визначити поточний стан сайту, його сильні та слабкі сторони;
-
встановити реалістичні та вимірні цілі для SEO-стратегії та контролювати їх виконання;
-
проаналізувати результати SEO-дій та скоригувати їх надалі відповідно до змін у пошукових алгоритмах, поведінці аудиторії та конкурентному середовищі.
Крім того, KPI для SEO допомагають демонструвати цінність просування бізнесу та обґрунтовувати необхідність інвестицій у цю область. Існує два основних види показників.
Неекономічні показники SEO-просування
Вони допомагають оцінити, чи відповідає сайт потребам та інтересам своєї аудиторії, наскільки він привабливий, корисний для користувачів та впізнаваний в інтернеті. Аналізуючи ці показники, можна виявити сильні та слабкі сторони свого ресурсу та визначити напрями для подальшого покращення та розвитку.
Залучення цільової аудиторії
Перший та найважливіший неекономічний показник SEO-просування – це кількість та якість цільових відвідувачів, котрі приходять на сайт із пошукових систем. Це користувачі, які шукають інформацію, товар чи послугу, що відповідає тематиці та пропозиції інтернет-ресурсу. Вони зацікавлені в тому, що пропонує сайт і готові вчинити бажану дію (замовити, купити, підписатися тощо).
Для вимірювання цього показника використовуються такі метрики:
-
кількість унікальних відвідувачів із пошукових систем за певний період часу;
-
частка органічного трафіку від загального числа відвідувачів сайту;
-
середня тривалість сесії та кількість переглянутих сторінок на одного користувача;
-
частка відмов та виходів із сайту;
-
кількість заявок, замовлень, підписок та інших цільових дій, вчинених відвідувачами з пошукових систем.
Важливо, щоб показник відображав тенденцію зростання.
Видимість за семантичним ядром
Цей показник дозволяє оцінити, скільки відвідувачів сайту знайдуть його в пошуковій видачі за ключовими словами. Для цього беруть відношення кількості запитів, що потрапили до топ-10, до загальної кількості ключів. Потім результат множать на 100%.
Щоб аналіз ефективності пошукової оптимізації був правдивим, цей показник порівнюють у часі. Для отримання докладної інформації обчислюють:
-
відсоток від загального числа ключів спочатку в топ-10, а потім у топ-5 або 3;
-
відсотковий показник ключових слів у топі для кожної сторінки;
-
відсоток потрапляння в топ високочастотних запитів або найважливіших.
Для отримання даних про семантику використовуються такі сервіси, як Google AdWords, Related keywords Serpstat, Keyword Planner та інші.
Входження в топ пошукової видачі за вибраними ключовими словами
Цей показник означає, що сайт займає одну з верхніх 10 позицій на першій сторінці результатів пошуку за певними запитами. Його застосовують для відстеження динаміки тих сайтів, які мають досить високі позиції, але їх власники хочуть поліпшити результати ще більше. Показник безпосередньо відображає результативність роботи СЕО-фахівця, оскільки входження в топ пошукової видачі підвищує шанси залучити на сайт більше цільових відвідувачів.
Збільшення брендового трафіку
Це кількість відвідувачів, які приходять на вебресурс із пошукових систем за запитами, що містять назву бренду або домену сайту. Зростання брендового трафіку свідчить про підвищення впізнаваності та лояльності до бренду, а також довіру до нього.
Цей SEO KPI визначається як кількість відвідувачів сайту, які прийшли на нього, ввівши назву бренду або інше ключове слово в пошуку за конкретний проміжок часу (наприклад, місяць чи квартал). Вимірювання в тимчасовій перспективі необхідно, щоб показати, як зростає впізнаваність бренду. Для отримання цих даних використовується Google Analytics або Google Webmaster Tools.
Якість цільового трафіку
Це ще один важливий неекономічний показник SEO-просування, який відображає ступінь відповідності інтересів та потреб відвідувачів інтернет-ресурсу його тематиці та пропозиції. Якість цільового трафіку визначає, наскільки ефективно сайт вирішує завдання своєї аудиторії та досягає поставлених цілей. Детальнішу інформацію про цільові дії на сторінці можна отримати, розділивши трафік за його якістю. Такий звіт створюють у Google Analytics.
Поведінкові фактори
Це характеристики поведінки відвідувачів сайту, які показують взаємодію ЦА з його контентом. Вони впливають на ранжування вебресурсу в пошукових системах, оскільки є показниками його корисності та якості для користувачів.
Вимірювати його можна за допомогою таких метрик:
-
середня тривалість сесії та кількість переглянутих сторінок на одного відвідувача;
-
частка відмов та виходів із сайту, тобто відсоток користувачів, які залишають інтернет-ресурс відразу після переходу на нього або після перегляду однієї сторінки;
-
коефіцієнт повторних візитів, тобто відношення кількості відвідувачів, які повернулися на ресурс за певний проміжок часу, до загального числа відвідувачів сайту за цей період;
-
коефіцієнт утримання, тобто відношення кількості користувачів, які залишилися на сайті довше певного часу (наприклад, 5 хвилин), до загального числа;
-
коефіцієнт залучення, тобто відношення кількості відвідувачів, які вчинили будь-яку дію на сайті (наприклад, клікнули за посиланням, заповнили форму, залишили коментар тощо), до загальної кількості.
Дані про поведінкові метрики можна отримати зі звітів Google Analytics «Аудиторія», «Джерела трафіку» та «Поведінка».
Економічні показники SEO-просування
Ці показники дозволяють оцінити ефективність та рентабельність інвестицій у SEO. Розберемо основні з них.
Конверсія
Це відношення кількості відвідувачів сайту, які вчинили цільову дію (наприклад, замовлення, заявку, підписку тощо), до загальної кількості відвідувачів вебресурсу. Конверсія показує, наскільки сайт відповідає потребам та очікуванням аудиторії, як ефективно працює механізм продажу. Вона може бути розрахована як для всього сайту, так і для окремих джерел трафіку, зокрема SEO-трафіку.
Щоб розрахувати коефіцієнт конверсії, потрібно використати таку формулу:
Наприклад, якщо за день сайт відвідали 500 осіб, а з них 25 здійснили покупку, то коефіцієнт конверсії становитиме:
Показник може відрізнятися для різних етапів воронки продажів і каналів інтернет-маркетингу. Наприклад, можна рахувати конверсію з показів реклами в кліки на оголошення, з відвідувань сайту в заявки на зворотний дзвінок, з перегляду каталогу на додавання товарів у кошик тощо. Чим вища конверсія, тим більше прибутку приносить сайт.
Вартість ліда
Це середня сума грошей, яку потрібно витратити на залучення одного ліда на сайт. Лід – це людина, яка проявила інтерес до вашого товару чи послуги та залишила свої контактні дані (наприклад, у формі зворотного зв'язку, у чаті або телефоном).
Вартість ліда залежить від вартості просування сайту, кількості відвідувачів та конверсії. Щоб розрахувати її, використовуйте таку формулу:
Наприклад, ви витратили на рекламну кампанію 5000 гривень та отримали 50 лідів. У цьому разі вартість одного ліда становитиме 100 гривень. Як і попередній показник, її можна розраховувати як для всього сайту, так і для окремих джерел трафіку. Чим нижчий показник, тим вигідніше просування.
Ви також можете розрахувати бажану вартість ліда залежно від вашого прибутку та конверсії. Для цього вам потрібно знати середній чек (суму, яку в середньому витрачає один покупець), маржинальність (різницю між виторгом та собівартістю) та конверсію з лідів у покупців (відсоток лідів, які стають вашими клієнтами). Для розрахунку використовується формула:
Вартість залучення відвідувача
Це показник KPI для SEO, що дозволяє оцінити, скільки грошей ви витрачаєте на те, щоб зацікавити одного користувача вашим сайтом. Він залежить від витрат на рекламу та кількості відвідувачів, які переходять на ваш інтернет-ресурс із різних джерел. Для розрахунку вартості залучення ЦА використовується така формула:
Наприклад, ви вклали в рекламу 1000 гривень та отримали 100 відвідувачів. У цьому разі залучення клієнта вам коштувало 10 грн.
Ви також можете розрахувати CPV для різних каналів залучення трафіку (наприклад, для контекстної реклами, SEO, email-розсилки тощо). Для цього потрібно поділити витрати на рекламу для кожного каналу на кількість користувачів, які прийшли з цього джерела. Порівнюючи вартість залучення відвідувача для різних каналів, ви можете зрозуміти, який з них є найефективнішим та найекономнішим для вас.
Повернення маркетингових інвестицій
ROI – це відношення прибутку від просування сайту до витрат на його розкрутку. Показник відображає, наскільки вигідно інвестувати в просування та який термін окупності мають маркетингові витрати. Чим вище ROI, тим рентабельніша розкрутка сайту.
Проста формула для розрахунку ROI виглядає так:
Дохід від вкладень – це весь прибуток, який отримала компанія за вибраний період часу. Вкладення – це інвестиції та витрати, пов'язані з проєктом чи бізнесом. Наприклад, якщо ви витратили 10 000 гривень на рекламну кампанію та отримали 50 000 грн доходу, то ROI становитиме 400%. Це означає, що ви маєте 400% прибутку від вкладених коштів.
При цьому варто виділити два види доходу: прямий та LTV – довічна цінність для клієнта. Між ними є принципові відмінності:
-
Прямий прибуток не враховує кошти на виробництво, рекламу, доставку та інші витрати, пов'язані з бізнесом. Водночас LTV бере до уваги вартість залучення та утримання клієнта, а також його лояльність та повторні покупки.
-
Прямий прибуток показує поточний рівень продажів компанії, а LTV – потенційну прибутковість клієнта в майбутньому.
-
На прямий дохід впливає ціна товару чи послуги, а на LTV – частота та середній чек покупок, вартість залучення та утримання клієнта, а також його відтоку.
Щоб підвищити прямий дохід, необхідно збільшити ціну або обсяг продажу, а LTV може бути підвищений шляхом зростання лояльності та повторних покупок клієнтів, зниження витрат на залучення та утримання клієнтів, а також зменшення їх відтоку.
Метод наскрізної аналітики
Є багато різних KPI для SEO, які допомагають побачити успіхи та невдачі в просуванні. Як показує наш досвід, для розвитку бізнесу найкраще використати наскрізну аналітику. Це метод аналізу ефективності маркетингових інвестицій, який дозволяє простежити повний шлях клієнта від першого контакту з рекламою до закриття угоди та повторного продажу. Наскрізна аналітика допомагає оцінити, які рекламні канали та кампанії приносять більше прибутку, а які витрачають бюджет без окупності.
З її допомогою можна розраховувати різні показники ефективності маркетингу, такі як:
-
Клікабельність оголошення (CTR) – показує, як часто переходять за вашим оголошенням.
-
Вартість цільової дії (CPA) – відображає, скільки коштує дія, вчинена клієнтом (наприклад, заявка чи замовлення).
-
Вартість покупки (CPO) – показує, у скільки обходиться залучення одного покупця.
-
Повернення маркетингових інвестицій (ROI) – відображає, наскільки вигідно інвестувати в рекламу.
Щоб використовувати наскрізну аналітику, необхідно налаштувати спеціальні сервіси, які будуть збирати та обробляти дані. Існує безліч таких інструментів (наприклад, Roistat, Calltouch, Ringostat та інші). Вибір сервісу залежить від ваших цілей, бюджету та специфіки бізнесу.
Вибираємо KPI для SEO-просування
Вибір залежить від декількох факторів, таких як:
-
Цілі та завдання сайту, тобто те, що необхідно досягти за допомогою SEO-просування (наприклад, збільшити продажі, підвищити впізнаваність, залучити підписників тощо).
-
Стратегія та тактика SEO-розкрутки (у який спосіб будуть досягатися поставлені цілі).
-
Аудиторія та конкуренти (хто є цільовою аудиторією ресурсу та які сайти конкурують із ним за увагу користувачів).
Коли система наскрізної аналітики недоступна або складна в налаштуванні, краще зосередитись на кількох KPI для SEO, які демонструють ефективність маркетингових каналів. Ми рекомендуємо вибирати від трьох до п'яти таких показників та регулярно аналізувати їхню динаміку. Це допоможе вам оптимізувати рекламний бюджет та підвищити конверсію.
Висновки
Варто пам'ятати, що KPI не є самоціллю, а лише інструментом для досягнення бізнес-результатів. Тому важливо не лише вимірювати та аналізувати показники SEO, а й застосовувати отримані дані для оптимізації сайту та збільшення конверсії. Для цього можна використовувати різні послуги та інструменти, такі як Google Analytics, SE Ranking, Sitechecker.Pro та інші.
А для кращого результату радимо вибрати для визначення KPI SEO спеціаліста з великим досвідом. Наприклад, звернутися до компанії Wezom. Додатково наші експерти допоможуть сформувати індивідуальну стратегію розвитку бізнесу в інтернеті з огляду на ваші цілі, ресурси та конкурентів. Вони запропонують просування з оплатою за результат, що дозволить гарантовано вийти на заплановані позиції. І ви зможете розвивати свій бізнес в інтернеті ефективно, безпечно та економно.