Як ми створили інноваційний DarkStore за три місяці та відклали його до кращих часів

20.09.2022
3487
0

Нещодавно до нас звернулася велика роздрібна українська FMCG-мережа. У компанії хотіли створити насправді інноваційний сервіс: “народний” цифровий магазин товарів повсякденного попиту, який би працював без торгових залів, черг та продавців. І команда WEZOM створила всю IT-екосистему для такого магазину в неймовірні терміни, протягом всього лиш трьох місяців. Війна внесла свої корективи до проекту та завадила релізу. Тож наразі ми хочемо розповісти, як створюються такі продукти, та як вони вплинуть на український ритейл уже в найближчому майбутньому.

Давайте обговоримо Ваш проєкт
Заповніть Ваші особисті дані.
Phone
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше

Кілька слів про даркстори

Ми всі звикли до торгових центрів та супермаркетів, сьогодні це важлива частина нашої споживчої культури. Але похід до супермаркету не завжди схожий на сімейну прогулянку серед красивих стелажів із товарами, часто шопінг лише втомлює та дратує. Це черги, це "перегони" до каси з візками, це касири з поганим настроєм. З погляду ритейлерів традиційні супермаркети також потребують оптимізації: занадто багато грошей витрачається на оренду торгових площ, великий штат співробітників та інші витрати роздробу.

Бізнес давно почав шукати нові підходи до ритейлу, й знайшов їх. Однією з найкращих ідей можна вважати концепцію DarkStore - це магазин без торгової площі, який робить наголос на онлайн-продажах та кур'єрській доставці. По суті, це щось середнє між типовим інтернет-магазином та кур'єрським сервісом доставки їжі, сервіс рівня Amazon. Ви оформляєте замовлення у застосунку або на сайті, а кур'єр доставляє його під ваші двері протягом 15-20 хвилин. 

Вважається, що формат даркстору у 2009 році винайшов британський ритейлер Tesco. Але тоді ідея випередила свій час на 10 років, ніша таких магазинів залишалася невеликою. Протягом останніх років формат народився наново – загальнодоступність смартфонів та пандемія зробили його актуальним як ніколи. Подібні стартапи сьогодні стрімко зростають у Великобританії (Jiffy), Німеччині (Gorillas) та інших країнах в усьому світі. 

Як ми взялися за створення даркстора

Наприкінці 2021 року ми провели перші переговори з нашим новим клієнтом – великим ритейлером. Компанія вже досягла значних успіхів, побудувавши мережу з сотні FMCG-магазинів по всій країні лише за три роки.

Проте клієнт не збирався зупинятися на досягнутому й поставив амбітне завдання – створити інноваційний даркстор із товарами щоденного попиту, який підкорить ринок. 

2022 клієнт розглядав як поворотний момент в ритейлі, коли бізнес на тлі посткризового пожвавлення економіки розпочне перегони стартапів. Нова платформа для даркстору потрібна була йому якнайшвидше, “на вчора”. Йдеться не просто про інтернет-магазин, а про сервіс з найкоротшим циклом здійснення покупки та супершвидким доставлянням.

Ключова умова: покупець має отримати своє замовлення кур’єром протягом 15 хвилин. Досягти цього можна завдяки створенню розгалуженої мережі малих магазинів-складів у межах міста, які перекривають практично будь-яку адресу доставляння. Подібна система вимагає налагодженої логістики та потужної цифрової екосистеми.

Концепцію проекту деталізували швидко: вона потребувала створення сайту та мобільного застосунку для e-commerce, а також застосунку для кур'єрів. Ці продукти потрібно було об'єднати через один DarkStore Backend, а також інтегрувати з цифровими інструментами для ритейлу: обліком 1С, системою клієнтського менеджменту (CRM) та платформою управління складом (WMS).

Будь-який аутсорсер може підтвердити, що таке велике завдання може забрати у непоганої IT-команди понад рік. Але спираючись на свій досвід та напрацювання у ніші, ми підрядилися зробити її протягом трьох місяців. Розганятися було ніколи. 

Як обирали технології

Хоча формат сервісу є новаторським, технічно DarkStore development не потребує нічого складного. Всі рішення для створення дарксторів так чи інакше давно використовуються в e-commerce, потрібно лише зібрати їх докупи. 

  • Сайт розробляли через класичну верстку: HTML, CSS, нативний JavaScript. 
  • Кросплатформні мобільні застосунку робили на Flutter, з використанням BLoC, Hive та Dart. 
  • Бекенд написано на PHP 8.1 (Laravel + Octane), для керування базами даних використовується PosgreSQL та Redis. 

Всі ці інструменти добре знайомі нашим розробникам, у тому числі з досвіду роботи над продуктами для e-commerce. Це дозволило у рази прискорити розробку. 

Як велася комунікація

Проте це не означає, що команді бракувало роботи. Навпаки, дедлайни були дуже жорсткими, й команда вирішила відмовитися від звичної практики роботи за спринтами.

Розділяти на спринти тримісячний проект не мало сенсу, натомість ми сформували спільну дошку завдань, які потрібно було розподілити між фахівцями. А потім рухалися від етапу до етапу: відмальовка та затвердження дизайну за кожним окремим продуктом, технічна розробка, проміжні презентації, контроль якості. 

Така технологія потребувала постійної, щоденної комунікації команди з клієнтом. Для ефективності та оперативності роботи команді постійно доводилося щось уточнювати: вирішувати питання щодо інтеграції CRM, запитувати доступ до ресурсів та документів, з'ясовувати тонкощі бізнес-логіки. На час розробки команда WEZOM та менеджер з продукту з боку клієнта стали однією командою.

Складнощі розробки

Як часто буває, поставлені завдання виявилися значно складнішими, ніж уявлялося спочатку. Знання технологій не врятувало команду від несподіваних складнощів з розробкою нових модулів, інтеграцією API та сторонніх інструментів. 

Найбільше труднощів виникло у мобайл-розробці. Мобільний застосунок посідає в екосистемі даркстору центральну роль, адже переважна більшість користувачів користуватиметься сервісом зі смартфона. У платформі потрібно було реалізувати складний ланцюжок здійснення замовлення з різними сценаріями, врахувати безліч взаємозв'язків з інструментами та базами даних компанії. Певні труднощі принесла й інтеграція API для Google-мап, яка вимагала серйозного опрацювання геолокації. 

Що у нас вийшло 

Попри технічні складності, розробку вдалося вписати до встановлених строків, із невеликим запізненням до дедлайну. Сьогодні проект повністю готовий до релізу.

Він складається з трьох продуктів:

  • Сайт даркстору (DarkStore website)
  • Мобільний застосунок для покупців (DarkStore app)
  • Застосунок для кур’єрів (DarkStore courier app)

Розглянемо кожний з них детальніше.

Сайт вдало поєднує у собі можливості інтернет-магазину та корпоративного порталу. На його сторінках покупці можуть ознайомитись з товарним каталогом, сформувати свій кошик та зробити замовлення, вказати адресу доставляння. Наявність товарів прив'язана до конкретного даркстора з конкретною зоною доставляння. Своєю чергою кур'єри можуть отримати на сайті інформацію щодо працевлаштування та подати заявку на співбесіду. Також наявна окрема сторінка для постачальників та дистриб'юторів, які бажають співпрацювати з магазином. 

Застосунок – вдалий зразок сучасного DarkStore mobile сервісу. Якщо говорити коротко, то він надає такі самі можливості, як і сайт, але забезпечує також розсилку повідомлень. Досвід користування додатком - це щось середнє між класичним інтернет-магазином та сервісом доставляння їжі. Після оформлення замовлення користувач може в режимі реального часу відстежувати статус свого замовлення: від обробки та комплектування, до фінального доставляння. 

Застосунок кур'єра – це простий та ефективний інструмент для доставляння, який без проблем може освоїти будь-який співробітник. Платформа надає кур'єру безліч зручностей: картографію, мобільні повідомлення, найпростішу бухгалтерію, особистий кабінет з історією виконаних замовлень. Картка доставляння містить не лише адресу, але й суму та спосіб оплати. Кур'єр має можливість негайно зв'язатися з одержувачем замовлення та уточнити подробиці.

Всі ці продукти – ланки одного ланцюга, вони працюють через спільний бекенд. До цього ланцюга вбудовані й сторонні інструменти: API мап Google та платіжних сервісів, засоби обліку 1С, CRM та складського менеджменту.

Головна мета створеної екосистеми – максимально спростити шлях користувача до покупки та забезпечити доставляння його замовлення протягом 15 хвилин. Ззовні система виглядає простою, але це враження оманливе. Багато її функцій базуються на складній логіці, їх реалізація стала для команди справжнім викликом. 

Наприклад, кожен магазин є локацією зі своєю зоною дії з конкретних вулиць, що потребувало точкової розмітки на мапі. Цілком імовірно, що зони покриття на практиці змінюватимуться, тому важливою була можливість легко редагувати їх. Крім цього, кожен даркстор має власний актуальний асортимент, який важливо оновлювати в режимі реального часу. Від цього залежить, які товари зараз може знайти в каталозі окремо взятий користувач. Нарешті, даркстори в різних містах та локаціях відрізнятимуться за часом роботи та за вартістю доставляння, й програма має адекватно презентувати цю логіку.

Система швидкісного доставляння потребує неймовірної гнучкості, про яку звичайні інтернет-магазини можуть лише мріяти. І цю гнучкість довелося винаходити на ходу.

Чому важливі даркстори?

Звісно, традиційний ритейл із фізичними магазинами нікуди не подінеться. Адже брендам важливо привертати до себе увагу й забезпечувати свою присутність офлайн, а покупці цінують можливість побачити товар, який їх цікавить, “наживо”, й часто розглядають шопінг як розвагу вихідного дня.

Проте це більшою мірою актуально для non-food ритейлу (одяг, електроніка, etc.) та меншою мірою - для товарів повсякденного попиту. Якщо йдеться про буденний похід до магазину по фрукти, то люди дедалі рідше прагнуть витрачати на це час. І це робить формат даркстору дуже перспективною моделлю. До того ж він має й вагоміші переваги: 

  1. Стійкість до соціальних потрясінь. Досвід минулих трьох років продемонстрував, що специфіка бізнесу на онлайн забезпечує йому надійний запас міцності за будь-якої ситуації. Фізичні магазини можуть закритися через чергову пандемію або військову загрозу. Але онлайн-доставка за таких ситуацій продовжує працювати, доки є можливість забезпечувати її логістику. 
  2. Зниження витрат. Традиційний супермаркет потребує оренди просторого приміщення у пожвавленій локації, а також обладнання торгового залу та мерчендайзингу. На противагу супермаркетам даркстори можна обладнати в компактних та непрезентабельних складських приміщеннях (DarkStore warehouse) - там не буде ані покупців, ані охоронців, ані касирів. Навіть рахунки за електрику будуть меншими. Це очевидна можливість заощадити. 
  3. Розумний контроль складських запасів. Даркстору життєво необхідні можливості контролювати запаси продукції кожного складу в реальному часі, без цього складно забезпечити адекватність асортименту в застосунку та швидкість доставляння. Але це також допомагає ритейлеру розпоряджатися продукцією раціональніше - збільшити оборотність товарних запасів, скоротити втрати серед складських залишків. Це особливо актуально у сфері FMCG, де товари мають обмежений строк придатності. 
  4. Простота управління. Традиційний супермаркет потребує великого штату працівників. При цьому працівники торгового залу працюють у стресовому режимі, часом розриваючись між викладенням товару, контролем черги та питаннями конкретних покупців, що шкодить сервісу. Водночас даркстору для роботи потрібен лише оператор, комплектувальник та кілька сортувальників товару, які не будуть відволікатися на покупців. Це дозволяє уникати додаткових витрат та використовувати час співробітників набагато ефективніше.

Війна та криза загальмували розвиток українського ритейлу, але точно не зупинили його. У міру пожвавлення ринку ринок онлайн-доставки швидко зростатиме, й найближчими роками ми побачимо цілу низку подібних стартапів. Тож ритейлерам варто готуватися до трансформації ринку вже зараз. Як мінімум – вивчати ринок DarkStore software та підтягувати стандарти власної онлайн-доставки. Як максимум – шукати партнерів чи фахівців для власної даркстор-мережі майбутнього.

Як вам стаття?
Давайте обговоримо Ваш проєкт
Заповніть Ваші особисті дані.
Phone
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Звернути
Коментарі
(0)
Будьте першими, хто залишить коментар
have questions image
Залишились питання?
Залиште контактні дані. Наш менеджер зв'яжеться та проконсультує вас.
Підписуйтесь на розсилку Айтижблог
blog subscriber decor image
Бажаєте отримувати цікаві статті?
Натискаючи кнопку “Відправити”, ви даєте згоду на обробку особистих даних. Детальніше
Слідкуйте за нами у соціальних мережах